תיאור הקורסים

קורסי בחירה

1071.1124.01  תיאוריות אישיות - עבודה יישומית
קורס זה יתמקד ביישום הידע התאורטי שנצבר בקורס המבוא תוך התמודדות עם המורכבות האנושית שמציע המפגש עם בני אדם במציאות. התלמידים יתבקשו לקיים ריאיון שיימשך 4-3 פגישות עם אדם שייבחר על ידם ויאושר על ידי צוות ההוראה. מטלת הקורס הינה כתיבת עבודה בת שני חלקים: (א) תיאור חופשי של האדם עימו נפגשו ומאפייני אישיותו כפי שמבין זאת התלמיד; (ב) שימוש באחת מהתיאוריות שנלמדו בקורס המבוא להסבר מניעיו, התנהלותו ואישיותו של המרואיין.
באופן מעשי, לאחר מספר שיעורים פרונטאליים שיציגו את הנושא ויקנו כלים לביצוע המשימה, יחולקו משתתפי הקורס לקבוצות. כל קבוצה תיפגש עם אחד ממתרגלי הקורס. הפגישות ישמשו לליווי התלמידים בביצוע עבודתם בקורס תוך ליבון המורכבויות הרגשיות והמעשיות הגלומות בביצוע הראיונות ובכתיבת העבודה.

 

1071.2908.01  פסיכולוגיה קוגניטיבית: פתרון בעיות ויצירתיות
הקורס עוסק בתיאוריות, שיטות מחקר וממצאי מחקרים לגבי שפה, חשיבה, פתרון בעיות ויצירתיות ברמות ובתחומים שונים והשפעות הדדיות ביניהם לבין אישיות, אמוציות והתנהגות.

 

1071.3111.01  מבחנים והערכה
קורס מבוא לתחום האבחון וההערכה בפסיכולוגיה. יתואר מקום המבחנים בהיסטוריה של הפסיכולוגיה, ייעודם והרקע החברתי-תרבותי שלהם. עיקרי תאורית המדידה ומושגי יסוד בפסיכומטריקה מובאים תוך קישורם לכלים המרכזיים לאיבחון אינטיליגנציה ואישיות. יסקרו סיווגים שונים של מבחנים (השלכתיים, אוביקטיביים, מבחני כושר, נטיה וכיוב'). בנוסף יוצגו כמה מהמבחנים הבולטים שבשימוש נפוץ בשדה הקליני, התעסוקתי והמחקרי, והתאוריות בהם הם מעוגנים.

 

1071.2905.01  פסיכולוגיה התפתחותית של המבוגר והזקן
הקורס סוקר את האספקטים הפסיכולוגיים המרכזיים לאורך הבגרות והזיקנה. מסגרת ההתייחסות היא הפסיכולוגיה ההתפתחותית של טווח החיים. מוצגות התיאוריות העיקריות של התפתחות המבוגר והזקן, ונסקרים התהליכים הרלוואנטיים בתחומים: אישיות, קוגניציה, הסתגלות חברתית, משפחה, בריאות, רווחה סובייקטיבית ובריאות הנפש. הקורס דן במספר נושאי מחקר והבעיות הקשורות במחקרים בשטח זה, מביא המחשות שונות של חומר ביוגרפי וספרותי, ומזכיר השלכות מעשיות לעבודה המקצועית בתחום. 
 

1071.3234.01  יחסים בין אישיים בקבוצה
מטרת הקורס: פיתוח מודעות עצמית, רגישות והבנת הזולת. שיפור דרכי קומוניקציה, הבנת תהליכים קבוצתיים. הלמידה בקורס מבוססת על התנסות אישית בתהליך קבוצתי והמשגתה בעבודה מסכמת.

 

1071.2306.01  מידע: קליטה, עיבוד, ייצוג ואחסון
הקורס עוסק בגישות תאורטיות ובמחקרים לגבי מהות המידע ותיפקודיו על הרמה הפסיכולוגית, קליטת מידע, שינויים שהמידע עובר בעקבות עיבודים פסיכולוגיים שונים, ייחוס מובן ומשמעות, ייצוג מידע (למשל, באופן מילולי, בדימויים, באופנים מופשטים ומוחשיים שונים), מטפורות וסמלים, מהות ותפקוד הזיכרון.

 

1071.2328.01 "כחול זה צבע של בנים"? - סוגיות בפסיכולוגיה של מגדר
לפי סימון דה בובואר, אישה לא נולדת – אלא הופכת – לאישה, והדבר נכון גם לגבי גבר. הקורס יבחן את התפיסה הפסיכולוגית המקובלת לגבי התפתחות של זהות מגדרית ומיניות מנקודת מבט ביקורתית פמיניסטית וקווירית. נבחן את הקשר בין מין ביולוגי, מגדר ומיניות, כמו גם את ההתייחסות הרווחת בפסיכולוגיה למושגים אלו כמושגים דיכוטומיים. נסקור את הגישות והתיאורים המקובלים בפסיכולוגיה לגבי התפתחות של נשים וגברים ולגבי הבדלים ביולוגיים, קוגניטיביים וריגשיים ביניהם. נסקור את הידוע על המנגנונים הביולוגיים המשפיעים על התפתחות זכרים ונקבות החל מהשלב העוברי ונדון בשאלה של תורשה מול סביבה בהתפתחות בני אדם ממוגדרים. ננסה לזהות את מנגנוני הסוציאליזציה שהופכים אותנו לנשים או לגברים, החל בינקות, ונתאר את השינויים החלים בבני אדם כשהשפעת מנגנונים אלו נחלשת (למשל, בזיקנה). נבחן את משמעות המגדר בנושאים פסיכולוגיים "קלאסיים" (כגון, אישיות, יחסים בין-אישיים) ובנושאים הקשורים למגדר (כגון, הורות, מיניות).

 

1071.2330.01 "כחול זה צבע של בנים"? – תרגיל
מטרת התרגיל ליצור הזדמנות לשיחה משמעותית בקבוצה קטנה על חומר הקורס ולאפשר דיון במחשבות וברגשות שיתעוררו במהלך השיעורים. החשיפה לסוגיות הקשורות במין ובמגדר מעלה לרוב שאלות ותהיות לגבי עצמנו, החברה שאנחנו חיים בה, החינוך שקיבלנו והבחירות שלנו. התרגול ייתן מקום לתהיות ולשאלות הללו, במטרה להפוך את החוויה הלימודית שלכן/ם למשמעותית יותר. לא מדובר בחזרה על התכנים שנלמדו בשיעור אלא בשיחה קבוצתית על נושאים משמעותיים העולים מן הקורס. זו הזדמנות עבורכן/ם להשמיע את קולכם ולברר סוגיות מהותיות שמעלה החומר, הן ברמה האינטלקטואלית והן ברמה הרגשית והחוויתית. קבוצת התרגיל פתוחה לתלמידי הקורס "כחול" של השנה ולתלמידי השנים הקודמות.
 

1071.2334.01  פסיכולוגיה של הספורט
שלוש מטרות לקורס:
(א) להקנות לסטודנט/ית ידע על הגורמים המשפיעים על התנהגות היחיד והקבוצה בספורט;      
(ב) לפתח את המודעות לסוגיות הקשורות בתחום הקוגניטיבי-התנהגותי של הספורטאי/ספורטאית בעת אימון ותחרות;
(ג) להכיר שיטות יעוץ, טיפול והכוונה לאלו העוסקים בספורט ובפעילות גופנית. הקורס יעסוק בכמה נושאים מרכזיים בפסיכולוגיה של הספורט, ביניהם: היבטים מתודולוגיים במחקר על היבטים פסיכולוגיים בספורט, אתיקה במחקר ובעבודה פרקטית עם ספורטאים/ספורטאיות, מומחיות בספורט, תהליכי קבלת החלטות בספורט, מוטיבציה לעיסוק בספורט, תחרות ושיתוף פעולה, יחסי מאמנים/מאמנות ספורטאים/ספורטאיות וקשב וביצוע בספורט. הקורס יתבסס על הרצאות ודיונים בהתבסס על קריאת מקורות כמפורט בקריאת החובה.    
 

1071.2339.01 בכל צבעי הקשת: סוגיות בחקר נטייה מינית וזהות מגדר
הקורס יכסה טווח רחב של מחקר פסיכולוגי בנושא נטייה מינית וזהות מגדר, עם התמקדות בזהויות להט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים/ות, ביסקסואלים/ות). בקורס נלמד על ההיסטוריה של נטייה מינית וזהות מגדר, מודלים פסיכולוגיים התפתחותיים, מחקר בנושא סטריאוטיפים ואפליה, מחקר בנוגע לרווחה ובריאות נפשית.  בכל תחום נבחן כיווני מחקר עכשוויים והתאמת המחקר לתקופתנו, ונעלה דילמות מחקריות ומוסריות בהן נתקלים חוקרים בתחום. הקורס יספק רקע תיאורטי רחב לכל המתעניינים/ות בפסיכולוגיה של אנשים להט"ב ויפתח חשיבה ביקורתית לגבי מחקר בנושא נטייה מינית וזהות מגדר. כמטלה סופית, תלמידים יתבקשו לנסח שאלת מחקר בתחום ולסקור רקע תיאורטי רלוונטי.

 

1071.2335.01 צורות של מוות נפשי 
דרישת קדם: מבוא לתורת האישיות
הקורס יבחן מזוית פסיכואנליטית צורות שונות של מוות נפשי ויתמקד בעיקר במהותו של הכאב הנפשי וחלקו באובדן, אבל, ואובדנות. בנוסף, יבחנו אופנים באמצעותם מותמרות חוויות של כאב ומוות נפשי לכדי חומרים שהנפש יכולה לשאתם, אם בטיפול הנפשי ואם באמצעות הביטוי האמנותי. הנושא ידון דרך טקסטים ורעיונות של פרויד, קליין, ויניקוט, ביון, ואייגן. (2 ש"ס, 2 משקל).
 

1071.2337.01 מודלים חישובים בפסיכולוגיה 
הקורס יציג שיטות חישוביות בהן ניתן להשתמש לפיתוח מודלים של זיכרון, קשב, בחירה-תפישתית, קבלת החלטות, סיווג, ופתרון בעיות, ושבהן ניתן להשתמש לניבוי כמותי לגבי הדיוק וזמן התגובה. המודלים ישמשו במחקר נוירו-קוגניטיבי, אך יתמקדו בהסבר נתונים התנהגותיים במשימות קוגניטיביות (צורה-רקע, סטרופ, מבחני זיכרון, בחירה, מטה-קוגניציה). הקורס יתמקד במיוחד בעימות בין מודלים ותאוריות מתחרות. למרות שזו אינה דרישת קדם, רקע חישובי (כגון Matlab) מהווה יתרון. חלק גדול מההערכה יתבסס על פרוייקט חישובי או סקירה ביקורתית של ספרות. 



1071.2316.01 היסטוריה של הפסיכולוגיה                            
הבינגאוס, מייסד המחקר הניסויי של הזיכרון, אמר כי לפסיכולוגיה עבר ארוך אבל היסטוריה קצרה. החלק הראשון מתייחס לתורות פסיכולוגיות שרווחו בעת העתיקה ובעצם מאז עמד האדם על דעתו. החלק השני מתייחס למאה השנים האחרונות, תקופה בה הופיעה הפסיכולוגיה כמדע אמפירי מודרני. מודלים, שיטות וצורות אינטרפטציה משתי התקופות יידונו בהרחבה. בחינות מדוקדקות של טקסטים ושיטות מקוריות ייתמכו בדיון ובהבנה כיצד הגיעה הפסיכולוגיה למצבה העכשווי.​


1071.3707.01 מבוא לפסיכולוגיה של הבריאות 
הקורס יתאר את הרקע להתפתחות הפסיכולוגיה של הבריאות (הפיזית), המעוגנת במודל הביו-פסיכו-חברתי של הרפואה. יוצגו מסלולי קשר אפשריים שונים לקשרים גוף-נפש. כמו כן, יידונו הנושאים: מצבי לחץ, התמודדות, והשפעתם על הבריאות; היבטים פסיכולוגיים של כאב; רפואה התנהגותית; קשרים בין אישיות ובריאות; מניעים להתנהגויות המשפיעות על בריאות (עישון, פעילות גופנית, בדיקות רפואיות); קוגניציות מחלה ובריאות, וכיצד הן משפיעות על הבריאות. בסיום הקורס מבחן על ההרצאות ועל מספר מאמרים מהתחום. 

        

1071.3108.01 לימודי שדה
החל משנת תשע"ז הקורס "לימודי שדה" ייחשב כ-6 ש"ס ו-6 משקל
מטרתה של תכנית לימודי השדה היא לאפשר לתלמידים להכיר את המציאות החבויה מאחורי כותרות ותיאוריות פסיכולוגיות שונות, תוך כדי התנסות מעשית בקהילה ובמסגרות שונות של טיפול בתחום בריאות הנפש. כחלק מהתכנית מתנסים התלמידים במשך השנה האקדמית ביצירת קשר של חונכות או ליווי פרטני עם אדם (צעיר או מבוגר) הנזקק לתמיכה הזו. לחילופין, התלמידים מתנסים בפעילות קבוצתית או חברתית אחרת במסגרות קהילתיות. הפעילות מלווה לאורך השנה בהדרכה קבוצתית שבועית בהנחיית פסיכולוג מומחה (או לעתים בעל מקצוע מקביל) המתקיימת ברוב המקרים במוסד שבו מתנהלת הפעילות. התלמידים גם מגישים למנחה עבודת סיכום. בחלק מהמוסדות מוצעת לתלמידים המעוניינים גם העשרה בתחומים מקצועיים רלוונטיים. התכנית מומלצת למי שמעוניין להמשיך בתחום הקליני.
​לתשומת לבכם: מי שישתתף בלימודי שדה, לא יוכל להציג מועמדותו לקורס הבחירה: אוניברסיטה בעם.   תלמידים שלא התקבלו לקורס אוניברסיטה בעם יוכלו להירשם ללימודי שדה בבידינג

 

1071.2324.01 סדנת מחקר
סדנת המחקר נועדה לחשוף תלמידי ב.א. המעוניינים בכך למחקר שנעשה במעבדות בית הספר. ההשתתפות בסדנה מקנה 4 נקודות זכות, אותן ניתן לקחת במקום שיעורי בחירה. ההשתתפות בסדנת המחקר מותנית בהסכמה של אחד ממרצי בית הספר לפסיכולוגיה. הדרישות מן הסטודנט בסדנה נקבעות על ידי המרצה האחראי, והן יכולות לכלול קריאה של חומר תיאורטי, השתתפות בפגישות מעבדה, הרצת מחקרים, ניתוח נתונים, וכתיבת עבודת סיום. היקף השעות שנדרש הסטודנט להשקיע יכול להיות מעל 4 שעות בשבוע, ומתייחס לשנת הלימודים כולה (ולא רק סמסטר אחד). היקף ההשקעה ומידת הגמישות של השעות יכולים להשתנות במהלך השנה - למשל, כאשר מריצים מחקר במעבדה יתכן שידרשו שעות עבודה רבות, בזמנים שאינם גמישים, ואילו בתקופות אחרות יתכן שתידרש השקעה קטנה יותר ו/או זמנים גמישים יותר.

 

1071.5942.01  מבוא לטיפול דיאלקטי התנהגותי
טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) הוא טיפול אינטגרטיבי השייך לגל השלישי של ה-CBT. הטיפול מיועד להפרעה בויסות רגשי וחוסר יציבות, ויעיל במיוחד בהפרעת אישיות גבולית והתנהגות אובדנית כרונית. גישה טיפולית זאת פותחה ע"י הפסיכולוגית האמריקאית פרופ' מרשה לינהן ונמצאה יעילה ע"פ מספר רב של מחקרים מבוקרים.
הטיפול מציע הוליזם וסינתיזה. המאפיין הייחודי של השיטה הוא החלק הדיאלקטי שמשמעותו קירוב בין ניגודים תוך תהליך מתמשך של סינתיזה. הדיאלקטיקה העיקרית היא הצורך ליצור קונטקסט של ולידציה וקבלת המטופלת כמו שהיא תוך ניסיון בלתי נלאה להביא לשינוי. הדגש על קבלה כבסיס לשינוי, מקורו באינטגרציה בין תפיסה של תורת הזן-בודהיזם לבין תפיסות פסיכולוגיות מערביות ובעיקר הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית.
DBT כולל טיפול פרטני, קבוצה ללימוד מיומנויות, קשר בין הפגישות וקבוצת הדרכה ותמיכה למטפלים. הטיפול הפרטני ניתן במספר שלבים כאשר המטרות הראשוניות הן: הפחתת התנהגויות אובדניות, הפחתת התנהגויות המפריעות לטיפול, הפחתת התנהגויות הפוגמות באיכות החיים ושיפור כישורי חיים. בקבוצת המיומנויות נלמדות מיומנויות של קשיבות (mindfulness) , ויסות רגשי, יעילות בינאישית ועמידות במצוקה.
בקורס נתייחס בקצרה לקונספטים של אישיות גבולית והפרעה בויסות רגשי מבחינה פסיכולוגית ונוירוביולוגית, נסביר את הרציונל והרקע התיאורטי של שיטת  ה-DBT, נתייחס לפילוסופיה הדיאלקטית ונלמד את האלמנטים השונים של הגישה הטיפולית.
במהלך הקורס נציג סרטוני הדגמה של אסטרטגיות טיפוליות: חוזה טיפולי, ולידציה, אנליזה פונקציונלית ופתרון בעיות. במידה והזמן יאפשר, יערכו תרגולים בנושאים אלה.

 

1071.5943.01  על הנרקיסיזם
המיתולוגיה היוונית מספרת על דמותו של נרקיס, שכעונש על יהירותו התאהב בבבואתו שלו. הפסיכואנליזה לאורך השנים עסקה רבות בדימוי העצמי ובערך העצמי, מאופן יצירתם, דרך היכולת לשמר ולווסת אותם לאורך החיים, וכלה באופן בו הם משפיעים על חיינו הרגשיים, הבחירות שאנו עושים, היכולת שלנו לאהוב או לממש את הפוטנציאל הגלום בנו, ועוד. בקורס נעקוב אחר התפתחות המושג והתמורות החשיבתיות העיקריות שחלו לגביו לאורך שנות קיומה של הפסיכואנליזה, החל מתיאוריית הדחף ויחסי האובייקט (פרויד וקרנברג), דרך המשגותיה של פסיכולוגיית העצמי (ויניקוט, קוהוט) ועד לתיאוריות התייחסותיות הקרובות לזמננו. לכל אלו ננסה למצוא הדים בתרבות ובאומנות (בכתובים, במיתולוגיה, בקטעי שירה ובפרוזה).
בין הנושאים בהם נעסוק:

  • הכלכלה הנפשית של הנרקיסיזם – ליבידו-אני מול ליבידו-אובייקט
  • העצמי הגרנדיוזי וחוויית הכל יכולות 
  • בחירת אהבה מדגם נרקיסיסטי מול אהבה מדגם השענותי
  • הנרקיסיזם כאשליה הגנתית (מפני תוקפנות, מפני נפרדות)
  • הנרקיסיזם כצורך חיוני - עמוד התווך של העצמי המתהווה
  • טובים השניים מן האחד – האם ניתן להסביר את הנרקיסיזם רק כמהלך תוך נפשי של הפרט, או שמא ניתן להתבונן על הנרקיסיזם כדואט, ריקוד המתהווה בין שניים?
  • ההשלכות הטיפוליות של הגישות השונות להפרעה הנרקיסיטית

 

1411.6649.01  "אוניברסיטה בעם" – תכנית משותפת לחוג למשפטים, רפואה, ניהול ופסיכולוגיה

התכנית "אוניברסיטה בעם" היא יוזמה מקורית וחדשנית של אוניברסיטת תל-אביב ובמסגרתה פותחת האוניברסיטה את שעריה בפני אוכלוסיות מוחלשות ומאפשרת להן לרכוש ידע חיוני בתחומי המשפט, הרפואה והניהול. ה"אוניברסיטה בעם" פונה אל אוכלוסיות החיות בשולי החברה (כגון עולים חדשים, נוער מנותק, נשים נפגעות אלימות, בני מיעוטים ועוד) ומזמינה אותן להשתתף בקורסי מבוא מיוחדים, אשר יועברו על ידי תלמידים, תלמידי השנים המתקדמות בחוגים השונים.
מטרת התכנית "אוניברסיטה בעם" היא להתמודד עם בעיית התלות הנובעת מ"פערי המידע" בחברה הישראלית. התלות נוצרת כאשר ידע חיוני רב מרוכז בידי שכבת אוכלוסיה אחת והופך שכבות שלמות באוכלוסיה, שאינן נחשפות לידע הזה, לתלויות בשכבה השלטת.
ה"אוניברסיטה בעם" מבקשת לחלוק בידע הרב הנצבר בין כתלי האוניברסיטה מתוך אמונה כי ידע הוא כוח ועל כן צריך להיות שייך לכולם. בנוסף התכנית שואפת לחשוף את ציבור התלמידים לפלח אוכלוסיה אשר לרוב אינו מוכר להם. האינטראקציה בין התלמידים לבין משתתפי התכנית תוביל לדיאלוג אשר יחרוג מן הטקסט הלימודי, ויאפשר לשתי הקבוצות להכיר טוב יותר אחת את השנייה. הקורס ייחשב 8 ש"ס, משקל 6.
דרישות מוקדמות: ראיון קבלה.
לתשומת לבכם:   מי שישתתף בלימודי שדה, לא יוכל להציג מועמדותו לקורס הבחירה: אוניברסיטה בעם.תלמידים שלא התקבלו לקורס אוניברסיטה בעם יוכלו להירשם ללימודי שדה בבידינג.

 

 


 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף