תיאור הקורסים

ביה"ס למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

תואר ראשון

סמינר סמסטר א' + סמסטר ב' 
 

 

1031.3961.01 למה לי פוליטיקה עכשיו? מוות, חופש והחיפוש אחר משמעות
מה מייחד ומאחד אותנו כבני אנוש? האם יש משמעות לחיים ולמוות? האם אנו חופשיים? שאלות אלה, שבעבר הנחו את המסע אחר חוכמה, נדחקו לשולי השיח האקדמי, בין השאר במדעי החברה, והמדינה. קורס זה מבקש לסייע בהשבת הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית לקדמת הבמה המדעית, ולבחון את הלימתה לפוליטיקה בת-זמננו. האתגר המונח לפתחנו כפול: ראשית, אנו מבקשים לרדת לעומקו של האקזיסטנציאליזם, להצטרף למסע האדם למציאת משמעות ביקום נטול-משמעות. אנו נבחן את המעלות והמגרעות של האקזיסטנציאליזם באמצעות טקסטים אקדמיים וספרותיים, כמו גם באמצעות קולנוע ומוסיקה. שנית, אנו מבקשים לברר האם האקזיסטנציאליזם יכול לתרום להבנה עשירה יותר של פוליטיקה, תוך התמקדות בפשר הקשר שבין לאומיות ואלימות, אימה ומוסר. האקזיסטנציאליזם, אולי יותר מכל פילוסופיה בת-זמננו, חותר להבנת הקיום האנושי בהקשרו החברתי-היסטורי. חילוקי הדעות העמוקים בין אנשי הזרם - כגון קהלת, קירקגור, ניטשה, דוסטויבסקי, קפקא, היידיגר, קאמי, סארטר, וארנדט - ממחישים לא רק את העושר האינטלקטואלי העצום של האקזיסטנציאליזם, אלא מחדדים גם את תרומתו האפשרית להבנת עולמם ומעשיהם של אנשים, יהיו אלה פעילי גרינפיס או לוחמי דאע"ש. 

1031.3307.01 בחירות בישראל
​הסמינר יתמקד בבחירות בישראל מתוך מסגרת התייחסות תאורטית והשוואתית למדינות אחרות ולהיסטוריית הבחירות בארץ. נדון בחשיבות של מוסד הבחירות בהגדרת דמוקרטיה, בשיטות בחירות וברפורמות בשיטות בחירות, במערכת המפלגתית ובתקשורת פוליטית בבחירות, בירידה בהשתתפות בבחירות ומשמעותה, בבחירות תחת טרור ומלחמות, בקבוצות ושסעים בבחירות, ובהתנהגות בוחרים. נקרא את המחקרים העדכניים ביותר על הבחירות האחרונות בישראל, וכל תלמיד יתבקש להציע הצעת מחקר משלו/ה בתחום הבחירות בישראל. העבודה תוצג ותידון בכיתה.


1031.3967.01  לאומיות ריבונות אזרחות
הסמינר ינתח את התפתחותם של שלושה מושגי יסוד מרכזיים, אשר עיצבו את הפוליטיקה המודרנית. מטרת העיסוק במושגים אלה היא לעמוד על המשמעויות השונות שהוגי דעות שונים העניקו להם וכיצד הם התפתחו במסורות פוליטיות שונות. ניתוח זה יאפשר הבנה מעמיקה של השתלשלות התפתחותם והאופן שבו משמעויות אלה תורגמו במציאות הפוליטית לאורך השנים. הסמינר משלב בין היסטוריה של הרעיונות לבין פוליטיקה השוואתית, כדי לבחון את הזיקה בין רעיונות והתפתחותם לבין התרגום שלהם במציאות הפוליטית בהקשרים שונים. כל אחד מהמושגים יטופל בנפרד. בנוסף תיבחן הזיקה ביניהם על בסיס הטענה הבסיסית שזיקה זו עיצבה את הפוליטיקה המודרנית והגדירה את צורות החיים שהפכו להיות דומיננטיות בעידן המודרני. הסמינר יתייחס לדילמות עכשוויות הנובעות ממערכת היחסים בין מושגי יסוד אלה ובכך יתרום להבנת יסודות הפוליטיקה ההשוואתית מצד אחד וההיסטוריה של הרעיונות מצד שני.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף