תיאור הקורסים

ביה"ס למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים

תואר ראשון

סמסטר א'


1031.3867.01  "לופייר"  (Lawfare) - לוחמה באמצעים משפטיים
קורס זה יעסוק בשימושים שונים במשפט הבינלאומי ו/או ניצולו לרעה, ככלי מלחמה.  תיאוריית המלחמה הצודקת ודיני המלחמה עוסקים באמצעי לחימה קטלניים אך אומרים מעט, אם בכלל, על אמצעים לא קינטיים, רכים יותר, להשגת מטרות לחימה. כיום, כך נטען, המשפט הבינלאומי עצמו משמש לא פעם ככלי פעיל להשגת יעדים בשעת מלחמה, אסטרטגיה שזכתה לכינוי הפופולרי "לופייר", המחבר שימוש במשפט עם לוחמה. מהו "לופייר"? כיצד ניתן להגדיר לוחמה באמצעים משפטיים ולהבחין בינה לבין שימוש רגיל בכלים משפטיים? האם לופייר טוב /או רע? האם לא עדיף לעשות שימוש במשפט מאשר להרוג או לפצוע, האם לא לשם כך הוא נועד? מהן הטקטיקות השונות של לוחמה משפטית, האם הן , או חלקן ראויות לביקורת, כמושמע לא פעם בישראל? כיצד ניתן ורצוי להשיב מלחמה שערה? במהלך הקורס נקרא כעשרה מאמרים העוסקים בהיבטים שונים של לוחמה משפטית: הגדרתה, סיווגה, הקשר בינה לבין לוחמה תקשורתית, ניצול  לרעה של חוק בינ"ל, שימוש במגנים אנושיים ואתרים מוגנים על מנת לייצר הפרת חוק, או מראית עין של הפרה, בצד  השני,  החרם האקדמי , ועוד. דרישות: קריאה משיעור לשיעור (כ – 20 עמודים באנגלית), שליחת כחצי עמוד תגובה למרצים לפני השיעור, הצגת רפראט קצר בשיעורים האחרונים ועבודת פרו"ס. 


1031.3868.01 טכנולוגיה ודמוקרטיה: לחשוב על הפוליטיקה במאה ה-20
בפרוסמינר זה ננסה להבין כיצד שינויים טכנולוגיים מזמינים אותנו לחשוב מחדש על מושגים בסיסיים במדע המדינה. מטרתו של הפרו"ס היא לבחון כיצד המחשבה הפוליטית מאפשרת לנו להבין את המציאות הפוליטית של הדמוקרטיה בעידן האינטרנט. כדי לעשות זאת, נעלה כמה משאלות הבסיס שמציגה המחשבה הפוליטית וננסה להשיב עליהן על רקע השינויים הטכנולוגיים שאנו חווים. לדוגמה, מהי משמעותה של הדמוקרטיה בעידן הדיגיטלי? כיצד ניתן להבין את חשיבותה של ההשתתפות הפוליטית באינטרנט? או, כיצד השינוי במושג הפרטיות משפיע על תפישת הדמוקרטיה שלנו? הקורס ישלב בין תיאוריה פוליטית ובין מקרי מבחן קונקרטיים כדי לחשוב מחדש על מושגים פוליטיים אותם אנו מקבלים כמובנים מאליהם. הקורס יפתח בסקירה של התיאוריה הדמוקרטית העכשווית בטרם ינסה לאפיין את האתגרים הפוליטיים בפניהן ניצבות דמוקרטיות בתחילת המאה ה-21. לאחר מכן נדון בסוגיות קונקרטיות המאפיינות את היחסים בין הטכנולוגיה והדמוקרטיה בעידן האינטרנט, וננסה להסביר אותן לאור מושגים המוכרים לנו מהמחשבה הפוליטית.
 

1031.3869.01  משטרים, יציבות וצמיחה: כיצד משפיעות צורות ממשל שונות על פוליטיקת פנים?
החוכמה הקונבנציונלית אומרת שלמוסדות הפוליטיים במדינה יש השפעה משמעותית על חיי התושבים. עם זאת, ישנם ויכוחים ערים לגבי התחומים והאופנים בהם השפעה זו מקבלת ביטוי. הקורס יתמקד בסוגיות מרכזיות הנוגעות לדיון זה ויסקור את ההסברים לממצאים העדכניים בשאלות כגון: מה מסביר את השונות בין מדינות בצורת המשטר שלהן? האם יש הבדלים ברמת השרידות הפוליטית במשטרים שונים? האם וכיצד משפיעה שיטת הממשל על הצמיחה הכלכלית במדינה, ומהן ההשלכות של השפעה זו על העדפות הבוחרים? הקורס יתמודד עם שאלות אלו ואחרות תוך בחינה כיצד גישות מחקריות שונות יכולות לספק תשובות לבעיות מורכבות אלו.  

 

סמסטר ב'

1031.3862.01 דעת קהל סקרים ופוליטיקה
הפרוסמינר עוסק בדעת קהל סקרים ופוליטיקה. נתמקד בדעת קהל ומקומה בפוליטיקה הדמוקרטית, בסקרים ככלי מדידה מרכזי של דעת קהל, ובשימוש שעושים בהם מקבלי החלטות בדמוקרטיות עכשוויות. נדון בתוקף של מכשיר מדידה זה, על יתרונותיו וחסרונותיו, וכן הצלחותיו וכישלונותיו בתחזיות בחירות.
במסגרת הפרוסמינר יתכננו התלמידים מחקר אמפירי בתחום דעת הקהל, על בסיס נתונים קיימים או איסוף נתונים מקוריים משלהם. המחקר המתוכנן יוצג וידון בכיתה, ויוגש בסוף הסמסטר כהצעת מחקר.


1031.3217.01 עיונים במקיאבלי
קריאה מודרכת ב"עיונים" וב"נסיך". יידונו השקפותיו של מקיאבלי על רפובליקות ודיקטטורות, ההתנהגות הראויה בפוליטיקה, משטרים, חשיבותם של חוקים וסדרים, כוח וצבא, שינוי היסטורי ולימוד מן ההיסטוריה ומקומו של המזל.


1031.3852.01 שפה ופוליטיקה
הסמינר בוחן את היחס בין שפה לפוליטיקה בכלל, ובהקשר הציוני והישראלי בפרט. בחלק הראשון של הסמינר נלמד תיאוריות שונות של רטוריקה, נבחן נאומים ידועים ומכוננים בהיסטוריה הכללית, וננתח את משמעותם הפוליטית בהקשר בו נאמרו. בחלק השני של הסמינר נתרכז במעמד השפה בציונות. נבחן את האופן בו התפתחה העברית בהקשר הציבורי ומתוך זיקה למדינה, ננתח נאומים מרכזיים בתולדות מדינת ישראל, וננסה להבין את מקומה של השפה בחיים הפוליטיים בישראל.
 

1031.3900.01 אתגרים לדמוקרטיה במאה ה-21: כלכלה גלובלית, רב-תרבותיות וצדק
הפרוסמינר עוסק בהתפתחות תיאוריה רב-תרבותיות ומימושה במדינות מערב אירופה. הקורס מתמקד בתיאוריה ובפרקטיקה של הרב-תרבותיות תוך כדי דיון במאבק הנוכחי בין תומכיה למתנגדיה. אנו ננתח את תחייתה של הלאומיות הרפובליקנית וננסה להבין למה ההתמודדות הזאת תכריע את עתידה של אירופה.

1031.3863.01 המשפטיזציה של הפוליטיקה והפוליטיזציה של משפט
מה תפקידו של בית המשפט בחברה דמוקרטית? האם מן הראוי ששופטים יכריעו בסוגיות שנחשבות פוליטיות ומהם הגבולות של הביקורת השיפוטית? עד כמה יכולה המערכת הפוליטית להשפיע על מבנה בית המשפט, למשל באמצעות מינוי שופטי בית המשפט העליון? ישראל איננה המדינה היחידה המתמודדת עם שאלות סבוכות אלו. בעשורים האחרונים אנו עדים להתעצמות תהליכי "משפטיזציה" של הפוליטיקה ברחבי העולם. הקורס יבחן מספר סוגיות מפתח בקשר שבין משפט ופוליטיקה באמצעות סקירה של הספרות התיאורטית בנושא וכן באמצעות ניתוח מקרי מבחן מישראל וממדינות נוספות בעולם. 


 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף