תיאור הקורסים

החוג לתקשורת ע"ש דן

תואר ראשון


סדנאות שנה ג'

1085.2041.01 סדנת כתיבה ועריכה עיתונאית
בעולם עיתונאי שמשנה פניו במהירות, מקומה של יכולת ההבעה האישית של העיתונאי מתעצם. הדברים נכונים במיוחד כאשר מתייחסים לז'אנרים מגזינים: הכתבה, הטור האישי, המדורים וכו'. העיתונאים כיום נדרשים לעבור (במהירות יחסית) מהעיתונות המודפסת אל העיתונות המקוונת, ואל העיתונות האלקטרונית, ובדרך "לעצור בתחנות" ביניים: הרשתות החברתיות, הבלוגים ועוד. עיתונאי המיומן בכתיבה מגזינית יצירתית, עשירה וצבעונית - יוכל לנווט בעולם התקשורת החדש ביתר מיומנות. השפה נשארת אותה שפה, והיא מתבססת על היכולת לספר סיפור טוב. את הסיפור הזה נדרשים העיתונאים לכווץ ולמתוח בהתאם לז'אנרים. לפרקים ימצא את עצמו העיתונאי מספר את אותו הסיפור בשתי דקות של הופעה טלוויזיונית, בכתבה של 2,000 מילה במגזין הפרינט, בפוסט בבלוג באורך של 500 מילה, בעדכון בעמוד הפייסבוק שלא יעלה על 200 מילה, ובציוץ בטויטר של מספר 20 מילים. בסדנה הזאת ננסה לחזור לבסיס לפני שנפליג אל העתיד: כיצד מחליטים על נושא לכתבה? איך מביעים רגשות באופן אמין? כיצד פותחים בסיפור ואיך ממשיכים אותו מבלי לשעמם? מה הם הכללים לביטוי אישי במסגרת טור או מדור? כיצד להימנע מ"נפילה" לצפויה לקלישאות, רגשנות-יתר, או כתיבה צפויה ורדודה? ועוד. אחרי שנצליח לפצח את אלה, נראה שהשד לא נורא כל כך: את השלב העיקרי כבר עברנו. עכשיו זוהי רק אדפטציה למציאות התקשורתית המשתנה. את התוצרים שלנו נעלה על ה"דף" הווירטואלי, במסגרת "העיתון" הסדנאי, שיתעדכן מעת לעת, ויכלול כתבות, טורים, מדורים, דעות, תמונות ועוד.
 

1085.2048.01 משחוק מותגים, מדיה ותקשורת, ארגונים ומערכות למידה
מִשְׂחוּק (gamification)  הינו יישום עקרונות ומנגנוני משחקים בכל דבר שאינו משחק בהגדרתו. מטרת המשחוק  היא להניע אנשים לפעולה בהנאה, לעודד אינג'מנט (מעורבות) ונאמנות, לשנות התנהגות לטובה, לשפר תוצאות וגם לסייע בפתרון בעיות גדולות של האנושות. עיצוב מִשְׂחוּק אפקטיבי מתבסס על מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה חיובית, המדעים הקוגניטיביים, חקר אינטראקציות אדם-מחשב ועיצוב משחקי וידאו.
העידן הנוכחי מאופיין בחוסר הוודאות, קצב פיתוח טכנולוגי מואץ ועולם תחרותי גלובלי. לכך יש להוסיף את הדור המשחקי (The Gameful Generation), אותם אנשים שנולדו לתוך עולם רווי משחקים דיגיטליים. דור זה מחזיק באמונות ועמדות שונות מאשר כל הדורות שקדמו לו. ההצלחה המסחרית הפנומנלית של תעשיית הגיימינג בעשורים האחרונים מצביעה גם על השינוי גדול בצפיות ובדפוסי ההתנהגות שלנו: בין אם אנו צרכני מדיה ותקשורת, אוהבי קניות ושופינג, מנהלים ועובדים בארגונים, או תלמידים במערכות חינוך. לאור כל זאת, לא מפתיע שמותגים, ערוצי מדיה ותקשורת, ארגונים ועסקים בוחרים לשלב משחוק כדי להתחבר עם דור המשחקי ולהתמודד בהצלחה עם אתגרי המאה ה -21. המשתתפים בסדנה יכירו את הבסיס התיאורטי ואת עקרונות הגישה המִשְׂחָקִית (Gameful Mindset) שעומדים בבסיס יישום מִשְׂחוּק אפקטיבי לשם פרסום ושיווק מותגים, העברת מסרים במדיה ובתקשורת, שיפור תוצאות של ארגונים ועסקים, שכלול יכולות למידה ושינויי הרגלי חיי היום-יום. בסדנה יוצגו דוגמאות של הצלחה מהעולם. המשתתפים יתנסו באופן פעיל (Hands-On) בכלים ופלטפורמות דיגיטליות משחקיים אינטראקטיביים. הם ילמדו וירכשו את *ארגז הכלים לעיצוב פתרונות משחוק אפקטיביים במגוון תחומי עניין. הסדנה כוללת משימות ותרגילים אישיים ועבודת גמר בצוותי למידה קטנים כנהוג בתעשיית ההיי-טק.  
​*הסדנה מיועדת ללא מתכנתים: לא נדרש ידע או רקע קודם במדעי המחשב או בתכנות.

1085.2066.01 התמחות בחברות טכנולוגיה דיגיטלית
הסדנה נערכת בשיתוף פעולה של חברות טכנולוגיה דיגיטלית באיזור גוש דן שעוסקות בהיבטים שונים של התחום כמו משחקי מחשב, עולמות וירטואלים, רשתות חברתיות, שיווק דיגיטלי, חיפוש מידע, מעורבות אזרחית ופוליטית ועוד. הנוכחות בשיעורים היא בשני השיעורים הראשונים בהם מוצגת הסדנה ולומדים כיצד לכתוב קורות חיים לצורך ביצוע פרויקט התמחות בחברה. לאחר מכן הנוכחות בשיעור היא כל 3-4 שבועות כדי לבחון את התקדמות הפרויקט ולקבל מהכיתה משוב ועזרה במידת הצורך לגביו. הדרישות בקורס הן פרזנטציה של פרויקט הסיום באורך של 7-10 דקות אשר תתבצע בשיעור האחרון של הסמסטר, ביצוע פרויקט התמחות בהיקף של 20-30 שעות לאורך הסמסטר, הגשת פרויקט ההתמחות בפורמט מתאים שישה שבועות לאחר השיעור האחרון והשתתפות באירוע מסכם עם החברות והסטודנטים כדי לציין את סיום הפרויקט.
 

1085.2065.01 חיים ממבזק למבזק: תקשורת הספורט בעידן הרשתות החברתיות                                                             
במהלך הקורס נלמד וניישם בפועל עבודת כתב ספורט: מחיבור ידיעה, דרך ניהול ראיונות ועד כתיבת כתבות חדשותיות ומגזיניות. ככל שנתקדם בסמסטר נקדיש זמן גם לשיפורים ותיקונים באמצעות האזנה לעבודות שיגישו הסטודנטים ולכתבות מקצועיות מהטלוויזיה והרדיו.                                                                                               


​סדנאות שנה ב'

1085.2061.01  עיתונות דיגיטאלית
שוק הפרסום בדיגיטל עבר בחודשים האחרונים את הטלוויזיה, ויגיע ב-2017 לכ-75 מיליארד דולר. אין זה מפתיע, שהאייפון, יוטיוב, פייסבוק, ווטסאפ וסנאפצ׳אט תופסים חלק הולך וגדל מהזמן והמעגלים החברתיים שלנו. הקורס ינסה להכין את המשתתפים לעידן התקשורת הדיגיטלית, וייתן כלים בסיסיים לכתיבה, הפקה והפצה של תכנים. כמו כן, נתמקד בכתיבת אפיונים, נבין על מה מתבסס האלגוריתם של פייסבוק, כיצד בונים אתר אינטרנט בסיסי, ואיך גורמים לתכנים שלך להופיע בדף הראשון בגוגל. 

 

1085.2063.01 + 1085.2064.01 אסטרטגיה תקשורתית: off line  ו- on line א'+ב'
סדנה שנתית בת שני חלקים. בסמסטר א' נלמד תקשורת שיווקית ואיך יחסי ציבור ודוברות משתלבים במערך השיווק. נכיר מונחים וכלים השגורים בענף כמו: תוכן שיווקי, מסיבת עיתונאים והודעה לעיתונות ונלמד איך עושים בהם שימוש. נכיר וננתח מקרים של ניהול משברים. נכין תכנית שיווק אסטרטגית בהתאם למודלים המקובלים בעולם ובמהלך הסדנה נתרגל את יישומה על חברות ועסקים במשק הישראלי. בסמסטר ב' נעסוק בתפיסת עולם הדיגיטל והפרסום את האסטרטגיה השיווקית. נעסוק בכלים השונים, זירות הפעולה ואופן המדידה שלהן. נלמד איך לתפעל, לבנות קמפיין פרסומי ממוקד דיגיטל, זאת תוך ניתוח ותרגול.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף