תיאור הקורסים

סמינרים

 

 

1071.3557.01 מוח, התנהגות, והמערכת החיסונית: השפעות לחץ על פגיעות למחלות והתפתחות סרטן
הסמינר יסקור את העדויות לקשר שבין המוח והמערכת החיסונית, המנגנונים הפיזיולוגיים, וההשפעות הפסיכולוגיות על קשר זה ועל פגיעות למחלות. הסמינר יכלול בנוסף מבוא למערכת החיסונית וטכניקות מעבדה לרישום וחקר מדדים חיסוניים.
 

1071.3621.01 מרחק פסיכולוגי
זהו סמינר אמפירי העוסק בהשפעות של הרחקה פסיכולוגית על תפיסת גירויים חברתיים, על ניבוי, החלטה ורגש. מימדי המרחק השונים שיבחנו הם מרחק זמן (התרחקות מנקודת הווה לעבר העתיד והעבר) מרחק חברתי (אני לעומת מישהו אחר, קרוב לעומת זר), מרחק פיזי, ומרחק של ייצוג (ייצוג קונקרטי לעומת ייצוג אבסטרקטי). נפתח דרכים לבחון באופן אמפירי את הטענה, הנגזרת מתיאורית רמת ההבניה של נ. ליברמן וי. טרופה, כי לכל מימדי המרחק האלה השפעות דומות, וכי מימדי המרחק עצמם הם חלופיים זה לזה, כך שהרחקה של גירוי במימד אחד גורמת לתפיסתו כרחוק יותר גם במימדים אחרים.

 

1071.3623.01 מובן, משמעות וחשיבה סמלית
הסמינר יעסוק בנושאים הבאים: מהם מובן ומשמעות - הגדרות וגישות; סוגים של משמעות; סימן, סמל ומטפורות; גישות שונות למדידת משמעות; משמעות בינאישית ומשמעות אישית, משמעות ושפה; התפקידים של המשמעות בתחומים שונים - פעילות קוגניטיבית, תכונות אישיות, תפקוד חברתי, פסיכופתולוגיה, תפיסת האני והזולת, פסיכותרפיה; משמעות ויצירתיות; משמעות באמנות; משמעות החיים.
 

1071.3644.01 מנגנונים מוחיים בחיקוי ולמידה
בני אדם מומחים בלמידה ע"י התבוננות וחיקוי של אחרים. בסמינריון זה נעסוק במנגנונים המוחיים התומכים בהתנהגות זו ובקשר בינם לבין הבנת האחר.

 

1071.3660.01 ערך עצמי, גזענות, וסקסיזם: שיפוט אוטומטי של העצמי והזולת
שיפוט עצמי ושיפוט אחרים אלו פעולות שכיחות מאוד בקרב בני-אדם, וקשה להגזים בהערכת השפעתן על רווחתנו ורווחת הזולת. בני-אדם מסוגלים לשפוט את עצמם ואחרים באופן אוטומטי, ללא מאמץ, ללא כוונה, ואולי אפילו ללא מודעות. בסמינר אמפירי זה, נלמד כיצד פסיכולוגים חוקרים שיפוט חברתי אוטומטי, בהקשר של ערך עצמי, גזענות וסקסיזם. כמו כן, נבחן דרכים להוסיף ידע בנושא באמצעות מחקר אמפירי. שאלות מחקר לדוגמה: כיצד נבחין בין אנשים הנוטים לשפוט את עצמם באופן אוטומטי לחומרה ואנשים הנוטים להאדיר את עצמם באופן אוטומטי? מה ההשפעה של שליפה אוטומטית של סטריאוטיפים גזעניים וסקסיסטים? האם סקסיזם אוטומטי משמר את יחסי הכח בין המינים באופן סמוי, גם בקרב אנשים המאמינים שאינם סקסיסטים?

 

1071.3662.01 תיקון יחסים חברתיים
הסמינר יעסוק בהיבטים שונים הקשורים בשיפור היחסים בין קבוצות שיחסי הכוח ביניהן אינם שוויוניים. באופן ספציפי יותר, הסמינר יעסוק בשני קווי מחקר. האחד יעסוק בגורמים המשפיעים על יחסי עזרה בין גברים ונשים והאופן שבו עזרה כזו יכולה לשמר או לאתגר את תפקידי המגדר המסורתיים (בהם נשים אחראיות על הספירה הביתית, וגברים – על הספירה הציבורית). השני יעסוק במסרים שחברי קבוצות רוב ומיעוט (כגון, יהודים ודרוזים במדינת ישראל) בוחרים להעביר אלה לאלה, תוך התמקדות בצורך האימפליסיטי בכוח (implicit power motive) והצדקת המערכת (system justification) כגורמים מרכזיים המשפיעים על בחירת המסרים הבין-קבוצתיים. בפגישות הראשונות יוצגו רעיונות תיאורטיים וממצאים אמפיריים בנושאים אלה, שהחלו להיחקר רק בשנים האחרונות. לאחר ההצגה של העקרונות התיאורטיים והממצאים האמפיריים הבסיסיים, הסטודנטים יתחלקו לצוותים ויבצעו ניסוי אמפירי שמטרתו לבחון שאלה אשר עולה מתוך החומר שהוצג. כל הניסויים ישתלבו בתוכנית המחקר של דוקטורנטיות במעבדתה של ד"ר שנבל ויוצג בפני הכיתה לפני ההרצה. לבסוף, כל סטודנט (בנפרד) יגיש עבודה סמינריונית המסכמת את המחקר ותוצאותיו. מן הסטודנטים בקורס נדרשת יכולת סטטיסטית גבוהה, שכן ניתוח התוצאות מצריך ידע סטטיסטי מתקדם שיילמד אף הוא במהלך הקורס. כמו כן, מכיוון שכל הניסויים יועברו בצורה ממוחשבת, נדרשת מן הסטודנטים גישה בסיסית לתכנות (ורצוי אף ידע וניסיון בתחום התכנות).
כדי להבין את הנושאים בהם הקורס עוסק, מומלץ לעיין במאמרים הבאים:   

Shnabel, N., Bar-Anan, Y., Kende, A., Bareket, O., & Lazar, Y. (2016). Help to perpetuate traditional gender roles: Benevolent sexism increases engagement in dependency-oriented cross gender helping. Journal of Personality and Social Psychology, 110, 55-75.

Ditlmann, R. K., Purdie-Vaughns, V., Dovidio, J. F., & Naft, M. J. (2017). The implicit power motive in intergroup dialogues about the history of slavery. Journal of Personality and Social Psychology, 112, 116-135.

 

1071.4827.01 מנגנונים נוירוביולוגיים והתנהגותיים בהתמכרות לאלכוהול
​אלכוהוליזם הוא מההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בעולם, והנזקים הבריאותיים, חברתיים וכלכליים של הפרעה זו הם עצומים. למרבה הצער עדיין אין טיפול תרופתי או התנהגותי יעיל להפרעה זו ורוב המטופלים חוזרים לשימוש באלכוהול בתוך כמה חודשים. במסגרת הסמינר נסקור את העדויות לבסיס המוחי-ביולוגי להתמכרויות לסמים, עם דגש על אלכוהוליזם. בנוסף, נעסוק בקשרי הגומלין בין תהליכי למידה וזיכרון לבין התמכות, ונדון במודלים התיאורטיים ההתנהגותיים-פיזיולוגיים העיקריים בתחום. כמו כן, נדון בהיבטים תרופתיים והתנהגותיים של טיפול באלכוהליזם, ונסקור מודלים בבעלי-חיים המסייעים להבין את התהליכים הקוגניטיביים והנוירוביולוגיים המופרעים בהתמכרות, ולפתח דרכי הטיפול חדשות, תוך מניפולציות של זיכרון ושל תהליכים ביולוגיים.
 

1071.3609.01 התמודדות הורים ומורים עם ADHD ובעיות התנהגות של ילדים
זהו סמינר מחקרי-קליני העוסק בהתמודדות של הורים עם ילדים הסובלים מבעיות התנהגות והפרעת קשב וריכוז; הסמינר מתקיים בשיתוף ה"המרפאה לטיפול מערכתי ב-ADHD" בבית החולים שניידר.
במסגרת סמינר זה הסטודנטים ילוו את הטיפול הניתן להורים ע"י פסיכולוגים מהמרפאה, ינהלו שיחות תמיכה טלפוניות עם ההורים וייקחו חלק פעיל וחשוב בעבודת המרפאה.
במהלך הסמינר ילמדו הסטודנטים את שיטת הטיפול של ההתנגדות הלא אלימה והסמכות החדשה, ילמדו על הפרעות התנהגות ועל  ADHD ירכשו מיומנות בתמיכה טיפולית, ניסיון בכתיבת סיכום אינטייק, הצגת מקרה ועוד.
במסגרת חובות הקורס הסטודנט יצטרף לטיפולים במרפאה (סה"כ 2 טיפולים במהלך השנה כולה, אורך כל טיפול כ-12 מפגשים). הטיפולים מתקיימים בשעות אחה"צ או הערב במרכז שניידר בפתח-תקווה. בנוסף הסטודנט יקיים 2 שיחות טלפוניות שבועיות עם המשפחה בטיפול (עבור כל טיפול) שאורכן כ- 30 דקות (ההורים הם אלו שמתקשרים) ובמידת הצורך, יקיים ביקור בית אצל המשפחה בטיפול. כמו כן, הסטודנט יידרש ללוות שלושה ימי אינטייקים בשנה המתקיימים במרפאה בשניידר בימי ראשון ושלישי, שעות האינטייק הן שעות הבוקר-צהריים ואורכו של כל אינטייק הוא כשעה, בכל יום אינטייקים יתקיימו עד שלושה אינטייקים לכל היותר. 
תנאי מקדים להשתתפות בסמינר הוא השתתפות בימי הכשרה אשר יתקיימו באוניברסיטת תל אביב בתארכים: 1/11/19 ו-8/11/19 בין השעות 14:00-09:00.
לפניות ניתן לפנות לדורין ויאיר רכזי הסמינר, Seminaradhd2019@gmail.com.
מומלץ לקרוא את ספרו של פרופ' חיים עומר "הסמכות החדשה" לפני ההכשרה על מנת להפיק ממנה את המרב.
העבודה הסמינריונית של הסטודנטים תעסוק בחוסר אונים הורי/מורי, מנקודת מבט טיפולית ומחקרית. 

1071.3651.01 איך אנחנו מזהים אנשים?
ליכולת שלנו לזהות אנשים מוכרים יש חשיבות גדולה באינטראקציה בינאישית תקינה. זיהוי אנשים נעשה בדרך כלל באמצעות זיהוי פנים. עם זאת, בנוסף לפנים קיים מידע נוסף בו אנחנו משתמשים, בעיקר כשאין לנו גישה לפנים, כמו קול וגוף.
במסגרת הסמינר נדון במחקר שבודק איך פנים, גופים וקולות אנושיים מיוצגים ואיזה שימוש נעשה בהם לזיהוי אנשים. אנחנו נבחן את הדמיון, השוני והאינטראקציה בין המנגנונים שמעבדים את הגירויים החברתיים החשובים האלה.

 

1071.3658.01 היבטים נוירובילוגיים של הפרעות התנהגות חברתית
בסמינר זה נעסוק בהבנת המנגנונים הנוירוביולוגיים האחראיים להתפתחות הפרעות נוירופסיכיאטריות כגון אוטיזם, תסמונת ויליאמס, חרדה ועוד. נלמד על הבסיס הגנטי האחראי להפרעות נוירופסיכיאטריות, והמעגלים  העצביים אשר אחראיים על התנהגויות הנפגעות בהפרעות אלה, בדגש על התנהגות חברתית וחרדה. נסקור את הכלים המחקריים בעזרתם חוקרים את הנוירוביולוגיה האחראית להתפתחות הפרעות אלה, וביניהם עכברים מוטנטים מהונדסים גנטית, שיטות למיפוי איזורים מוחיים ואיפיון תפקודם, היבטים מולקולריים, וכלים לבחינת התפקוד ההתנהגותי הקשור להפרעות אלה. במהלך הסמינר נסקור מחקרים מרכזיים אשר הובילו לתפיסות המובילות כיום, בבעיות המרכזיות אשר עדיין קיימות בתחום, ונדון מה הם הצעדים הבאים הנדרשים כדי להבין טוב יותר את הסיבות והטיפולים האפשריים להפרעות אלו.   
מטלה: בסיום הסמינר יהיה על הסטודנטים לחבר סיכום קצר בנוגע למאמרי מחקר הקשורים לנושאים הנלמדים בסמסטר א', או לחבר הצעת מחקר קצרה המתארת מחקר בנושאים הקשורים לנושא הסמינר.



1071.5614.01 ממשק מוח מכונה בנוירופסיכיאטריה



1071.3659.01 סולם אובייקטיבי, תפיסה סובייקטיבית: ייצוג מוחי תלוי הקשר 

ניסיוננו בעולם, כמו גם מחקרים התנהגותיים, מראים שגם אם שני אנשים נמצאים באותה סיטואציה, הם לא בהכרח יחוו ויפרשו אותה בצורה דומה. אנחנו חווים את העולם דרך פילטרים סובייקטיביים התלויים בין השאר בידע והניסיון שצברנו, מצבנו הרגשי וההורמונלי וכו'. בסמינר נדון במחקרים העוסקים במנגנונים המוחיים העומדים בבסיס תפיסה סובייקטיבית זו, בקשר של מנגנונים אלו לתקשורת בין אישית, ונחשוב כיצד ניתן להרחיב ידע זה.​

 

1071.5900.01 עיבוד לא מודע של אובייקטים אמיתיים בעולם החיצוני
בעיות התודעה - מהי, כיצד היא נוצרת ומהי היא עושה - ריתקו דורות של חוקרים לאורך השנים. בעשורים האחרונים שאלות אלה נחקרו באמצעות פרדיגמות שונות שבהן גירויים דו מימדיים המופיעים על המסך הוצגו כך שלא יתפסו בצורה מודעת. לאחרונה, פיתחנו שיטה חדשה המאפשרת למנוע את התפיסה המודעת של אובייקטים תלת מימדיים באמצעות משקפי מציאות רבודה. בסמינר נבצע ניסויים באמצעות השיטה הזו, ונשאר שאלות חדשות שנשענות על היכולת למנוע את התפיסה המודעת של גירויים אמיתיים.

 

1071.3666.01 שליטה-עצמית
מהי שליטה עצמית? כיצד גורמים חיצוניים (כגון מרחק מהמטרה) ופנימיים (כגון רגשות) משפיעים על שליטה עצמית? באילו אסטרטגיות שליטה עצמית אנשים משתמשים, ואילו מהן נחשבות יעילות? באילו תחומים? בסמינר אמפירי זה נסקור מודלים תיאורטיים וממצאים אמפיריים העוסקים בשאלות אלו. בנוסף ובאופן מעשי יותר סטודנטים יתבקשו לתכנן ולבצע מחקר המתייחס לאחד מנושאים אלו.

 

1071.4691.01 הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית: תיאוריה ומחקר
​הקורס יעסוק במודלים קוגניטיביים של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית עם התמקדות על המודל שהתפתח במעבדה שלנו, שמניח שהבעיה המרכזית ב-OCD היא קושי לגשת למצבים פנימיים, כולל תחושות, רגשות, ואף מצבים פיזיולוגיים. במסגרת הסמינר נסקור את הרקע התיאורטי למודל שלנו ואת המחקרים שתומכים בו ונחשוב על מחקרים חדשים עם דגש על כאלה שיוכלו לתרום לא רק להבנת ההפרעה אלא גם לטיפול בה.  

 

1071.3667.01  נוירוביולוגיה של התמכרות לסמים ואלכוהול
התמכרות לסמים ולאלכוהול היא מההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בעולם, והנזקים הבריאותיים, חברתיים וכלכליים של הפרעה זו הם עצומים. למרבה הצער הטיפולים תרופתיים והתנהגותיים הם בעלי יעילות מוגבלת, ורוב המטופלים חוזרים לשימוש בסם בתוך כמה חודשים. במסגרת הסמינר נסקור את העדויות לבסיס המוחי-ביולוגי להתמכרויות לסמים ולאלכוהול. בנוסף, נעסוק בקשרי הגומלין בין תהליכי למידה וזיכרון לבין התמכרות, ונדון במודלים התיאורטיים ההתנהגותיים-פיזיולוגיים העיקריים בתחום. כמו-כן, נדון בהיבטים תרופתיים והתנהגותיים של טיפול בהתמכרויות, ונסקור מודלים בבעלי-חיים המסייעים להבין את התהליכים הקוגניטיביים והנוירוביולוגיים המופרעים בהתמכרות, ולפתח דרכי הטיפול חדשות, תוך מניפולציות של זיכרון ושל תהליכים ביולוגיים. הסטודנטים יהיו שותפים פעילים בסמינר, ויציגו בעצמם מחקרים בתחום. העבודה הסופית בסמינר היא עבודה תיאורטית.

 

 

1071.3668.01 היבטים פסיכולוגיים של אי שוויון חברתי: מהמעבדה לעולם האמיתי
מטרת הסמינר, המועבר בשיתוף עם היחידה למעורבות חברתית - תכנית מתחברים פלוס, היא לבצע מחקר אמפירי שממצאיו ישמשו ארגונים ללא מטרת רווח הפועלים למען שוויון חברתי תוך חיבור בין "השטח" ל"מעבדה". לשם כך, בתחילת הקורס נלמד על מחקר פסיכולוגי-חברתי העוסק בסוגיות של זהות חברתית, יחסים בין קבוצות, שוויון חברתי ואפליה נגד קבוצות מיעוט (על רקע נטייה מינית, מגדר, לאום, גזע, דת, לקות נפשית או פיזית וכיו"ב). בשלב השני, הסטודנטים יערכו סדרת פגישות עם נציגי ארגון חברתי על מנת להבין את צרכי הארגון ויבחרו שאלת מחקר הנובעת מהצרכים. לאחר ניסוח שאלת מחקר, בהנחיית צוות הקורס, הסטודנטים יתכננו מחקר (ניסוי, סקר או מחקר איכותני) שיענה על אותה שאלה, יבצעו את המחקר בפועל (כלומר, יאספו נתונים אמפיריים), וינתחו את תוצאותיו. בהמשך, הסטודנטים ילמדו מיומנויות פרזנטציה, ויציגו את תוצאות המחקר בפני הכיתה ובפני נציגי הארגונים החברתיים עימם הם עבדו. לסיכום, הסטודנטים יכתבו עבודת סמינר אמפירית במבנה של מאמר מדעי (מבוא, שיטה, תוצאות, דיון, ורשימת מקורות). היקף הפעילות המעשית (כלומר, העבודה מול הארגונים) הינו כ-30 שעות פעילות.
חובות הקורס: (א) חובת נוכחות: הקורס כולל הן מפגשים בכיתה והן מפגשים עם נציגי הארגונים בשטח - בכולם קיימת חובת נוכחות; סטודנטים שיודעים מראש שלא יוכלו להגיע לכל המפגשים מתבקשים שלא להירשם לקורס. (ב) פרזנטציה: לאחר סיום המחקר, הסטודנטים יציגו את תוצאותיו בפני הכיתה והארגונים החברתיים עימם עבדו. (ג) עבודה מסכמת: כל סטודנט יגיש עבודה המסכמת את התהליך המחקרי, במבנה של מאמר מדעי. במהלך הקורס, ניתן לעבוד ביחידות, או בצוותים של שניים או שלושה סטודנטים. עם זאת, העבודה המסכמת תיכתב על ידי כל סטודנט בנפרד, גם אם העבודה במהלך השנה נעשתה בצוות.
יום ושעה: המפגשים הכיתתיים ייערכו בימי ד', 12:15-13:45. המפגשים בארגונים החברתיים ייערכו בתיאום מולם (שימו לב! לשם תיאום הזמנים, נדרשת גמישות מבחינת לוח הזמנים שלכם. סטודנטים שצופים שיתקשו בתיאום המפגשים מתבקשים שלא להירשם לקורס).

 

1071.4770.01 מודעות וקשב


 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף