תיאור הקורסים

ביה"ס למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים
​התכנית ללימודי דיפלומטיה

 

סמסטר א'

 

1035.4032 האם ארצות הברית בשקיעה?
הבוץ העיראקי, ההשפלה הרוסית והתעצמותה של סין: בשנים אחרונות ספגה ארה״ב שורה של מפלות בבית ובזירה הבינלאומית שהעלו חשש כי אמריקה של אובמה נמצאת בשקיעה. הקורס יעשה שימוש בספרות עכשווית ויבחן ערוצים פוליטיים, כלכליים, צבאיים ותרבותיים, כמו גם טקסטים היסטוריים, על מנת להבין האם ארה״ב אכן נמצאת בנסיגה גלובאלית ואם כן מה עשויה להיות המשמעות מכך - וידון כיצד היא יכולה לעצור זאת ולהשיב לידיה את ההגמוניה בעולם.

 

1035.4045.01 דת ויחסים בינלאומיים
מטרת הקורס היא להתחקות אחר התעצמות הדת וגורמים דתיים שונים במרחב הפוליטי הגלובלי בעידן הפוסט מודרני. קריסת ברית המועצות הביאה ללידתן של תאוריות שונות בדבר עתידה של הזירה הבינלאומית (כדוגמת זאת של ״סוף ההיסטוריה״  של פוקויאמה או ״התנגשות הציביליזציות״  של הנטינגטון), אולם מעטים הם הוגי הדעות שהשכילו לחזות את כוחם של האלמנטים הדתיים ומידת השפעתם על היחסים הבינלאומיים.
כמו כן, הקורס יבחן את מכלול התהליכים שהובילו להתעצמות ה״גורם הדתי"  בזירה הדיפלומטית הגלובלית מהיבטים שונים: תיאורטיים, היסטוריים, חברתיים, ובנוסף דמוגרפיים וכלכליים.
לבסוף, נתבונן במורכבות הסוגייה של ״הפרדת הדת מהמדינה״ שעימה מתמודדות כיום מספר מדינות וישויות פוליטיות, ובמקביל במשקלו הגובר של המרכיב הדתי בגיבוש של מדיניות החוץ והבטחון. נוכחותו של הגורם הדתי בולטת בעיקר במזה"ת, אולם היא מורגשת יותר ויותר בעוד ארבע זירות פוליטיות נוספות :

  1. ארה"ב תחת ממשל הנשיא טראמפ
  2. רוסיה והמרחב האירו-אסיאתי מאז עידן פוטין
  3. אירופה כמתמודדת עם שאלת האסלאם והזהות הנוצרית בנוסף למאבק סביב השאלה היהודית
  4. סין וגיוס המרכיב הדתי בהקרנת הכוח בזירה הגלובלית.

 

סמסטר ב'

 

1035.4046.01 ארצות-הברית במזרח התיכון
מאז 1945, משחקת ארה"ב תפקיד מוביל ורב השפעה במזרח התיכון, וחותרת לעצב זירה זו על פי צרכיה בראות עיניה ובהתאם לחזון של כל אחד ממנהיגיה. לעתים הוכתרו יוזמותיה בהצלחה, ולעתים קרובות יותר הולידו תסכול הדדי. קורס זה בוחן את המאזן האמריקני במזרח התיכון תוך הצגת האירועים והצמתים העיקריים מאז 1945, ובאמצעות התמקדות במספר שאלות מפתח: כיצד מצטייר המזרח התיכון בעיניים אמריקניות? כיצד השפיעו תהליכי קבלת החלטות והשיח הפנים-אמריקני על המדיניות האמריקנית? כיצד התפתחו התפקיד והתפקוד האמריקני כמתווכת בסכסוך הישראלי-ערבי? ומה הם המרכיבים המעצבים את הדינמיקה בין ארה"ב לבין הזירה המזרח תיכונית בדור האחרון, מאז תום המלחמה הקרה? שאלות אלה מקבלות משנה תוקף בנקודת הזמן הנוכחית, כאשר קהיליית מדיניות החוץ האמריקנית בוחנת מחדש את חיוניות המעורבות באזורנו, לאור תמורות בשוק האנרגיה ובמאזן הכוחות העולמיים.   

 

1035.4016.01 משברים בינלאומיים
הסמינר/קורס יעסוק במימד התיאורטי והאמפירי-היסטורי של משברים בין-לאומיים. שתי שאלות, הקשורות זו בזו, יועלו במסגרת הקורס: כיצד מעצבי מדיניות החוץ ניהלו את המשבר? כיצד ניתן להתאים את התיאוריה למקרים שיילמדו בכיתה? בין המשברים שייחקרו: משבר המפרץ ב-,1990-1991 משבר סואץ ב-1956, פלישת דרום קוריאה על ידי צפון קוריאה ב-1950, משבר חבל הסודטים ומדיניות הפיוס כלפי גרמניה הנאצית ב-1938, המשבר שהוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה.

 

1035.4044.01 טכנולוגיות ודיפלומטיה ציבורית
דיפלומטיה ציבורית - הן כתחום אקדמי ותחום יישומי - נמצאת בתהליך של שינוי עם צמיחת האינטרנט, ווב 2.0 ומדיה חברתית. התאוריות והמחקרים שליוו את המעבר של דיפלומטיה ציבורית לעולם דיגיטלי ומרושת זכו להצלחה וכישלון כאחד, כמו גם המאמצים של שחקני דיפלומטיה ציבורית בתחום. עם זאת, השינויים שעוברת דיפלומטיה ציבורית כתוצאה מהתפתחות האינטרנט הם לא היחידים שמושפעים מצמיחת טכנולוגיות והתפתחותן. טכנולוגיות שונות מהעיתון, רדיו, טלוויזיה ועד לווב 2.0 ומדיה חברתית כולם היו והינם בעלי השלכות חשובות לחקר ויישום דיפלומטיה ציבורית. הקורס בוחן דיפלומטיה ציבורית מנקודת מבט של קומוניקציה, תוך התייחסות להשלכות של טכנולוגיות שונות על דיפלומטיה ציבורית מנקודת מבט היסטורית ועכשווית. נבחן היבטים תאורטיים של דיפלומטיה ציבורית וטכנולוגיות, תוך הבחנה בין מיתוסים לעובדות, ומיקום של דיפלומטיה ציבורית בהקשר המתאים בעולם של חדשנות טכנולוגיות. הקורס יציג לסטודנטים מסגרת מושגית רלוונטית תוך הבאת דוגמאות היסטוריות כמו גם דוגמאות עכשוויות של מאמצים דיפלומטים לרתום טכנולוגיות שונות לקמפיינים בארץ ובעולם. הקורס, אם כן, נותן לסטודנטים כלים לניתוח ביקורתי של השפעת טכנולוגיה על דיפלומטיה ציבורית כמו גם אפשרות להעריך ולתכנן קמפיינים דיפלומטים באמצעות כלים טכנולוגים שונים. הקורס מתקיים בשיתוף משרד החוץ הישראלי באמצעות ניתוח של קמפיינים רלוונטיים והרצאות אורח קצרות של דיפלומטים שהשתמשו בטכנולוגיות שונות לניהול קמפיינים בעבר ובהווה.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף