תיאור הקורסים

החוג לסוציולוגיה

תואר שני

1041.4272.01  דילמות מתודולוגיות מרכזיות במדעי החברה
במסגרת הקורס נדון בסוגיות מתודולוגיות מרכזיות המעסיקות סוציולוגים במחקר. הקורס אינו מלמד טכניקות מחקר, אלא עוסק באופנים השונים בהם אנו מיישמים מחקר אמפירי. במהלך הסמסטר נדון במגוון גישות למחקר. למשל, מחקר מבוסס נתונים כמותיים, אתנוגרפיה, המחקר ההשוואתי, מחקרי מקרה לעומת מחקרים מייצגים, בעיות של קשר וסיבתיות, ועוד. ננסה לעמוד על היתרונות והמגבלות של גישות שונות ועל הקשר בין שאלות המניעות מחקר והכלים בהם אנו נעזרים לחקירתן. השיעורים יתנהלו כדיון סמינריוני. במהלך הסמסטר התלמידים יידרשו להגיש 4 מטלות קצרות. כמו כן, הם יידרשו להגיש בסוף הקורס עבודת ביקורת על מחקר כלשהו, או להכין הצעת מחקר לעבודת המ.א. או דוקטורט שבמרכזה דיון מתודולוגי המבוסס על הכלים שנלמדו בקורס.


1041.4224.01 דרכים לדעת: סדנה בשיטות מחקר איכותניות
מטרת הקורס להכשיר את התלמידים בשמוש בשטות מחקר איכותניות שונות, יניח יסודות להבנת שלבי מחקר איכותני, אסוף נתונים ואופני נתוח. הקורס יציע אופנים שונים של מחקר איכותני וישלב קריאה ודיון בשיטות אלה תוך התבססות על מחקרים שפורסמו, ובמקביל תדרש התנסות בשיטות שונות. המטרה היא לשלב בין הבנה תיאורטית של ההגיון של שיטות אלה לבין תרגול והתנסות פרקטית בהן. בין השטות שיידונו: תצפית, ראיונות לסוגיהן, נתוח טקסטים שונים, עבודה בארכיון ונתוח מסמכים וכד'. חובות הקורס: קריאה והשתתפות פעילה בכתה, הגשת עבודה מסכמת שתכלול דיווח וניתוח של התנסות בשדה המחקר האיכותני.

 

1041.4293.01 הערכת פרוייקטים
הערכה שזורה בתכנית ההתערבות ויש לחשוב עליה בשלב תכנון ההתערבות, קודם ליישומה, במהלך יישומה ועם סיומה. הערכה היא פרקטיקה חברתית שלוקחת בחשבון את הסביבה שבה מיושמת ההתערבות. סביבה זו יכולה להיות כאוטית ומונעת על ידי אינטרסים אישיים ופוליטיים.  בהמשך לכך, לקורס זה מספר מטרות:

להעלות מודעות לגבי חשיבות ההערכה, ההקשר שבו היא מתבצעת ושילובה ברצף ההתערבות.
להגביר מודעות, ידע ומיומנויות לגבי החשיבות שיש להתערבות מתוכננת ושיטתית, שמבוססת על הפרקטיקות הטובות ביותר המתועדות והמבוססות על מחקר.
להעביר ידע לגבי גישות שונות בהערכה, שלבים וסוגי הערכה. 
להקנות ידע ומיומנויות לביצוע של הערכת מוכנות ליישום והערכה, הערכת יישום ותהליך והערכת תוצאות.

 

1041.4223.01  לשדה וחזרה: מתודולוגיה אתנוגרפית
הקורס מכוון להיכרות עם שיטות המחקר העיקריות בהן נעשה שימוש בעבודת שדה אתנוגרפית, באנתרופולוגיה ובתחומים גובלים. הקורס נוגע בהכרת המושג הכללי עבודת שדה, בתהליך הכניסה לשדה, בביצוע ראיונות, שימוש במיכשור אודיו ווידיאו, בניהול יומן שדה, בתהליכי ניתוח יומני שדה, ובשלבים הראשונים של הבנייה טקסט אנתרופולוגי המתבסס על המחקר האתנוגרפי. הקורס מיועד הן לתלמידי מחקר שנמצאים בשלבי ההכנה לעבודת שדה והן למי כבר התנסו בה.

 

1041.4258.01 מודלים היררכיים וניתוח מחקר אורך
חוקרים במדעי החברה נתקלים לעיתים תכופות במבני נתונים היררכיים: תלמידים בתוך בתי ספר, עובדים בתוך חברות או תצפיות חוזרות של אותם נבדקים לאורך זמן. כל אלו מפרים את ההנחה הבסיסית של רגרסיה לינארית אודות אי תלות בין תצפיות. כמו כן, לעיתים אנו מעוניינים לבחון את השונות בכל רמה של ניתוח (בין בתי ספר, בין תלמידים וכו'). הקורס יכיר לסטודנטים מודלים היררכיים כדרך להתמודד עם מבני נתונים מסוג זה. נושאי הקורס יכללו כיצד להתמודד עם נתונים המקובצים באשכולות, מודל נקודת חיתוך אקראית ומודל שיפוע אקראי, בחינת השערות ובחירה בין מודלים חלופיים, אוטוקורלציה ומשתני פיקוח תלויי זמן. לקראת סוף הקורס נדון בנושאים מתקדמים כגון טיפול במידע חסר, התמודדות עם שיטות דגימה מורכבות ומודלים היררכיים למשתנה תלוי קטגוריאלי.
​דרישות קדם: שיטות מחקר כמותיות למתקדמים א': רגרסיה ליניארית (או קורס מקביל).

 

1041.4225.01  סוגיות מתודולוגיות בחקר ארגונים
במסגרת הקורס נסקור את שיטות המחקר המרכזיות בחקר ארגונים תוך דגש על שאלות של עושר, אי שויון, בריאות וחינוך; תוך התמקדות במודלים שונים של תהליכים ארגוניים. התלמידים יתבקשו לפתח מודלים הקשורים למחקר שבו הם מעורבים ולשלב אותם במסגרת החשיבה של הקורס.

 

1041.4111.01  שיטות מחקר כמותיות למתקדמים: רגרסיה לינארית ולוגיסטית
​מטרת הקורס להקנות לתלמידים ידע והבנה בשיטות מחקר כמותיות המקובלות במחקר חברתי, ולפתח מיומנות עבודה בשיטות אלה באמצעות המחשב. הקורס יתמקד במודלים ליניאריים ורגרסיה לוגיסטית. במהלך הקורס יושם דגש על הבנת המשמעות של הנחות המודל עבור ניתוח חברתי, על הקשר בין שאלות מחקר לבניית מודלים, ועל הפרשנות התכנית (סובסטנטיבית) של תוצאות הניתוח. 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף