תיאור הקורסים

החוג לתקשורת ע"ש דן

תואר ראשון


סדנאות שנה ג'

1085.2077.01 עריכת וידאו למתקדמים
​ד"ק: 
השלמת קורס עריכת וידאו למתחילים, או ניסיון מוכח במערכת Premiere Pro  או השלמת הכשרה עם הדר מורן
מטרות הקורס הינן להציג ולהקנות שיטות עריכת וידאו מתקדמות במערכת  Premiere Pro, לחקור ולהבין גישות עריכה שונות לפי תחום, וליישם את החומר הנלמד בכיתה ובתרגילי בית באמצעות עריכת חומרים על עמדות העריכה הזמינות בחוג. עורך וידאו מיומן מחזיק בתפיסה ויזואלית ונרטיבית ייחודית, שמאפשרת לו להיות גורם מכריע בקמפיינים פוליטיים, תקשורתיים ופרסומיים, יצירות קולנועיות וטלוויזיוניות, עבודות אמנות ותכנים מסחריים. הקורס יתמקד בעריכת וידאו לכתבות עומק, סרטים דוקומנטריים ונרטיביים, קליפים מוזיקליים וסרטוני רשת. מנגנוני המיקוד, הקצב והגימור שילמדו בקורס, יסייעו לרכישת טכניקות דומות ויצירה בתחומים מקבילים כמו פרסום, שיווק, כתיבה ועריכת תוכן.

1085.2066.01 התמחות בחברות טכנולוגיה דיגיטלית   
במסגרת הסדנה יפתחו הסטודנטים פרויקט אישי בתחום של טכנולוגיה דיגיטלית תוך כדי התנסות בחברות העוסקות בהיבטים שונים של התחום כמו משחקי מחשב, עולמות וירטואליים, שיווק דיגיטלי, אתרי רשתות חברתיות, למידה, חדשות וחיפוש מידע. על הסטודנטים להגיש בקורס את הפרויקט ולהציגו במסגרת הכיתתית.

 

1085.2084.01  פיתוח פורמטים
ישראל הפכה, בעשור האחרון, למעצמת פורמטים. גם עולם הדיגיטל שם דגש על בניית הפורמטים הנעים בקשת יצירתית רחבה מדוקו ועד פורמטים מסחריים. במהלך הסדנה הסטודנטים ייפתחו פורמט טלוויזיוני – מתחומי: דוקומנטארי, דוקו-דרמה, תוכניות אולפן, גיים שואו, פלטפורמות מצטלבות וכו', ויעסקו בפורמטים שיווקים (Web Formats). העבודה תהיה מלווה במפגשים עם בעלי תפקידים בחברות ההפקה/הפצה. במהלך השיעורים יבצעו הסטודנטים משימות פיתוח: קווי עלילה אפשריים, תחקיר נושא/דמויות, קאסט, מהלך נרטיבי של דמויות, פתרונות אולפן, קריאייטיב למבנה ומשימות.
בסוף הסמסטר יערך אירוע פיצינג שבו יציגו הסטודנטים את הפורמטים.


 

1085.2078.01 סדנה בכתיבה מגזינית
הסדנה בכתיבה מגזינית מהווה סדנה מתקדמת המקנה ידע, כלים ושיטות לכתיבת כתבות מגזין על סוגיהם השונים במדיות השונות, בדגש על העידן הדיגיטלי. הסדנה מתבססת על עקרונות הכתיבה העיתונאית המוכרים מעולם החדשות (גרעין עיתונאי, חמשת המ"מים, חשוב מול מעניין וכיו"ב) הנלמדים בשנה הראשונה,  ומוסיפה עליהם עקרונות חדשים לשם הרחבת היריעה: עיבוד סיפור חדשותי למגזין, מבנה הכתבה המורחבת, הפתיח המגזיני, אמנות הראיון והשיחה העיתונאית, התחקיר לקראת כתבה מגזינית, כתיבה עיתונאית יצירתית, כתיבה אישית וחוויתית ועוד.
הסטודנטים יקבלו סל כלים לכתיבה מגזינית ויתנסו בכל שלבי הכנת הכתבה המגזינית, משלב ההחלטה על הנושא, דרך תיחקרו המוכוון לכתבה מורחבת ועד לכתיבה, ויכינו שורה של כתבות מגזיניות מזויות שונות (ראיונות, "היה וראה", כתבות תופעה ועוד).

 

סדנאות שנה ב'


1085.2061.01  עיתונות דיגיטלית
שוק הפרסום בדיגיטל עבר בחודשים האחרונים את הטלוויזיה, ויגיע ב-2017 לכ-75 מיליארד דולר. אין זה מפתיע, שהאייפון, יוטיוב, פייסבוק, ווטסאפ וסנאפצ׳אט תופסים חלק הולך וגדל מהזמן והמעגלים החברתיים שלנו. הקורס ינסה להכין את המשתתפים לעידן התקשורת הדיגיטלית, וייתן כלים בסיסיים לכתיבה, הפקה והפצה של תכנים. כמו כן, נתמקד בכתיבת אפיונים, נבין על מה מתבסס האלגוריתם של פייסבוק, כיצד בונים אתר אינטרנט בסיסי, ואיך גורמים לתכנים שלך להופיע בדף הראשון בגוגל.

 

1085.2072.01 כאן עושים עיתונות
החוג לתקשורת מפעיל זה השנה הרביעית את פרויקט "כותרת" – מגזין מקוון שכותבים ועורכים תלמידי החוג. השנה, לראשונה, תיפתח במקביל לעבודת האתר גם סדנה לכתיבה עיתונאית שמשתתפיה ייקחו חלק ביצירת תכני המגזין. הסדנה תעמוד על שתי רגליים: האחת, הקניית כלים לכתיבה מגזינית; והשנייה, התנסות בפועל, שתוצריה מיועדים לשמש את האתר. בתוך כך, הסדנה תכלול הרצאות-אורח של עיתונאים בכירים מתחומים שונים במתכונת של "כיתת אמן". כך, יוכלו התלמידים להתוודע לגישות שונות כלפי עיתונות, כמו גם למבנה עבודתם של בעלי תפקידים שונים במנגנון העיתונאי (כתב, עורך-מנהל, מנהל סושיאל, יועץ משפטי וכדומה). הסדנה תכלול שישה מפגשים בכל סמסטר.

 

1085.2081.01 תוכן וידאו בעידן הסושיאל והמובייל
בין אם מדובר באייטם חדשותי, בסרט דוקו או בתוכן עלילתי, הרשתות החברתיות והמובייל שינו את הדרך שבה אנחנו צורכים ומספרים סיפור. "שינו"? הם לא מפסיקים לשנות. אחרי שנבין שכדי להצליח אנחנו צריכים להיזהר שלא להרגיש בטוחים מדי בעצמנו, נעבור על כללי המפתח לייצור תוכן בפלטפורמות הדיגיטליות השונות - משלבי התחקיר וכתיבת התסריט, דרך ההפקה ועד לשלב הפוסט פרודקשן.

 

 

1085.2065.01 חיים ממבזק למבזק: תקשורת הספורט בעידן הרשתות החברתיות 
ד"ק: מיועד רק לסטודנטים שלקחו סדנה נוספת בהקבץ עיתונות (רלוונטי רק לסטודנטים שנה ב')             
תיאור הקורס בעברית: במהלך הקורס נלמד וניישם בפועל עבודת כתב ספורט: מחיבור ידיעה, דרך ניהול ראיונות ועד כתיבת כתבות חדשותיות ומגזיניות. ככל שנתקדם בסמסטר נקדיש זמן גם לשיפורים ותיקונים באמצעות האזנה לעבודות שיגישו הסטודנטים ולכתבות מקצועיות מהטלוויזיה והרדיו.   

                                                                                          

1085.2070.01 הכתבה המגזינית: מתחקיר לחדר העריכה (ובחזרה)
עיתונות טלוויזיונית דוקומנטרית דורשת סט נרחב של כלים שאמורים לפעול יחד בתזמון די מורכב: טווית רשת מקורות, זיקוק הגרעין העיתונאי, תחקיר מקיף, יכולת ראיון ולבסוף כתיבת תסריט שיכרוך הכל יחד בצורה הקוהרנטית והמעניינת ביותר.
הסדנא, בת 13 מפגשים, תספק את הכלים התיאורטיים והמעשיים לצורך יצירת כתבת מגזין טלוויזיונית -  משלבי התחקיר הראשוני ועד הכניסה לחדר העריכה. במסגרת הסדנה הסטודנטים ילמדו כיצד למצוא נושא שיעמוד בקריטריונים הטלוויזיוניים הנדרשים לכתבת מגזין, היכן מאתרים חומרי ארכיון וכיצד עובדים איתם, איך מייצרים סיטואציה טלוויזיונית אבל בכל זאת נשארים זבוב על הקיר וכיצד בונים דמות עגולה ועמוקה דיה.
במסגרת הסדנה ידרשו הסטודנטים להגיש כתבת מגזין (בכפוף לאישור הנושא על ידי המנחה)

  

1085.2079.01 תכנון אסטרטגיה וניהול משברים במרחב הדיגיטלי 
בנייה נבונה ומושכלת של תוכנית עבודה אסטרטגית היא תנאי מקדים והכרחי להצלחתו של כל קמפיין פרסום באשר הוא - על אחת כמה וכמה בזירה הדיגיטלית המודרנית. בסדנה נלמד את שלבי תכנון התכנית האסטרטגית וניישם אותה באמצעות בנייה של תיק עבודות מעשי מהעולם המסחרי והציבורי כאחד - אשר ישמש אתכם ביום שאחרי. בנוסף, יוקדש חלק מהסדנה לתחום ניהול המשברים הדיגיטלי שהופך להכרח בעידן שבו הרשתות החברתיות הפכו כבר מזמן לכיכר העיר החדשה. 

 

1085.2074.01 אסטרטגיות שיווק ברשתות חברתיות
מדונאלד טראמפ ועד #metoo: רשתות חברתיות הן חלק בלתי נפרד ממערך השיווק של כל מותג ותופסות נפח גדול מהעשייה של אנשי יחסי הציבור והדוברות. בסדנא נלמד כיצד בונים אסטרטגיית סושיאל נכונה ונעמיק בסוגיות מגוונות ומשמעותיות ובהן – ניהול משברים בסושיאל מדיה, תכנון ובניית קמפיינים, אסטרטגיות תוכן – מהנעת גולשים ועד הפצת מסרים עבודה עם בלוגרים ומובילי דיעה, ועוד.

 

 

1085.2073.01 סטוריטלינג ותוכן שיווקי
האדם מספר סיפורים משחר האנושות. הסיפור יוצר נרטיב, הוא מרגש, מחבר, מגביר מוטיבציה ואפילו משנה חיים. לכל אדם ולכל מותג מותג יש את הסיפור שלו. בעולם מרובה פלטפורמות סיפור מותגי נכון ואותנטי ותוכן איכותי המזוהה עם המותג - הם כלי שיווק מרכזי וכל מי שעוסק בתקשורת חייב לרכוש מיומנות הכרחית שכזו - לא לחינם סטוריטלינג ((Storytelling היא מילת הבאזז העכשווית והתוכן הוא המלך, הוא כבר קלישאה.
במהלך הסמסטר, נלמד ונתרגל את בניית סיפור המותג ונתרגל את התאמת התכנים לפלטפורמות השונות – פרינט, דיגיטל, רשתות חברתיות, ווידאו ופודקאסט. נלמד להכין מצגת שמספרת סיפור, לכתוב בריף שיווקי ולהדק את סיפור המותג לפסקה אחת מוחצת.

 

1085.2082.01 פלנינג ואסטרטגיה – אתי עבדי
"JUST DO IT" , "THINK DIFFERENT" ואפילו "הכי בבית בעולם". מאחורי כל סלוגן כזה, עומדות חברות, תקציבים, מנהלים, כלכלנים ואנליסטים – אבל בסופו של יום, רגע אחד של MAGIC, בונה מותגים אייקונים אלמותיים ששווים מיליארדי דולרים.
תניחו את התיאוריות והאנליזות מהקורסים האחרים בצד – בסדנה הזו, לומדים איך יצירתיות מייצרת ביזנס. החל מאסטרטגיות לקביעת הגדרתו ותפקידו של המותג ועד לסדנאות סטורי טלינג ופיתוח קריאטיב – הסדנה  הזו תראה לכם איך לוקחים מוצר והופכים אותו למותג מנצח.

 

 

1085.2076.01 סדנא בתקשורת פוליטית חברתית
האם יש הבדל בין שיווק פחית קוקה קולה, לשיווק רעיון חברתי נשגב או לשיווק ראש מדינה? למה הימין משתמש לרוב בפחד, והשמאל מדבר כמעט תמיד על תקווה? ומדוע כולם מדברים בסיסמאות? בסדנא לתקשורת פוליטית-חברתית נבין את היסודות העמוקים של תעמולה  ונלמד הלכה למעשה כיצד מעצבים קמפיין פוליטי-חברתי, החל משלב המחקר, עבור לגיבוש האסטרטגיה ועד להוצאתה לפועל. לקראת סוף הסדנא נתנסה  בבניית קמפיין פוליטי-חברתי שלם.
רפי ברזילי
מומחה למערכות בחירות בארץ ובעולם. שימש יועץ אסטרטגי לאהוד ברק, בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, משה כחלון, ועוד ראשי ערים רבים. כמו כן, היה מעורב במערכות בחירות באוסטריה, סרביה, רומניה, אוקראינה ועוד.

 

1085.2075.01 רעיונאות, קופירייטינג וכוחן של המילים
איך משכנעים ילד לאכול אבוקדו או גורמים למדינה שלמה לשיר פרסומת? למילים יש כוח והשפעה ועקרונות הכתיבה היצירתית הם הבסיס לתקשורת השיווקית. איך דוחסים מסר מורכב ל-30 שניות? מה הופך מודעה לבולטת? איך סרטון הופך לויראלי? מה הכוח של שלט חוצות מוצלח או פוסט בפייסבוק?  בסדנה נלמד ונתנסה בכתיבה רעיונית לערוצי המדיה שעדיין רלוונטיים גם בעידן הדיגיטלי- תשדירי רדיו, מודעות, שלטי חוצות וסרטוני פרסומת. 
בסיום הסדנה ניצור יחד מסע פרסום לנושא נבחר.

 

 

1085.2071.01 תכנון מדיה דיגיטלית
עולם המדיה הדיגיטלית מקיף אותנו מכל עבר ושינה ללא היכר את החיים של כולנו בעשרות השנים האחרונות. כשחושבים על מדיה דיגיטלית, עולים לראש אינספור מונחים - החל מפייסבוק, גוגל, יוטיוב, אינסטגרם, מובייל, וידאו, באנרים, ניוזלטרים ועד ל BI, AI, Programmatic media, SEM, SEO, DATA ועוד ועוד. אם המונחים הללו מוכרים לכם, מסקרן אתכם לדעת עליהם יותר ואתם תוהים איך כל העולם הזה בעצם עובד, זו הסדנה בשבילכם.
בסדנה זו נלמד להכיר את היסודות של עולם המדיה הדיגיטלית, את יחסי הכוחות של הגופים העצומים ששולטים בה, לאן הולך הכסף, אילו מקצועות ותחומים מקצועיים קיימים היום בתעשייה ואת הבסיס של כל אחד מהם. נלמד איך מתכננים קמפיין דיגיטלי אפקטיבי, איך מציבים יעדים, מה צריך לקחת בחשבון ואיך מודדים אותו. נכיר את המערכות השונות שמשתמשים בהן לרכישה, ניהול ומדידה של מדיה דיגיטלית ולבסוף נדבר גם על העתיד של התחום, לאן העולם הזה הולך ואיך מתכוננים לשינויים הצפויים בו.
בפרויקט הסיום של הסדנה הסטודנטים יתרגלו תכנון מדיה לקמפיין דיגיטלי על הפלטפורמות השונות. 

  

1085.2085.01  טרנס מדיה   
ד"ק: מיועד רק לסטודנטים שלקחו סדנה נוספת בהקבץ תקשורת שיווקית.
ההתפתחויות הטכנולוגיות בעשורים האחרונים חוללו שינויים דרמטיים באופן שבו מועברים מסרים מסחריים ואומנותיים לקהל. טרנס-מדיה הוא שם של גישה לעיצוב עולם סיפורי, המניע את הצופה בחקר מתמיד של העלילות השונות על פני גופי מדיה שונים. למשל סיפור אשר מסופר בו זמנית דרך סרטי קולנוע, אתרי אינטרנט, משחקי מחשב וסדרות טלוויזיה. הסיפור יכול להיות מסופר בכמה שלבים אשר לעיתים נגישים לקהל בו זמנית ולעיתים נבנים לאורך זמן. על מנת לקבל את התמונה המלאה  על חיי הדמויות המשתתפים  חייבים לעקוב אחרי הנרטיב לאורך פלטפורמות שונות.
במסגרת הסדנה נלמד על האופן בו מיישמים גישה זו, ניגע באינטראקטיביות ותפקידה ביחסי הגומלין בין היוצר לצרכנים, יוצגו מתודיקות שונות לעיצוב חוויות טרנס מדיה, אלמנטים בניהול קהילות  של צרכני הסיפור ותתורגל כתיבה של טרנס-מדיה.  

 

1085.2083.01 סדנת שיווק מדיה חברתית ודיגיטל
ההתפתחויות בתחום הדיגיטל הכניסה לשימוש כלים כפייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם ככלים מרכזיים להעברת מסרים. כלים אלו, השייכים למדיה החברתית נחשבים למעוררי שינוי מהותי בתחום הדיגיטל ובמידה רבה הם חלק משינויים גורפים בעולם הפרסום המערערים על תפיסות מסורתיות יותר בתחום. הסדנה תעסוק בהכרת הכלים, שימוש בהם והאופן בו מתבצעים קמפיינים בכלים אלו, תוך כדי התנסות מעשית.

 

1085.2080.01  התמחות בתחומי המדיה והפרסום
סדנה המאפשרת התנסות מעשית בגופי תקשורת שונים. ההתמחות תאפשר לסטודנטים הזדמנות להתנסות באתגרים אמיתיים עימם מתמודדים הגופים השונים, לרכוש התנסות שיכולה להיות חלק מקורות החיים של הסטודנט ואף להיחשף לאנשי מקצוע אשר מגייסים עובדים.
​במסגרת הסדנה ישתלבו הסטודנטים בגופי תקשורת ומדיה, כגון: חברות הפקה, משרדי פרסום, מחלקות שיווק, גופי תוכן הן בדיגיטל והן במדיה המסורתית. בשני השיעורים הראשונים יוצגו אפשרויות ההתמחות השונות. לאחר מכן, יתקיימו כל 3-4 שבועות, פגישות פרטניות כדי לסייע בהשתלבות הסטודנטים בחברה שבה הם מתמחים.  הדרישות בסדנה הן: פרזנטציה של 5-7 דקות על ההתנסות (תוצג בשבוע האחרון לסמסטר), ביצוע פרויקט התמחות בהיקף של 20-30 שעות לאורך הסמסטר, השתתפות בחצי יום תחרות מקצועית מרוכזת מול לקוח מתחום התקשורת.


 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף