תיאור הקורסים

החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה

תואר שלישי

1041.4272.01  דילמות מתודולוגיות מרכזיות במדעי החברה
במסגרת הקורס נדון בסוגיות מתודולוגיות מרכזיות המעסיקות סוציולוגים במחקר. הקורס אינו מלמד טכניקות מחקר, אלא עוסק באופנים השונים בהם אנו מיישמים מחקר אמפירי. במהלך הסמסטר נדון במגוון גישות למחקר. למשל, מחקר מבוסס נתונים כמותיים, אתנוגרפיה, המחקר ההשוואתי, מחקרי מקרה לעומת מחקרים מייצגים, בעיות של קשר וסיבתיות, ועוד. ננסה לעמוד על היתרונות והמגבלות של גישות שונות ועל הקשר בין שאלות המניעות מחקר והכלים בהם אנו נעזרים לחקירתן. השיעורים יתנהלו כדיון סמינריוני. במהלך הסמסטר התלמידים יידרשו להגיש 4 מטלות קצרות. כמו כן, הם יידרשו להגיש בסוף הקורס עבודת ביקורת על מחקר כלשהו, או להכין הצעת מחקר לעבודת המ.א. או דוקטורט שבמרכזה דיון מתודולוגי המבוסס על הכלים שנלמדו בקורס.

 

1041.4287.01 תיאוריות למתקדמים: הסוציולוגיה והתיאוריה הביקורתית במאה ה-20
הקורס מיועד לתלמידי מ.א. ודוקטורט ונועד להציג מבט פנורמי על התפתחות התיאוריה הביקורתית מן המרקסיזם המוקדם ועד לימינו אנו. הקורס יתמקד בדילוג של הסוציולוגיה הקלאסית על הפילוסופיה של ההיסטוריה של הגל, והדגש ששמה על האפיסטמולוגיה של קאנט. התנועה של התיאוריה הביקורתית תבחן על פני שישה צירים אפיסטמולוגיים: א. תיאוריות של השגחה ותיאוריות של הפקרה; ב. מרקסיזם ופוסט-מרקסיזם; ג. סטרוקטורליזם ופוסט-סטרוקטורליזם; ד. פמיניזם, פוסט-פמיניזם וקוויריות; ה. קולוניאליזם ופוסט קולוניאליזם; ו. חילוניות ופוסט-חילוניות. בקורס יבחן המתח בין תיאוריה ומטא-תיאוריה, ויעשה ניסיון להציג תנועה תיאורטית בתוך הקונטקסט האינטלקטואלי והפוליטי של התקופה.
הקורס תוכנן ועוצב במיוחד לאור הטענה החוזרת ונשנית כי לא קיימים קורסים ברמה גבוהה לתלמידי מחקר בשלב א'  של לימודי הדוקטורט. הוא נפתח אמנם בעבור תלמידי מ.א ותלמידים מחוגים אחרים, אולם ביסודו הוא מכוון ומכוונן לרמתם של תלמידי תואר שלישי בחוג. לצדו תוכנן ועוצב קורס מקביל בעקרונות החשיבה המתודולוגית. החזון שוועדת הדוקטורט ראתה לנגד עיניה, הוא כפול. ראשית, להציג גרסה שיטתית להבנת תולדות המחשבה הסוציולוגית, היווצרותו של קאנון והאתגורים עליו. שנית, להביא את תלמידי המחקר בחוג למצב שיוכלו לדבר ולחשוב בקול רם את החומרים. זהו חלק בלתי נפרד בעיצוב אישיותנו המקצועית.
תלמידי הדוקטורט יידרשו לעבור מבחן בקיאות - בשיחה שתמשך כחמש עשרה עד עשרים דקות, יוכלו הסטודנטים-יות לנווט את מסלולה על פי רצונם והבנתם, כל עוד יוכלו לשוטט בכמה מחומרי הקריאה ולדבר על ההיגיון של הקורס, עלל התובנות המרכזיות שלו ועל המסקנות/לקחים מן הקורס באשר לעבודת המחקר הספציפית שאותה מתעתדים לערוך.
המטרה אינה להעמיד עוד מכשול, אלא ליצור תהליך שבסופו של דבר יוכלו הסטודנטים שעומדים להיות בעוד זמן קצר פרופסיונלים בתחומם, לדבר את החומרים הללו ללא חשש וניכור. ​
 

1041.5000.01 סדנת דוקטורנטים  - שלב א'
מטרת הסדנה לעזור לתלמידים לפתח ולגבש הצעת מחקר לעבודת דוקטורט.  במהלך הסדנה יידרשו כל התלמידים/ות להציג את הצעת המחקר בפני שאר המשתתפים וגם להגיב בכתיבה לכל סטודנט אחר. מתן ציון "עובר" בסדנה מותנה בהשתתפות סדירה ופעילה בשיעורים ובהצגה של הצעת המחקר באופן משביע רצון בפני הכיתה.

 

1041.5005.01  הערכת מאמרים מדעיים: תיאוריה ופרקטיקה - לתלמידי שלב ב'
הסדנה תוקדש לסקירת מאמרים מדעיים מסוגים שונים, ומיועדת לסייע לתלמידי דוקטורט למלא את הדרישה של סקירה אקדמית באיכות גבוהה לכתב העת "סוציולוגיה ישראלית". במפגשים הראשוניים תוצגנה סקירות לדוגמה, ויושם דגש על הקריטריונים שהופכים סקירה אחת למוצלחת ואחרת לפחות. הנושאים שיידונו בסדנה יכללו: הריגורוסיות של המבנה האנליטי, איכות החומרים האמפיריים, הריקוד המשותף בין התיאוריה והחומרים האמפיריים, איכות הכתיבה, ומפת המקורות של התחום. בסדנה יתבקשו התלמידים להציג סקירות בהכנה (ולא בדיעבד) ויקבלו הערות מן התלמידים האחרים וממנחה הסדנה. 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף