תיאור הקורסים
1071.3557.01 מוח, התנהגות, והמערכת החיסונית: השפעות לחץ על פגיעות למחלות והתפתחות סרטן
הסמינר יסקור את העדויות לקשר שבין המוח והמערכת החיסונית, המנגנונים הפיזיולוגיים, וההשפעות הפסיכולוגיות על קשר זה ועל פגיעות למחלות. הסמינר יכלול בנוסף מבוא למערכת החיסונית וטכניקות מעבדה לרישום וחקר מדדים חיסוניים.
1071.3621.01 מרחק פסיכולוגי
בני אדם חושבים רבות על דברים מחוץ לחוויה הישירה של עצמם כאן ועכשיו. כך לדוגמא הם מתכננים לעתיד, חושבים על מקומות רחוקים, לוקחים נקודת מבט של בני אדם אחרים ושוקלים אירועים בעלי סיכויים נמוכים להתממש. לפי תיאורית רמת ההבניה מה שמאפשר לחשוב על אותם אירועים ו/או אובייקטים רחוקים היא היכולת לחשוב בצורה אבסטרקטית. סמינר זה יתמקד בהשפעות של מרחק פסיכולוגי (בזמן, במרחב, מבחינה חברתית ומבחינה הסתברותית) על התנהגויות בתחומי למידה וקבלת החלטות הן של יחידים והן של ארגונים. לדוגמא, כיצד מרחק משפיע על הכללת חומר נלמד, כיצד עבודה בצוותים וירטואליים משפיעה על התחשבות בשיקולים לטווח הארוך בקבלת החלטות.
1071.3623.01 מובן, משמעות וחשיבה סמלית
הסמינר יעסוק בנושאים הבאים: מהם מובן ומשמעות - הגדרות וגישות; סוגים של משמעות; סימן, סמל ומטפורות; גישות שונות למדידת משמעות; משמעות בינאישית ומשמעות אישית, משמעות ושפה; התפקידים של המשמעות בתחומים שונים - פעילות קוגניטיבית, תכונות אישיות, תפקוד חברתי, פסיכופתולוגיה, תפיסת האני והזולת, פסיכותרפיה; משמעות ויצירתיות; משמעות באמנות; משמעות החיים.
1071.3660.01 ערך עצמי, גזענות, וסקסיזם: שיפוט אוטומטי של העצמי והזולת
שיפוט עצמי ושיפוט אחרים אלו פעולות שכיחות מאוד בקרב בני-אדם, וקשה להגזים בהערכת השפעתן על רווחתנו ורווחת הזולת. בני-אדם מסוגלים לשפוט את עצמם ואחרים באופן אוטומטי, ללא מאמץ, ללא כוונה, ואולי אפילו ללא מודעות. בסמינר אמפירי זה, נלמד כיצד פסיכולוגים חוקרים שיפוט חברתי אוטומטי, בהקשר של ערך עצמי, גזענות וסקסיזם. כמו כן, נבחן דרכים להוסיף ידע בנושא באמצעות מחקר אמפירי. שאלות מחקר לדוגמה: כיצד נבחין בין אנשים הנוטים לשפוט את עצמם באופן אוטומטי לחומרה ואנשים הנוטים להאדיר את עצמם באופן אוטומטי? מה ההשפעה של שליפה אוטומטית של סטריאוטיפים גזעניים וסקסיסטים? האם סקסיזם אוטומטי משמר את יחסי הכח בין המינים באופן סמוי, גם בקרב אנשים המאמינים שאינם סקסיסטים?
1071.3609.01 התמודדות הורים ומורים עם ADHD ובעיות התנהגות של ילדים
זהו סמינר מחקרי-קליני העוסק בהתמודדות של הורים עם ילדים הסובלים מבעיות התנהגות והפרעת קשב וריכוז; הסמינר מתקיים בשיתוף ה"המרפאה לטיפול מערכתי ב-ADHD" בבית החולים שניידר.
במסגרת סמינר זה הסטודנטים ילוו את הטיפול הניתן להורים ע"י פסיכולוגים מהמרפאה, ינהלו שיחות תמיכה טלפוניות עם ההורים וייקחו חלק פעיל וחשוב בעבודת המרפאה.
במהלך הסמינר ילמדו הסטודנטים את שיטת הטיפול של ההתנגדות הלא אלימה והסמכות החדשה, ילמדו על הפרעות התנהגות ועל ADHD ירכשו מיומנות בתמיכה טיפולית, ניסיון בכתיבת סיכום אינטייק, הצגת מקרה ועוד.
במסגרת חובות הקורס הסטודנט יצטרף לטיפולים במרפאה (סה"כ 2 טיפולים במהלך השנה כולה, אורך כל טיפול כ-12 מפגשים). הטיפולים מתקיימים בשעות אחה"צ או הערב במרכז שניידר בפתח-תקווה. בנוסף הסטודנט יקיים 2 שיחות טלפוניות שבועיות עם המשפחה בטיפול (עבור כל טיפול) שאורכן כ- 30 דקות (ההורים הם אלו שמתקשרים) ובמידת הצורך, יקיים ביקור בית אצל המשפחה בטיפול. כמו כן, הסטודנט יידרש ללוות שלושה ימי אינטייקים בשנה המתקיימים במרפאה בשניידר בימי ראשון ושלישי, שעות האינטייק הן שעות הבוקר-צהריים ואורכו של כל אינטייק הוא כשעה, בכל יום אינטייקים יתקיימו עד שלושה אינטייקים לכל היותר.
תנאי מקדים להשתתפות בסמינר הוא השתתפות בימי הכשרה אשר יתקיימו באוניברסיטת תל אביב בתאריכים: 15/10/20 יום חמישי בשעות 09:00-15:00.
16/10/20, 23/10/20 יום שישי בשעות 09:00-13:30.
לכל שאלה בנוגע לסמינר ניתן לפנות לרכזות הסמינר - ליטל ודקלה בכתובת מייל: seminaradhd2020@gmail.com
מומלץ לקרוא את ספרו של פרופ' חיים עומר "הסמכות החדשה" לפני ההכשרה על מנת להפיק ממנה את המרב.
העבודה הסמינריונית של הסטודנטים תעסוק בחוסר אונים הורי/מורי, מנקודת מבט טיפולית ומחקרית.
1071.3651.01 איך אנחנו מזהים אנשים?
ליכולת שלנו לזהות אנשים מוכרים יש חשיבות גדולה באינטראקציה בינאישית תקינה. זיהוי אנשים נעשה בדרך כלל באמצעות זיהוי פנים. עם זאת, בנוסף לפנים קיים מידע נוסף בו אנחנו משתמשים, בעיקר כשאין לנו גישה לפנים, כמו קול וגוף.
במסגרת הסמינר נדון במחקר שבודק איך פנים, גופים וקולות אנושיים מיוצגים ואיזה שימוש נעשה בהם לזיהוי אנשים. אנחנו נבחן את הדמיון, השוני והאינטראקציה בין המנגנונים שמעבדים את הגירויים החברתיים החשובים האלה.
1071.3658.01 היבטים נוירובילוגיים של הפרעות התנהגות חברתית
בסמינר זה נעסוק בהבנת המנגנונים הנוירוביולוגיים האחראיים להתפתחות הפרעות נוירופסיכיאטריות כגון אוטיזם, תסמונת ויליאמס, חרדה ועוד. נלמד על הבסיס הגנטי האחראי להפרעות נוירופסיכיאטריות, והמעגלים העצביים אשר אחראיים על התנהגויות הנפגעות בהפרעות אלה, בדגש על התנהגות חברתית וחרדה. נסקור את הכלים המחקריים בעזרתם חוקרים את הנוירוביולוגיה האחראית להתפתחות הפרעות אלה, וביניהם עכברים מוטנטים מהונדסים גנטית, שיטות למיפוי איזורים מוחיים ואיפיון תפקודם, היבטים מולקולריים, וכלים לבחינת התפקוד ההתנהגותי הקשור להפרעות אלה. במהלך הסמינר נסקור מחקרים מרכזיים אשר הובילו לתפיסות המובילות כיום, בבעיות המרכזיות אשר עדיין קיימות בתחום, ונדון מה הם הצעדים הבאים הנדרשים כדי להבין טוב יותר את הסיבות והטיפולים האפשריים להפרעות אלו.
מטלה: בסיום הסמינר יהיה על הסטודנטים לחבר סיכום קצר בנוגע למאמרי מחקר הקשורים לנושאים הנלמדים בסמסטר א', או לחבר הצעת מחקר קצרה המתארת מחקר בנושאים הקשורים לנושא הסמינר.
1071.3666.01 שליטה-עצמית
מהי שליטה עצמית? כיצד גורמים חיצוניים (כגון מרחק מהמטרה) ופנימיים (כגון רגשות) משפיעים על שליטה עצמית? באילו אסטרטגיות שליטה עצמית אנשים משתמשים, ואילו מהן נחשבות יעילות? באילו תחומים? בסמינר אמפירי זה נסקור מודלים תיאורטיים וממצאים אמפיריים העוסקים בשאלות אלו. בנוסף ובאופן מעשי יותר סטודנטים יתבקשו לתכנן ולבצע מחקר המתייחס לאחד מנושאים אלו.
1071.4691.01 הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית: תיאוריה ומחקר
הקורס יעסוק במודלים קוגניטיביים של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית עם התמקדות על המודל שהתפתח במעבדה שלנו, שמניח שהבעיה המרכזית ב-OCD היא קושי לגשת למצבים פנימיים, כולל תחושות, רגשות, ואף מצבים פיזיולוגיים. במסגרת הסמינר נסקור את הרקע התיאורטי למודל שלנו ואת המחקרים שתומכים בו ונחשוב על מחקרים חדשים עם דגש על כאלה שיוכלו לתרום לא רק להבנת ההפרעה אלא גם לטיפול בה.
1071.3667.01 נוירוביולוגיה של התמכרות לסמים ואלכוהול
התמכרות לסמים ולאלכוהול היא מההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בעולם, והנזקים הבריאותיים, חברתיים וכלכליים של הפרעה זו הם עצומים. למרבה הצער הטיפולים תרופתיים והתנהגותיים הם בעלי יעילות מוגבלת, ורוב המטופלים חוזרים לשימוש בסם בתוך כמה חודשים. במסגרת הסמינר נסקור את העדויות לבסיס המוחי-ביולוגי להתמכרויות לסמים ולאלכוהול. בנוסף, נעסוק בקשרי הגומלין בין תהליכי למידה וזיכרון לבין התמכרות, ונדון במודלים התיאורטיים ההתנהגותיים-פיזיולוגיים העיקריים בתחום. כמו-כן, נדון בהיבטים תרופתיים והתנהגותיים של טיפול בהתמכרויות, ונסקור מודלים בבעלי-חיים המסייעים להבין את התהליכים הקוגניטיביים והנוירוביולוגיים המופרעים בהתמכרות, ולפתח דרכי הטיפול חדשות, תוך מניפולציות של זיכרון ושל תהליכים ביולוגיים. הסטודנטים יהיו שותפים פעילים בסמינר, ויציגו בעצמם מחקרים בתחום. העבודה הסופית בסמינר היא עבודה תיאורטית.
1071.4770.01 מודעות וקשב
1071.4831.01 מודולציה מוחית של זיכרונות בבני אדם
למוח שלנו יש יכולת מרשימה לעבור שינויים פלסטיים המאפשרים שיפור הדרגתי בביצועים של מטלות תפיסתיות ומוטוריות נרכשות, תוך יצירת זיכרונות ארוכי-טווח. בסמינר זה נדון במחקרים שמטרתם להבין את הקשר בין יצירת זיכרונות אלו, עדכונם, והדרך בה הם מיוצגים במוח, לבין למידה פרוצדורלית. בנוסף, נדון גם בהשלכות הקליניות של מחקרים אלו.
1071.4776.01 מנגנוני קבלת החלטות
אינטגרציה של אינפורמציה מסוגים שונים היא תהליך מרכזי בקבלת החלטות. לדוגמה, החלטה יכולה להתבסס על אינפורמציה תפיסתית (מי מבין שתי סדרות של קווים היא הארוכה יותר), ערכים מספריים (מי מבין שתי סדרות של מחירי-מניות היא בעלת ממוצע גבוה יותר), או תכונות רגשיות (מי מבין שני שותפים אפשריים לדירה הוא נעים יותר). לעיתים, אנשים מסוגלים לשקלל ערכים באופן לא-מודע (או כמעט לא מודע). הסמינר יעסוק במחקרים אמפיריים שינסו לאפיין את היכולת והאופן שבו מערכת האינטגרציה האנושית פועלת. נושא אחד שייחקר הוא התפקיד הפוטנציאלי של הבדלים בינאישיים (קיבולת זיכרון העבודה, הבדלים אישיותיים, כגון אימפולסיביות, צורך בסגירות קוגניטיבית וכו') בקבלת החלטות. נושא נוסף שייחקר הוא גורמים שונים שיכולים לשפר את תהליך קבלת ההחלטות. על משתתפי הסמינר להיות בוגרי הקורס "קבלת החלטות: תאוריות, מודלים ותהליכים קוגניטיביים" (או להשלימו במקביל לסמינר).
1071.3659.01 סולם אובייקטיבי, תפיסה סובייקטיבית: ייצוג מוחי תלוי הקשר
ניסיוננו בעולם, כמו גם מחקרים התנהגותיים, מראים שגם אם שני אנשים נמצאים באותה סיטואציה, הם לא בהכרח יחוו ויפרשו אותה בצורה דומה. אנחנו חווים את העולם דרך פילטרים סובייקטיביים התלויים בין השאר בידע והניסיון שצברנו, מצבנו הרגשי וההורמונלי וכו'. בסמינר נדון במחקרים העוסקים במנגנונים המוחיים העומדים בבסיס תפיסה סובייקטיבית זו, בקשר של מנגנונים אלו לתקשורת בין אישית, ונחשוב כיצד ניתן להרחיב ידע זה.
1071.3658.01 היבטים נוירוביולוגיים של תסמונות נוירוגנטיות
1071.8000.01 הבסיס הביולוגי של אמפטיה והתנהגות פרו חברתית