תיאור הקורסים

ביה"ס למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים
התכנית ללימודי ביטחון

  • קורסי חובה
  • סמינרים
קורסי חובה

סמסטר א'

1052.0010.01 סוגיות בלימודים אסטרטגיים
הקורס יעסוק במאפייניה של החשיבה האסטרטגית וידון בשורה ארוכה של צמתים ואירועים שחייבו את מקבלי ההחלטות להתמודד עם דילמות מורכבות ולעיתים גורליות. מאפיינים אלה נידונים בדרך כלל בהקשרים מדיניים וצבאיים, אך הם תקפים גם להכרעות ברמת המקרו בכל נושא אזרחי (ואפילו בהכרעות בתחום הפרט). הדיון יתמקד בעידן המודרני, בעיקר מאז השליש השני המאה הקודמת, המחייב התייחסות גוברת והולכת לממדים ה"רכים" של הביטחון הלאומי, הרבה מעבר לשיקולים המוכרים בתחום המדיני, הצבאי והכלכלי. בכל אחד ממקרי המבחן שייבחרו נברר מהם המרכיבים הרלוונטיים החייבים להישקל ע"י מקבלי ההחלטות, כיצד נבחר מרכז הכובד שבו ראוי להתמקד, האם הותאמו האמצעים בזמן אמת לשנויים באופיו של האתגר וכיצד, אם בכלל, נשקלו תוצאות המהלך האסטרטגי בטווחים הבינוני והארוך.
תשומת לב מיוחדת ודיון נרחב יוקדשו לעימותים המתנהלים בעשורים האחרונים בין חברות פתוחות ודמוקרטיות, הנהנות בדרך כלל מעדיפות צבאית, כלכלית וארגונית, לבין חברות שבטיות ואוטוריטריות החלשות מהן על פי כל מדד מקובל של עוצמה. בעימותים אלה מתנהל המאבק המכריע בשדה הקרב של הלגיטימיות בקרב החברות הפתוחות פנימה והוא מחייב חשיבה מחודשת בשתי שאלות קריטיות בחשיבותן האסטרטגית: בשאלת ההכרעה ובשאלת ההרתעה.
​האירועים והדילמות שייבחרו לדיון מפורט יכללו את כל הרמות: ברמה הגלובלית של המעצמות ומעצמות העל (בדגש על המלחמה הקרה), ברמה האזורית (בדגש על אירופה והמזרח התיכון), ברמת המדינה ומנגנוניה הפנימיים (בדגש על ארצות הברית וישראל) וברמת הארגונים התת מדינתיים (בדגש על גורמים ערביים ואסלאמיים). 

 

1052.0001.01 סוגיות בביטחון הלאומי של ישראל
הסדנה נועדה לחשוף את הסטודנטים בפני מגוון רחב של סוגיות עכשוויות מרכזיות בתחומי הביטחון הלאומי הישראלי. הסדנה בנויה מסדרת הרצאות אורח של אישים בכירים ממערכת הביטחון בהווה או עד לאחרונה. בכך ניתנת גם הזדמנות ייחודית להכיר אישים בולטים "מהמערכת" וכן את דפוסי החשיבה האסטרטגית מקרוב. בין הסוגיות הנדונות: מגמות עיקריות בעולם הערבי; האיום האיראני; תהליכי קבלת החלטות בישראל בדרג הלאומי; תכנון בדרג המדיני והצבאי העליון; חברה, כלכלה וביטחון; תקשורת וביטחון; יחסי ארה"ב-ישראל; והסוגייה הפלסטינית.

 

1052.4117.01 סדנת יובל נאמן למדע, לטכנולוגיה ולביטחון א'
סדרת ימי עיון בראשותו של פרופ' אלוף (מיל.) יצחק בן ישראל. במסגרת זו מתקיימים מידי שנה כשישה כנסים, העוסקים בהיבטים השונים של המדע, הטכנולוגיה והביטחון. המטרה היא ליצור בסיס לדיון פתוח באמצעות מרצים אורחים: אנשי ביטחון, צבא, פוליטיקה, תקשורת ואקדמיה. על התלמידים להירשם לסדנה במסגרת הרישום לקורסים בשיטת "המכרז" (Bidding). הרישום הינו סמסטריאלי ואינו מצריך הקצאת נקודות. פרוט מועדי הכנסים יישלח לתלמידים בדוא"ל.
 

1052.1000.01 הדרכה במאגרי מידע בלימודי ביטחון
כל התלמידים חייבים להשתתף בהדרכה חד פעמית בנושא שימוש במאגרי מידע בלימודי ביטחון. ההדרכה כוללת: עקרונות בסיסיים באוריינות מידע, השלבים בתהליך איתור המידע, הכרת משאבי המידע השונים (מאגרי מידע, כתבי עת אלקטרוניים, אתר אינטרנט) בלימודי ביטחון והערכתם.
על התלמידים להירשם להדרכה במסגרת הרישום לקורסי החוג בשיטת "המכרז" (Bidding). הרישום אינו מצריך הקצאת נקודות.


סמסטר ב'

1052.4118.01 סדנת יובל נאמן למדע, לטכנולוגיה ולביטחון ב'

סדרת ימי עיון בראשותו של פרופ' אלוף (מיל.) יצחק בן ישראל. במסגרת זו מתקיימים מידי שנה כשישה כנסים, העוסקים בהיבטים השונים של המדע, הטכנולוגיה והביטחון. המטרה היא ליצור בסיס לדיון פתוח באמצעות מרצים אורחים: אנשי ביטחון, צבא, פוליטיקה, תקשורת ואקדמיה. על התלמידים להירשם לסדנה במסגרת הרישום לקורסים בשיטת "המכרז" (Bidding). הרישום הינו סמסטריאלי ואינו מצריך הקצאת נקודות. פרוט מועדי הכנסים יישלח לתלמידים בדוא"ל.
 

1052.4011 לוחמת סייבר ורובוטיקה
הקורס מפתח הבנה מערכתית של ביטחון סייבר, בדגש על משמעויות במערכת הבינלאומית.
טכנולוגיות מחשוב ותקשורת מספקות מגוון רחב של יכולות חדשות לכלל השחקנים במערכת הבינלאומית. יישומי הטכנולוגיה חוצים את כל טווח העוצמה: מעוצמה רכה ועד קשה. במקביל, טכנולוגיות מחשוב ותקשורת יושמו להתפתחות של רובוטים ומערכות בלתי מאוישות, תחילה לשימוש צבאי באוויר, בים וביבשה. ביטחון לאומי במובנו הרחב ביותר תלוי במידת ההסתגלות של מדינות ושחקנים לא-מדינתיים לשינוי.
תלמידי הקורס יפתחו הבנה וכישורים עצמאים בתחומים הבאים:

  • תשתית טכנולוגית
  • יסודות אבטחת המידע
  • השימושים בלוחמת סייבר ורובוטיקה ביחסים הבינלאומיים
  • הגישות המחקריות להבנת סוגיות בביטחון הסייבר
  • ניתוח סוגיות הסייבר העיקריות במסגרות התפיסתיות והתיאורטית

1031.4582.01 מבוא למחשבה אסטרטגית מודרנית
הקורס מתחקה אחר התפתחות התיאוריות האסטרטגיות מאז המאה ה-18 ועד להווה תוך הצגתן בהקשרן התרבותי והפוליטי הרחב. החיפוש אחר תיאוריה כללית של המלחמה נפתח בתקופת ההשכלה וממשיך עם הגותו רבת ההשפעה של קלאוזביץ במסגרת תקופת הרומנטיקה. לאחר מכן בוחן הקורס את הדוקטרינות השונות של לוחמת יבשה וים במאה ה-19. לבסוף, נדונים החזונות של לוחמה ממוכנת במאה ה-20 ורעיונות הבלימה, המלחמה הקרה והמלחמה המוגבלת כפי שהופיעו במערב בעקבות מלחמת העולם הראשונה.

1052.0025.01 שיטות מחקר
הקורס נועד להקנות לתלמידים כלים מחקריים לביצוע עצמאי של פרויקט מחקר, כמו גם להקניית כלי ניתוח ביקורתיים להערכת מחקרים המתפרסמים בכתבי עת שונים.
​(הקורס משותף לתלמידי החוג למדע המדינה ולתלמידי התכנית ללימודי ביטחון והתכנית לדיפלומטיה).

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף