תיאור הקורסים

החוג ללימודי עבודה

תואר ראשון

  • קורסי חובה
  • קורסי בחירה
  • סמינרים
קורסי בחירה

 

1051.3423.01 שילוב והדרה של החברה הערבית בשוק העבודה
הקורס יעסוק בנושאים הקשורים למעמדם של הערבים בשוק העבודה והמדיניות הכלכלית כלפיהם. הקורס יסקור את מאפייניהם ומעמדם של הערבים בשוק העבודה, המורכבות של יחסי מיעוט ורוב בהקשר של האוכלוסייה הערבית בשוק העבודה, השינויים החברתיים, הדמוגרפיים והכלכליים שעברו על האוכלוסייה הערבית מאז קום המדינה ועד היום והתרומה של המדיניות הכלכלית בשילובם של הערבים בשוק העבודה. הקורס יסקרו תיאוריות ומחקרים יישומים בנושאים מרכזיים של תעסוקה, הכנסה, עוני, חינוך, ואי-שוויון.

 

1051.3418.01 בעלי מוגבלויות ושוק העבודה
הקורס יעסוק בסוגיות הנוגעות לבעלי מוגבלויות בשוק העבודה, בהיבטים שונים. מטרתו של הקורס הינה לספק הבנה אודות המדיניות כלפי בעלי מוגבלויות בשוק העבודה כמו גם הבנה אודות התנסויותיהם וחוויותיהם של בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. נבחן תיאוריות, מחקר קלאסי ומחקר עכשווי בנושאים הקשורים לשוק העבודה מבעד לעדשת המוגבלות כדוגמת תעסוקה, עמדוֹת כלפי בעלי מוגבלויות, סטיגמה, אפליה, גיוון ועוד.

 

1051.3425.01 היסטוריה של עובדים, 1900-1950
הקורס דן במאפיינים של היסטוריה של עובדים (Labor history), ובוחן את המאפיינים הללו בהתנסויות של עובדים ועובדות בהיסטוריה ישראלית במחצית הראשונה של המאה העשרים. דגש ינתן על שאלות המחקר שמעסיקות היסטוריונים של עובדים ועובדות, על המקורות האמפיריים לחקר השאלות הללו, ועל יישומם בהיסטוריה של עובדים במחצית הראשונה של המאה העשרים. הסטודנטים יכתבו עבודת ביניים ועבודת גמר.

 

1051.3422.01 צעדים ראשונים בפייתון
איך מחשבים עובדים, ממה הם בנויים ואיך גורמים להם לעשות כל כך הרבה דברים? למרות שהמחשבים חיוניים כמעט בכל היבט בחיינו ועל אף שאנחנו עושים בהם שימוש מסיבי ויומיומי, רובנו מוצאים את עצמנו נבוכים למול השאלות האלו. היום זה כבר ברור: כדי להבין טוב יותר את העולם, צריך להבין מחשבים. אנחנו נתקלים במושגים כמו ביטים ובייטים, 0 ו-1, אלגוריתמים ותכנות ? אבל מה הם באמת אומרים?
בקורס זה תקבלו תשובות לשאלות אלו ועוד. תלמדו כיצד מחשבים, שבסופו של דבר עשויים מחתיכות מתכת וסיליקון, מסוגלים לבצע פעולות מורכבות כמו חישובים מתמטיים, חיפוש במאגר נתונים וניתוח תמונה. מעבר להבנת עקרונות תיאורטיים, תלמדו ותתנסו בעצמכם בכתיבת קוד בשפת התכנות הפופולרית פייתון. (python) יתרה מזו, הקורס אינו דורש כל ידע קודם.
הלמידה בקורס מבוססת על סרטוני וידאו עשירים באנימציות, בהדגמות, וגם בהומור. בנוסף לכך, יעמדו לרשותכם קטעי קריאה קצרים, סרטונים שידריכו אתכם בכתיבת קוד שלב אחר שלב, והזדמנויות רבות לתרגל כתיבת קוד בעצמכם. כל הסרטונים מלווים בכתוביות בעברית ובערבית.

1051.4545.01 פנסיה ופרישה
מטרת הקורס היא להקנות לתלמידים נקודת מבט רחבה על הסדרי פנסיה, פרישה וגילנות  בישראל. בקורס יוצגו שאלות תיאורטיות אשר ילוו את הדיון לאורך השיעורים השונים, כגון: האם וכיצד על המדינה להתערב בשוק הפנסיה? מה ההבדל בין ניהול פרטי לניהול ציבורי? כיצד ראוי לחלק את העלויות והסיכונים בין העובד למעביד למדינה? כיצד מקדמים אוריינות פנסיוניות? לאורן של שאלות אלו ינותחו סוגיות שונות לרבות הסדרי הפנסיה התקציבית, קרנות הפנסיה הוותיקות, קרנות הפנסיה החדשות, קופות גמל, ביטוחי מנהלים, רפורמת דמי הניהול, הנהגת פנסיית חובה, ניידות זכויות פנסיוניות, גיל הפרישה, אפליה מחמת גיל, עבודה מותאמת לעובדים מבוגרים וקצבאות אזרחים וותיקים.

 

1051.3420.01 שוקולד ויהלומים: מיקרו-היסטוריה של תעשיות
מטרת הקורס לדון בהיסטוריה של תעשיות השוקולד והיהלומים בחברה הישראלית. יושם דגש על ההקשרים ההיסטוריים והגלובליים של הענפים הללו, על המקום שלהם בתהליכי התיעוש המקומיים, על יזמי התעשיות, על תהליכי הייצור, יחסי העבודה בין בעלי ההון והעובדים, ותרבויות השיווק והצריכה שהם פיתחו.  

 

1051.3414.01  גלובליזציה וארגונים: עבודה, תרבות וזהות   
הקורס עוסק בקשרי הגומלין החברתיים, התרבותיים והכלכליים שבין ארגוני עבודה לתהליכי הגלובליזציה, תוך בחינת סוגיות ודילמות שונות הקשורות בארגון, תרבות וזהות בקונטקסט העבודה הגלובלי. הקורס יעסוק בגישות תיאורטיות שונות לגלובליזציה ארגונית, תוך מתן דגש על מחקרים אמפיריים ופרספקטיבות ביקורתיות דרכם נוכל להתבונן בתפקידם של ארגונים בתהליכי גלובליזציה והשפעותיהם על תהליכי חברתיים רחבים, על האופן בו סוגיות ניהוליות שונות מושפעות ומשתנות, וכן במשמעויות של תהליכים אלו על חיי היומיום של עובדים בארגונים בעידן הגלובלי .

 

1051.3416.01 הון חברתי, רשתות חברתיות ושוק העבודה
כיצד האנשים שאנחנו מכירים קשורים סיכויים שלנו למצוא עבודה טובה יותר? באיזה אופן הרשתות התקשורת בארגון משפיעות על זרימת המידע והסיכויים לחדשנות בארגון? לקורס זה יש שתי מטרות עיקריות: ראשית, להקנות הבנה תיאורטית של תחום רשתות החברתיות, והאופן בו מבנה הקשרים החברתיים בין אנשים משפיעים על תהליכים בשוק העבודה, בארגונים, ובחברה. שנית, להקנות כלים פרקטיים לניתוח רשתות חברתיות בעזרת תוכנות ייעודיות.

 

1051.3424.01 ארגוני עובדים בעידן התקשורתי החדש
אחת התוצאות של המחאה החברתית אשר פרצה לחיינו לפני כעשור הייתה גל התאגדויות של עשרות אלפי עובדים, בעיקר בשוק הפרטי. הדבר שינה מן הקצה אל הקצה את מערכת יחסי העבודה באותן חברות תוך כניסת גורם חדש למערכה, בדמות ארגון עובדים אשר מנסה להתנער מהתדמית הארכאית והמסואבת שהוצמדה לו במשך שנים רבות.
כניסת הרשתות החברתיות לחיינו ועולם תקשורתי שהולך ומשנה את פניו חידדו עוד יותר את המתח הסמוי והגלוי הקיים בין ארגון העובדים להנהלה. לא עוד שריפת צמיגים וזעקות מגאפונים, אלא עולם חדש של מהלכי אסטרטגיה וטקטיקה ומפגשים בין פוליטיקה, תקשורת ועבודה מאורגנת.
בקורס ייחשפו הסטודנטים למבנה הייחודי של אותו עידן חדש ולחומרים ממנו הוא מורכב. בנוסף יזכו הסטודנטים לכלים לכתיבה יעילה ונכונה למגוון סוגי המדיה, תרגולים מעשיים, כללים לניהול מו״מ מוצלח, סימולציה של ניהול מאבק עובדים והרצאות אורח של עיתונאים ויושבי ראש ועדים בכירים.

 

1051.3421.01 סוגיות בעבודה וגלובליזציה (קורס בשפה האנגלית)
קורס זה, אשר יינתן בשפה האנגלית, דן במספר סוגיות מרכזיות סביב תמורות בעולם העבודה כתוצאה מתהליכי הגלובליזציה של העשורים האחרונים. הקורס מתחיל בסקירת מספר היבטים ונגזרות של הגלובליזציה הכלכלית, כולל הגלובליזציה של המסחר והפיננסים, המפנה הניאו-ליברלי, תאגידים רב-לאומיים, שרשרות הספקה וערך, הסכמי מסחר בינלאומיים, וממשליות גלובלית (global governance). משם הקורס ממשיך לבחינה של השלכות של התהליכים הנ״ל על חלוקת העבודה הגלובלית, הופעתן של צורות עבודה והעסקה חדשות, הגירת עבודה, ההשלכות לעבודה מאורגנת בין מדינות ובתוכן, ומגמות שינוי בתחום זכויות העובדים ותנאי העבודה.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף