תיאור הקורסים

ביה"ס למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים
התכנית ללימודי ביטחון

סמינרים

 

סמסטר א'

1052.4127.01 טכנולוגיה , צבא וביטחון
בקורס זה נתמקד בעולם הטכנולוגיה הצבאית ככלי מרכזי בהשגת עליונות צבאית. בחלקו הראשון נעמוד על טכנולוגיות צבאיות משמעותיות, שהתפתחו במחצית השנייה של המאה העשרים. בחלקו השני נתמקד ברתימת הטכנולוגיה לעולם בניין הכוח הצבאי, תוך מיקוד בישראל ובצה"ל. נסיים את הקורס בסימולציה של קבלת החלטות מדינית-ביטחונית-צבאית להמחשת האתגרים והקשיים בעולם בניין הכוח הצבאי.
הקורס מהווה תשתית בסיס לכל חוקר או פרקטיקן בתחומי הביטחון, שמעוניין לעסוק באסטרטגיות צבאיות בעתיד שלפנינו בעולם שמוטה טכנולוגיה, כמו גם לכל מי שעוסק בניתוח מערכות או בבניין יכולת או בניין כוח במערכות ביטחוניות בכלל, ובישראל ובמערכת הביטחונית שלה בפרט.

 

1052.4128.01 לא קונבנציונאלי ולא במקרה: עיצוב סדר עולמי ביטחוני חדש
שיתופי פעולה בין מדינות לצורך התמודדות עם אתגרי ביטחון גלובאליים מהווים ציר מרכזי בהסדרת היחסים הבינלאומיים. הקורס עוסק בהכרת משטרי הביטחון הקיימים בתחום הנשק הלא-קונבנציונאלי, והדגשת האתגרים שמציבים פיתוחים מדעיים וטכנולוגיים על יכולתם  להישאר אפקטיביים ולהסתגל למציאות המשתנה. מטרת הקורס היא לקדם חשיבה על כינונם של משטרים עתידיים בזירת הסייבר ומערכות הנשק האוטונומיות על מנת להתמודד עם אתגרי הביטחון המודרניים. השיעורים בקורס יתבססו על מקרי מבחן מרכזיים ביחסים הבינלאומיים המגלמים שיקולים אסטרטגיים של מדינות, דילמות ביטחוניות, והיבטים פוליטיים ומשפטיים הנלווים למשטרי ביטחון.

 

1052.4129.01 המודיעין - אתגרים והזדמנויות בעידן של תמורות ושינויים
מודיעין הוא ידע על האויב והסביבה הנדרש לצורך קבלת החלטות בעניינים הקשורים לעיצוב המדיניות, לתכנון המבצעים ולבניין הכוח. מטרת הקורס תהיה לבחון את השאלה האם נדרשת מהפכה בענייני מודיעין לנוכח השינויים הגדולים של תקופתנו? ואם כן, מה יכולים להיות כיווניה של מהפכה כזאת? הקורס יתאר את הבסיס העיוני וגישות מסורתיות וחדשות למהותו של המודיעין; יציג את אופן התמודדותו עם האתגרים הנוכחיים שלו, בדגש על השינויים בשדה הקרב, על השינויים שהביאה מהפיכת המידע והתפתחותו של ממד הסייבר, על השינויים בסדר העולמי והאזורי ועל השלכותיהן של התפתחויות חברתיות, פוליטיות ורעיוניות; וינתח את כיווני ההתפתחות העתידיים עבור המודיעין הנדונים כיום בתיאוריה ובפרקטיקה המודיעינית.

 

1052.4005.01 היועץ לביטחון לאומי ותפקידו בעיצוב מדיניות הביטחון הלאומי במבט משווה
היועץ לביטחון לאומי נפגש עם ראש הזרוע המבצעת בארצו מדי יום ויומו. יש לו גישה לחומרים ולניתוחים רגישים במיוחד. אין כמעט איש שקרוב יותר ממנו לאוזנו של מקבל ההחלטות העיקרי בנושאים הנוגעים למדיניות חוץ וביטחון. הוא מעורב בכל השלבים בעיצוב מדיניות הביטחון הלאומי של ארצו.
נבחן, במסגרת הקורס-סמינר, את תפקידו של היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית וכן של ראשי הזרוע המבצעת במדינות אחרות, כגון רוסיה, סין, הודו, ישראל ובריטניה. בהקשר הזה, נלמד את התפקיד של היועץ לביטחון לאומי וכן של המועצה לביטחון לאומי כפי שזו התפתחה מראשיתה בארצות הברית בתקופתו של הנשיא טרומן ועד ימינו אנו – בארצות הברית ובמדינות אחרות בעקבותיה. תפקידם של היועצים לביטחון לאומי השונים בעיצוב מדיניות הביטחון הלאומי ייחקר תוך ניסיון לשלב גישה תיאורטית-קונספטואלית וניתוח היסטורי במבט משווה. לפיכך, התפקיד שממלא היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית ובמדינות אחרות בתהליך קבלת ההחלטות ייבחן לאור ההתפתחות ההיסטורית של המשרה והאירועים העיקריים שהוא היה מעורב בהם.

 

סמסטר ב'

1052.4131.01 הפוליטיקה של ביטחון וטכנולוגיה
מה הקשר בין טכנולוגיה וגיאופוליטיקה? מהו תפקידו של פיתוח הטכנולוגיה במשוואת הכוח של המדינות ובמיוחד במאבקן על עליונות? מהם מועדונים של מדינות ומדוע מדינות מצטרפות אליהם? באילו תנאים אסטרטגיים תהיה מדינה מוכנה לחלוק ידע טכנולוגי עם מדינות אחרות? באילו נסיבות יגברו האינטרסים הכלכליים הלאומיים על אינטרסים פוליטיים ובינלאומיים אחרים? מה תפקידו של השוק הפרטי בפוליטיקה העולמית? כיצד משתנה הקשר בין מדינות, תאגידים ואנשים בעשור האחרון? נוסף על כך, מה ההשפעה של התרבות האסטרטגית על יחסים אלה? הקורס יציג בפני התלמידים מגוון נושאים הממחישים את היחסים הרב-ממדיים בין טכנולוגיה ופוליטיקה עולמית באמצעות דוגמאות היסטוריות ועכשוויות.

 

1052.4132.01 אנרגיה גרעינית: בין הרתעה לייצור חשמל
מטרת הקורס היא לימוד והבנה של התפתחות מושגים, מדיניות ואסטרטגיה, בעקר בתחום הגרעיני.
ההלם הצבאי, המדיני והפסיכולוגי שגרם הנשק הגרעיני יצרו מושגים כגון "נשק השמדה המונית", "איום קיומי" ו"הרתעה" שהפכו שכיחים בדיונים מדיניים ואיסטרטגיים. בחינת הרלוונטיות של מושגים אלה וצורת המחשבה שהתפתחו בעיקר בתקופת המלחמה הקרה בין המעצמות במשך כמעט 50 שנה, מחייבת מודעות לתנאים ולאילוצים של אותה תקופה.
בקורס ייבחנו המושגים והאסטרטגיה הנוגעים בעיקר להרתעה גרעינית מול התפתחות מדיניות נאט"ו (ודילמת ההרתעה המורחבת) ומול מספר משברים בין לאומיים כולל אלה שבין הודו לפקיסטן. בנוסף, יוצג גם תפקידם של הסכמי בקרת נשק בין המעצמות ומידת תרומתם ליציבות ההרתעה. האמנה למניעת תפוצתו של הנשק הגרעיני כאמצעי לשמירת ההגמוניה הגרעינית המעצמתית תבחן על רקע השימושים באנרגיה גרעינית לצורכי שלום - כורים גרעיניים ליצור חשמל. היתרונות והאתגרים הכרוכים בכורים גרעיניים ומעגל הדלק שלהם יוצגו ויכללו גם דיון בפקוח סבא"א ובהפרות האמנה ומשמעויותיהן במיוחד בצפון קוריאה ובאיראן. 

 

1052.4010.01 היבטים בסכסוך הישראלי-פלסטיני
הקורס יסקור שורה של סוגיות היסטוריוגרפיות בסכסוך הישראלי-פלסטיני הנמצאות במחלוקת. מחלוקת זו, שעיקרה נראטיבים מנוגדים והתנצחות הן בנוגע לעובדות ההיסטוריות והן בנוגע לפרשנות להן, עוסקת אמנם בעבר אולם רלוונטית מאין-כמותה גם להווה ולניסיונות לפתור את הסכסוך. במסגרת זו, נעסוק במחלוקת בין ההיסטוריונים סביב מקורה של הזהות הפלסטינית, ראשיתה של הלאומיות הפלסטינית והקשר בינה לבין הופעת הציונות; נרחיב אודות המחלוקת בנוגע לאירועי מלחמת 1948 ולידתה של בעיית הפליטים הפלסטיניים; ונרחיב אודות מדיניות ישראל בסוגיה הפלסטינית לאחר מלחמת ששת הימים ולאורך שנות ה-70 וה-80. תשומת לב מיוחדת נקדיש לשנות ה-90 וה-2000, לתהליך אוסלו ובייחוד להבדלי הגרסאות ולמחלוקת ההיסטוריוגרפית-פוליטית סביב הסיבות לכישלון ועידת קמפ-דייויד 2000, פרוץ אינתיפאדת אלאקצא ומידת שליטתו של ערפאת באירועים. הקורס יתבסס על הרצאות פרונטאליות ודיונים בכיתה, תוך היעזרות בחומרי קריאה ובמסמכים רשמיים וצפייה משותפת בקטעים מסרטי תעודה העוסקים בנושא.

 

1052.4130.01 בין אתאטורק לארדואן: טורקיה כמעצמה אזורית
הקורס סוקר ומנתח את התהליכים ההיסטוריים המרכזיים אשר השאירו את חותמם על הזיכרון הקולקטיבי הטורקי. הקורס ישאף לשפוך אור על פולחן האישיות של מייסד הרפובליקה הטורקית אתאטורק ונשיא טורקיה המכהן ארדואן כדי להבין את המטמורפוזה המתרחשת בדמותה של המדינה הטורקית ואת מדיניות החוץ המשתנה. בנקודה זו הקורס יתמקד ביחסי החוץ של טורקיה עם המערב, רוסיה, סין, העולם המוסלמי וישראל. כמו כן יתעמק הקורס בסוגיות הביטחוניות העיקריות שמעסיקות את מקבלי ההחלטות באנקרה, כגון הסוגיה הכורדית ושאלת קפריסין ומזרח ים התיכון. נסיים את הקורס במשחק מלחמה בהשתתפות הסטודנטים שידגיש את מדיניות ההתחמשות הטורקית וימחיש את תסריט האימים שעלול להתרחש במזרח ים התיכון.

 

1052.4024.01 האבולוציה של ה"ג'יהאד העולמי"- אלקאעדה, דאעש ומה שביניהם
הקורס עוקב אחר תופעת ה"ג'יהאד העולמי" שפרץ לתודעה העולמית  בפיגועי 11 בספטמבר  בארה"ב, שינה סדרי עולם ויצר, כתוצאה מהפיגועים, מערכת בינלאומית חדשה ושונה. במסגרת הלימודים נרחיב אודות השורשים האידאולוגיים של "הג'יהאד העולמי", ההתפתחות ההיסטורית שלו, נתמקד בשחקנים הפועלים במסגרתו – אלקאעדה ודאעש, שותפיהם האזוריים, תופעת הג'יהאד האינדיבידואלי ("טרור יחידים") - ונסכם בהצגת תמונת האיום הנוכחית, הכיוונים והמגמות לעתיד, והדרכים והכלים בהם יכולים השחקנים האחרים בזירה הבינלאומית להתמודד עם התופעה.

 

1031.4582.01 המלחמה: תיאוריה ומעשה – מקלאוזביץ לנפוליאון למלחמות העולם
הקורס מתחקה אחר התפתחות התיאוריות האסטרטגיות מאז המאה ה-18 ועד להווה תוך הצגתן בהקשרן התרבותי והפוליטי הרחב. החיפוש אחר תיאוריה כללית של המלחמה נפתח בתקופת ההשכלה וממשיך עם הגותו רבת ההשפעה של קלאוזביץ במסגרת תקופת הרומנטיקה. לאחר מכן בוחן הקורס את הדוקטרינות השונות של לוחמת יבשה וים במאה ה-19. לבסוף, נדונים החזונות של לוחמה ממוכנת במאה ה-20 ורעיונות הבלימה, המלחמה הקרה והמלחמה המוגבלת כפי שהופיעו במערב ערב מלחמת העולם השנייה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף