תיאור הקורסים

החוג לתקשורת ע"ש דן

תואר ראשון

 

1085.4441.01 הדרכת הדמיון: השפה כטכנולוגיית תקשורת
בקורס יוצגו עיקריה של תיאוריה חדשה של השפה, תיאוריה המבקשת לתאר את השפה כמערכת חברתית המאפשרת לדובריה להתגבר (במידות משתנות) על הפערים החווייתיים ביניהם, ולתקשר ביניהם חוויות בלי לחוות אותן ביחד – באמצעות הדרכת הדמיון. הקורס יעסוק במבנה של המערכת החברתית הייחודית הזו, בתכונותיה ובמגבלותיה, בהיסטוריה ובאבולוציה שלה – ובתפקידה המורכב ככלי שינוי חברתי, קוגניטיבי ותודעתי.

 

1085.4309.01 גישות וכלים לחקר האינטרנט  
מטרת הקורס היא להקנות לתלמידים היכרות נרחבת עם גישות ושיטות המחקר הנפוצות בקרב חוקרי האינטרנט. דגש יינתן לשינויים החלים במחקר האיכותני והכמותני המסורתי (כגון בחירת מדגמים, תצפיות, סקרים וראיונות) בעקבות השימוש באינטרנט. כמו כן יוצגו לתלמידים שיטות מחקר חדשות המבוססות על טכנולוגיות מקוונות כגון ניתוחי תוכן אוטומטי וכריית מידע. בין הנושאים שיידונו: שימושים מתקדמים במנועי חיפוש, ויקיפדיה ככלי מחקר, רשתות חברתיות, שימוש בכלי מחקר מקוונים וסוגיות אתיות בחקר האינטרנט.  במסגרת הסמינר הסטודנטים ידרשו לבצע מחקר מעשי הכולל משימות חיפוש מורכבות, בניית שאלונים מקוונים, ניתוח מידע מקוון והצגתו באמצעים ויזואליים שונים.

 

1085.2653.01 מידע אישי בעידן דיגיטלי - אפשרויות וסיכונים (קורס בחירה – קורס משלב עשיה חברתית)
השימוש בשרותי רשת כמו מנועי חיפוש, רשתות חברתיות מקוונות אפליקציות, נשיאה של מכשירי מעקב כמו טלפון חכם ומוצרים לבישים, ונוכחות בסביבות חכמות – עיר חכמה, בית חכם, כתה חכמה, כרוכות בחשיפה שיטתית של מידע אישי וויתור על השליטה במידע ובשימושים השונים שנעשים בו. המודל העסקי של גופים רבים – מסחריים וציבוריים – מתבסס היום על איסוף מידע אישי, שמירתו, עיבודו ומכירתו. להתפתחויות אלו השפעה על שלל זירות חברתיות: הם מאפשרות יעילות שלטונית, שיפור שירותי בריאות, ניהול יעיל של מנגנוני צריכה, שיפור תקשורת בינאישית וחברתית. מנגד, התמורות הללו  טומנות בחובן פגיעה חסרת תקדים באוטונומיה של הפרט ויוצרות מנגנונים חדשים של שיטור חברתי והסחרת הפרט.
הקורס יעסוק בשאלות מרכזיות הנוגעות להתפתחותן של טכנולוגיות לאיסוף וניתוח מידע אישי: מי הם השולטים במידע האישי? מהם השימושים הנעשים בו? מי הם המרוויחים הגדולים? מי  הם המפסידים? האם נוצרות אפשרויות חדשות של דיכוי וניצול והאם נפתחים ערוצים חדשים לשגשוג, רווחה ושיתופי פעולה?
​הקורס משלב למידה אקדמית לצד עשייה חברתית בסוגיות הקשורות להתפתחותו של שוק המידע האישי. סטודנטים שירשמו לקורס יתנסו במיזם חברתי (הדרכה, מיפגן חברתי, פעולות שיווק חברתי) בהיקף של 25-30 שעות. 

 

1085.2651.01 דור הרשת: ממשחקי מחשב לאפליקציות סלולריות - קורס באנגלית
נקודת המוצא של הקורס היא המונח שטבע מארק פרנסקי בשנת 2001 – "ילידים דיגיטליים". המונח מתייחס לצעירים שנולדו אחרי 1980 כשטכנולוגיות חברתיות הופיעו לראשונה ברשת. המונח הזה מתייחס למי שגדלים בסביבה דיגיטלית של אתרי רשתות חברתיות, בלוגים, נגני מוסיקה, משחקי מחשב ועולמות וירטואליים. לכן הם תופשים את העולם הדיגיטלי כחלק בלתי נפרד מחייהם ודוברים את השפה הדיגיטלית בצורה שוטפת ורהוטה. הקורס מתמקד בילידים דיגיטליים בגילאי העשרים (אתם...), אך יתייחס גם לילידים דיגיטליים צעירים יותר לצורך השוואה. הוא יחשוף את הסטודנטים לנעשה בתחום של ילידים דיגיטליים באקדמיה ובתעשייה בארץ ובעולם כדי לאפשר להם ללמוד על ההיבט התאורטי והפרקטי של התחום. הקורס יתייחס לסוגיות מרכזיות בחייהם של צעירים בסביבה דיגיטלית (למשל, פרטיות, למידה, פיראטיות, מולטיטסקינג ועוד) מזווית תאורטית, אמפירית ויישומית תוך ניתוח של טקסטים דיגיטליים שממחישים אותן (למשל, משחקי מחשב, אפליקציות סלולריות, סרטוני רשת, אתרי רשתות חברתיות ועוד).
הקורס מועבר באנגלית, אך את המטלות ניתן להגיש בעברית או באנגלית.


 

1085.2647.01 צעירות 2.0 - ייצוגיהן במדיה ופעילויותיהן ברשת
הקורס יעסוק בשאלת מאפייניו וייחודיותו של הקהל הנשי הצעיר כקהל הצורך ויוצר תרבות  בעידן של 'ווב 2.0'. נפתח בהבנה לגבי חשיבות המדיה והתרבות הפופולארית בהבניית זהות (ובכלל זה גם זהות מגדרית). נמשיך בהתפתחות השיח על צעירות ונערות במדיה ובתרבות הפופולארית במערב, תוך התייחסות לייצוגים שכיחים ומקובלים שלהן. נבחן סוגיות של גוף, מיניות והתבגרות נשית. כחלק מכך ייבחן הדיון הפמיניסטי העֵר בשאלת התפקיד שממלאים הייצוגים האלו והגיבורות הללו בבניית זהותן של נערות וצעירות ועל ציפיות חברתיות ביחס אליהן.
בהמשך נתוודע לאופני והנאות צפייה של קהל הצעירות ונתמקד בתרומת לימודי נערות (Girls' studies) להכרות עם קהל זה. כחלק מכך, נעסוק גם במקומן הייחודי של צעירות הן כצרכניות והן כיצרניות תרבות בסביבה התרבותית-טכנולוגית העשירה שמאפשרת ווב 2.0.
עבודות הסיכום יתמקדו בדרכי הפרשנות של צעירות ישראליות ביחס לתכני מדיה שונים ודימויי הנשיות הצעירה שהם מציגים, או בניתוח טקסטים שיצרו בעצמן.


1085.6200.01 כלכלת רשת
דאטה הם ׳המטבע׳ החדש שמפעיל את הרשת, ׳הדלק׳ שמניע אותה ו׳השמן׳ שמטפח אותה. המטפורות שונות אבל הן מבטאות הכרה בתפקיד המרכזי של דאטה להתפתחותה של האינטרנט ולשלל  פעילויות המבוססות עליה. הקורס יציע מבט ביקורתי על מספר שינויים מרכזיים המאפינים כלכלה מבוססת דאטה – בעיקר זו הנובעת מהתפתחותן של טכנולוגיות  לאיסוף, שימור וניתוח נתונים אישים -  ויבחן את השפעתם של שינוים אלו על יחידים ועל קבוצות. שאלות מרכזיות שיעלו בקורס קשורות לתרומתם של טכנולוגיות לאיסוף, שימור וניתוח מידע אישי להתפתחותם של שווקי מוצרי המידע, להיווצרותם של שחקנים חדשים בשוקים הללו ולכינונן של יחסי כוחות חדשים בין יצרנים של מוצרי מידע ובין הצרכנים של מוצרים אלו.


 

1085.2667.01 שמועות, פייק ניוז ותיאוריות קונספירציה בעידן הרשתות החברתיות
שמועות ותיאוריות קונספירציה היו מאז ומעולם אשר הובילו להפקה ולהפצה של חדשות מפוברקות. עם זאת, פיתוח טכנולוגיות דיגיטליות ורשתות חברתיות תרמו לייצורן ולנגישותן המתוחכמות יותר, ולמחזורן הוירלי, ובכך הן עשויות להשפיע על בני אדם במהירות ובתפוצה עולמית.
בקורס זה ננתח את התופעה בארבעה שלבים התואמים ארבע שאלות עיקריות:
מה חדש בפייק ניוז? באיזו מידה שמועות ותיאוריות קונספירציה משפיעות על יצירת עמדות? איך נוכל לזהות פייק ניוז? ואיך נוכל לעכב הפצת שמועות ותיאוריות קונספירציה?
תשובות לשאלות אלה תתבססנה על חקר מקרים קונקרטיים, תוך שימוש בתיאוריות וכלים השאובים מתחומי פסיכולוגיה חברתית, לימודי מדיה, מדעי המדינה, משפטים, מדעי החינוך ולימודי טכנולוגיות דיגיטליות.

 

1085.2668.01 עיתונות רובוטית
עיתונאים השתמשו תמיד בטכנולוגיות חדשות על מנת לקדם ולשפר את עבודתם, בין אם לצורך חקירה, איסוף נתונים, כתיבה, עריכה והפצה. ואולם, בשני העשורים האחרונים, מחשבים לא רק מסייעים לעיתונאים בני אנוש בשגרת יומם, אלא לעיתים מתחלפים אותם במשימות מורכבות יותר ויותר, החל מעיבוד ביג דאטה ועד ליצירת נרטיבים.
בקורס זה נמפה את ההיבטים השונים המסוקרים על ידי ״עיתונות רובוטית״, ונעריך את היתרונות והסיכונים של פנייה לצורות של עיתונות חישובית, כולל בעיית הסמכות העיתונאית. לבסוף, נדון לגבי העתיד של עיתונות רובוטית ואנושית, כפי שרואים זאת אנשי המקצוע והאקדמיה.

 

1085.2669.01 צרכנים בעולם דיגיטלי 
תקשורת ושיווק הם שני תחומים בהם יש חשיבות רבה להבנת התנהגות של צרכנים והגורמים המשפיעים עליה. כדי לתכנן מהלכים תקשורתיים ושיווקיים אפקטיביים חשוב לפתח הבנה מחקרית בנוגע לחוויות, תפיסות והתנהגויות של צרכנים בכלל, וכיצד אלו מושפעות ממסרים תקשורתיים והקשרים דיגיטליים בפרט.
במסגרת הקורס נעסוק בחוויה שעוברים צרכנים בדרכם לקבלת החלטות עם דגש על השפעות של הקשרים מורכבים ומקוונים, על מנת לפתח הבנה אודות המחקר בנושא ומשמעותו הפרקטית.
​**אינו מיועד למי שלמד את הפרוסמינר התנהגות צרכנים בעולם דיגיטלי.

 

1085.2770.01 נוכחות מתווכת בהיסטוריה. איך יצורים אנושיים יוצרים תחושה של נוכחות דרך טכנולוגיה
קורס זה יתחיל מושג העכשווי של  tele-presence", המשמשת רבות בדיונים על תקשורת מתווכת מחשבים ועל מציאות מדומה; הקורס יירה שמתחילת ההיסטוריה האנושית היה תופעות דומות של נוכחות מתווכת או נוכחות ממרחק. בני האדם השתמשו בטכנולוגיות רבות בשביל להתגבר אל היעדרות הזולת ולצור תחושה של נוכחות: התכתבויות ומכתבים, כמעט מהמצאת הכתיבה, סימנים טבעיים שונים (עשן, אש) , הדפסה, הטלגרף, השידור, עד לצמיחה המהירה והגיוון של נוכחות מתווכת בעולם הדיגיטלי. הוא יציע מסגרת תיאורטית המשלבת את צורות ״טלא-הנוכחות״ השונות , לאורך ההיסטוריה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף