תיאור הקורסים

החוג לסוציולוגיה

תואר שני

 

1041.4224.01 דרכים לדעת: סדנה בשיטות מחקר איכותניות
מטרת הקורס להכשיר את התלמידים בשמוש בשיטות מחקר איכותניות שונות ובשיטות מחקר מעורבות, כולל אופני קישור בין מחקר איכותני לכמותני.  יונחו יסודות להבנת שלבי מחקר איכותני, אסוף נתונים ואופני נתוח. הקורס יציע אופנים שונים של מחקר איכותני וישלב קריאה ודיון בשיטות אלה תוך התבססות על מחקרים שפורסמו.  המטרה היא לשלב בין הבנה תיאורטית של ההגיון של שיטות אלה לבין תרגול והתנסות פרקטית בהן, התנסות שתאפשר לסטודנטיות/ים לעבוד על שדה המחקר שלהן/ם. בין השיטות שיידונו: ראיונות לסוגיהן, תצפיות, ניתוח טקסטים שונים, עבודה בארכיון וניתוח מסמכים.
חובות הקורס: קריאה והשתתפות פעילה בכתה, הגשת עבודה מסכמת שתכלול דיווח וניתוח של התנסות בשדה המחקר האיכותני.
 

1041.4293.01 הערכת פרוייקטים
בזירה החברתית מאות רבות של תוכניות ומיזמים אשר נועדו לשפר היבטים שונים בחיי הפרט, המשפחה, הקהילה או החברה בכללותה. יחד עם זאת, רבים מהם מתקיימים ללא שידוע האם הן פועלות ע"פ התכנון והאם הם משיגים את מטרותיהם. תכנון שיטתי ומנומק של תוכנית, מעקב אחר יישומה ואחר מידת מועילותה בקידום התוצאות הרצויות עבור משתתפי התוכנית, הפקת לקחים באופן רגיש ומושכל הם כולם תנאים לשיפור האיכות ולקיומן של תוכניות המגשימות את תכליתן .
דגש מרכזי בקורס יושם על עקרונות החשיבה התוצאתית והמודל הלוגי כמסגרת יישומית לתכנון, הערכה, למידה ושימוש במידע.
​מטרות הקורס הן:

  1. העלאת המודעות בקרב סטודנטים באשר לחשיבות ההערכה ותועלותיה, לצד חסמים וקשיים בצמתים השונים.
  2. היכרות עם הזירות השונות שבהן מתקיימת הערכה והקשר שביניהן.
  3. היכרות עם סוגים שונים של שיטות ההערכה והתאמתן לנסיבות המקרה.
  4. הגברת הידע, המיומנויות והכלים לתכנון התערבות, מעקב אחר ישומה ושימוש רגיש במידע לצרכי קבלת החלטות בכל הרמות.
  5. היכרות עם סוגיות מפתח בתהליך ההערכה והתבחינים שעל פיהם מכריעים.
  6. הקניית ידע ומיומנויות בסיסיות בהערכת תוכניות ומיזמים

 

1041.4223.01 לשדה וחזרה: מתודולוגיה אתנוגרפית
הקורס מכוון להיכרות עם שיטות המחקר העיקריות בהן נעשה שימוש בעבודת שדה אתנוגרפית, באנתרופולוגיה ובתחומים גובלים. הקורס נוגע בהכרת המושג הכללי עבודת שדה, בתהליך הכניסה לשדה, בביצוע ראיונות, שימוש במכשור אודיו ווידיאו, בניהול יומן שדה, בתהליכי ניתוח יומני שדה, ובשלבים הראשונים של הבנייה טקסט אנתרופולוגי המתבסס על המחקר האתנוגרפי. הקורס מיועד הן לתלמידי מחקר שנמצאים בשלבי ההכנה לעבודת שדה והן למי כבר התנסו בה.

 

 1041.4258.01מודלים היררכיים וניתוח מחקר אורך
חוקרים במדעי החברה נתקלים לעיתים תכופות במבני נתונים היררכיים: תלמידים בתוך בתי ספר, עובדים בתוך חברות או תצפיות חוזרות של אותם נבדקים לאורך זמן. כל אלו מפרים את ההנחה הבסיסית של רגרסיה לינארית אודות אי תלות בין תצפיות. כמו כן, לעיתים אנו מעוניינים לבחון את השונות בכל רמה של ניתוח (בין בתי ספר, בין תלמידים וכו'). הקורס יכיר לסטודנטים מודלים היררכיים כדרך להתמודד עם מבני נתונים מסוג זה. נושאי הקורס יכללו כיצד להתמודד עם נתונים המקובצים באשכולות, מודל נקודת חיתוך אקראית ומודל שיפוע אקראי, בחינת השערות ובחירה בין מודלים חלופיים, אוטוקורלציה ומשתני פיקוח תלויי זמן. לקראת סוף הקורס נדון בנושאים מתקדמים כגון טיפול במידע חסר, התמודדות עם שיטות דגימה מורכבות ומודלים היררכיים למשתנה תלוי קטגוריאלי.
​דרישות קדם: שיטות מחקר כמותיות למתקדמים א': רגרסיה ליניארית (או קורס מקביל).

 

1041.4111.01 שיטות מחקר כמותיות למתקדמים: רגרסיה לינארית ולוגיסטית
​מטרת הקורס להקנות לתלמידים ידע והבנה בשיטות מחקר כמותיות המקובלות במחקר חברתי, ולפתח מיומנות עבודה בשיטות אלה באמצעות המחשב. הקורס יתמקד במודלים ליניאריים ורגרסיה לוגיסטית. במהלך הקורס יושם דגש על הבנת המשמעות של הנחות המודל עבור ניתוח חברתי, על הקשר בין שאלות מחקר לבניית מודלים, ועל הפרשנות התכנית (סובסטנטיבית) של תוצאות הניתוח

 

1041.4225.01 תכנון מחקר ארגוני בעידן הדיגיטאלי
ארגונים הם עמוד השדרה של עולמנו: המדינה, חברות כלכליות, עמותות חברתיות, בתי חולים ובתי ספר; כולם מרכזיים בעיצוב הסדר הפוליטי-חברתי והמקומות בהם אנו מבלים את רוב חיינו. בקורס זה נלמד כיצד ניתן לחקור ארגונים אלה, את הפעולות שלהם, והתהליכים המתרחשים בתוכם, תוך דגש מיוחד על השימוש בנתונים דיגיטאליים וההשפעה של מהפכת המידע על האופן בו ניתן לחקור ארגונים. הקורס יסקור את הסוגיות המרכזיות של מחקר ארגוני, ואת מגוון אסטרטגיות המחקר שסוציולוגים מיישמים כדי לחקור ארגונים, על יתרונותיהן וחולשותיהן. נלמד שיטות שונות לאיסוף נתונים ממוחשבים, ועל האתגרים שטכנולוגיות מתקדמות מציבות בפנינו כחוקרים של ארגונים. במסגרת הקורס התלמידים יתנסו בשימוש בשיטות מחקר שונות, תוך שילוב תכנון המחקר האישי שלהם ופיתוח פתרונות מעשיים למגוון הבעיות איתם הם מתמודדים באיסוף הנתונים וניתוחם.

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף