תיאור הקורסים

החוג לסוציולוגיה

תואר שני

1041.3812.01 ארגונים ואי שוויון חברתי
הסמינר יפגיש שני תחומי מחקר: חקר ארגונים וחקר הריבוד החברתי, ויעסוק ביחסי הגומלין שלהם. הסמינר יעמוד על אפשרויות המפגש בין שני התחומים, תוך דגש על הסוגיות המרכזיות הנגזרות ממפגש זה ויבקש לעמוד על מקורות אי השוויון המעמדיים, המגדריים והאתניים/גזעיים של פערי שכר במקום העבודה.

 

1041.3798.01 בין האסתטי והפוליטי בחברה הפלסטינית: מבט אתנוגרפי
מטרת הסמינר היא לעקוב אחר יוצרים ספרותיים וחזותיים פלסטינים, בעודם מנווטים בין הפוליטי והאסתטי ובוחנים כיצד קטגוריות אלה מעצבות את האתיקה שלהם. התלמידים יחקרו באופן אתנוגרפי את האמנים ואת עבודותיהם במגוון סוגות (שירה, מחזאות, רומנים, נובלות, מסות וסרטי קולנוע), שנוצרו במולדתם של האמנים ובגלות. התלמידים ייפגשו עם האופן שבו האמנים מתעמתים עם פלסטין כמקור של זיכרון, עדות והתערבות, בעולם הנוטה לשכחה.


1041.4480.01 כתיבה, ייצוג והדילמה הפוסט-מודרנית באנתרופולוגיה
מהרבע האחרון של המאה ה-20 עסוקה האנתרופולוגיה במה שמכונה לעתים 'משבר הייצוג'. עיקרו - בדיקה מחדש של הנחות יסוד, פרקטיקות מובילות ופרדיגמות תאורטיות. הקורס מתחקה אחר השורשים האינטלקטואליים, האפיסטמולוגיים, הפוליטיים והאתיים של התהליך ומאפיין פתרונות אפשריים למלכוד השתיקה הפוסט-מודרנית. המפגש השבועי העיקרי של הסמינר יתקיים בימי ראשון בין 16:00 ל-20:00. בנוסף, מדי שבוע יתקיים מפגש אישי בין המרצה לבין אחד מהמשתתפים בסמינר, בשעה שתיקבע ביניהם, לדיון בתכני הקורס, ברפראט שמגיש התלמיד ובהכנות למטלת סיום הסמסטר.
 

 

1041.4552.01 עיון במושג הליברליזם בתיאוריה ובפרקטיקה
הקורס יעסוק במקורותיו וגלגוליו של הליברליזם המערבי תוך התמקדות ביחסי הגומלין בין הגות ופילוסופיה פוליטית לבין הנחות יסוד תיאורטיות ואמפיריות בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה. דרישות הקורס: נוכחות והשתתפות מלאה, קריאה שוטפת והצגת רפרטים בכיתה – 30% עבודה סמינריונית – 70%.


1041.3823.01 פרצופה של המדינה: היבטים אתנוגרפיים
שאלות על מדינה נוגעות בשאלות יסוד של אנתרופולוגיה על תרבות, כוח, קבוצה, משמעות וסובייקטיביות. הפריחה הנוכחית בעיסוק המחקרי במדינה - דווקא במציאות שבה כוחות הגלובליזציה פועלים מעליה, מתחתיה ולצידה - מלמדת על הערך המוסף הייחודי שבהתבוננות על המדינה מלמטה. זוהי נקודת המוצא של הסמינר, וממנה נפנה לדיונים אנליטיים, אמפיריים ומתודולוגיים על נוכחותה המפושטת, השגורה, השקופה לעיתים, של 'המדינה' בחיי בני אדם: על מרקמי יומיום ורגעים בנאליים (המפגש עם השוטר הקונס אותנו ברחוב או עם הביורוקרט המחתים את הדרכון), על רגולציות וקטגוריות ממשלתיות שמעצבות חוויות וביוגרפיות (בהיותנו 'תלמידים', 'בני משפחה', 'אזרחים', 'מובטלים', או 'שוהים בלתי חוקיים'), על השחקנים המדברים 'בשם המדינה' ועל אלו החיים בשוליה. נקרא מחקרים אתנוגרפיים על זירות ורגעים שבהם המדינה מקבלת (או מאבדת) ממשות ומשמעות וכוח: מוסדות ומנגנונים ביורוקרטיים, ריטואלים לאומיים, אתרי גבול, פרוצדורות חקיקה, מדע לאומי ועוד. מרבית העבודות שנקרא אינן עוסקות במדינה בהקשר הישראלי והן ישמשו עוגן לדיונים ולכתיבת עבודות סמינר על זירות מקומיות מגוונות. דוגמאות לזירות שכאלו הן המחאה החברתית, המאבק נגד חיסונים, שדה הדיור הציבורי, לגליזציה של קנאביס, השיח על החזרת גלעד שליט, בידוק בטחוני, מחסום ווטש וגיוס חרדים. חובות הסמינר: נוכחות, קריאה שוטפת והשתתפות פעילה, רפרט וכתיבת עבודה מחקרית.
 

1041.4551.01 קריאה בכתבי אלסדייר מקינטאייר
מטרת הסמינר היא לחקור את מידת הרלוונטיות והשימושיות של כתבי הפילוסוף אלסדייר מקינטאייר(MacIntyre)  עבור ביקורת התרבות המודרנית במדעי החברה. כהוגה של הפוסט-נאורות, מקינטאייר דוחק בנו לדון בשאלה: כיצד ייראה מחקר חברתי המשוחרר מיהירותן של רציונליות ביורוקרטית, כלכלות ליברליות, אקולוגיות חילוניות וקוסמולוגיות קפיטליסטיות. קריאה זהירה של עבודותיו תסייע לתלמידים לבחון את מושגי המפתח של המחשבה החברתית (אתיקה, מסורת, נרטיב, רציונליות, פוליטיקה ועוד), ואת מידת הרלוונטיות שלהם לעבודות המחקר של התלמידים.
 

1041.4562.01 פרקטיקום: אי שוויון וצדק חלוקתי
במהלך הקורס סטודנטים ייחשפו ויתנסו בכל שלביה של עבודת המחקר הן במסגרת אקדמית והן מחוצה לה. בתחילת השנה סטודנטים יפגשו אם אנשי מקצוע שעוסקים במחקר חברתי במסגרות שונות. בהמשך הקורס, סטודנטים יבצעו פרויקט מחקר משותף, במהלכו יתנסו בכל צעדי המחקר, מבניית כלי מחקר, דרך איסוף הנתונים וניתוחם עד לכתיבת נייר עמדה.  
 

1041.4560.01 פרקטיקום: אנתרופולוגיה חברתית-תרבותית
הפרקטיקום הוא סמינר שנתי המהווה את אחד מעמודי התווך של המסלול באנתרופולוגיה חברתית ותרבותית. הוא עוסק באתנוגרפיה כפרספקטיבה מחקרית וכז'אנר כתיבה. הפרקטיקום בנוי כמהלך מקדים המוביל אל עבודת השדה שאותה נדרשים תלמידי ותלמידות המסלול לבצע במהלך התואר, אם לצורך כתיבת תיזה או לצורך כתיבת עבודה סמינרית. הפרקטיקום ילווה את הסטודנטים בתהליכי בחירת שדה המחקר, ההכנות לקראת הכניסה לשדה, ההתמודדויות הכרוכות בעצם הכניסה לשדה ובכתיבה בשדה ועל בסיס החומרים המחקריים העולים במהלכו.

1041.4526.01 פרקטיקום: ארגונים וארגוני שינוי חברתי
מטרת הפרקטיקום להקנות לתלמידים כלים להבנת הקשר בין הידע האקדמי לבין התנסות ופעילות בשדה. משך הקורס שני סמסטרים (סמסטר א' ו-ב' של שנת הלימודים הראשונה). הסמסטר הראשון יוקדש להיכרות ראשונית עם ארגונים בולטים לשינוי חברתי ועם פעילות חברתית של ארגונים עסקיים ולדיון במגמות סוציולוגיות עכשוויות בשדה הארגוני. בסמסטר הראשון יתקיימו מפגשים בכיתה. בסמסטר השני ללימודים, תלמידי הפרקטיקום יידרשו להשתלב בארגון (עסקי או ארגון לשינוי חברתי) ולבצע בו מחקר על התערבות חברתית. המחקר יכלול תיאור סוציולוגי של השדה והצעת תכנית התערבות. הצעת המחקר (כחמישה עמודים) תוגש למנחים לא יאוחר מסוף חופשת הפסח בסמסטר הלימודים השני. עבודת השטח תונחה על ידי מורי הסמינר בשיתוף עם נציגי הארגונים בהם יעבדו התלמידים. דו"ח המחקר (בהיקף של כ-25 עמודים) מהווה פרויקט גמר במסלול. הוא יוגש למנחים עד תחילת הסמסטר השלישי ללימודים. הציון בפרקטיקום ייקבע על סמך שקלול ציון פרויקט הגמר, הערכת עבודת השדה והתרומה לדיונים בסמינר.

1041.4561.01 פרקטיקום: מחקר וביקורת בסוציולוגיה
מטרת הסדנה היא לסייע לתלמידי מחקר לפתח מיומנויות מקצועיות בשדה המחקר האקדמי במטרה לגשר על הפער הכרוך במעבר בין הדרישות המקובלות מסטודנט לבין נורמות העבודה והציפיות מחוקר ואיש אקדמיה. הקורס יעסוק בניתוח מאמרים בסגנונות שונים, ובתירגול של כתיבה עצמאית. התלמידים יתבקשו להציג את עבודתם האישית בכיתה, ולהתייחס לעבודות עמיתיהם.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף