תיאור הקורסים
החוג למדיניות ציבורית
תואר שני
תואר שני
1082.4164.01 סדנה מחקרית
מטרת הסדנה לסייע לתלמידי מחקר לקדם את המחקר שלהם על ידי למידה ושימוש בטכניקות מתאימות. הדגש בסדנה יהיה יישומי מאוד אך יתבסס על חומר עיוני יותר הנלמד בקורסי אקונומטריקה מתקדמים. על המשתתפים יהיה להציג את עבודתם בפני הכיתה לפחות פעמיים וללמוד וליישם שיטות ורעיונות שיועלו במהלך הצגתם, וכן לקחת חלק פעיל בדיונים ולהשתתף בכל המפגשים. הסדנה מיועדת לתלמידי מחקר שמנוסים ברגרסיות רבות משתנים, ויש להם פרויקט מחקר אמפירי (אפילו אם בשלב התחלתי מאוד) הכולל מאגר נתונים מוכן. נסיון בתוכנת STATA מומלץ. תלמידים המעוניינים להשתתף בסדנה מתבקשים להיפגש קודם לכן עם המרצה.
1082.4100.01 סדנת תזה
מטרת הסדנה היא לסייע לתלמידים בהן הכנת הצעות המחקר והן בשלבי כתיבת התזה. הסדנה מיועדת לסייע לתלמידים שטרם גיבשו הצעה, לגבש הצעת מחקר, ולתלמידים המצויים כבר בשלב כתיבת התזה לקדם ולגבש את עבודתם. חובות התלמידים: הצגה בעל פה ובכתב של הצעת המחקר או עבודת התזה (או פרקים מתוכה). הגשת חוות דעת של עבודות /הצעות שהוצגו. השתתפות בדיונים. ההשתתפות בסדנה היא שנתית. ההשתתפות היא חובה לכל התלמידים במסלול עם עבודת גמר.
1082.4133.01 ייעוץ ופרקטיקה במדיניות סביבה: סמינר מעשי ומחקרי בהתנהגות סביבתית
המטרה המרכזית של הקליניקה היא להתנסות באופן פרקטי בהשפעה על התנהגות סביבתית. הדרך לעשות זאת תהיה על ידי תכנון תכנית התערבות בתחום של צריכת משאבים, יישום התוכנית בתוך הקמפוס של אוניברסיטת תל אביב ובחינת השפעותיה של התערבות זו.
הקליניקה אינה סמינר "רגיל" במובן שמטרתה העיקרית היא התנסות פרקטית של סטודנטים בעיצוב, יישום והערכה של מדיניות סביבה. בקליניקה ה"לקוח" שלנו יהיה בעל תפקיד בתוך אוניברסיטת תל אביב, אשר ייבחר מבעוד מועד וישתף פעולה עם הסטודנטים בקליניקה בכל הנדרש.
הסמינר יתבסס ברובו על עבודה עצמאית של הסטודנטים, בליווי והדרכה של מנחי הקליניקה. במסגרת זו צפויים להתקיים שיעורים תיאורטיים, שיעורים מעשיים, דיונים ופגישות אישיות. חלק ניכר מהמפגשים יוקדשו לעשייה בשטח.
1082.4157.01 מדיניות מרחבית ופוליטיקה עירונית
הקורס מתייחס לערים ואזורים עירוניים כאל מבנים פוליטיים. מטרת הקורס היא לפתח כלים שיסייעו בידי התלמיד לחשוב באופן אסטרטגי על מחלוקות ובעיות עירוניות מרכזיות, במיוחד כאלה הנוגעות לעיצוב וגיבוש המרחב העירוני והאזורי הפיסי.
הקורס יבחן לעומק את יחסי השלטון המקומי והמרכזי, מדיניות התיכנון העירונית, תקצוב עירוני, "זונינג, וה"מלחמה על אזורי תעסוקה" בישראל ובמבט בינלאומי משווה. סוגיות אלה, נוגעות ליחסים החברתיים, כלכלים ופוליטיים בין פרטים וקבוצות בעיר ובמרחב, ועוסקות בשאלות של צדק חלוקתי; הקצאת משאבים ציבוריים; תהליכי העצמה; אקטיביזם עירוני; צמצום פערים חברתיים-כלכליים, מדיניות הדיור ודיור בהישג יד, ועוד...
1082.4161.01 סדנת מנהיגות
מטרת הסדנה היא לחשוף את הסטודנטים לסוגיות מרכזיות בתחום הניהול הבכיר והמנהיגות באופן שיאפשר להם להפיק תובנות על הדמיון והשוני בסוגיות שמעסיקות מנהלים בכירים בשני המגזרים, הציבורי והעיסקי, ועל האופן שבו מתמודדים עם אתגרי הניהול שעומדים בפניהם. במסגרת הסדנא יופגשו המשתתפים במספר סוגיות מרכזיות מעולמות הניהול והמנהיגות דרך החומר התיאורטי שיוקנה בקורס בשילוב דיון מעשי ביישומו בשיתוף עם מנהלים מהשטח.
1082.4140.01 קיימות חיובית - היבטים חיוביים במדיניות סביבה
סמינר זה יעסוק בתחום חדש שנקרא "קיימות חיובית". התחום מחבר היבטים של פסיכולוגיה סביבתית, פסיכולוגיה חיובית, חינוך סביבתי ומדיניות סביבה. פעמים רבות נושאי הסביבה מתקשרים לאסונות, בעיות וסוגיות הקשורות ב"סוף העולם". בסמינר זה נסתכל על זווית אחרת של התחום הסביבתי - הצד האופטימי. במסגרת הסמינר נפרוס את המסגרת התיאורטית של ארבעת התחומים תוך התמקדות על החיבורים ביניהם. השלכות למדיניות סביבה חיובית יהיו במוקד הדיון.
1082.4165.01 סמינר יישומי בהתנהגות סביבתית
המטרה המרכזית של הקליניקה היא להתנסות באופן פרקטי בהשפעה על התנהגות סביבתית דרך התערבויות ושיטות הנמצאות בחזית המחקר בתחום. הדרך לעשות זאת תהיה על ידי עיצוב תכנית התערבות מקורית וחדשנית בתחום של אנרגיה, יישום התוכנית בתוך הקמפוס של אוניברסיטת תל אביב דרך ניסוי שטח ובחינת השפעותיה של התערבות זו בשיטות מחקריות מתקדמות. השאיפה היא להביא לשינוי מעשי ואמיתי בצריכת המשאבים בקמפוס וכן לתעד שינוי זה דרך מחקר בר-פרסום.
1082.4115.01 מדיניות כלכלית בישראל
הסמינר מיועד לסטודנטים המתעניינים בחקר תחומי מדיניות המשפיעים על ו/או מושפעים מסוגיות כגון צמיחה, אי-שוויון, עוני, אבטלה, גלובליזציה, אינפלציה וחינוך.
דרישות מוקדמות: מדיניות כלכלית בישראל (יש אפשרות ללמוד במקביל את הקורס) ומיקרו-כלכלה.
1082.4169.01 תקצוב במגזר הציבורי
בסמינר נלמד את תפקידו של התקצוב בתהליך עיצוב ויישום מדיניות ציבורית נכונה. אחר כך נלמד בהדרגה מספר מושגי יסוד בתקצוב ונערוך מספר תרגילים כיתתיים כדי לוודא שכולם יודעים איך להשלים תהליך תקצוב נכון במערכת ציבורית מקומית או ממשלתית. כמטלה המרכזית בקורס כל תלמיד יכתוב עבודת סמינר על תהליך תקצוב מעניין בארץ ו/או בעולם.
1082.4176.01 סוגיות באנרגיה מתחדשת ופיתוח כלכלי (סמינר מרוכז)
החיפוש אחר מקורות אנרגיה חדשים, שיחליפו את אלה המתכלים והולכים, נחשב לאחד האתגרים הקריטיים של תקופתנו. אם כך, מדוע השימוש באנרגיות מתחדשות בישראל עדיין כה מצומצם? מהי התועלת הכלכלית הטמונה באנרגיות מתחדשות?
בקורס יוגדרו מושגי יסוד של משאבי אנרגיה שונים, מתכלים ושאינם מתכלים, ויוצגו סוגיות של אנרגיה מתחדשת ושל התייעלות אנרגטית בהקשר של עיצוב מדיניות וניהול מקורות אנרגיה.
בהמשך, תידון השאלה כיצד ובאיזו מידה מהוות אנרגיות מתחדשות מנוף לפיתוח כלכלי בר קיימא ברמה המקומית, האזורית והארצית, תוך ניתוח מקרי בוחן שונים מישראל ומהעולם.
1082.4172.01 מדיניות דיור
בשנים האחרונות, במיוחד לאור המחאה החברתית של קיץ 2011, עלה נושא הדיור לראש סדר היום הציבורי בישראל. חדשות לבקרים אנו שומעים על תוכניות חדשות לפתרון משבר הדיור, בצורה של וד"לים, ות"מלים, מע"מ אפס ועוד. נושא הדיור אף תפס נתח משמעותי בתעמולת הבחירות לכנסת ה-19 (חורף 2015), והוא הופיע במצעים של מרבית המפלגות הגדולות. מטרת הקורס היא לבחון מהי הזכות לדיור, מהי מדיניות דיור ובאיזה אופן מדיניות דיור משפיעה על קבוצות ופרטים שונים בכל חברה. כמו כן, נבחן את השינויים שחלו במדיניות הדיור של מדינת ישראל משנות החמישים ועד היום ונדון בפתרונות השונים.
1082.4179.01 סדנה יישומית
הסדנה היא קורס שנתי מסכם לסטודנטים בשנה ב׳ המיישם את הכלים הנלמדים במהלך הלימודים הלכה למעשה במציאות. המשתתפים בקורס מתחלקים לקבוצות קטנות של כ- 5 סטודנטים. כל קבוצה מקבלת "קליינט": שר, ראש עיר או ראש רשות ממשלתית או גוף ציבורי אשר זקוק לחוות דעת או מחקר יישומי כדי להתמודד עם בעיה אמיתית מורכבת. הקבוצה עובדת במהלך כל השנה, בתיאום עם הגוף הציבורי על מנת ללמוד את הרקע לסוגיה, לאסוף נתונים נחוצים, ולנתח את הבעיה מזוויות שונות. במהלך המחצית השנייה של השנה הסטודנטים כותבים נייר עמדה יסודי. בסוף השנה כל קבוצה מגישה את העבודה ומציגה מול ה"קליינט" כדי שיוכל לשקול יישום המלצות נייר העמדה. במקביל במהלך השנה ישנן הרצאות קצרות כדי להשכיר את הסטודנטים למשימה. בסמסטר א׳ ההרצאות יציגו את העקרונות של כתיבת נייר מדיניות ושיטות הערכה של אפקטיביות של מדיניות. בסמסטר ב׳ הקורס יתמקד באתיקה ושקיפות ציבורית והיבטים מוסריים בעיצוב המדיניות הציבורית.
1082.4126.01 רפורמות ניאו-ליברליות
מאז תחילת שנות השמונים מבקשות מדינות המפותחות, ישראל בכללן, דרכים חדשות להתמודדות עם דרישות המשק והאזרחים על רקע של האטה בצמיחה הכלכלית. בסמינר זה נדון במספר רפורמות נפוצות שמקושרות לאסכולה הפילוסופית-מדינית הניאו-ליברלית. בעיקר נעסוק בהפרטה אך גם בדה-רגולציה, יצירת תחרות במערכות ציבוריות, ביזור סמכויות ועוד. נתרכז בהשפעות השונות שיש לרפורמות אלו על יעילות וחלוקת המשאבים בחברה. כמו כן נדון בתהליכים הפוליטיים שהובילו לאימוץ רפורמות אלו בארץ ובעולם.
1082.4181.01 משטרי רווחה בארץ ובעולם: אתגרים ומדיניות
המדינה המודרנית מעורבת במספר רב של דרכים בתמיכה ברווחה של אזרחיה שסך כל הדרכים הללו הוא משטר הרווחה. החל משנות השמונים של המאה העשרים גישה אידאולוגית ימנית המכונה "ניאו-ליברליזם" השפיעה על דרך מעורבות המדינה ועל משטרי רווחה. במקביל חלו שינויים משמעותיים בחברה (למשל הזדקנות ועליה בהטרוגניות) וגם שינויים באופי העבודה שמשפיעים על האפקטיביות של משטרי רווחה קיימים. בסמינר זה נדון בסיבות לשינויים אלו וגם בדרכי תגובה שונות של מדינות המערב ושל ישראל.
1082.4182.01 פיתוח בר קיימא - הגשר בין פיתוח כלכלי לסביבה
הביקוש העולמי הגובר לאנרגיה, מים ומזון יוצר מתח חסר תקדים בין פיתוח כלכלי וקיימות סביבתית. סמינר מרוכז זה ישלב הרצאות מומחים והתנסות ישירה במגוון פתרונות חדשניים באזור הערבה, מתוך חשיבה על העולם המתפתח כולו, ובמיוחד אזורים צחיחים. נבקר בקהילות מגוונות, ונחזה בחדשנות בתחום האנרגיה הסולארית, המים והחקלאות.
1082.4163.01 ביטחון מזון
This course introduces students to the main concepts, issues organizations and debates in the field of food security policy and economics. This course is designed to meet the needs of students in the fields of life sciences, social sciences, public health and environmental studies. A final written exam will be conducted at the end of the course.