תיאור הקורסים
החוג לתקשורת ע"ש דן
תואר שני
1085.4432.01 בין האתיקה לפרקטיקה בשיווק חברתי לקידום נושאים חברתיים
הקורס עוסק בתחום המכונה שיווק חברתי אשר התפתח בארבעת העשורים האחרונים ושואב מהשיווק המסחרי, אבל שונה בכך, כי מטרתו לקדם נושאי חברה, בריאות וסביבה, תוך התמקדות בהיבטים וסוגיות של אתיקה וערכים. בקורס נסקור תיאוריות ומודלים של תקשורת ושל שינוי התנהגות המשמשים כבסיס לפרקטיקה של השפעה וקידום הנושא החברתי לפי הגישה של שיווק חברתי ופיתוח גישות שיתופיות החל מקביעת יעדים לביצוע. בקורס יוצגו עקרונות מנחים של שיווק חברתי, בכללם החשיבות של התמקדות בצרכים של אוכלוסיות יעד, סגמנטציה, ואפיון ופיתוח מענה לחסמים שיש לאנשים לגבי ההתנהגות המומלצת, והצגת תמורות וערך מוסף. כמו כן, נדון במקרי דוגמה מתחומים שונים, תוך התייחסות הן לאתגרים פרקטיים והן לסוגיות ערכיות ואתיות המתעוררות בהקשר ליישום הגישה של השיווק החברתי. במסגרת הקורס נדון בטקטיקות תקשורתיות המיועדות לשכנע או להשפיע על אוכלוסיות היעד כגון שימוש במטפורות, פנייה לערכים חיובים והצגת סיכונים ובמקביל במגבלות ובעיות אתיות בסוגי טקטיקות שונים, בכללם שימוש בפרובוקציה, הפחדה, איומים, יצירת סטיגמה, העלבה ועוד. בנוסף, נדון בגישות של נורמות חברתיות חיוביות והדגשת אחריות אישית וקולקטיבית ובסוגיות שהן מעלות.
1085.4442.01 שיווק במדיה חברתית
התפתחות המדיה החברתית והמדיה החדשה הביאו לשינויים מהותיים בחיי היומיום ומספקים מגוון ערוצים והזדמנויות לארגונים בבואם לתקשר עם הציבור. על מנת למנף הזדמנויות אלו, חשוב להבין מהי המציאות שיצרה מהפכת המדיה החברתית וכיצד ניתן לעשות שימוש במדיה זו. תקשורת מקוונת מפה לאוזן, קהילות אינטרנטיות ופלטפורמות מדיה חברתית משפיעות על תהליכי קבלת ההחלטות והלמידה של צרכנים ונותנות בידיהם כוח ויכולת להשפיע שלא היו קיימים בעבר. מטרתו של קורס זה הוא לפתח הבנה תיאורטית של התפתחות המדיה החברתית והמציאות התקשורתית החדשה הנובעת מכך, ולספק כלים יישומיים לבניית אסטרטגיית שיווק אפקטיבית במדיה חברתית, כולל דגשים בתכנון, פיתוח וניהול תוכן למדיה חברתית; כיצד לעודד שיתוף תכנים ולקדם חשיפה מיטבית של הארגון; התמודדות עם אתגרים, באזז שלילי ומשברים; ושימוש במדיה חברתית ככלי שירות.
1085.4400.01 פרקטיקום בתקשורת אסטרטגית ושיווק חברתי
הפרקטיקום מיועד לאפשר לסטודנטים התנסות והקניית מיומנויות בתחומים שונים של תקשורת והבנת תהליכים של שינוי חברתי במסגרת הפעילות של ארגונים המקדמים מגוון נושאים חברתיים ופועלים לשינוי חברתי. הפעילות בפרקטיקום יכולה להיעשות בכל הארץ, עקב פריסה רחבה של ארגונים חברתיים. הפרקטיקום ייערך בשיתוף עם שתיל - שירותי תמיכה ויעוץ לקידום שינוי חברתי . במסגרת הפרקטיקום המשתתפים יקבלו ליווי מקצועי ואקדמי משולב ויעסקו בתחומי תקשורת שונים, כגון קשרי עיתונות, דוברות, יחסי ציבור, תקשורת פנים ארגונית, גיוס משאבים, אינטרנט ומדיה חברתית, שיווק חברתי ועוד. הפרקטיקום יתקיים לאורך שנת הלימודים כולה במסגרת שני שעורי בחירה. במסגרת הפרקטיקום יתקיימו מפגשים שמטרתם לתת רקע וחומר עיוני ומקצועי בנושא של תקשורת ושינוי חברתי ומפגשים המיועדים לדיון משותף ולהדרכה נוספת ולהצגות הפרויקטים של המשתתפים בפרקטיקום. במידת הצורך, יתקיימו מפגשים מיוחדים להקניית מיומנויות רלוונטיות בתקשורת בהתאם לדרישות ספציפיות של הפרקטיקום. הסטודנטים יתחייבו לקדם או לפתח נושא או תחום מסוים בארגון ויתבקשו להגיש דו"ח פעילות, להציג את עבודתם בע"פ ולהגיש עבודה אקדמית כתובה.
1085.4449.01 התנהגות צרכנים: מהקלאסי לדיגיטלי
* הקורס אינו מיועד לסטודנטים שלמדו פרוסמינר "התנהגות צרכנים בעולם דיגיטלי".
בחיי היומיום אנו חשופים למגוון אמצעי תקשורת ומקורות מידע, ומקבלים החלטות צרכניות רבות, חלקן פשוטות וחלקן מאתגרות. ההתפתחויות הטכנולוגיות בעשורים האחרונים הביאו למורכבות רבה יותר אך גם הזדמנויות רבות יותר לקבל החלטות צרכניות באופן מיטבי. כדי לפעול נכונה במציאות זו, חשוב לפתח הבנה מחקרית בנוגע לחוויות, תפיסות והתנהגויות של צרכנים בכלל, וכיצד אלו מושפעות מהקשרים דיגיטליים בפרט.
הקורס יעסוק בממצאים ותיאוריות קלאסיים בתחום של התנהגות צרכנים וקבלת החלטות צרכניות. לצד זאת, נתמקד במחקרים עדכניים אשר בוחנים כיצד טכנולוגיות ותקשורת מקוונת משפיעות על תפיסות והתנהגויות של צרכנים, ונדון בהשלכות התיאורטיות והמעשיות של המחקר בתחום.
1085.4430.01 תקשורת בריאות: מהיפוקרטס לאפליקציות
כיום ערוצים דיגיטליים מציבים הזדמנויות ואתגרים לאנשים בציבור הרחב שרוצים לדעת על נושאי בריאות לקידום בריאותם בחיי היום-יום או להתמודד עם בעיות בריאותיות ספציפיות. הנושא של בריאות הוא בין הנושאים המובילים לגביו אנשים מחפשים מידע באינטרנט. כמו כן, יש האצה בפיתוח והיישום של אפליקציות שעוסקות בנושאים הקשורים לבריאות. מערכת הבריאות כיום צריכה להתמודד עם אתגרים שמציבים ערוצים דיגיטליים, שמשפיעים על התקשורת בתוך המערכת ובין נותני שירות למקבלי שירות. ערוצים דיגיטליים גם מציבים אתגרים הקשורים לחופש מידע, פרטיות ושיוויוניות. בקורס נדון בנושאים אלו, ובנושאים נבחרים בתחום של תקשורת בנושאי בריאות, בכללם: תקשורת בין רופאים ונותני שירות בריאותי אחרים למטופלים, סיקור של נושאי רפואה ובריאות, כולל מדיניות בריאות בעיתונות, בריאות בתכניות בידור ודרמה בטלוויזיה, פרסום מסחרי של מוצרי בריאות ושל מוצרים המזיקים לבריאות, וקמפיינים תקשורתיים, בכללם קידום נושאי בריאות בערוצים דיגיטליים. בנוסף, בקורס נדון בנושאי בריאות ספציפיים, כגון עישון, פעילות גופנית, איידס, בדיקות רפואיות, והקשר בין קידום בריאות לנושאי סביבה. הקורס כולל הרצאות אורחים.
קורסי בחירה מחוגים אחרים – מספר המקומות בקורסים אלה מוגבל. שימו לב היקף שעות הלימוד של הקורסים שונה מחוג לחוג.
1031.4486.01 מנהיגות דמוקרטיה ופוליטיקה בעידן התקשורת הגלובלי
הקורס ידון במנהיגות ודפוסיה בעידן של תקשורת המונים וגלובליזציה. כיצד תרבויות פוליטיות שונות מעצבות מנהיגות? האם כיום מנהיג חשוב יותר מהמפלגה אותה הוא מייצג? מה תפקידה של התקשורת בעיצוב התדמית של מנהיגים בימינו? כיצד מנהיגי מעצמות משלבים בין תפקיד של מנהיג לאומי לבין תפקיד של מנהיג עולמי? בנוסף נדון בקשר הפסיכולוגי בין מנהיג למונהג ומקומו של המנהיג בתעמולה פוליטית בזמני משבר ובימי שלום. בנוסף, נבחן את הביוגרפיות של מנהיגים אשר שינו את פני ההיסטוריה ומנהיגים אשר מכהנים היום לאור התאוריות שנלמדו.
1031.4449.01 דעת קהל פוליטיקה ותקשורת
הסמינר יעסוק בדעת קהל על ביטוייה השונים בדמוקרטיות העכשוויות. בחלק התאורטי נתמקד בגורמים המעצבים דעת קהל, בתהליכי שינוי של דעת קהל ובקשרים ההדדיים בין דעת קהל, פוליטיקה ותקשורת. במסגרת הסמינר יעסקו התלמידים במחקר אמפירי בתחום דעת הקהל; העבודה תוצג ותידון בכיתה, ותוגש בסוף הסמסטר במתכונת של הצעת מחקר.
1041.3536.01 ביג דאטה: בין פרקטיקה לביקורת
העלייה בכמות וזמינות הנתונים פתחה עולם חדש של הזדמנויות עבור המחקר המדעי, אך גם טומנת בחובה אתגרים מתודולוגיים, אתיים ואפיסטמולוגיים. כיצד ישנה עידן ה"ביג דאטה" את מדעי החברה? קורס זה עוסק הן בפרקטיקה והן בביקורת הסוציולוגית של טכנולוגיות מדע נתונים. במסגרת הקורס נכיר מגוון שיטות מחקר מעולם הביג דאטה לניתוח טקסטים ונתונים כמותיים. נתנסה בכריית מידע מהאינטרנט, ניתוח נתוני פשיעה, זיהוי מגמות בפוסטים במדיה החברתית ועוד. במקביל, נדון בהשלכות של מתודות אלו הן בפן המדעי (האם הקריטריון הראוי למודלים אלו הוא הסבר או תחזית?) והן בפן החברתי (מהי המשמעות של הפיקוח הגובר, החדירה לפרטיות והכניסה של אלגוריתמים לחיי היומיום?). הקורס מתודולוגי בעיקרו ומטרתו להקנות כלים עבור מחקר כמותי ואיכותני אחד. נדרש רקע בסיסי בסטטיסטיקה והיכרות עם רגרסיה.
דרישות קדם: ציון 80 לפחות בקורס מבוא לסטטיסטיקה ולניתוח נתונים (או קורס מקביל). קורס שיטות מחקר כמותיות (או קורס מקביל).