רגולציה על שירותי התחבורה הציבורית באוטובוסים בישראל

סמינר מחלקתי עם דר' יורם עידה

03 במאי 2016, 11:00 
 
רגולציה על שירותי התחבורה הציבורית באוטובוסים בישראל

בסמינר יוצגו ממצאי המחקר שבחן את הישגי הרפורמה שיושמה החל מסוף שנות התשעים של המאה הקודמת בענף התחבורה הציבורית באוטובוסים בישראל. במסגרת הרפורמה הועברו עד לשנת 2013 כ- 25% מכלל שירותי התחבורה הציבורית באוטובוסים מ'אגד' ו'דן' לידי מפעילים פרטיים אחרים באמצעות מכרזים תחרותיים.המחקר בחן את איכותה ומידת יעילותה של הרגולציה בענף. ממצאי המחקר מראים כי לרפורמה היו תוצאות טובות בדרך כלל, הן מבחינת החיסכון בעלויות ובסובסידיות והן מבחינת תעריפי הנסיעה, רמת השירות המסופקת, ומספר הנוסעים. כמו כן, חל שיפור ביכולתה של המדינה לקיים רגולציה נאותה על אספקת השירותים יחסית למצב המוצא. כתוצאה מכך, המדינה הצליחה להחזיר לידיה רמה מסוימת של שליטה בשוק התחבורה הציבורית באוטובוסים, שלא הייתה קיימת בתקופה שבה נשלט השוק על ידי 'אגד' ו'דן'. האווירה התחרותית השפיעה גם על רמת השירות לה זוכים נוסעים באזורים שבהם נשמר עדיין המונופול של 'אגד' ו'דן', וזאת בעיקר בזכות העובדה שהן מבוקרות על ידי הרגולטור באופן שוטף. עם זאת, קיימות מספר נקודות תורפה בתהליך, שמומלץ לתת עליהן את הדעת, כמו אופן חלוקת הסמכויות בין המדינה לבין הגורמים הפועלים מטעמה ובינם לבין המפעילים, פגיעה אפשריתבמתח התחרות בענף, הסדרת ההתקשרות עם המפעילים ושיפור מערך הבקרה התפעולית עליהם, הסדרת יחסי העבודה בענף התחבורה הציבורית ועוד.​

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף