תיאור הקורסים

החוג לסוציולוגיה

תואר שני

1041.4272.01  דילמות מתודולוגיות מרכזיות במדעי החברה
במסגרת הקורס נדון בסוגיות מתודולוגיות מרכזיות המעסיקות סוציולוגים במחקר. הקורס אינו מלמד טכניקות מחקר, אלא עוסק באופנים השונים בהם אנו מיישמים מחקר אמפירי. במהלך הסמסטר נדון במגוון גישות למחקר. למשל, מחקר מבוסס נתונים כמותיים, אתנוגרפיה, המחקר ההשוואתי, מחקרי מקרה לעומת מחקרים מייצגים, בעיות של קשר וסיבתיות, ועוד. ננסה לעמוד על היתרונות והמגבלות של גישות שונות ועל הקשר בין שאלות המניעות מחקר והכלים בהם אנו נעזרים לחקירתן. השיעורים יתנהלו כדיון סמינריוני. במהלך הסמסטר התלמידים יידרשו להגיש 4 מטלות קצרות. כמו כן, הם יידרשו להגיש בסוף הקורס עבודת ביקורת על מחקר כלשהו, או להכין הצעת מחקר לעבודת המ.א. או דוקטורט שבמרכזה דיון מתודולוגי המבוסס על הכלים שנלמדו בקורס.
 

1041.4224.01 דרכים לדעת: סדנה בשיטות מחקר איכותניות
מטרת הקורס להכשיר את התלמידים בשמוש בשיטות מחקר איכותניות שונות ובשיטות מחקר מעורבות, כולל אופני קישור בין מחקר איכותני לכמותני.  יונחו יסודות להבנת שלבי מחקר איכותני, אסוף נתונים ואופני נתוח. הקורס יציע אופנים שונים של מחקר איכותני וישלב קריאה ודיון בשיטות אלה תוך התבססות על מחקרים שפורסמו.  המטרה היא לשלב בין הבנה תיאורטית של ההגיון של שיטות אלה לבין תרגול והתנסות פרקטית בהן, התנסות שתאפשר לסטודנטיות/ים לעבוד על שדה המחקר שלהן/ם. בין השיטות שיידונו: ראיונות לסוגיהן, תצפיות, ניתוח טקסטים שונים, עבודה בארכיון וניתוח מסמכים.
חובות הקורס: קריאה והשתתפות פעילה בכתה, הגשת עבודה מסכמת שתכלול דיווח וניתוח של התנסות בשדה המחקר האיכותני.

 

1041.4293.01 הערכת פרוייקטים

בזירה החברתית מאות רבות של תוכניות ומיזמים אשר נועדו לשפר היבטים שונים בחיי הפרט, המשפחה, הקהילה או החברה בכללותה. יחד עם זאת, רבים מהם מתקיימים ללא שידוע האם הן פועלות ע"פ התכנון והאם הם משיגים את מטרותיהם. תכנון שיטתי ומנומק של תוכנית, מעקב אחר יישומה ואחר מידת מועילותה בקידום התוצאות הרצויות עבור משתתפי התוכנית, הפקת לקחים באופן רגיש ומושכל הם כולם תנאים לשיפור האיכות ולקיומן של תוכניות המגשימות את תכליתן .
דגש מרכזי בקורס יושם על עקרונות החשיבה התוצאתית והמודל הלוגי כמסגרת יישומית לתכנון, הערכה, למידה ושימוש במידע.
מטרות הקורס הן:

  1. העלאת המודעות בקרב סטודנטים באשר לחשיבות ההערכה ותועלותיה, לצד חסמים וקשיים בצמתים השונים.
  2. היכרות עם הזירות השונות שבהן מתקיימת הערכה והקשר שביניהן.
  3. היכרות עם סוגים שונים של שיטות ההערכה והתאמתן לנסיבות המקרה.
  4. הגברת הידע, המיומנויות והכלים לתכנון התערבות, מעקב אחר ישומה ושימוש רגיש במידע לצרכי קבלת החלטות בכל הרמות.
  5. היכרות עם סוגיות מפתח בתהליך ההערכה והתבחינים שעל פיהם מכריעים.
  6. הקניית ידע ומיומנויות בסיסיות בהערכת תוכניות ומיזמים

 

1041.4223.01  לשדה וחזרה: מתודולוגיה אתנוגרפית
הקורס מכוון להיכרות עם שיטות המחקר העיקריות בהן נעשה שימוש בעבודת שדה אתנוגרפית, באנתרופולוגיה ובתחומים גובלים. הקורס נוגע בהכרת המושג הכללי עבודת שדה, בתהליך הכניסה לשדה, בביצוע ראיונות, שימוש במיכשור אודיו ווידיאו, בניהול יומן שדה, בתהליכי ניתוח יומני שדה, ובשלבים הראשונים של הבנייה טקסט אנתרופולוגי המתבסס על המחקר האתנוגרפי. הקורס מיועד הן לתלמידי מחקר שנמצאים בשלבי ההכנה לעבודת שדה והן למי כבר התנסו בה.

 

1041.4225.01  סוגיות מתודולוגיות בחקר ארגונים
במסגרת הקורס נסקור את שיטות המחקר המרכזיות בחקר ארגונים תוך דגש על שאלות של עושר, אי שויון, בריאות וחינוך; תוך התמקדות במודלים שונים של תהליכים ארגוניים. התלמידים יתבקשו לפתח מודלים הקשורים למחקר שבו הם מעורבים ולשלב אותם במסגרת החשיבה של הקורס.

 

1041.4111.01  שיטות מחקר כמותיות למתקדמים: רגרסיה לינארית ולוגיסטית
​מטרת הקורס להקנות לתלמידים ידע והבנה בשיטות מחקר כמותיות המקובלות במחקר חברתי, ולפתח מיומנות עבודה בשיטות אלה באמצעות המחשב. הקורס יתמקד במודלים ליניאריים ורגרסיה לוגיסטית. במהלך הקורס יושם דגש על הבנת המשמעות של הנחות המודל עבור ניתוח חברתי, על הקשר בין שאלות מחקר לבניית מודלים, ועל הפרשנות התכנית (סובסטנטיבית) של תוצאות הניתוח. 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף