תיאור הקורסים

החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה

תואר שלישי

1041.4272.01  דילמות מתודולוגיות מרכזיות במדעי החברה
במסגרת הקורס נדון בסוגיות מתודולוגיות מרכזיות המעסיקות סוציולוגים במחקר. הקורס אינו מלמד טכניקות מחקר, אלא עוסק באופנים השונים בהם אנו מיישמים מחקר אמפירי. במהלך הסמסטר נדון במגוון גישות למחקר. למשל, מחקר מבוסס נתונים כמותיים, אתנוגרפיה, המחקר ההשוואתי, מחקרי מקרה לעומת מחקרים מייצגים, בעיות של קשר וסיבתיות, ועוד. ננסה לעמוד על היתרונות והמגבלות של גישות שונות ועל הקשר בין שאלות המניעות מחקר והכלים בהם אנו נעזרים לחקירתן. השיעורים יתנהלו כדיון סמינריוני. במהלך הסמסטר התלמידים יידרשו להגיש 4 מטלות קצרות. כמו כן, הם יידרשו להגיש בסוף הקורס עבודת ביקורת על מחקר כלשהו, או להכין הצעת מחקר לעבודת המ.א. או דוקטורט שבמרכזה דיון מתודולוגי המבוסס על הכלים שנלמדו בקורס.

 

1041.4287.01 תיאוריות למתקדמים: הסוציולוגיה והתיאוריה הביקורתית במאה ה-20
הקורס מיועד לתלמידי דוקטורט בחוג ופתוח לתלמידי מ.א. בעלי ידע מוקדם בתיאוריות סוציולוגיות קלאסיות ובתיאוריות סוציולוגיות בנות זמננו. הוא יציג מבט פנוראמי ודינאמי על היחס בין הסוציולוגיה והתיאוריה הביקורתית. שאלת היסוד תהיה: מדוע דילגה הסוציולוגיה על הגל וחזרה לקאנט, ולאור זאת נציג את יחסה של הסוציולוגיה לפנומנולוגיה של קאנט ולפנומנולוגיה של הגל. לאחר דיון ביקורתי בדקדוק הפנימי של הקנון הסוציולוגי תבחן התנועה של התיאוריה הביקורתית וקווי החיתוך שלה עם הסוציולוגיה. בקורס יבחן המתח בין תיאוריה ומטא-תיאוריה, ויעשה ניסיון להציג תנועה תיאורטית בהקשר האינטלקטואלי והפוליטי של התקופה.
תלמידי דוקטורט יתבקשו להציג רפראט שיתבסס על חומרי השיעור (ללא ציון – עובר\לא עובר). הם ידרשו להציג במהלך אחד השיעורים את חומרי הקריאה הרלוונטיים תוך התייחסות למהלך המרכזי של הקורס. ההרצאה תיתן קונטקסטואליזציה היסטורית, תציג את המהלכים המרכזיים של המאמרים ותדגיש את האופן שבו הם מתכתבים האחד עם השני. אחת המטרות היא לפתח דיון על נקודות שבלטו במהלך הקריאה.
תלמידי דוקטורט יתבקשו לנהל שיחת בקיאות בחומר הקורס לקראת סוף הסמסטר  (ללא ציון – עובר\לא עובר)
דרישות קדם: תיאוריות סוציולוגיות קלאסיות ותיאוריות סוציולוגיות בנות זמננו.

1041.5000.01 סדנת דוקטורנטים  - שלב א'
מטרת הסדנה לעזור לתלמידים לפתח ולגבש הצעת מחקר לעבודת דוקטורט.  במהלך הסדנה יידרשו כל התלמידים/ות להציג את הצעת המחקר בפני שאר המשתתפים וגם להגיב בכתיבה לכל סטודנט אחר. מתן ציון "עובר" בסדנה מותנה בהשתתפות סדירה ופעילה בשיעורים ובהצגה של הצעת המחקר באופן משביע רצון בפני הכיתה.

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף