תיאור הקורסים

ביה"ס למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים
​התכנית ללימודי דיפלומטיה

 

  • קורסי חובה
  • סמינרים

סמסטר א'

1035.6009.01 מבוא לדיפלומטיה

מה נותר מן הדיפלומטיה הקלאסית ומה נוסף עליה בעידן הדיפלומטיה החדשה? נציג רקע היסטורי, משפטי ופוליטי של הדיפלומטיה וגישות שונות הנובעות מתפיסות עולם ומנטליות בתרבויות שונות: גישה אמרקאית, אירופאית וישראלית. נציג את סימני ההיכר של העידן החדש: תקשורת ודיפלומטיה, "ערוץ אחורי" ו"ערוץ כפול", דיפלומטיה וביטחון. דיפלומטיה וכלכלה, דו-צדדית ורב צדדית, באו"ם ובזירות בי"ל, פומבית וחשאית, וועידות פסגה. נבחן את השפעת דעת הקהל וארגונים בלתי ממשלתיים על הדיפלומטיה, מגבלותיה בתחום הצבאי ובתחום בקרת נשק ונסקור את מאפייני הדיפלומטיה היהודית.
 

1035.6007.01 משפט בינלאומי ומוסדות בינלאומיים
הקורס נועד להקנות לתלמידים ידע ביסודות המשפט הבינלאומי, בדיני ארגונים בינלאומיים ובקשר בין משפט בינלאומי ודיפלומטיה.
 

1035.6002.01 מבוא למשא ומתן: מקרי-מפתח אמריקניים בזירה הבין-מעצמתית ובזירה המזרח-תיכונית
קורס זה מלבן בעיות-יסוד אופייניות של ניהול משא ומתן וסכסוכים בזירה הבינלאומית באמצעות ניתוחי-עומק של מקרי-מפתח אמריקניים. חלקו הראשון של הקורס מציג מקרי-מפתח אמריקניים מן הזירה הבין-מעצמתית, ואילו חלקו השני מתמקד בניסיון האמריקני בזירה המזרח תיכונית ובמיוחד בסכסוך הערבי-ישראלי.
 

1035.6100.01 הדרכה במאגרי מידע בלימודי דיפלומטיה
כל התלמידים חייבים להשתתף בהדרכה חד פעמית בנושא שימוש במאגרי מידע. ההדרכה כוללת: עקרונות בסיסיים באוריינות מידע, השלבים בתהליך איתור המידע, הכרת משאבי המידע השונים (מאגרי מידע, כתבי עת אלקטרוניים, אתרי אינטרנט) בלימודי דיפלומטיה והערכתם.
על התלמיד להירשם להדרכה במסגרת הרישום לקורסי החוג בשיטת "המכרז" (Bidding). הרישום אינו מצריך הקצאת נקודות.
 

1035.4127.01 הבמה הדיפלומטית - א'
מפגשים עם אנשי שטח ועם נושאים אקטואליים אשר נותנים הזדמנות יוצאת דופן לתלמידינו לחוות "דיפלומטיה חיה". המפגשים נועדו לספק פרסקפטיבה רב-ממדית על הסוגיות המרכזיות העומדות על הפרק בדיפלומטיה הישראלית. זאת, תוך הסתמכות על ניסיונם העשיר של הדוברים במרכז העשייה הדיפלומטית והביטחונית של ישראל.

 

1031.4110.01 המערכת הבינלאומית
מטרת הקורס היא לנסות ולהבין מהי "המערכת הבין-לאומית"—מי הם השחקנים במערכת זו, מהן האינטראקציות המרכזיות ביניהם, ומהם המבנים המשפיעים או מגבילים את פעולותיהם. כדי לדון בסוגיות אלה ננסה לברר את מהות המערכת מנקודות המבט השונות שמספקות התיאוריות המרכזיות בתחום: הריאליזם, הליברליזם והקונסטרוקטיביזם. דיון זה יאפשר לא רק לנתח מאפיינים שונים של היחסים הבין-לאומיים, ולהשוות בין הגישות השונות בסוגיות אלה, אלא גם לאתגר חלק מהנחותיהן. בין היתר, אחת השאלות החשובות שננסה לברר בקורס היא האם התיאור של העולם כמערכת של מדינות משקף בצורה טובה את מאפיינה המרכזיים של מערכת זו, במיוחד לאור התמורות השונות הבאות לידי ביטוי בעשורים האחרונים בתחומי הכלכלה, הפוליטיקה והביטחון ולאור שינויים טכנולוגיים דרמטיים כמו התפתחות האינטרנט. במילים אחרות, האם התיאור של המערכת הבין-לאומית כפי שזו מתוארת על-ידי הפרדיגמות הדומיננטיות, כמערכת של מדינות הפועלות בסביבה אנרכית, שבה פרקטיקות צבאיות וכלכליות (בין-מדינות) הן החשובות ביותר, הינו תיאור נאמן של המציאות.

 

סמסטר ב'

1031.4479.01 כלכלה פוליטית בינלאומית

שלוש פרדיגמות עקריות מוכרות בחקר הכלכלה הפוליטית הבינ"ל: ליברליזם, מרקנטליזם ומרקסיזם. הקורס בוחן את התפתחות המערכת הכלכלית-פוליטית הבינ"ל, את תפקיד החברות הרב לאומיות בה, ואת הפוליטיקה של המימון והסחר הבינ"ל, כל זאת מהזווית הנפרדת של כל אחת מהפרדיגמות הנ"ל. הדיון מדגיש את המערכת שלאחר מלחמת העולם השנייה אך עוסק גם בתקופות קודמות.

 

1035.6010.01 עיצוב מדיניות חוץ וקבלת החלטות
מטרת הקורס הינה להקנות כלים לניתוח עיצוב מדיניות חוץ וקבלת החלטות. לצורך כך, יילמדו גישות מחקר שונות כפי שהן התפתחו לאורך השנים. בין היתר, יושם דגש על מודלים מבניים, מיקומו של היחיד בעיצוב מדיניות חוץ, תפקידה של ההשוואה ההיסטורית ברמה הקוגניטיבית וככלי הסברתי בעיצוב מדיניות חוץ, תפקיד אמצעי התקשורת בתהליך קבלת ההחלטות, מעבר להיותו אמצעי להעברת מידע, ולימוד המימד הפנימי והשפעתו על עיצוב מדיניות חוץ. כמו כן, יעסוק הקורס בתפקידו של הדיפלומט בעיצוב מדיניות החוץ של ארצו.
 

1052.0025.01 שיטות מחקר
הקורס נועד להקנות לתלמידים כלים מחקריים לביצוע עצמאי של פרויקט מחקר, כמו גם להקניית כלי ניתוח ביקורתיים להערכת מחקרים המתפרסמים בכתבי עת שונים.
(הקורס משותף לתלמידי החוג למדע המדינה ולתלמידי התכנית ללימודי ביטחון והתכנית לדיפלומטיה).
 

1035.4128.01 הבמה הדיפלומטית - ב'
מפגשים עם אנשי שטח ועם נושאים אקטואליים אשר נותנים הזדמנות יוצאת דופן לתלמידינו לחוות "דיפלומטיה חיה". המפגשים נועדו לספק פרסקפטיבה רב-ממדית על הסוגיות המרכזיות העומדות על הפרק בדיפלומטיה הישראלית. זאת, תוך הסתמכות על ניסיונם העשיר של הדוברים במרכז העשייה הדיפלומטית והביטחונית של ישראל.

 

1052.4025.01 מלחמה, אסטרטגיה ודוקטרינות צבאיות
הקורס בוחן את השאלה מדוע המלחמה מתרחשת ומנתח את השינוי בהופעתה ובדפוסיה בעולם המודרני ואל תוך המאה ה-21. נעסוק בדוקטרינות של לוחמה גרעינית, ימית, יבשתית ואווירית ובאתגרי הגרילה והטרור.

 

1031.4582.01 המלחמה: תיאוריה ומעשה - מנפוליאון וקלאוזביץ למלחמות העולם
הקורס מתחקה אחר התפתחות התיאוריות האסטרטגיות מאז המאה ה-18 ועד להווה תוך הצגתן בהקשרן התרבותי והפוליטי הרחב. החיפוש אחר תיאוריה כללית של המלחמה נפתח בתקופת ההשכלה וממשיך עם הגותו רבת ההשפעה של קלאוזביץ במסגרת תקופת הרומנטיקה. לאחר מכן בוחן הקורס את הדוקטרינות השונות של לוחמת יבשה וים במאה ה-19. לבסוף, נדונים החזונות של לוחמה ממוכנת במאה ה-20 ורעיונות הבלימה, המלחמה הקרה והמלחמה המוגבלת כפי שהופיעו בערב מלחמת העולם השניה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף