עבודות סטודנטים - מדיניות ציבורית

קורס הקפסטון (סדנה יישומית) , עוסק בתרגול פרקטי של סוגיה מתחום המדיניות הציבורית בשיתוף עם לקוח. במסגרת הקורס הסטודנטים מעמיקים בסוגיה קיימת לבקשת הלקוח, מציעים חלופות ומנתחים אותם על בסיס קריטריונים מוסכמים. מן הלקוחות: משרד האוצר, משטרת ישראל, עיריית תל אביב יפו, עיריית בית שמש, הרשות להתחדשות עירונית, מקורות, המשרד לשוויון חברתי ועוד.

 

פפרויקט סיום שנה א' – "מיני קפסטון" 2017

 

פרויקט סיום שנה א' – "מיני קפסטון" 2017

 

מגישות: מיטל הרץ, אולה דרוגמינצקי, יעל ליפשיץ, אסתר סבג 

בכל העולם מתמודדים עם מחסור חמור במורים, וגם בישראל משרד החינוך מתקשה למלא את תקני ההוראה הפנויים ולגייס מורים לשורותיו, ובפרט מורים למקצועות המדעים המדויקים. מסמך זה בוחן את הנושא על היבטיו השונים, מציג פתרונות מן העולם ומציע חלופות לפתרון הבעיה ולצמצום הפער בין מספר תקני ההוראה הפנויים לבין מספר המועמדים הרלוונטיים, כדי ליצור יציבות מקצועית במערכת החינוך.


   

מגישים/ות: מיכה אופנהיימר, ערן בן יהודה, מיטל לויט וחיים מילר

מטרת עבודה זו היא לשפר את איכות שיתוף הציבור במזרח ירושלים, הן מבחינת כמות האנשים שלוקחים בו חלק והן מבחינת מכלול הנושאים המובאים לציבור. זאת לאור הספרות המחקרית והקולות מהשטח המחזקים את השימוש בכלים אלו על מנת לאפשר לתושבים לקחת חלק בסוגיות אשר ישפיעו בצורה משמעותית על חייהם. במהלך קריאת החומרים הראיונות עלה כי בשנים האחרונות נעשתה קפיצת מדרגה בכל הנוגע לשיתוף הציבור, אך עדיין קיים פער גדול בין הרצוי למצוי. 

במסגרת העבודה זיהינו מספר רב של חסמים המונעים שיתוף ציבור משמעותי, כאשר המשמעותיים מבניהם הם:
● חוסר אמון מצד התושבים כלפי העירייה.
● זהות עצמית פלסטינית של רוב תושבי מזרח העיר שמובילה לחוסר שיתוף פעולה עם הממסד
● מחסור במנהלים קהילתיים במזרח העיר ביחס לגודלה וצרכיה של האוכלוסייה
● חשדנות ביטחונית מצד גורמי הביטחון הישראלי


מגישות\ים: מיטל פלג מזרחי, יערה צעירי, יגאל נסים

מרבית עובדי משרדי הממשלה כמו גם עובדים בסקטורים אחרים, מגיעים למקום העבודה ברכב פרטי. הסיבות לכך מגוונות: היצע התחבורה הציבורית מוגבל בהיקפו; מערכת שכר הקושרת בין בעלות על רכב לנסיעות בתפקיד ומתגמלת את מחזיקי הרכב; היעדר תמריצים מקבילים במעבר לאמצעי תחבורה אחרים; והיעדר מדיניות יזומה להפחתת נסיעות ברכב פרטי כמקובל במקומות שונים בעולם, ובכלל זה מחסור במידע מסודר ומובנה על דפוסי נסיעה של העובדים: מקום מגורים ומיקום עבודה מדוייק, שעות עבודה ואמצעי תחבורה. ישראל, כפי שיוצג במסמך זה, חריגה בהשוואה למדינות אחרות בעולם. לא רק שאינה מציעה מדינות יזומה להפחתת השימוש ברכב פרטי, היא אף מעודדת בעלות ומתעדפת את ההגעה  רכב פרטי לעבודה.


מגישות/ים: אורית זילברברג, ניר ויטור, אביטל חגי, נעמה כהן

"משבר הדיור בעשור האחרון, במדינת ישראל, מתבטא ביתר שאת בקרב האוכלוסייה החרדית, עקב מאפייניה היחודיים. המדינה רואה בהתחדשות עירונית כאחת הדרכים היצירתיות לעיבוי אזורים עירוניים קיימים ובשל כך, החלה במאמצים מוגברים לעידודה. עם זאת, התחדשות עירונית, בצורתה הנוכחית מתרחשת בצורה מינורית ביותר בקרב חברה זו. נייר המדיניות מנתח את מאפייני הבעיה, הקונפליקט בין החברה החרדית והמדינה, הגדרת מטרות וניסוח חלופות מפורטות לצורך טיפול בבעיה."


מגישים\ות: שהם לנקרי, בר גלברט, אבשלום שוורץ, שחר רוזן, ליהי גרין, טל אבידוב, איילה אולמרט פוגל

בשנים האחרונות חל גידול ניכר בשימוש בכלי רכב אישיים, בראש ובראשונה – באופניים החשמליים. מנתוני רשות המסים בישראל עולה כי בשנים האחרונות נרשם גידול חד ומתמשך ביבוא אופניים חשמליים לארץ. הגידול בשימוש מביא ליתרונות רבים, כמו הפחתת עומסי תנועה, הפחתת זיהום האוויר, חיסכון בדלק וקיצור זמני נסיעה. אולם עם הגידול הניכר בהיקף השימוש עולים גם הסיכונים הבטיחותיים בשימוש באופניים החשמליים. מספר התאונות, הפגיעות וההרוגים עלה באופן משמעותי ובהלימה לכך גם מספר הדוחות לנוסעים. עבודה זו מציגה חלופות לשינויי מדיניות בשלושה תחומים במטרה להביא להפחתה בכמות ובחומרת תאונות הדרכים שבהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים: הצעות בתחום החקיקה והאכיפה, בתחום התשתיות ובתחום החינוך. כל אלו במטרה לשפר את בטיחות הרוכבים והסביבה ובמטרה לאפשר המשך גידול של נסיעה ושימוש באופניים חשמליים ללא חשש.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף