תיאור הקורסים
החוג ללימודי עבודה
תואר שני
1051.4300.01 הדרכה במאגרי מידע בלימודי עבודה
כל התלמידים חייבים להשתתף בהדרכה חד פעמית בנושא שימוש במאגרי מידע בלימודי עבודה. ההדרכה כוללת: עקרונות בסיסיים באוריינות מידע, השלבים בתהליך איתור המידע, הכרת משאבי המידע השונים (מאגרי מידע, כתבי עת אלקטרוניים, אתר אינטרנט) בלימודי עבודה והערכתם.
על התלמיד להירשם להדרכה במסגרת הרישום לקורסי החוג, בשיטת "המכרז" (Bidding). הרישום אינו מצריך הקצאת נקודות.
1051.4224.01 דרכים לדעת: סדנה בשיטות מחקר איכותניות
מטרת הקורס להכשיר את התלמידים בשמוש בשטות מחקר איכותניות שונות, יניח יסודות להבנת שלבי מחקר איכותני, אסוף נתונים ואופני נתוח. הקורס יציע אופנים שונים של מחקר איכותני וישלב קריאה ודיון בשיטות אלה תוך התבססות על מחקרים שפורסמו, ובמקביל תדרש התנסות בשיטות שונות. המטרה היא לשלב בין הבנה תיאורטית של ההגיון של שיטות אלה לבין תרגול והתנסות פרקטית בהן. בין השטות שיידונו: תצפית, ראיונות לסוגיהן, נתוח טקסטים שונים, עבודה בארכיון ונתוח מסמכים וכד'. חובות הקורס: קריאה והשתתפות פעילה בכתה, הגשת עבודה מסכמת שתכלול דיווח וניתוח של התנסות בשדה המחקר האיכותני.
1051.4002.01 שיטות מחקר כמותיות
מטרת הקורס היא לספק לתלמיד כלים הנחוצים לשם הערכת מחקר הנעשה בידי אחרים. השיעור יפתח בחזרה על נושא הרגרסיה. לאחר מכן יידונו בהרחבה הנושאים הבאים: משתנים וסולמות מדידה, אוכלוסיות, מדגמים והסקת מסקנות בהתבסס על מדגמים; תקפות ומהימנות; מערכי מחקר; איסוף נתונים; ניתוח נתונים; הצגת נתונים.
1051.4077.01 קורס מחקר נושאי: היבטים כלכלים וחברתיים של הגירה
בקורס נסקור תיאוריות ומחקרים בנושאים מרכזיים בתחום הגירה וניידות בין- לאומית של עובדים. נבחן מחקרים כמותיים ואיכותניים בתחום ההגירה כמו: מאפייני מהגרים והשתלבותם בשוק העבודה, ההשלכות של הגירה על המעמד החברתי-כלכלי של מהגרים, ההשלכות של הגירה על מאפיינים תרבותיים, חברתיים, וכלכליים במדינה הקולטת. המפגש עם הגישות ונקודות המבט השונות יאפשר לסטודנטים להתוודע לשאלות אמפיריות מעולם המעשה.
1051.4078.01 קורס מחקר נושאי: למידה ארגונית
בקורס יוצגו לתלמידים מחקרים אמפיריים העוסקים באופנים שונים של למידה ארגונית, ובמאפיינים שנמצאו קשורים להצלחה (או אי הצלחה) של למידה ארגונית בעולם ובישראל. הקורס ידון בהשפעתם של תהליכים פנים ארגוניים (כגון מיון עובדים ותחלופה) על למידה ארגונית, ובתפקידם של לקוחות, עובדים וארגוני עובדים בתהליך הלמידה. התלמידים יידרשו לקרוא מחקרים לקראת כל שעור, להשתתף בדיונים אודותיהם במהלך השיעור, להציג רפרט במהלך הקורס ולהגיש עבודה מסכמת בסופו.
1051.4553.01 סדנת תזה
הסדנה מיועדת להדריך את התלמידים בגיבוש נושא לתזה ובכתיבת הצעה למחקר אודות נושא זה. ההדרכה תיעשה על ידי מורי הסדנה במפגשים כיתתיים ובמפגשים אישיים. הדגש יושם על בחירת נושא מחקר ראוי וניתן לביצוע, ועל כתיבת הצעת מחקר שתכלול את הרקע התיאורטי של המחקר שייבחר ואת המתודולוגיה המוצעת על ידי התלמיד לביצועו. הציפייה הינה שעם סיום הסדנה יוצמד כל תלמיד למנחה לתזה – על בסיס ההצעה שכתב.
1051.4079.01 פרקטיקום במשאבי אנוש וייעוץ ארגוני
במסגרת הפרקטיקום נבחן את ההיבטים המעשיים של ניהול משאבי אנוש וייעוץ ארגוני, נפתח ידע רלבנטי לעיסוקים אלה ונעבוד על פיתוח הכישורים הנדרשים. התלמידות יוצבו כמשתלמות בארגונים שונים במידת האפשר על פי תחומי העניין שלהן, והן תשתתפנה בהיבטים שונים של העבודה המעשית בארגון על פי תיאום עם הארגון וצרכיו. התלמידים ינהלו יומן שדה מפורט המתעד את עבודתם בארגון, יקבלו הנחיה מגורמים בארגון, ויציגו ויקבלו משוב על עבודתם והנחיה במסגרת פגישות הסמינר.
דרישות קדם: שיטות מחקר איכותיות, התנהגות ארגונית
דרישות הסמינר: לפחות יום עבודה מלא אחד בשבוע בארגון (או היקף דומה של שעות על פני השבוע) בתיאום עם צרכי הארגון. השתתפות מלאה ואקטיבית בכל המפגשים, הגשת עבודה מסכמת בתיאום עם מרצה הקורס.
חומר ביבליוגרפי יחולק בכיתה בהתאם לצורך ולתחומי העיסוק הספציפיים של התלמידים.