המגמה החברתית

ביה"ס למדעי הפסיכולוגיה
תואר שני
 

מטרה ותכנית הלימודים

הפסיכולוגיה החברתית חוקרת את האופן בו התנהגותנו, מחשבותינו ורגשותינו מעוצבים על ידי הסביבה החברתית בה אנו פועלים. המרצים במגמה לפסיכולוגיה חברתית הם חוקרים מובילים בתחומם העוסקים במגוון נושאים, כגון, שיפוטים וקבלת החלטות, פסיכולוגיה והתנהגות בריאותית, יחסים בין קבוצות, מוטיבציה, אמפתיה, פיוס, מגדר, מרחק פסיכולוגי, דינמיקה קבוצתית, התפתחות מוסרית ועוד, שהמשותף להם הוא הניסיון להבין את ההתנהגות, הרגש והקוגניציות של הפרט בהקשר החברתי.

כתלמידים במגמה מחקרית, הסטודנטים במגמה נחשפים לתיאוריות מרכזיות בתחום החברתי ורוכשים ידע במתודולוגיות מחקריות עדכניות – כלים הנדרשים לעריכת מחקר פסיכולוגי-חברתי. ההתנסות במחקר עצמאי מתחילה כבר בשנה הראשונה, בה הסטודנטים משתתפים בסדנת מחקר בהנחיית המרצים במגמה, וממשיכה בשנה השנייה בעבודת התיזה. כחלק מהמצוינות האקדמית שהמגמה מעודדת, סטודנטים בעלי הישגים אקדמיים גבוהים מקבלים מלגה החל משנת הלימודים הראשונה במגמה. בנוסף, המגמה לפסיכולוגיה חברתית מעודדת סטודנטים מצטיינים ובעלי עניין לעבור למסלול ישיר לדוקטורט, בו הם יכולים למצות את כישוריהם כחוקרים בתחום.

הפסיכולוגיה החברתית היא מדע בסיסי שמיושם בתחומים רבים, כולל ניהול, התנהגות ארגונית, עבודה, שיווק, וחינוך. לכן, המגמה לפסיכולוגיה חברתית פועלת בשיתוף פעולה עם בתי ספר ופקולטות נוספים באוניברסיטה ומאפשרת לתלמידים המעוניינים בכך להתמקד ולהרחיב השכלתם בתחום פסיכולוגי-חברתי יישומי המעניין אותם. בפרט, התלמידים יכולים להתמקד בתחומי הנחיית הקבוצות, בפסיכולוגיה חברתית של התנהגות צרכנים ושיווק, בפסיכולוגיה חברתית בארגונים, פסיכולוגיה חברתית של התנהגות בריאותית, וכן בתחום של מתודולוגיות מחקר חברתי בסיסי ויישומי. זאת, בנוסף לאופציה לשלב לימודים במגמה לפסיכולוגיה חברתית עם קורסים במגמות אחרות בבית הספר למדעי הפסיכולוגיה. תכנית הלימודים, אפוא, משלבת בין לימודי ליבה תיאורטיים ומתודולוגיים המשותפים לכלל הסטודנטים במגמה, לבין לימודי בחירה בהתאם לתחומי העניין האישיים של כל תלמיד.

בתום שנה א' יכולים התלמידים להגיש מועמדותם להמשך ישיר ללימודי הדוקטורט, בהתאם לנוהלי בית הספר בנושא (לפרטים "מסלול ישיר לדוקטורט").

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים משתרעת על פני שתי שנות לימוד. עד סוף שנת הלימודים הראשונה תלמידי המגמה צריכים לסיים סדנת מחקר (הקורס מופיע בידיעון כ"בעיות בפסיכולוגיה חברתית"), שהיא מחקר אמפירי שהם עורכים בהנחייתו/ה של אחד/ת מחברי הסגל של המגמה. בנוסף, עד סוף שנת הלימודים הראשונה יבחרו התלמידים את אחד ממורי המגמה כמנחה לעבודת התזה שלהם, ויגישו על כך אישור רשמי למזכירות החוג. לאחר הגשת האישור להנחיה, יש להגיש למזכירות גם הצעה לתזה, שתאושר על ידי המנחה.[1]

מכסת שעות הלימוד במגמה לפסיכולוגיה חברתית היא 40 ש"ס (שעות סמסטריאליות), מתוכן 16 ש"ס של שיעורי חובה ו-24 ש"ס של שיעורי בחירה. יש חובה לקחת לפחות שליש ממכסת השעות של קורסי הבחירה (כלומר, לפחות 8 ש"ס) מתוך רשימת קורסי הבחירה של המגמה לפסיכולוגיה חברתית.

במסגרת שיעורי הבחירה, התלמידים מוזמנים להתמחות, אם רצונם בכך, באחד מן המסלולים הבאים (או בשילוב כלשהו שלהם): הנחיית קבוצות, פסיכולוגיה חברתית של התנהגות צרכנים ושיווק, פסיכולוגיה חברתית בארגונים, פסיכולוגיה חברתית של התנהגות בריאותית, מתודולוגיות של מחקר חברתי בסיסי ויישומי. במסגרת מסלולים אלה, התלמידים מוזמנים לקחת קורסי בחירה מהפקולטה לניהול, ומחוגים ובתי ספר אחרים בפקולטה למדעי החברה, כמפורט בתכנית הקורסים של המגמה.

הקבלה תיעשה עפ"י שקלול של ציוני ב.א., תוצאות מבחן מתא"ם, המלצות וראיון אישי. לראיון יוזמנו רק מועמדים העומדים בתנאי הקבלה. המגמה מעודדת מעבר למסלול ישיר לדוקטורט לאחר סיום שנה א' לתלמידים מצטיינים, בתנאי שהשיגו ציון ממוצע 90 לפחות ב- 20 ש"ס (לפחות), סיימו את סדנת המחקר (סמינר אמפירי), וקיבלו המלצה של איש סגל מבית הספר לפסיכולוגיה המוכן להנחות את עבודת הדוקטורט.
 

מבנה תכנית הלימודים

שנה א'

שיעורי חובה

10

ש"ס

סדנת מחקר אמפירי

4

ש"ס

קולוקויום המגמה    
 

 שנה ב'

שיעורי חובה

2

ש"ס

עבודת גמר (תזה)

 

 

קולוקויום המגמה     
 

שיעורי בחירה

על התלמיד לקחת 24 ש"ס שיעורי בחירה.

_______________________

[1] באישור ראש המגמה ניתן יהיה לבחור במורה מחוץ למגמה כמנחה לתזה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף