תיאור הקורסים
החוג לתקשורת ע"ש דן
תואר ראשון
1085.2607.01 אמת ודיאלוג
הדיאלוג נתפס מאז ימיהם של הפילוסופים היווניים כצורת התקשורת הנעלה ביותר, כזו המאפשרת מהלך עקבי לקראת גילוי האמת. העמדה הזו תפסה מקום מרכזי באידאולוגיית הנאורות ובמחשבה הדמוקרטית (כולל העיסוק בתפקידה של התקשורת במשטר דמוקרטי). הספקנות ביחס לעצם התאפשרותו של דיאלוג אמיתי שיחקה תפקיד מרכזי במרד הפוסטמודרני. בקורס נעסוק בכל אלה תוך התמקדות בדיאלוג אפלטוני אחד.
1085.2589.01 תקשורת וגזענות
בסמינר נתמודד בשלושה נושאים. ראשית, ניתן רקע היסטורי בו נספר איך הדיון על היחסים בין גזענות לתקשורת התפתח מעולם מאוד לאומי עם מעט סובלנות לגבי מיעוטים לעולם יותר מורכב, רב-תרבותי וגלובלי, שבו המיעוטים מקבלים יותר הכרה ותשומת לב ושאלת הגזענות היא הרבה יותר רגישה. שנית, נדון בהיבטים השונים של הדיון על פי הז'אנרים השונים בתקשורת: חדשות, הומור, סדרות. לבסוף, נתמקד בפרדוקס שמאפיין את הדיון היום: איך להסביר שבו זמנית התקשורת נתפסה כזירה מרכזית בשביל להילחם בגזענות, אבל גם כמקור של שיח גזעני וחסר סבלנות?
1085.2663.01 התנהגות צרכנים בעולם דיגיטלי
תקשורת ושיווק הם שני תחומים בהם יש חשיבות רבה להבנת התנהגות של צרכנים והגורמים המשפיעים עליה. בחיי היומיום אנו חשופים למגוון אמצעי תקשורת ומקורות מידע, ומקבלים החלטות צרכניות רבות, חלקן פשוטות וחלקן מורכבות. כדי לתכנן מהלכים תקשורתיים ושיווקיים אפקטיביים חשוב לפתח הבנה מחקרית בנוגע לחוויות, תפיסות והתנהגויות של צרכנים בכלל, וכיצד אלו מושפעות ממסרים תקשורתיים והקשרים דיגיטליים.
במסגרת הקורס נעסוק בחוויה שעוברים צרכנים בדרכם לקבלת החלטות: תהליכי שכנוע וגיבוש עמדות, הטיות תפיסתיות וקוגניטיביות, השפעות חברתיות, ודרכים בהן ניתן לכוון קבלת החלטות מיטבית ומיטיבה. הקורס מתבסס על ספרות מתחומי מחקר שונים על מנת לספק ידע בסיסי אודות התנהגות צרכנים והגורמים המשפיעים עליה בעידן הדיגיטלי.
1085.2665.01 מראות שחורות
סדרת הטלוויזיה הדיסטופית ״מראה שחורה״ העוסקת בהשפעת טכנולוגיות דיגיטליות על החיים במאה ה – 21 תהווה קרש לדיון בתמורות הנובעות מפיתוחן של טכנולוגיות לאיסוף, שימור וניתוח דאטה. במסגרת הסמינר נתמקד בנושאים כמו, נתוני עתק, אינטרנט של הדברים, מעקב ופרטיות. נעלה שאלות אתיות מהותיות הנוגעות לעולם רווי דאטה והשפעת מהלכים מבוססי דאטה על פרטים ועל החברה בכללותה.
1085.2646.01 על הספה: אפקטים פסיכולוגיים של צריכת תקשורת
בממוצע ישראלים מבלים כארבע שעות מול הטלוויזיה וכמעט מחמישית מיומם מחוברים לרשת. מה ההשלכות של התנהגות זו? הקורס יעסוק בהשפעות הפסיכולוגיות של תכנים תקשורתיים עלינו, כצרכני תקשורת. נדון בשאלות כגון: כיצד התקשורת משפיעה על הדרך בה אנו חושבים? מקבלים החלטות? מעצבים עמדות? כיצד תכנים תשורתיים מעוררים בנו תחושות של פחד, או שמחה? למה אנחנו חושבים שאנחנו שמנים? כיצד ההשפעה הזו מתרחשת ומתי? ועל מי משפיעה התקשורת יותר?
נושאי הלימוד : אפקטים קוגניטיביים של צריכת תקשורת: הטרמה ומסגור, אפקטים של ייחוס, אפקטיים ריגשיים של צריכת תקשורת, שיכנוע, היבטים נוירופסיכולוגיים של צריכת תקשורת.