תיאור הקורסים

החוג למדיניות ציבורית
תואר שני

 

 

1082.4178.01  Sustainability and Public Policy - קיימות ציבורית

During the past century, the world’s population has more than quadrupled from this period. In parallel, mounting consumption has produced an ever increasing demand for consumer goods and natural resources. The two phenomena combine to place unprecedented pressure on the planet’s ecosystems and resources as well as to Israel’s environmental quality. Are there limits on the planet’s ability to support such rapid demographic growth and modern lifestyles? Can Israel continue to grow so rapidly and still of citizens an ever improving quality of life. The course will discuss a range of topics associated with concepts of carrying capacity, consumption and the impact of high population density on the quality of life and the environment and the associated potential and limitations of technology . Topics considered include, biodiversity, climate change, water management and social equity. The course focuses on the associated policy challenges and applying the experience of government interventions in improving the sustainability of life to modern Israel and the world

1082.4199.01 מדיניות כלכלית בישראל
הקורס עוסק בהשלכות של מדיניות כלכלית, עם דגש מיוחד על סוגיות שהינן בין החשובות ביותר, שאיתן מתמודדת מדינת ישראל. נושאי הקורס יכללו, בין השאר: צמיחה כלכלית, אי-שוויון כלכלי, אבטלה, גלובליזציה של המשק, אינפלציה וחינוך. תינתן תמונת מצב אמפירית של המציאות הישראלית מהיבטים ארוכי טווח וכן השוואות עם מדינות אחרות. כמו כן, מודלים מאקרו-כלכליים, כולל מודלים של צמיחה, יתנו את המסגרת התיאורטית לבחינת כלי המדיניות.
 

1082.4166.01 חשיבה אסטרטגית
הקורס יעשה שימוש בתיאוריות חדשניות של תורת המשחקים והגישה המוסדית בכלכלה וחברה כדי להעניק לתלמידים חוויה ייחודית של לימוד חשיבה אסטראטגית על פי תורת המשחקים מחד ותורת האילוצים המוסדיים מאידך.  גישה חדשה זו לעיצוב מדיניות תופסת יותר ויותר מקום בלימודי קבלת החלטות בכלל ועיצוב מדיניות ציבורית בפרט באוניברסיטאות המובילות בעולם.  פרופסור סנד נחשב למומחה בעל שם עולמי בנושא התמחות זה ומין הדין שנעשה שימוש יותר מושכל במומחיותו זו לטובת התלמידים בחוג.

 

1082.4171.01 מודלים של מנהיגות
"מנהיגות היא אחת התופעות הנצפות ביותר והכי פחות מובנות על פני האדמה" טען ג'ורג' מקגרגור ברנס, מבכירי חוקרי המנהיגות. עם זאת, הספרות והמחקר הפסיכולוגי מספקים אלפי ממצאים ותובנות שעשויים לסייע בקביעת עקרונות היסוד למנהיגות אפקטיבית, ערכית ומשפיעה. במהלך הקורס נבחן את תופעת המנהיגות, נעמוד על מקורות כוחו של המנהיג, על הקשר בינו לבין מונהגיו ועל תהליכים המאפשרים למנהיג להשפיע (לדוגמה: הנעה ושכנוע). באמצעות הספרות התיאורטית ההולכת ומתפתחת בתחום, ננתח את התופעה על-מנת לנסות ולפצח את רזיה.

1082.4140.01 קיימות חיובית 
העולם הפנימי שלנו והעולם החיצוני קשורים בקשרים הדוקים. קורס זה מתחיל בלימוד של היבטים מתוך פסיכולוגיה חיובית (שפעמים רבות מכונה: "מדע האושר"). תוך התנסות ותרגול נלמד איך נוכל למצות את הפוטנציאל שלנו או להיות הגרסה הטובה ביותר שלנו. נבין על סמך מחקרים מהם מיתוסים על אושר, ומה יכול לגרום לנו לאושר באמת. נבין את החשיבות של רגשות חיוביים וכיצד הם משפיעים עלינו ברמה האישית, וכן על החברה שלנו. החלק השני של הקורס יסביר כיצד ההתנהגות שלנו משפיעה על העולם והסביבה שלנו (התנהגות סביבתית). מכאן נחבר את שני הנושאים ונשאל כיצד פסיכולוגיה חיובית משפיעה על הסביבה שלנו? איך רגשות חיוביים קשורים להתנהגות סביבתית? מהם הקשרים בין פסיכולוגיה חיובית וקיימות? לאחר בנית מסגרת זו נבחן כיצד ניתן ליישם את החיבורים האלו לתוך מדיניות סביבה בכלל ומדיניות חינוך סביבתי בפרט.


1082.4191.01 מדיניות לקידום החברה הערבית בישראל במאה ה-21: שינוי או אשליה?
החברה הערבית בישראל מהווה כיום כ- 20% מאוכלוסיית מדינת ישראל והיא עוברת שינויים משמעותיים.  במקביל המדיניות הממשלתית ביחס לחברה הערבית עברה שינוי משמעותי בעשור האחרון. שילוב כלכלי של החברה הערבית נמצא בסדר עדיפות גבוה כפי שבא לידי ביטוי בהחלטות ממשלה ייעודיות שאושרו בממשלה בעשור האחרון הכוללות משאבים ממשלתיים משמעותיים המוערכים ביותר מ- 15 מיליארד ₪. יחד עם זאת, התחושה בקרב הציבור הערבי היא כי קיימת חוסר הלימה בין הכיוון הברור של השקעות ממשלתיות לשילוב החברה הערבית בכלכלה לבין הפעילות החקיקתית האינטנסיבית של אותה ממשלה ונציגיה בכנסת שמטרתה הדרה של אותה אוכלוסייה.
​הקורס נועד ראשית להכיר לתלמידים את מגמות ההתפתחות של החברה הערבית בישראל ואת הסיבות לשינויים אלו. המטרה המרכזית של הקורס תהיה דיון  תיאורטי ומעשי במדיניות כפי שהיא נוגעת למגוון סוגיות מרכזיות בחברה הערבית בישראל. בין היתר הקורס יעסוק בסוגיות הבאות:  חינוך והשכלה גבוהה, תעסוקה עם דגש על תעסוקת נשים, השלטון המקומי הערבי, מדיניות קרקעות תכנון ובנייה, והיחסים בין אזרחי המדינה הערבים לבין אזרחי המדינה היהודים.



1082.4181.01 משטרי רווחה בארץ ובעולם: אתגרים ומדיניות
המדינה המודרנית מעורבת במספר רב של דרכים בתמיכה ברווחה של אזרחיה שסך כל הדרכים הללו הוא משטר הרווחה. החל משנות השמונים של המאה העשרים גישה אידאולוגית ימנית המכונה "ניאו-ליברליזם" השפיעה על דרך מעורבות המדינה ועל משטרי רווחה. במקביל חלו שינויים משמעותיים בחברה (למשל הזדקנות ועליה בהטרוגניות) וגם שינויים באופי העבודה שמשפיעים על האפקטיביות של משטרי רווחה קיימים. בסמינר זה נדון בסיבות לשינויים אלו וגם בדרכי תגובה שונות של מדינות המערב ושל ישראל.​



1082.4184.01 התחדשות עירונית
מהי התחדשות עירונית? מה ההבדל בין התחדשות עירונית לשיקום שכונות? האם תמ"א 38 היא התחדשות עירונית? מה ההבדל בים עיבוי ובינוי לפינוי ובינוי?, מהו פרויקט מוצלח של התחדשות עירונית? האם מדובר בפרויקט שיוצא אל הפועל ומביא אוכלוסייה חדשה לשכונה – או פרויקט שמסייע לאוכלוסייה המקורית המוחלשת להישאר בשכונה? כיצד ניתן לבצע התחדשות עירונית מבלי לפגוע בדיירים הוותיקים ומבלי להוביל לתהליכים של ג'נטריפיקציה?
על חלק משאלות אלה ננסה לענות במסגרת הסדנה, דרך הרצאות בכיתה, מפגשים עם אנשי מפתח בקרב מקבלי ההחלטות בדרגים השונים וגם באמצעות מפגשים חווייתיים עם תושבים בפרויקטים שונים של התחדשות עירונית. 
במסגרת הפעילות המעשית בקורס, ידרשו הסטודנטים להעריך ולנתח פרויקטים של התחדשות עירונית "מהחיים" בהתאם לחומר התיאורטי שנלמד בכיתה ושמצוי ברשימת הקריאה. לשם כך הסטודנטים יצאו בצוותים לשטח, יראיינו תושבים בפרויקטים שונים של התחדשות עירונית, וינסחו מסמך מדיניות מקיף העוסק במיפוי הצרכים של כלל בעלי העניין המעורבים, תוך התייחסות לסוגים שונים של פרויקטים להתחדשות עירונית ולקבוצות אוכלוסייה שונות, כולל המלצות מדיניות. את ממצאי העבודה המשותפת והמלצות המדיניות נציג בפני נציגים של הרשויות המקומיות הרלבנטיות. 

 

 1082.4015.01 יסודות הכלכלה 
הקורס נועד לתת לסטודנטים כלים בסיסיים הנדרשים לצורך הבנה של תיאוריה וחשיבה כלכלית בתחומים של מיקרו ומאקרו כלכלה,  תחום העוסק בניתוח קבלת החלטות של צרכנים, פירמות וממשלה ומערכת יחסי הגומלין ביניהם. בחלקו הראשון של הקורס נתמקד בחלק של המיקרו כלכלה: בעיית המחסור, פירמות וצרכנים, תחרות במשק והתערבות ממשלה. ואת החלק השני נקדיש  למאקרו כלכלה, חשבונאות לאומית, אבטלה, ביקוש מצרפי , והמדיניות הציבורית בשוק המוצרים ובשוק הכסף.

 

1082.4196.01 רגולציה של חדשנות טכנולוגית
הקורס עוסק בניתוח והערכה של תהליכי מדיניות ורגולציה בעולם ובישראל של אתגרי מדע וטכנולוגיה. ייבחנו נושאים חדשים על סדר היום הרגולטורי, כגון: ננוטכנולוגיה, כימיקלים במוצרי ילדים, בינה מלאכותית, שיבוט והנדסה גנטית, הדברה חקלאית ובטיחות מזון.
לאורך הקשרים מגוונים אלה נבחן עקרונות מדיניות, פוליטיקה רגולטורית, השפעות הגלובליזציה והמשבר הכלכלי, סחר חופשי, רגולציית סיכונים ותחרות, כוחם של המדינה והסקטור הפרטי.
במישור התיאורטי והפרקטי, יידונו תיאוריות של מדיניות ציבורית, כלכלה פוליטית השוואתית, משפט, מדע וטכנולוגיה על מנת להעניק לסטודנטים כלים לניתוח ביקורתי של פתרונות לאתגרים גלובליים בצומת שבין מדע, פוליטיקה ומדיניות.
* לא נדרש ידע תיאורטי קודם.

 


1082.4197.01 חקיקה ומדיניות ציבורית
הכנסת מבפנים: סדנת היכרות עם עבודת החקיקה והביקורת הפרלמנטרית.
​​הסדנה מיועדת ליצור היכרות עם תהליכי העבודה בכנסת: מהם הכלים העומדים לרשות חבר/ת הכנסת? איך נעשית ביקורת פרלמנטרית? מהם יתרונותיה ומגבלותיה? באיזו מידה דיוני הועדות הם אפקטיביים? איך מקדמים חקיקה בכנסת ואיך מתמודדים עם חקיקה שמעוניינים למנוע?..

 

1082.4135.01 סוגיות בתכנון עירוני
תכנון, ניהול וייזום של פרויקטים קרקעיים/נדל"ניים מחייבים הבנה מקיפה של מערכות שונות. מטרת הקורס היא להתוודע לתהליך התכנון על שלביו השונים, החל משלבי זיהוי והגדרת קהל היעד, דרך הגדרת מטרות הפרויקט והיעדים השונים, בחינה של חלופות, הערכת התוכנית ומודלים שונים של קבלת החלטות. סוגיות מרכזיות אלה קיימות בכל סוג של פרוייקט בין אם מדובר ביזם ציבורי או פרטי. משום כך, היכרות עם תהליך התכנון רלבנטית לתחומים רבים ותתן בידי הסטודנטים כלים לנתח ולהעריך פרויקטים נדל"ניים שונים שנמצאים על סדר היום הציבורי. הקורס יתחלק לשני חלקים. החלק הראשון יעסוק בתיאוריות שונות שנוגעות לתהליך התכנון ושלביו השונים. החלק השני יתמקד בישראל ויכלול היכרות עם מוסדות התכנון והליך התכנון בישראל וישלב הרצאות אורח של מתכננים ויזמים מהמגזר הציבורי והפרטי שעוסקים בפרויקטים המצויים כיום על סדר היום הציבורי, דוגמת מנכ"ל גזית-גלוב ישראל על הקמת אזורי מסחר, מתכנן מחוז תל-אביב על איקאה ברשל"צ, יזם כביש 6, ועוד.

 

1082.4200.01 להיות עני ב-2020
הקורס יבחן את שאלת העוני במדינת ישראל ובמדינות העולם המפותחות והמתפתחות בפרספקטיבה היסטורית ועכשווית. במסגרת הקורס נחשף להגדרות ולמדידות השונות של עוני ולקשר בין היסטוריה, פוליטיקה ומגנונים פסיכולוגים המשמרים ומשעתקים את העוני.
נחקור את ההיבטים מרכזיים של עוני, כולל עבודה בשכר נמוך ואבטלה, מגורים בשכונות עוני ורמת פשיעה, והחוויה של קיפוח וקשיים חומרים. במסגרת הקורס נחשף למגוון תכניות בינלאומיות הנאבקות בעוני במדינות שונות בעולם, נבחן את האסטרטגיות השונות והמשותפות שלהם ונקים דיונים על הזכות לדיור, שכר מינימום, ועוד עניינים הנוגעים לחיי החיים מתחת לקו העוני בארץ ובעולם.

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף