תיאור הקורסים

סמינרים

1071.3557.01 מוח, התנהגות, והמערכת החיסונית: השפעות לחץ על פגיעות למחלות והתפתחות סרטן
הסמינר יסקור את העדויות לקשר שבין המוח והמערכת החיסונית, המנגנונים הפיזיולוגיים, וההשפעות הפסיכולוגיות על קשר זה ועל פגיעות למחלות. הסמינר יכלול בנוסף מבוא למערכת החיסונית וטכניקות מעבדה לרישום וחקר מדדים חיסוניים.

 

1071.3621.01 מרחק פסיכולוגי
זהו סמינר אמפירי העוסק בהשפעות של הרחקה פסיכולוגית על תפיסת גירויים חברתיים, על ניבוי, החלטה ורגש. מימדי המרחק השונים שיבחנו הם מרחק זמן (התרחקות מנקודת הווה לעבר העתיד והעבר) מרחק חברתי (אני לעומת מישהו אחר, קרוב לעומת זר), מרחק פיזי, ומרחק של ייצוג (ייצוג קונקרטי לעומת ייצוג אבסטרקטי). נפתח דרכים לבחון באופן אמפירי את הטענה, הנגזרת מתיאורית רמת ההבניה של נ. ליברמן וי. טרופה, כי לכל מימדי המרחק האלה השפעות דומות, וכי מימדי המרחק עצמם הם חלופיים זה לזה, כך שהרחקה של גירוי במימד אחד גורמת לתפיסתו כרחוק יותר גם במימדים אחרים.

 

1071.3623.01 מובן, משמעות וחשיבה סמלית
הסמינר יעסוק בנושאים הבאים: מהם מובן ומשמעות - הגדרות וגישות; סוגים של משמעות; סימן, סמל ומטפורות; גישות שונות למדידת משמעות; משמעות בינאישית ומשמעות אישית, משמעות ושפה; התפקידים של המשמעות בתחומים שונים - פעילות קוגניטיבית, תכונות אישיות, תפקוד חברתי, פסיכופתולוגיה, תפיסת האני והזולת, פסיכותרפיה; משמעות ויצירתיות; משמעות באמנות; משמעות החיים.
 

1071.3637.01 חזקים – חלשים , חלשים- חזקים
החיים בחברה היהודית והערבית גם יחד מצויים מזה עשרות רבות של שנים בצילו של הקונפליקט היהודי-ערבי. סמינר המחקר יעסוק בפיתוח כלים מחקריים לגבי היבטים שונים של הקונפליקט, ובבחינתם: לדוגמה תפיסה "קורבנית" של הקבוצה הלאומית, רגישות למימדים המוסריים של הקונפליקט, תפיסת ההיסטוריה של הקונפליקט, תחושות עוצמה וחולשה של הקבוצה הלאומית, והשפעתם של כל אלו על ההתנהגות בסכסוך. המשתתפים יתכננו ויבצעו פרויקטים מחקריים בהדרכת מורה הסמינר ודוקטורנטים העובדים איתו.
 

1071.3640.01 היבטים משפטיים של הזיכרון האנושי
המון שאלות אודות פעילות הזיכרון רלוונטיות לעדות בבית המשפט. לדוגמה: האם ניתן לסמוך על מבוגר שמדווח על זיכרונות מגיל שלוש? האם ניתן לצפות ליותר עקביות בדברי אמת מאשר בדברי שקר? האם לחץ מגדיל או מקטין את דיוק הזיכרון? בסמינר נתמקד במספר שאלות שעדיין לא נחקרו ונבחן אותן באופן אמפירי.
השנה הסמינר יתמקד באופן שבו פעילות ויזואלית מנבאת דיוק, וזאת בהקשר הספציפי של מסדרי זיהוי פליליים. הפעילות הויזואלית תבדק באמצעות עוקב עיניים. התלמידים ילמדו לעבוד עם מערכת עוקב העיניים, להריץ עליה נבדקים, יכירו את שיטות ניתוח הנתונים ועוד.

 

1071.3644.01 מנגנונים מוחיים בחיקוי ולמידה
בני אדם מומחים בלמידה ע"י התבוננות וחיקוי של אחרים. בסמינריון זה נעסוק במנגנונים המוחיים התומכים בהתנהגות זו ובקשר בינם לבין הבנת האחר.

 

1071.3646.01 ויסות רגשות
כיצד אנשים מווסתים את הרגשות שלהם? אילו אסטרטגיות לוויסות רגשות נחשבות יעילות? עבור מי? מתי? ולמה? מה הקשר בין קשיים בוויסות רגשות לפסיכופתולוגיות שונות? בסמינר אמפירי זה נסקור מודלים תיאורטיים וממצאים אמפיריים העוסקים בשאלות אלו. בנוסף ובאופן מעשי יותר סטודנטים יתבקשו לתכנן ולבצע מחקר המתייחס לאחד מנושאים אלו.

 

1071.3657.01 השפעה של החפצה מינית על גברים ונשים
החפצה מינית מתארת מצב בו אנו מתייחסים לגופו של אדם ולפונקציות המיניות שלו/ה כנפרדים מזהותו ואישיותו, התייחסות המורידה את אותו אדם לדרגת אובייקט המשמש לצרכיהם והנאתם של אחרים. הסמינר יעסוק בהשפעה של החפצה מינית על נשים וגברים, דרך בחינה אמפירית של שאלות מחקר כגון האם כאשר נשים מוחפצות התפקוד הקוגניטיבי שלהם נפגע? והאם כאשר גברים מחפיצים מינית נשים הם מרגישים חזקים יותר?  בפגישות הראשונות יוצגו רעיונות תיאורטיים וממצאים אמפיריים בנושא. לאחר מכן, הסטודנטים יתחלקו לצוותים ויתכננו ניסוי אמפירי שמטרתו לבחון שאלה מחקרית אשר עולה מתוך החומר שהוצג, בליווי דוקטורנטיות אשר עוסקות בשאלות הקשורות להחפצה. עם תום שלב התכנון, כל צוות יבצע את הניסוי בפועל. לבסוף, כל סטודנט (בנפרד) יגיש עבודה סמינריונית המסכמת את המחקר ותוצאותיו. מן הסטודנטים בקורס נדרשת יכולת סטטיסטית גבוהה מאד, שכן ניתוח התוצאות מצריך ידע סטטיסטי מתקדם שיילמד אף הוא במהלך הקורס. כמו כן, מכיוון שלרוב אפשר להעביר את הניסויים דרך האינטרנט, גישה בסיסית לתכנות מהווה יתרון בקורס.   
 

1071.4827.01 מנגנונים מוחיים והתנהגותיים בהתמכרות לאלכוהול
​אלכוהוליזם הוא מההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בעולם, והנזקים הבריאותיים, חברתיים וכלכליים של הפרעה זו הם עצומים. למרבה הצער עדיין אין טיפול תרופתי או התנהגותי יעיל להפרעה זו ורוב המטופלים חוזרים לשימוש באלכוהול בתוך כמה חודשים. במסגרת הסמינר נסקור את העדויות לבסיס המוחי-ביולוגי להתמכרויות לסמים, עם דגש על אלכוהוליזם. בנוסף, נעסוק בקשרי הגומלין בין תהליכי למידה וזיכרון לבין התמכות, ונדון במודלים התיאורטיים ההתנהגותיים-פיזיולוגיים העיקריים בתחום. כמו כן, נדון בהיבטים תרופתיים והתנהגותיים של טיפול באלכוהליזם, ונסקור מודלים בבעלי-חיים המסייעים להבין את התהליכים הקוגניטיביים והנוירוביולוגיים המופרעים בהתמכרות, ולפתח דרכי הטיפול חדשות, תוך מניפולציות של זיכרון ושל תהליכים ביולוגיים.
 

1071.3609.01 התמודדות הורים ומורים עם אלימות ילדים
זהו סמינר מחקרי-קליני העוסק בהתמודדות של הורים עם ילדים הסובלים מבעיות התנהגות והפרעת קשב וריכוז; הסמינר מתקיים בשיתוף ה"המרפאה לטיפול מערכתי ב-ADHD " בבית החולים שניידר.
במסגרת סמינר זה הסטודנטים ילוו את הטיפול הניתן להורים ע"י פסיכולוגים מהמרפאה, ינהלו שיחות תמיכה טלפוניות עם ההורים וייקחו חלק פעיל וחשוב בעבודת המרפאה.
במהלך הסמינר ילמדו הסטודנטים את שיטת הטיפול של ההתנגדות הלא אלימה והסמכות החדשה, ילמדו על הפרעות התנהגות ועל ADHD , ירכשו מיומנות בתמיכה טיפולית, ניסיון בכתיבת סיכום אינטייק ועוד.
במסגרת חובות הקורס הסטודנט יצטרף לטיפולים במרפאה (סה"כ 2 טיפולים במהלך השנה כולה, אורך כל טיפול כ-12 מפגשים). הטיפולים מתקיימים בשעות אחה"צ או הערב במרכז שניידר בפתח-תקווה. בנוסף הסטודנט יקיים 2 שיחות טלפוניות שבועיות עם המשפחה בטיפול (עבור כל טיפול) שאורכן כ- 30דקות (ההורים הם אלו שמתקשרים) ויקיים ביקור בית אצל המשפחה בטיפול. כמו כן, הסטודנט יידרש ללוות שני ימי אינטייקים בשנה (כשלושה אינטייקים בכל יום) המתקיימים במרפאה בשניידר בימי ראשון, שעות האינטייק הן שעות הבוקר-צהריים וארכו של כל אינטייק הוא כשעה.
תנאי הכרחי להשתתפות בסמינר הוא השתתפות בהכשרה מקדימה בת שלושה ימים שתתקיים בתאריכים 18-20/10 (ימי רביעי וחמישי 9:00-15:00, יום שישי 9:00-13:00).
לפניות ניתן לפנות לנטע קרינסקי, רכזת הסמינר, netakrinsky@gmail.com
מומלץ לקרוא את ספרו של פרופ' חיים עומר "הסמכות החדשה" לפני ההכשרה על מנת להפיק ממנה את המרב.
העבודה הסמינריונית של הסטודנטים תעסוק בחוסר אונים הורי/מורי, מנקודת מבט טיפולית ומחקרית.

 

1071.3655.01 העיקר הבריאות - קוגניציות בריאות וחולי
הסמינר יעסוק באמונות ותפיסות של אנשים על בריאות ומחלה ובגורמים אישיים ומצביים המשפיעים על תפיסות אלו. יוצגו גישות תיאורטיות ושיטות מחקר מיוחדות לתחום. ייבחנו תהליכים דפנסיביים והשפעות של הייצוגים הללו על קוגניציות אחרות, משתנים רגשיים והתנהגויות בריאות.
דרישת קדם: מבוא לפסיכולוגיה בריאותית.
 

1071.3700.01 יחסים בין קבוצות בחברה הישראלית: התנסות, תיאוריה, ומחקר
הסמינר יעסוק ביחסים בין קבוצות בקונפליקט בחברה הישראלית (למשל, חרדים וחילונים, יהודים וערבים), וישלב שני סוגים של למידה - תיאורטית והתנסותית. לשם כך, במהלך הסמסטר הראשון הסטודנטים/ות ישתתפו בסדנה ייחודית ע"פ המודל "המוזיקה ככלי לדיאלוג" שפותח על ידי המנצח ד"ר אורי לשמן. הסדנה כוללת מפגשים מובנים, שבהם המשתתפים לומדים להכיר אחד את השני באמצעות המוזיקה שהיא בעלת משמעות להם, להוריהם ובני משפחתם, לחבריהם. במהלך הסדנה, הסטודנטים ייצרו פרויקטים חברתיים משותפים באמצעות המוזיקה בנושאים בעלי ערך לחברה. בנוסף, הסטודנטים ישתתפו גם במספר שיעורים פרונטליים, בהם יילמדו תיאוריות מרכזיות בנושא זהות  חברתית, יחסים בין קבוצות, וחברה רב-תרבותית. יש לשים לב לך שקיימת חובת נוכחות בכל השיעורים (סטודנט/ית שי/תחסיר שיעורים לא י/תוכל להמשיך בקורס).  עם תום הסמסטר הראשון, לאור היכרותם/ן התיאורטית והמעשית עם הנושא, הסטודנטים/ות ינסחו שאלת והשערת מחקר, יתכננו מחקר הבוחן את השאלה, ויבצעו אותו בפועל (למשל, יעבירו שאלונים שימדדו את העמדות "לפני" ו"אחרי" בקרב משתתפי מפגשי דיאלוג). לבסוף, כל סטודנט/ית (בנפרד) יגיש/תגיש עבודה המסכמת את המחקר ותוצאותיו. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף