תיאור הקורסים
החוג לתקשורת ע"ש דן
תואר ראשון
1085.4441.01 הדרכת הדמיון: השפה כטכנולוגיית תקשורת
בקורס יוצגו עיקריה של תיאוריה חדשה של השפה, תיאוריה המבקשת לתאר את השפה כמערכת חברתית המאפשרת לדובריה להתגבר (במידות משתנות) על הפערים החווייתיים ביניהם, ולתקשר ביניהם חוויות בלי לחוות אותן ביחד – באמצעות הדרכת הדמיון. הקורס יעסוק במבנה של המערכת החברתית הייחודית הזו, בתכונותיה ובמגבלותיה, בהיסטוריה ובאבולוציה שלה – ובתפקידה המורכב ככלי שינוי חברתי, קוגניטיבי ותודעתי.
1085.4309.01 גישות וכלים לחקר האינטרנט
מטרת הקורס היא להקנות לתלמידים היכרות נרחבת עם גישות ושיטות המחקר הנפוצות בקרב חוקרי האינטרנט. דגש יינתן לשינויים החלים במחקר האיכותני והכמותני המסורתי (כגון בחירת מדגמים, תצפיות, סקרים וראיונות) בעקבות השימוש באינטרנט. כמו כן יוצגו לתלמידים שיטות מחקר חדשות המבוססות על טכנולוגיות מקוונות כגון ניתוחי תוכן אוטומטי וכריית מידע. בין הנושאים שיידונו: שימושים מתקדמים במנועי חיפוש, ויקיפדיה ככלי מחקר, רשתות חברתיות, שימוש בכלי מחקר מקוונים וסוגיות אתיות בחקר האינטרנט. במסגרת הסמינר הסטודנטים ידרשו לבצע מחקר מעשי הכולל משימות חיפוש מורכבות, בניית שאלונים מקוונים, ניתוח מידע מקוון והצגתו באמצעים ויזואליים שונים.
1085.2653.01 מידע אישי בעידן דיגיטלי - אפשרויות וסיכונים (קורס בחירה – קורס משלב עשיה חברתית)
השימוש בשרותי רשת כמו מנועי חיפוש, רשתות חברתיות מקוונות אפליקציות, נשיאה של מכשירי מעקב כמו טלפון חכם ומוצרים לבישים, ונוכחות בסביבות חכמות – עיר חכמה, בית חכם, כתה חכמה, כרוכות בחשיפה שיטתית של מידע אישי וויתור על השליטה במידע ובשימושים השונים שנעשים בו. המודל העסקי של גופים רבים – מסחריים וציבוריים – מתבסס היום על איסוף מידע אישי, שמירתו, עיבודו ומכירתו. להתפתחויות אלו השפעה על שלל זירות חברתיות: הם מאפשרות יעילות שלטונית, שיפור שירותי בריאות, ניהול יעיל של מנגנוני צריכה, שיפור תקשורת בינאישית וחברתית. מנגד, התמורות הללו טומנות בחובן פגיעה חסרת תקדים באוטונומיה של הפרט ויוצרות מנגנונים חדשים של שיטור חברתי והסחרת הפרט.
הקורס יעסוק בשאלות מרכזיות הנוגעות להתפתחותן של טכנולוגיות לאיסוף וניתוח מידע אישי: מי הם השולטים במידע האישי? מהם השימושים הנעשים בו? מי הם המרוויחים הגדולים? מי הם המפסידים? האם נוצרות אפשרויות חדשות של דיכוי וניצול והאם נפתחים ערוצים חדשים לשגשוג, רווחה ושיתופי פעולה?
הקורס משלב למידה אקדמית לצד עשייה חברתית בסוגיות הקשורות להתפתחותו של שוק המידע האישי. סטודנטים שירשמו לקורס יתנסו במיזם חברתי (הדרכה, מיפגן חברתי, פעולות שיווק חברתי) בהיקף של 25-30 שעות.
1085.2654.01 מנפצי המיתוסים: התיאוריה והפרקטיקה של שימוש בז׳אנרים בידוריים על מנת להפריך אמונות שגויות
בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות של ז׳אנר טלווזיוני חדש – תכניות העוסקות בהפרכה (debunking) של תפיסות מוטעות נפוצות, בין עם מדעיות (דוגמת התוכנית ״מנפצי המיתוסים״ MythBusters) ובין עם חברתיות (החשפן, התנין ואשת השר/ Adam ruins everything). דווקא הפורמט הבידורי מצליח לדחוס לתוכו לא מעט תחקירים עיתונאיים חשובים, שספק אם היו זוכים לחשיפה על גבי פלטפורמות אחרות.
מטרת הקורס היא כפולה: ראשית, להתייחס לז׳אנר בהקשר הרחב יותר של תקשורת מדע ועיתונות הפרכה. שנית, לאפשר לסטודנטים להתנסות בהפקה של ז׳אנר זה על ידי ביצוע תחקיר של מיתוסים חברתיים, ובניית מסר תקשורתי ויזואלי (סרטונים) המשתמשים בכלי הז׳אנר על מנת לבצע פעולת הפרכה וערעור. ככזה, הקורס מכיל שני רכיבים. רכיב אקדמי במסגרתו התלמידים מקבלים רקע תיאורטי ומחקרי הנוגע לסוגיות של תקשורת המדע, כיצד ניתן להפריך אמונות שגויות ועד כמה מאמצי הפרכה תקשורתיים מצליחים. כמו כן, הסטודנטים יבצעו תחקיר המערב איתור וזיהוי מיתוסים ואמונות שגויות בהקשר של תופעות חברתיות וביסוס מדעי להפרכה של אמונות אלה. במסגרת הרכיב המעשי של הקורס יעבדו הסטודנטים על הפקת תוכן תקשורתי ויזואלי המבוסס על התחקיר שביצעו ועל הידע שצברו לגבי טכניקות הפרכה.
1085.2651.01 דור הרשת: ממשחקי מחשב לאפליקציות סלולריות - קורס באנגלית
נקודת המוצא של הקורס היא המונח שטבע מארק פרנסקי בשנת 2001 – "ילידים דיגיטליים". המונח מתייחס לצעירים שנולדו אחרי 1980 כשטכנולוגיות חברתיות הופיעו לראשונה ברשת. המונח הזה מתייחס למי שגדלים בסביבה דיגיטלית של אתרי רשתות חברתיות, בלוגים, נגני מוסיקה, משחקי מחשב ועולמות וירטואליים. לכן הם תופשים את העולם הדיגיטלי כחלק בלתי נפרד מחייהם ודוברים את השפה הדיגיטלית בצורה שוטפת ורהוטה. הקורס מתמקד בילידים דיגיטליים בגילאי העשרים (אתם...), אך יתייחס גם לילידים דיגיטליים צעירים יותר לצורך השוואה. הוא יחשוף את הסטודנטים לנעשה בתחום של ילידים דיגיטליים באקדמיה ובתעשייה בארץ ובעולם כדי לאפשר להם ללמוד על ההיבט התאורטי והפרקטי של התחום. הקורס יתייחס לסוגיות מרכזיות בחייהם של צעירים בסביבה דיגיטלית (למשל, פרטיות, למידה, פיראטיות, מולטיטסקינג ועוד) מזווית תאורטית, אמפירית ויישומית תוך ניתוח של טקסטים דיגיטליים שממחישים אותן (למשל, משחקי מחשב, אפליקציות סלולריות, סרטוני רשת, אתרי רשתות חברתיות ועוד).
הקורס מועבר באנגלית, אך את המטלות ניתן להגיש בעברית או באנגלית.
1085.2650.01 שיווק חברתי לקידום נושאים חברתיים: כיצד לרתום חשיבה שיווקית לטובת הציבור
איך ניתן לקדם התנהגות חברתית, סביבתית או בריאותית בקרב אנשים שהנושא לא כל כך מדבר אליהם או שמהססים ותוהים האם כדאי להם להקדיש את הזמן או המאמץ לכך? איך ניתן לייצר עניין או סקרנות לגבי נושא חברתי שאנשים לא חשבו שיכול להיות מעניין? הקורס עוסק בגישה האסטרטגית של שיווק חברתי לקידום נושאי חברה, בריאות או סביבה שמיועדת לקדם מטרות חברתיות. במסגרת הקורס הסטודנטים ילמדו מהו השיווק החברתי ויעסקו בפיתוח אלמנטים שיווקיים או קמפיין עבור ארגון שפועל לקידום נושא חברתי. הקורס משלב לימוד חומר עיוני בתחום השיווק החברתי עם עבודה יישומית של פיתוח אלמנט שיווקי או תכנית שיווקית. במסגרת הקורס הסטודנטים ילמדו לפתח וליישם מחקר מקדים שיש לו השלכות יישומיות כדי לזהות ולאפיין חסמים ותמורות כבסיס לפיתוח תכנית של שיווק חברתי. בחלקו היישומי של הקורס הסטודנטים ישתלבו בארגוני החברה האזרחית, יפתחו תכנית של שיווק חברתי ואלמנטים תקשורתיים (בכללם סרטונים, אירועים שיווקיים, כרזות, תכנים לרשתות חברתיות, משחקים ועוד) המתבססים על המסגרת של שיווק חברתי לקידום נושא חברתי. הסטודנטים יערכו בדיקה ומחקר מקדים להכרת אוכלוסיות היעד כדי ללמוד על חסמים, תמורות ורעיונות מהשטח והערכה מעצבת של האלמנט התקשורתי. החלק היישומי ייערך בהיקף של כ- 40 שעות פעילות.
1085.2645.01 סיקור הסכסוך הישראלי-פלסטינאי במערב
הקורס יעסוק בניתוח השוואתי של סיקור הסכסוך הישראלי-פלסטיני בעיתונות בארצות המערב, בעיקר בארה''ב ובאנגליה. נוסיף דוגמאות ממדינות אחרות לפי היכולות הלשוניות של המשתתפים בסמינר. בזמן שהתקשורת הישראלית נוטה לטעון שהתקשורת הזרה באופן כללי, עוינת לישראל, נראה שסיקור הסכסוך, שמערב מרכיבים טעונים כגון יהדות ואיסלאם, יהודים וערבים במזרח התיכון ובעולם, הוא משתנה, נזיל, ושונה ממדינה למדינה.
1085.2647.01 צעירות 2.0 - ייצוגיהן במדיה ופעילויותיהן ברשת
הקורס יעסוק בשאלת מאפייניו וייחודיותו של הקהל הנשי הצעיר כקהל הצורך ויוצר תרבות בעידן של 'ווב 2.0'. נפתח בהבנה לגבי חשיבות המדיה והתרבות הפופולארית בהבניית זהות (ובכלל זה גם זהות מגדרית). נמשיך בהתפתחות השיח על צעירות ונערות במדיה ובתרבות הפופולארית במערב, תוך התייחסות לייצוגים שכיחים ומקובלים שלהן. נבחן סוגיות של גוף, מיניות והתבגרות נשית. כחלק מכך ייבחן הדיון הפמיניסטי העֵר בשאלת התפקיד שממלאים הייצוגים האלו והגיבורות הללו בבניית זהותן של נערות וצעירות ועל ציפיות חברתיות ביחס אליהן.
בהמשך נתוודע לאופני והנאות צפייה של קהל הצעירות ונתמקד בתרומת לימודי נערות (Girls' studies) להכרות עם קהל זה. כחלק מכך, נעסוק גם במקומן הייחודי של צעירות הן כצרכניות והן כיצרניות תרבות בסביבה התרבותית-טכנולוגית העשירה שמאפשרת ווב 2.0.
עבודות הסיכום יתמקדו בדרכי הפרשנות של צעירות ישראליות ביחס לתכני מדיה שונים ודימויי הנשיות הצעירה שהם מציגים, או בניתוח טקסטים שיצרו בעצמן.
1085.6200.01 כלכלת רשת
דאטה הם ׳המטבע׳ החדש שמפעיל את הרשת, ׳הדלק׳ שמניע אותה ו׳השמן׳ שמטפח אותה. המטפורות שונות אבל הן מבטאות הכרה בתפקיד המרכזי של דאטה להתפתחותה של האינטרנט ולשלל פעילויות המבוססות עליה. הקורס יציע מבט ביקורתי על מספר שינויים מרכזיים המאפינים כלכלה מבוססת דאטה – בעיקר זו הנובעת מהתפתחותן של טכנולוגיות לאיסוף, שימור וניתוח נתונים אישים - ויבחן את השפעתם של שינוים אלו על יחידים ועל קבוצות. שאלות מרכזיות שיעלו בקורס קשורות לתרומתם של טכנולוגיות לאיסוף, שימור וניתוח מידע אישי להתפתחותם של שווקי מוצרי המידע, להיווצרותם של שחקנים חדשים בשוקים הללו ולכינונן של יחסי כוחות חדשים בין יצרנים של מוצרי מידע ובין הצרכנים של מוצרים אלו.
