תיאור הקורסים
החוג לתקשורת ע"ש דן
תואר ראשון
1085.2087.01 המסע בדרך לקמפיין
הדרך לקמפיין אפקטיבי וזוכה פרסים עוברת בצמתים רבים בהם על הפרסומאי להחליט לאן הוא פונה. כדי לקבל את ההחלטות הנכונות צריך להכיר את כל הכלים העומדים לרשות הפרסומאי בכל אחד משלבי הקמפיין. מטרת הסדנה היא להקנות לכם הסטודנטים את הכלים לעבודתו של הפרסומאי, לאפשר לכם לחשוב כפרסומאים ולדעת לאן לפנות בשלבים השונים של הקמפיין.
במהלך הסדנה נלמד את פרקטיקות העבודה בתחום הפרסום, מקביעת מטרות ויעדים, דרך התאמת המסרים הנכונים, תכנון ורכש מדיה ועד מדידת האפקטיביות של הקמפיין. נעבור יחד את המסע שעובר קמפיין, אופליין ואונליין, נשתמש בכלים העכשוויים ביותר, ונבנה יחד קמפיין המבוסס על הכלים שלמדנו תוך תרגול מעשי של כל שלב בדרך לקמפיין זוכה פרסים, כדי שיהיו לכם את הכלים הנחוצים לעבודה במשרד פרסום.
1085.2084.01 פיתוח פורמטים
ישראל הפכה, בעשור האחרון, למעצמת פורמטים. גם עולם הדיגיטל שם דגש על בניית הפורמטים הנעים בקשת יצירתית רחבה מדוקו ועד פורמטים מסחריים. במהלך הסדנה הסטודנטים ייפתחו פורמט טלוויזיוני – מתחומי: דוקומנטארי, דוקו-דרמה, תוכניות אולפן, גיים שואו, פלטפורמות מצטלבות וכו', ויעסקו בפורמטים שיווקים (Web Formats). העבודה תהיה מלווה במפגשים עם בעלי תפקידים בחברות ההפקה/הפצה. במהלך השיעורים יבצעו הסטודנטים משימות פיתוח: קווי עלילה אפשריים, תחקיר נושא/דמויות, קאסט, מהלך נרטיבי של דמויות, פתרונות אולפן, קריאייטיב למבנה ומשימות.
בסוף הסמסטר יערך אירוע פיצינג שבו יציגו הסטודנטים את הפורמטים.
1085.2078.01 סדנה בכתיבה מגזינית
הסדנה בכתיבה מגזינית מהווה סדנה מתקדמת המקנה ידע, כלים ושיטות לכתיבת כתבות מגזין על סוגיהם השונים במדיות השונות, בדגש על העידן הדיגיטלי. הסדנה מתבססת על עקרונות הכתיבה העיתונאית המוכרים מעולם החדשות (גרעין עיתונאי, חמשת המ"מים, חשוב מול מעניין וכיו"ב) הנלמדים בשנה הראשונה, ומוסיפה עליהם עקרונות חדשים לשם הרחבת היריעה: עיבוד סיפור חדשותי למגזין, מבנה הכתבה המורחבת, הפתיח המגזיני, אמנות הראיון והשיחה העיתונאית, התחקיר לקראת כתבה מגזינית, כתיבה עיתונאית יצירתית, כתיבה אישית וחוויתית ועוד.
הסטודנטים יקבלו סל כלים לכתיבה מגזינית ויתנסו בכל שלבי הכנת הכתבה המגזינית, משלב ההחלטה על הנושא, דרך תיחקרו המוכוון לכתבה מורחבת ועד לכתיבה, ויכינו שורה של כתבות מגזיניות מזויות שונות (ראיונות, "היה וראה", כתבות תופעה ועוד).
1085.2061.01 עיתונות דיגיטלית
שוק הפרסום בדיגיטל עבר בחודשים האחרונים את הטלוויזיה, ויגיע ב-2017 לכ-75 מיליארד דולר. אין זה מפתיע, שהאייפון, יוטיוב, פייסבוק, ווטסאפ וסנאפצ׳אט תופסים חלק הולך וגדל מהזמן והמעגלים החברתיים שלנו. הקורס ינסה להכין את המשתתפים לעידן התקשורת הדיגיטלית, וייתן כלים בסיסיים לכתיבה, הפקה והפצה של תכנים. כמו כן, נתמקד בכתיבת אפיונים, נבין על מה מתבסס האלגוריתם של פייסבוק, כיצד בונים אתר אינטרנט בסיסי, ואיך גורמים לתכנים שלך להופיע בדף הראשון בגוגל.
1085.2065.01 חיים ממבזק למבזק: תקשורת הספורט בעידן הרשתות החברתיות
ד"ק: מיועד רק לסטודנטים שלקחו סדנה נוספת בהקבץ עיתונות (רלוונטי רק לסטודנטים שנה ב')
תיאור הקורס בעברית: במהלך הקורס נלמד וניישם בפועל עבודת כתב ספורט: מחיבור ידיעה, דרך ניהול ראיונות ועד כתיבת כתבות חדשותיות ומגזיניות. ככל שנתקדם בסמסטר נקדיש זמן גם לשיפורים ותיקונים באמצעות האזנה לעבודות שיגישו הסטודנטים ולכתבות מקצועיות מהטלוויזיה והרדיו.
1085.2070.01 כתבת טלוויזיה דוקומנטרית
עיתונות טלוויזיונית דוקומנטרית דורשת סט נרחב של כלים שאמורים לפעול יחד בתזמון די מורכב: טווית רשת מקורות, זיקוק הגרעין העיתונאי, תחקיר מקיף, יכולת ראיון ולבסוף כתיבת תסריט שיכרוך הכל יחד בצורה הקוהרנטית והמעניינת ביותר.
הסדנא, בת 13 מפגשים, תספק את הכלים התיאורטיים והמעשיים לצורך יצירת כתבת מגזין טלוויזיונית - משלבי התחקיר הראשוני ועד הכניסה לחדר העריכה. במסגרת הסדנה הסטודנטים ילמדו כיצד למצוא נושא שיעמוד בקריטריונים הטלוויזיוניים הנדרשים לכתבת מגזין, היכן מאתרים חומרי ארכיון וכיצד עובדים איתם, איך מייצרים סיטואציה טלוויזיונית אבל בכל זאת נשארים זבוב על הקיר וכיצד בונים דמות עגולה ועמוקה דיה.
במסגרת הסדנה ידרשו הסטודנטים להגיש כתבת מגזין (בכפוף לאישור הנושא על ידי המנחה)
1085.2079.01 תכנון אסטרטגיה וניהול משברים במרחב הדיגיטלי
בנייה נבונה ומושכלת של תוכנית עבודה אסטרטגית היא תנאי מקדים והכרחי להצלחתו של כל קמפיין פרסום באשר הוא - על אחת כמה וכמה בזירה הדיגיטלית המודרנית. בסדנה נלמד את שלבי תכנון התכנית האסטרטגית וניישם אותה באמצעות בנייה של תיק עבודות מעשי מהעולם המסחרי והציבורי כאחד - אשר ישמש אתכם ביום שאחרי. בנוסף, יוקדש חלק מהסדנה לתחום ניהול המשברים הדיגיטלי שהופך להכרח בעידן שבו הרשתות החברתיות הפכו כבר מזמן לכיכר העיר החדשה.
1085.2074.01 אסטרטגיות שיווק ברשתות חברתיות
מדונאלד טראמפ ועד #metoo: רשתות חברתיות הן חלק בלתי נפרד ממערך השיווק של כל מותג ותופסות נפח גדול מהעשייה של אנשי יחסי הציבור והדוברות. בסדנא נלמד כיצד בונים אסטרטגיית סושיאל נכונה ונעמיק בסוגיות מגוונות ומשמעותיות ובהן – ניהול משברים בסושיאל מדיה, תכנון ובניית קמפיינים, אסטרטגיות תוכן – מהנעת גולשים ועד הפצת מסרים עבודה עם בלוגרים ומובילי דיעה, ועוד.
1085.2082.01 פלנינג ואסטרטגיה
"JUST DO IT" , "THINK DIFFERENT" ואפילו "הכי בבית בעולם". מאחורי כל סלוגן כזה, עומדות חברות, תקציבים, מנהלים, כלכלנים ואנליסטים – אבל בסופו של יום, רגע אחד של MAGIC, בונה מותגים אייקונים אלמותיים ששווים מיליארדי דולרים.
תניחו את התיאוריות והאנליזות מהקורסים האחרים בצד – בסדנה הזו, לומדים איך יצירתיות מייצרת ביזנס. החל מאסטרטגיות לקביעת הגדרתו ותפקידו של המותג ועד לסדנאות סטורי טלינג ופיתוח קריאטיב – הסדנה הזו תראה לכם איך לוקחים מוצר והופכים אותו למותג מנצח.
1085.2071.01 תכנון מדיה דיגיטלית
עולם המדיה הדיגיטלית מקיף אותנו מכל עבר ושינה ללא היכר את החיים של כולנו בעשרות השנים האחרונות. כשחושבים על מדיה דיגיטלית, עולים לראש אינספור מונחים - החל מפייסבוק, גוגל, יוטיוב, אינסטגרם, מובייל, וידאו, באנרים, ניוזלטרים ועד ל BI, AI, Programmatic media, SEM, SEO, DATA ועוד ועוד. אם המונחים הללו מוכרים לכם, מסקרן אתכם לדעת עליהם יותר ואתם תוהים איך כל העולם הזה בעצם עובד, זו הסדנה בשבילכם.
בסדנה זו נלמד להכיר את היסודות של עולם המדיה הדיגיטלית, את יחסי הכוחות של הגופים העצומים ששולטים בה, לאן הולך הכסף, אילו מקצועות ותחומים מקצועיים קיימים היום בתעשייה ואת הבסיס של כל אחד מהם. נלמד איך מתכננים קמפיין דיגיטלי אפקטיבי, איך מציבים יעדים, מה צריך לקחת בחשבון ואיך מודדים אותו. נכיר את המערכות השונות שמשתמשים בהן לרכישה, ניהול ומדידה של מדיה דיגיטלית ולבסוף נדבר גם על העתיד של התחום, לאן העולם הזה הולך ואיך מתכוננים לשינויים הצפויים בו.
בפרויקט הסיום של הסדנה הסטודנטים יתרגלו תכנון מדיה לקמפיין דיגיטלי על הפלטפורמות השונות.
1085.2085.01 טרנס מדיה
ד"ק: מיועד רק לסטודנטים שלקחו סדנה נוספת בהקבץ תקשורת שיווקית.
ההתפתחויות הטכנולוגיות בעשורים האחרונים חוללו שינויים דרמטיים באופן שבו מועברים מסרים מסחריים ואומנותיים לקהל. טרנס-מדיה הוא שם של גישה לעיצוב עולם סיפורי, המניע את הצופה בחקר מתמיד של העלילות השונות על פני גופי מדיה שונים. למשל סיפור אשר מסופר בו זמנית דרך סרטי קולנוע, אתרי אינטרנט, משחקי מחשב וסדרות טלוויזיה. הסיפור יכול להיות מסופר בכמה שלבים אשר לעיתים נגישים לקהל בו זמנית ולעיתים נבנים לאורך זמן. על מנת לקבל את התמונה המלאה על חיי הדמויות המשתתפים חייבים לעקוב אחרי הנרטיב לאורך פלטפורמות שונות.
במסגרת הסדנה נלמד על האופן בו מיישמים גישה זו, ניגע באינטראקטיביות ותפקידה ביחסי הגומלין בין היוצר לצרכנים, יוצגו מתודיקות שונות לעיצוב חוויות טרנס מדיה, אלמנטים בניהול קהילות של צרכני הסיפור ותתורגל כתיבה של טרנס-מדיה.
1085.2083.01 סדנת שיווק מדיה חברתית ודיגיטל
ההתפתחויות בתחום הדיגיטל הכניסה לשימוש כלים כפייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם ככלים מרכזיים להעברת מסרים. כלים אלו, השייכים למדיה החברתית נחשבים למעוררי שינוי מהותי בתחום הדיגיטל ובמידה רבה הם חלק משינויים גורפים בעולם הפרסום המערערים על תפיסות מסורתיות יותר בתחום. הסדנה תעסוק בהכרת הכלים, שימוש בהם והאופן בו מתבצעים קמפיינים בכלים אלו, תוך כדי התנסות מעשית.
1085.2072.01 כאן עושים עיתונות - איתי זיו
החוג לתקשורת מפעיל זו השנה החמישית את פרויקט 'כותרת' – מגזין מקוון שכותבים ועורכים תלמידי החוג. הלומדים בסדנה זו ייקחו חלק ביצירת תכני המגזין. הסדנה תעמוד על שתי רגליים: האחת, הקניית כלים לכתיבה מגזינית; והשנייה, התנסות בפועל, שתוצריה מיועדים לשמש את האתר. בתוך כך, הסדנה תכלול הרצאות-אורח של עיתונאים בכירים מתחומים שונים במתכונת של "כיתת אמן". כך, יוכלו התלמידים להתוודע לגישות שונות כלפי עיתונות, כמו גם למבנה עבודתם של בעלי תפקידים שונים במנגנון העיתונאי (כתב, עורך-מנהל, מנהל סושיאל, יועץ משפטי וכדומה).
1085.2086.01 מובייל ג׳ורנליזם - ערוץ תקשורת בכף היד - ליאון רוזנברג
בין אם אתם עוסקים בעיתונאות או ביחסי ציבור ובפרסום הסדנה הזו תעניק לכם כלים לספר סיפור בשידור חי או באמצעות כתבה ערוכה מהסמארטפון: דיווח חדשותי ממוקד, ראיון מהשטח, או תוכן קידומי פרסומי. את הכל אפשר לעשות בעזרת הנייד. לצלם, לערוך ולשדר. הסטודנטים יתנסו בכל שלבי היצירה, מעבודת ההכנה הנדרשת לפני הצילום ועד העריכה שלאחר הצילום, כשמטרת העל היא להביא את היצירתיות ואת הקול הייחודי של כל אחד לידי ביטוי.
1085.2771.01 נורמות ופרקטיקות חדשותיות בסביבת המדיה החדשה
להבין את העולם החדשותי החדש הוא חובה אך מאתגר. בעוד העיתונות המקצועית נמצאת במשבר והמדיה המסורתיים מאבקים להסתגל לשינויים טכנולוגיים וחברתיים/כלכליים, שחקנים חדשים הופיעו, המפיקים, מפיצים וצורכים חדשות בדרכים שונות ומגוונות.
כתוצאה מכך, הגבלות יותר ויותר מטושטשים, בין עיתונאים מקצועניים ואזרחיים, בין תכנים שהופקו והופצו במדיה המסורתיים, המקווניים והחברתיים, בין אינפורמציה, יחסי ציבור ותעמולה, ואפילו בין מפיקי חדשות וצרכניהן. אם לעיתים קרובות בני נואר נחשפים לחדשות באופן פסיבי ו״מיקרי״, לרוב באמצאות הטלפונים הסלולריים שלהם, קהלי חדשות הם גם תורמים פעילים להפקה, ערכה, הפצה וצריכה של חומרים חדשותיים.
בקורס זה, נלמד על סביבת החדשות החדשה הזו, על סטנדרטיה ונוהליה, ונבחן את התנאים לקבלת החלטות מושכלות יותר. שליטה בנורמות ופרקטיקות חדשותיים נפכה מכריעה עבור חברות פרטיות וציבוריות רבות שצריכות לדחוף נרטיבים המשרתים את האינטרסים שלהם: מחלקות יחסי ציבור כמובן, אך גם NGOs או שחקני אינטרנט ורשתות חברתיות (Google News, Facebook News, חברות המספקות אלגוריתמים לעיתונות רובוט, ועוד). סביבה חדשה זו פותחת אופק של משרות חדשות עליהן יש ליידע את הסטודנטים בתקשורת.
הקורס משלב התנסות מעשית בת 120 שעות
הקורס הינו 2 ש"ס קורס בחירה, 2 ש"ס סדנה