תיאור הקורסים

קורסי בחירה

 

1071.2341.01 פסיכותרפיה: שלוש נקודות מבט
הקורס הוא קורס בחירה שמהווה מבוא לפסיכותרפיה לתואר הראשון, ושואף לתת לתלמידים תמונה ראשונית אך רחבה על תחום הטיפול הפסיכולוגי. הקורס מציג שלוש גישות מרכזיות לפסיכותרפיה – הגישה הפסיכודינאמית, הגישה המערכתית והגישה הקוגניטיבית-התנהגותית. כל גישה טיפולית תוצג בארבע הרצאות רצופות על ידי מרצה המתמחה בגישה הזאת. ההרצאות יתארו את העקרונות הטיפוליים המרכזיים של כל גישה יחד עם דוגמאות לאופנים שבהן מיושמים העקרונות האלה בטיפול בפועל.
המטלה הסופית תהיה בחינת בית.

 

1071.1124.01  תיאוריות אישיות - עבודה יישומית
קורס זה יתמקד ביישום הידע התאורטי שנצבר בקורס המבוא תוך התמודדות עם המורכבות האנושית שמציע המפגש עם בני אדם במציאות. התלמידים יתבקשו לקיים ריאיון שיימשך 4-3 פגישות עם אדם שייבחר על ידם ויאושר על ידי צוות ההוראה. מטלת הקורס הינה כתיבת עבודה בת שני חלקים: (א) תיאור חופשי של האדם עימו נפגשו ומאפייני אישיותו כפי שמבין זאת התלמיד; (ב) שימוש באחת מהתיאוריות שנלמדו בקורס המבוא להסבר מניעיו, התנהלותו ואישיותו של המרואיין.
באופן מעשי, לאחר מספר שיעורים פרונטאליים שיציגו את הנושא ויקנו כלים לביצוע המשימה, יחולקו משתתפי הקורס לקבוצות. כל קבוצה תיפגש עם אחד ממתרגלי הקורס. הפגישות ישמשו לליווי התלמידים בביצוע עבודתם בקורס תוך ליבון המורכבויות הרגשיות והמעשיות הגלומות בביצוע הראיונות ובכתיבת העבודה.
 

1071.2908.01  פסיכולוגיה קוגניטיבית: פתרון בעיות ויצירתיות
הקורס עוסק בתיאוריות, שיטות מחקר וממצאי מחקרים לגבי שפה, חשיבה, פתרון בעיות ויצירתיות ברמות ובתחומים שונים והשפעות הדדיות ביניהם לבין אישיות, אמוציות והתנהגות.

 

1071.3111.01  מבחנים והערכה
קורס מבוא לתחום האבחון וההערכה בפסיכולוגיה. יתואר מקום המבחנים בהיסטוריה של הפסיכולוגיה, ייעודם והרקע החברתי-תרבותי שלהם. עיקרי תאורית המדידה ומושגי יסוד בפסיכומטריקה מובאים תוך קישורם לכלים המרכזיים לאיבחון אינטיליגנציה ואישיות. יסקרו סיווגים שונים של מבחנים (השלכתיים, אוביקטיביים, מבחני כושר, נטיה וכיוב'). בנוסף יוצגו כמה מהמבחנים הבולטים שבשימוש נפוץ בשדה הקליני, התעסוקתי והמחקרי, והתאוריות בהם הם מעוגנים.

 

1071.2905.01  פסיכולוגיה התפתחותית של המבוגר והזקן
הקורס סוקר את האספקטים הפסיכולוגיים המרכזיים לאורך הבגרות והזיקנה. מסגרת ההתייחסות היא הפסיכולוגיה ההתפתחותית של טווח החיים. מוצגות התיאוריות העיקריות של התפתחות המבוגר והזקן, ונסקרים התהליכים הרלוואנטיים בתחומים: אישיות, קוגניציה, הסתגלות חברתית, משפחה, בריאות, רווחה סובייקטיבית ובריאות הנפש. הקורס דן במספר נושאי מחקר והבעיות הקשורות במחקרים בשטח זה, מביא המחשות שונות של חומר ביוגרפי וספרותי, ומזכיר השלכות מעשיות לעבודה המקצועית בתחום. 
 

1071.3234.01  יחסים בין אישיים בקבוצה
מטרת הקורס: פיתוח מודעות עצמית, רגישות והבנת הזולת. שיפור דרכי קומוניקציה, הבנת תהליכים קבוצתיים. הלמידה בקורס מבוססת על התנסות אישית בתהליך קבוצתי והמשגתה בעבודה מסכמת.

 

1071.2306.01  מידע: קליטה, עיבוד, ייצוג ואחסון
הקורס עוסק בגישות תאורטיות ובמחקרים לגבי מהות המידע ותיפקודיו על הרמה הפסיכולוגית, קליטת מידע, שינויים שהמידע עובר בעקבות עיבודים פסיכולוגיים שונים, ייחוס מובן ומשמעות, ייצוג מידע (למשל, באופן מילולי, בדימויים, באופנים מופשטים ומוחשיים שונים), מטפורות וסמלים, מהות ותפקוד הזיכרון.
דרישות קדם: מבוא לפסיכולוגיה.

 

1071.2328.01 "ורוד זה צבע של בנות"? - סוגיות בפסיכולוגיה של מגדר
לפי סימון דה בובואר, אישה לא נולדת – אלא הופכת – לאישה, והדבר נכון גם לגבי גבר. הקורס יבחן את התפיסה הפסיכולוגית המקובלת לגבי התפתחות של זהות מגדרית ומיניות מנקודת מבט ביקורתית פמיניסטית וקווירית. נבחן את הקשר בין מין ביולוגי, מגדר ומיניות, כמו גם את ההתייחסות הרווחת בפסיכולוגיה למושגים אלו כמושגים דיכוטומיים. נסקור את הגישות והתיאורים המקובלים בפסיכולוגיה לגבי התפתחות של נשים וגברים ולגבי הבדלים ביולוגיים, קוגניטיביים וריגשיים ביניהם. נסקור את הידוע על המנגנונים הביולוגיים המשפיעים על התפתחות זכרים ונקבות החל מהשלב העוברי ונדון בשאלה של תורשה מול סביבה בהתפתחות בני אדם ממוגדרים. ננסה לזהות את מנגנוני הסוציאליזציה שהופכים אותנו לנשים או לגברים, החל בינקות, ונתאר את השינויים החלים בבני אדם כשהשפעת מנגנונים אלו נחלשת (למשל, בזיקנה). נבחן את משמעות המגדר בנושאים פסיכולוגיים "קלאסיים" (כגון, אישיות, יחסים בין-אישיים) ובנושאים הקשורים למגדר (כגון, הורות, מיניות).

 

1071.2330.01 "ורוד זה צבע של בנות"? – תרגיל
מטרת התרגיל ליצור הזדמנות לשיחה משמעותית בקבוצה קטנה על חומר הקורס ולאפשר דיון במחשבות וברגשות שיתעוררו במהלך השיעורים. החשיפה לסוגיות הקשורות במין ובמגדר מעלה לרוב שאלות ותהיות לגבי עצמנו, החברה שאנחנו חיים בה, החינוך שקיבלנו והבחירות שלנו. התרגול ייתן מקום לתהיות ולשאלות הללו, במטרה להפוך את החוויה הלימודית שלכן/ם למשמעותית יותר. לא מדובר בחזרה על התכנים שנלמדו בשיעור אלא בשיחה קבוצתית על נושאים משמעותיים העולים מן הקורס. זו הזדמנות עבורכן/ם להשמיע את קולכם ולברר סוגיות מהותיות שמעלה החומר, הן ברמה האינטלקטואלית והן ברמה הרגשית והחוויתית. קבוצת התרגיל פתוחה לתלמידי הקורס "כחול" של השנה ולתלמידי השנים הקודמות.
 

1071.2334.01  פסיכולוגיה של הספורט
שלוש מטרות לקורס:
(א) להקנות לסטודנט/ית ידע על הגורמים המשפיעים על התנהגות היחיד והקבוצה בספורט;      
(ב) לפתח את המודעות לסוגיות הקשורות בתחום הקוגניטיבי-התנהגותי של הספורטאי/ספורטאית בעת אימון ותחרות;
(ג) להכיר שיטות יעוץ, טיפול והכוונה לאלו העוסקים בספורט ובפעילות גופנית. הקורס יעסוק בכמה נושאים מרכזיים בפסיכולוגיה של הספורט, ביניהם: היבטים מתודולוגיים במחקר על היבטים פסיכולוגיים בספורט, אתיקה במחקר ובעבודה פרקטית עם ספורטאים/ספורטאיות, מומחיות בספורט, תהליכי קבלת החלטות בספורט, מוטיבציה לעיסוק בספורט, תחרות ושיתוף פעולה, יחסי מאמנים/מאמנות ספורטאים/ספורטאיות וקשב וביצוע בספורט. הקורס יתבסס על הרצאות ודיונים בהתבסס על קריאת מקורות כמפורט בקריאת החובה.    
 


1071.2335.01 צורות של מוות נפשי 
דרישת קדם: מבוא לתורת האישיות
הקורס יבחן מזוית פסיכואנליטית צורות שונות של מוות נפשי ויתמקד בעיקר במהותו של הכאב הנפשי וחלקו באובדן, אבל, ואובדנות. בנוסף, יבחנו אופנים באמצעותם מותמרות חוויות של כאב ומוות נפשי לכדי חומרים שהנפש יכולה לשאתם, אם בטיפול הנפשי ואם באמצעות הביטוי האמנותי. הנושא ידון דרך טקסטים ורעיונות של פרויד, קליין, ויניקוט, ביון, ואייגן. (2 ש"ס, 2 משקל).

 

 

1071.2316.01 היסטוריה של הפסיכולוגיה                            
הבינגאוס, מייסד המחקר הניסויי של הזיכרון, אמר כי לפסיכולוגיה עבר ארוך אבל היסטוריה קצרה. החלק הראשון מתייחס לתורות פסיכולוגיות שרווחו בעת העתיקה ובעצם מאז עמד האדם על דעתו. החלק השני מתייחס למאה השנים האחרונות, תקופה בה הופיעה הפסיכולוגיה כמדע אמפירי מודרני. מודלים, שיטות וצורות אינטרפטציה משתי התקופות יידונו בהרחבה. בחינות מדוקדקות של טקסטים ושיטות מקוריות ייתמכו בדיון ובהבנה כיצד הגיעה הפסיכולוגיה למצבה העכשווי.​

       

1071.3108.01 לימודי שדה
החל משנת תשע"ז הקורס "לימודי שדה" ייחשב כ-6 ש"ס ו-6 משקל
מטרתה של תכנית לימודי השדה היא לאפשר לתלמידים להכיר את המציאות החבויה מאחורי כותרות ותיאוריות פסיכולוגיות שונות, תוך כדי התנסות מעשית בקהילה ובמסגרות שונות של טיפול בתחום בריאות הנפש. כחלק מהתכנית מתנסים התלמידים במשך השנה האקדמית ביצירת קשר של חונכות או ליווי פרטני עם אדם (צעיר או מבוגר) הנזקק לתמיכה הזו. לחילופין, התלמידים מתנסים בפעילות קבוצתית או חברתית אחרת במסגרות קהילתיות. הפעילות מלווה לאורך השנה בהדרכה קבוצתית שבועית בהנחיית פסיכולוג מומחה (או לעתים בעל מקצוע מקביל) המתקיימת ברוב המקרים במוסד שבו מתנהלת הפעילות. התלמידים גם מגישים למנחה עבודת סיכום. בחלק מהמוסדות מוצעת לתלמידים המעוניינים גם העשרה בתחומים מקצועיים רלוונטיים. התכנית מומלצת למי שמעוניין להמשיך בתחום הקליני.
​לתשומת לבכם: מי שישתתף בלימודי שדה, לא יוכל להציג מועמדותו לקורס הבחירה: אוניברסיטה בעם.   תלמידים שלא התקבלו לקורס אוניברסיטה בעם יוכלו להירשם ללימודי שדה בבידינג

 

1071.2324.01  סדנת מחקר
סדנת המחקר נועדה לחשוף תלמידי ב.א. המעוניינים בכך למחקר בתחום הפסיכולוגיה כפי שנעשה במעבדות בית הספר למדעי הפסיכולוגיה. ההשתתפות בסדנה מקנה  4 נקודות זכות, אותן ניתן לקחת במקום שיעורי בחירה. בכל שנה יפורסמו סדנאות מחקר שונות של חוקרים מבית הספר על ידי מזכירות התלמידים. ההשתתפות בסדנת המחקר מותנית בהסכמה של אחד ממרצי בית הספר לפסיכולוגיה. על מנת להירשם לסדנא על התלמיד ליצור קשר עם המרצה על מנת לקבוע פגישת הכרות ותיאום ציפיות. המרצה יקבע האם הסטודנט מתאים להשתתף בסדנא בהתאם לרקע האקדמי ותחומי העניין שלו. הדרישות מן הסטודנט בסדנה נקבעות על ידי המרצה האחראי, והן יכולות לכלול קריאה של חומר תיאורטי, השתתפות בפגישות מעבדה, הרצת מחקרים וניתוח נתונים. כתיבת עבודת סיום הינה חובה. היקף השעות שנדרש הוא 4 שעות בשבוע, במידה והמחקר מתקיים במהלך סמסטר אחד או 2 שעות בשבוע במידה והמחקר מתקיים במהלך שני סמסטרים. היקף ההשקעה ומידת הגמישות של השעות יכולים להשתנות במהלך השנה - למשל, בשבועות מסויימים יתכן שידרשו שעות עבודה רבות, בזמנים שאינם גמישים, ואילו בתקופות אחרות יתכן שתידרש השקעה קטנה יותר ו/או זמנים גמישים יותר. מידע בנוגע לכל סדנא ניתן יהיה לקבל מהמנחה הרלוונטי בפגישה שתקבע על ידי הסטודנט.

 

1071.2326.01  סדנת מחקר מורחבת
סדנת מחקר מורחבת נועדה לחשוף תלמידי ב.א. המעוניינים בכך למחקר בתחום הפסיכולוגיה כפי שנעשה במעבדות בית הספר למדעי הפסיכולוגיה. הסדנה המורחבת מאפשרת לתלמיד לעסוק במחקר באופן מעמיק ומשמעותי יותר מסדנת מחקר רגילה. ההשתתפות בסדנה מקנה  6 נקודות זכות, אותן ניתן לקחת במקום שיעורי בחירה. בכל שנה יפורסמו סדנאות מחקר שונות של חוקרים מבית הספר על ידי מזכירות התלמידים. ההשתתפות בסדנת המחקר מותנית בהסכמה של אחד ממרצי בית הספר לפסיכולוגיה. על מנת להירשם לסדנא על התלמיד ליצור קשר עם המרצה על מנת לקבוע פגישת הכרות ותיאום ציפיות. המרצה יקבע האם הסטודנט מתאים להשתתף בסדנא בהתאם לרקע האקדמי ותחומי העניין שלו. הדרישות מן הסטודנט בסדנה נקבעות על ידי המרצה האחראי, והן יכולות לכלול קריאה של חומר תיאורטי, השתתפות בפגישות מעבדה, הרצת מחקרים וניתוח נתונים. כתיבת עבודת סיום הינה חובה. היקף השעות שנדרש הוא 6 שעות בשבוע, במידה והמחקר מתקיים במהלך סמסטר אחד או 3 שעות בשבוע במידה והמחקר מתקיים במהלך שני סמסטרים. היקף ההשקעה ומידת הגמישות של השעות יכולים להשתנות במהלך השנה - למשל, בשבועות מסוימים יתכן שידרשו שעות עבודה רבות, בזמנים שאינם גמישים, ואילו בתקופות אחרות יתכן שתידרש השקעה קטנה יותר ו/או זמנים גמישים יותר. מידע בנוגע לכל סדנא ניתן יהיה לקבל מהמנחה הרלוונטי בפגישה שתקבע על ידי הסטודנט.

 

1071.2342.01 מהתיאוריה המוזיקלית למציאות הקוגניטיבית
"החיים ללא מוזיקה יהיו טעות" (פ. ניטשה). אף על פי שרוב האנשים אינם מצוידים בידע מפורש על תיאוריות מוזיקליות, הקשבה למוזיקה נחשבת לאחת הפעילויות המהנות ביותר לבני האדם. יחד עם זאת, מוזיקה נעשית במלאכת מחשבת, בדרך כלל על ידי שיתוף פעולה בין מוזיקאים מומחים רבים בעלי ידע תיאורטי נרחב. כמה מתוך התיאוריה המוזיקלית קיים במציאות הקוגניטיבית של המאזין? עד כמה המאזין צריך להיות מודע לתיאוריה על מנת להבין את המוזיקה? כיצד כוונותיהם של המוזיקאים מועברות לקהל המאזינים?
בקורס נסקור את אבני היסוד של התיאוריה המוזיקלית: ממושגים בסיסיים כמו גל הקול, גובה צליל דרך מרווחים וגוון הצליל ועד לקונספטים מורכבים כמו הרמוניה, המערכת הטונאלית, ביצוע, הפקה ומיקס. כל קונספט יוסבר במונחיה של התיאוריה המוזיקלית אך יידון סביב הספרות הקוגניטיבית: אילו מחקרים פסיכופיזיים נעשו סביב תפיסת המושג הזה, אילו ניסויים התנהגותיים נערכו על הרכיב המוזיקלי ומה תוצאותיהם, אילו אזורים ואבנורמליות מוחיים מקושרים בתפיסה של הקונספט המוזיקלי הזה ועוד.


1071.2320.01 זיכרון לדברים שלא קרו: על טבעו הניתן לעיצוב של הזיכרון האנושי
הקורס עוסק בטבעו הניתן לעיצוב של הזיכרון האנושי. דרך ממצאים מהשדה המחקרי והשדה הקליני נבחן את ההשלכות שעשויות להיות לזכרונות שווא. בין הנושאים: אמנות שווא, אגדות אורבניות, כתות, זיכרון מזויף לאירוע טראומטי, המחקר הקוגניטיבי של זכרונות מזויפים, ועוד.



1071.2343.01 מדעי המוח החברתיים
מדעי המוח החברתיים הינו תחום העוסק בממשק שבין פסיכולוגיה חברתית ומדעי המוח. המטרה המרכזית של התחום הינה להבין את המנגנונים המוחיים העומדים בבסיס התנהגות חברתית ותהליכים קוגניטיבים הדרושים להבנה חברתית, ולהשתמש בידע זה כדי להעשיר תיאוריות פסיכולוגיות. בקורס אסקור מחקרים ושיטות חשובות  במדעי המוח החברתיים, כולל נושאים כגון הבנת האחר ואמפטיה, כאב ועונג חברתיים, התפתחות המוח החברתי ותסמונות המאופיינות בפגיעה ביכולות החברתיות.

 

1071.3669.01 קריאה, כתיבה והצגה של מחקר מדעי בפסיכולוגיה
תקשורת יעילה עומדת בלב העשייה המדעית. אומרים שצריך 10,000 שעות של תרגול כדי לפתח מומחיות בכל תחום שהוא: מטרת הקורס הינה לזרז את התהליך שיהפוך אתכם למומחים בתקשורת מדעית. בקורס זה תלמדו את העקרונות המנחים קריאה, כתיבה והצגה בעל פה של מחקר מדעי. תתרגלו את העקרונות הללו באופן אינטנסיבי בכיתה ובבית. לאורך התרגול, תחשפו למחקר עדכני בתחומים מגוונים של המחקר בפסיכולוגיה, כגון יצירתיות, למידה סטטיסטית וקוגניציה מוזיקלית. את המיומנויות שתלמדו בקורס תוכלו ליישם בכל מסגרת אשר דורשת כישורי כתיבה והצגה בעל פה.
הקורס מיועד אך ורק לתלמידים בעלי תשוקה אמתית למחקר המעוניינים לשפר את כישוריהם בתקשורת מדעית.

 1071.3670.01   The Science of Happiness
The Science of Happiness is an online course that explores the sources of happy and meaningful life created at UC Berkeley by leading scientists in the field Dr. Dacher Keltner and Dr. Emiliana Simon-Thomas. As described on the course website “The course will focus on the key finding that happiness is linked to having authentic, meaningful social ties, and contributing to something bigger than yourself—the greater good. Students will learn about research that supports this view from multiple disciplines including social, developmental, evolutionary, and positive psychology, alongside neuroscience, economics, and more.” Guest speakers include: Sonja Lyubomirsky, Jon Kabat-Zinn, and Robert Emmons— that will discuss themes like happiness, mindfulness, and gratitude.

 

1411.6649.01  "אוניברסיטה בעם" – תכנית משותפת לחוג למשפטים, רפואה, ניהול ופסיכולוגיה
התכנית "אוניברסיטה בעם" היא יוזמה מקורית וחדשנית של אוניברסיטת תל-אביב ובמסגרתה פותחת האוניברסיטה את שעריה בפני אוכלוסיות מוחלשות ומאפשרת להן לרכוש ידע חיוני בתחומי המשפט, הרפואה והניהול. ה"אוניברסיטה בעם" פונה אל אוכלוסיות החיות בשולי החברה (כגון עולים חדשים, נוער מנותק, נשים נפגעות אלימות, בני מיעוטים ועוד) ומזמינה אותן להשתתף בקורסי מבוא מיוחדים, אשר יועברו על ידי תלמידים, תלמידי השנים המתקדמות בחוגים השונים.

מטרת התכנית "אוניברסיטה בעם" היא להתמודד עם בעיית התלות הנובעת מ"פערי המידע" בחברה הישראלית. התלות נוצרת כאשר ידע חיוני רב מרוכז בידי שכבת אוכלוסיה אחת והופך שכבות שלמות באוכלוסיה, שאינן נחשפות לידע הזה, לתלויות בשכבה השלטת.
ה"אוניברסיטה בעם" מבקשת לחלוק בידע הרב הנצבר בין כתלי האוניברסיטה מתוך אמונה כי ידע הוא כוח ועל כן צריך להיות שייך לכולם. בנוסף התכנית שואפת לחשוף את ציבור התלמידים לפלח אוכלוסיה אשר לרוב אינו מוכר להם. האינטראקציה בין התלמידים לבין משתתפי התכנית תוביל לדיאלוג אשר יחרוג מן הטקסט הלימודי, ויאפשר לשתי הקבוצות להכיר טוב יותר אחת את השנייה. הקורס ייחשב 8 ש"ס, משקל 6.
דרישות מוקדמות: ראיון קבלה.
​לתשומת לבכם:   מי שישתתף בלימודי שדה, לא יוכל להציג מועמדותו לקורס הבחירה: אוניברסיטה בעם.תלמידים שלא התקבלו לקורס אוניברסיטה בעם יוכלו להירשם ללימודי שדה בבידינג.

 

1071.3661.01 פסיכולוגיה בודהיסטית
דרישת קדם: מבוא לפסיכולוגיה
הקורס הוא קורס בחירה שמהווה מבוא לקשר שבין ההגות הבודהיסטית לבין ההשלכות שלה על הטיפול הפסיכולוגי העוסק בתהליכי חשיבה, רגש ותודעה. נתמקד בנקודות בהן גישות "הגל השלישי" של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נשענות על תובנות בודהיסטיות. הקורס יכלול התנסות חווייתית וילווה בדוגמאות קליניות. קורס זה יהיה פתוח הן לסטודנטים/ות לפסיכולוגיה והן לסטודנטים/ות ללימודי מזרח אסיה.

 

1071.3665.01 פסיכולוגיה של שיווי משקל פיזי 
​תנועה יעילה הינה צורך בסיסי לקיום חיים ברי-קיימא. התנועה נעזרת במערכת בקרת שיווי-משקל פיזי אשר מפקחת על תנוחה ונידות אדפטיביים כנגד הכוחות הגרביטציוניים וכוחות מפריעים הפועלים על הגוף בכדור הארץ. אך מה העניין של אמיתות אלו לפסיכולוגיה? התשובה קשורה לטענה כי בקרת שיווי המשקל כוללת את המערכת הסנסורית הראשונה אשר התפתחה במהלך האבולוציה ולכן קיבלה עליה תפקידים נוספים מרכזיים לפסיכולוגיה. בכיתה נדון בתפקודים המוטוריים, הקוגניטיביים והאפקטיביים של מערכת בקרת שיווי-המשקל בבריאות לאורך מהלך החיים ובהפרעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות הנגרמות עקב שיבושים בשיווי-המשקל.

 

1071.3664.01 פרקים נבחרים בפילוסופיה של תהליכים מנטליים
הקורס יבחן סוגיות שעומדות במרכז הדיון בפילוסופיה של תהליכים מנטליים ואשר מהוות נושא למחקרים אמפיריים. נתחיל בפונקציונליזם, התיאוריה הדומיננטית על טיבם של תהליכים מנטליים, ונבדוק מספר בעיות העומדות בפני תיאוריה זו: למשל בעיית הקוואליה  (qualia)וארגומנט הספקטרום ההפוך, וטבעם של ייצוגים מנטליים. לאחר מכן נעסוק באבחנה בין מודעות חווייתית (phenomenal) למודעות של גישה (access) והקשר בין מודעות ויזואלית לקשב ממוקד. לסיום נדון בתיאוריה ובמחקר האמפירי על טיבו וקיומו של רצון חופשי, אחריות מוסרית ויכולת פעולה עצמאית.

 

1071.9901.01 בין פסיכולוגיה ומגדר ב'
הקורס יתמקד בנושאים שבתפר שבין פסיכולוגיה ומגדר עם דגש על הצגת מחקרים של הסטודנטים.

 

1071.9902.01 היבטים פילוסופיים ומדעיים
בעיית התודעה היא אחד האתגרים הגדולים המונחים לפתחם של המדעים הקוגניטיביים. כיצד נולדת חוויה מודעת מפעילות מוחית. מה הפונקציה של המודעות,  וכיצד היא משפיעה על ההתנהגות, ומה מבחין בין תהליכים מודעים לתהליכים שאינם מודעים. הסוגיה כרוכה גם בשאלות פילוסופיות של גוף ונפש, ושל האפשרות המדעית להסביר את המודעות בכלים אמפיריים. בקורס נסקור את ההתפתחויות המדעיות האחרונות בתחום ואת התיאוריות המובילות, לצד טיעונים פילוסופיים מרכזיים העוסקים בשאלות אלה.
​הציון בקורס יינתן על סמך עבודה מסכמת.

 

 

1071.4482.01 הקונפליקט היהודי-ערבי
קורס מיוחד המשלב התנסות ותיאוריה בהתמודדות והבנת קונפליקטים בין קבוצות תוך התייחסות ספציפית לקונפליקט הערבי-יהודי. הקבוצה תורכב מתלמידים יהודים וערבים ממחלקות שונות שיעבדו כקבוצת התנסות ולימוד. הקורס יכלול התנסות בתהליך בין קבוצתי מתמשך והרצאות בנושאים הבאים: קונפליקטים בין קבוצות, שינוי עמדות וסטריאוטיפים, עיבוד אינפורמציה, תהליכים אמוציונליים וקוגניטיביים של קונפליקט.
הקורס יועבר ע"י צוות מרצים מהחוג לפסיכולוגיה וצמד מנחים - יהודי וערבי מנווה שלום.


 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף