תיאור הקורסים

החוג לתקשורת ע"ש דן

תואר שני

  • קורסי ליבה
  • קורסי בחירה
  • סמינרים
  • קורסי מתודולוגיה

1085.4101.01 תיאוריות בתקשורת א': אידאולוגיה, ביקורת
הקורס יתבסס על קריאה ודיון במבחר של טקסטים קנוניים העוסקים במערכת היחסים המורכבת בין אמצעי התקשורת, האידאולוגיה והביקורת (או הביקורתיות). התלמידים יתבקשו לקרוא טקסט אחד לפני כל שיעור, להציגו ולדון בו בכיתה. השיעור יתחיל בדיון הסטורי על התפתחות מושגי המפתח – אידאולוגיה וביקורת – בספרות הפילוסופית, החברתית והתקשורתית, והקשר בין אלה ובין המשמעויות היומיומיות של המושגים כפי שהתגבשו בשפה. הדיונים בכיתה יעסקו בשאלות כמו: באיזו מידה משמשת התקשורת ככלי לייצור אידאולוגיה הגמונית, באיזו מידה הם מאפשרים ביקורת חברתית – ומה משמעותה של ביקורת התקשורת.

 

1085.4102.01 תיאוריות בתקשורת ב': השפעות והשלכות
בקורס נדון במבחר תיאוריות מרכזיות בחקר התקשורת הקשורות להשפעה על הפרט והחברה ובתיאוריות העוסקות בכוח, דמוקרטיה ומידע המשמשות בסיס למחקרי תקשורת רבים בהווה. נדון בסוגיות שעולות לגבי מהות ההשפעה, והקשר בין השפעות של תקשורת ותהליכים חברתיים, מדיניים, תהליכים של גלובליזציה ורבגוניות תרבותית. כן ייבחנו סוגיות עכשיוויות בתחום התקשורת והקשרן לאחריות חברתית ולמעורבות אזרחית.  הדיונים בקורס מיועדים להעלות היבטים ביקורתיים לגבי התיאוריות, ההנחות עליהן מתבססות התיאוריות, וההשלכות של התיאוריות לגבי מוסדות חברתיים, שיוויוניות, ולתהליכים הקשורים לדמוקרטיה ושיח דמוקרטי. 

1085.4105.01 מחקרים עכשוויים בתקשורת
השיעור יתבסס על הרצאות אורח של חוקרי תקשורת שיציגו מחקרים בתהליך עבודה. התלמידים ייחשפו לכיווני המחקר העכשוויים בתחום התקשורת. השיעורים יתקיימו אחת לשבועיים, ויימשכו שעתיים. התלמידים יתבקשו לקרוא מאמרים לקראת ההרצאות, להכין שאלות לכל מפגש ולהשתתף בדיון. בקורס זה לא יינתן ציון אך חלה בו חובת נוכחות והגשת מטלה מסכמת.
 

1085.4500.01 סדנת תזה
מטרת הסדנה לעזור לתלמידים לגבש הצעת מחקר מפורטת לתזה ולרכוש כלים לכתיבת העבודה. במהלך הסדנה יידרשו התלמידים להציג בפני שאר המשתתפים בסדנה טיוטה של ההצעה. סיום מוצלח של הסדנה וקבלת ציון מותנה בהצגות הנ"ל. כמו כן חייבים התלמידים להגיש טופס "הצעת תכנית לתזה" מאושר ומוסכם ע"י המנחה/ים. טופס זה יוגש למרכז הסדנה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף