תיאור הקורסים

סמינרים

1071.3557.01 מוח, התנהגות, והמערכת החיסונית: השפעות לחץ על פגיעות למחלות והתפתחות סרטן
הסמינר יסקור את העדויות לקשר שבין המוח והמערכת החיסונית, המנגנונים הפיזיולוגיים, וההשפעות הפסיכולוגיות על קשר זה ועל פגיעות למחלות. הסמינר יכלול בנוסף מבוא למערכת החיסונית וטכניקות מעבדה לרישום וחקר מדדים חיסוניים.
 

1071.3621.01 מרחק פסיכולוגי
זהו סמינר אמפירי העוסק בהשפעות של הרחקה פסיכולוגית על תפיסת גירויים חברתיים, על ניבוי, החלטה ורגש. מימדי המרחק השונים שיבחנו הם מרחק זמן (התרחקות מנקודת הווה לעבר העתיד והעבר) מרחק חברתי (אני לעומת מישהו אחר, קרוב לעומת זר), מרחק פיזי, ומרחק של ייצוג (ייצוג קונקרטי לעומת ייצוג אבסטרקטי). נפתח דרכים לבחון באופן אמפירי את הטענה, הנגזרת מתיאורית רמת ההבניה של נ. ליברמן וי. טרופה, כי לכל מימדי המרחק האלה השפעות דומות, וכי מימדי המרחק עצמם הם חלופיים זה לזה, כך שהרחקה של גירוי במימד אחד גורמת לתפיסתו כרחוק יותר גם במימדים אחרים.

 

1071.3623.01 מובן, משמעות וחשיבה סמלית
הסמינר יעסוק בנושאים הבאים: מהם מובן ומשמעות - הגדרות וגישות; סוגים של משמעות; סימן, סמל ומטפורות; גישות שונות למדידת משמעות; משמעות בינאישית ומשמעות אישית, משמעות ושפה; התפקידים של המשמעות בתחומים שונים - פעילות קוגניטיבית, תכונות אישיות, תפקוד חברתי, פסיכופתולוגיה, תפיסת האני והזולת, פסיכותרפיה; משמעות ויצירתיות; משמעות באמנות; משמעות החיים.
 

1071.3644.01 מנגנונים מוחיים בחיקוי ולמידה
בני אדם מומחים בלמידה ע"י התבוננות וחיקוי של אחרים. בסמינריון זה נעסוק במנגנונים המוחיים התומכים בהתנהגות זו ובקשר בינם לבין הבנת האחר.

 

1071.3660.01 ערך עצמי, גזענות, וסקסיזם: שיפוט אוטומטי של העצמי והזולת
שיפוט עצמי ושיפוט אחרים אלו פעולות שכיחות מאוד בקרב בני-אדם, וקשה להגזים בהערכת השפעתן על רווחתנו ורווחת הזולת. בני-אדם מסוגלים לשפוט את עצמם ואחרים באופן אוטומטי, ללא מאמץ, ללא כוונה, ואולי אפילו ללא מודעות. בסמינר אמפירי זה, נלמד כיצד פסיכולוגים חוקרים שיפוט חברתי אוטומטי, בהקשר של ערך עצמי, גזענות וסקסיזם. כמו כן, נבחן דרכים להוסיף ידע בנושא באמצעות מחקר אמפירי. שאלות מחקר לדוגמה: כיצד נבחין בין אנשים הנוטים לשפוט את עצמם באופן אוטומטי לחומרה ואנשים הנוטים להאדיר את עצמם באופן אוטומטי? מה ההשפעה של שליפה אוטומטית של סטריאוטיפים גזעניים וסקסיסטים? האם סקסיזם אוטומטי משמר את יחסי הכח בין המינים באופן סמוי, גם בקרב אנשים המאמינים שאינם סקסיסטים?


 

1071.3662.01 תיקון יחסים חברתיים
הסמינר יעסוק בהיבטים שונים הקשורים בשיפור היחסים בין קבוצות שיחסי הכוח ביניהן אינם שוויוניים. באופן ספציפי יותר, הסמינר יעסוק בשני קווי מחקר. האחד יעסוק בגורמים המשפיעים על יחסי עזרה בין גברים ונשים והאופן שבו עזרה כזו יכולה לשמר או לאתגר את תפקידי המגדר המסורתיים (בהם נשים אחראיות על הספירה הביתית, וגברים – על הספירה הציבורית). השני יעסוק במסרים שחברי קבוצות רוב ומיעוט (כגון, יהודים ודרוזים במדינת ישראל) בוחרים להעביר אלה לאלה, תוך התמקדות בצורך האימפליסיטי בכוח (implicit power motive) והצדקת המערכת (system justification) כגורמים מרכזיים המשפיעים על בחירת המסרים הבין-קבוצתיים. בפגישות הראשונות יוצגו רעיונות תיאורטיים וממצאים אמפיריים בנושאים אלה, שהחלו להיחקר רק בשנים האחרונות. לאחר ההצגה של העקרונות התיאורטיים והממצאים האמפיריים הבסיסיים, הסטודנטים יתחלקו לצוותים ויבצעו ניסוי אמפירי שמטרתו לבחון שאלה אשר עולה מתוך החומר שהוצג. כל הניסויים ישתלבו בתוכנית המחקר של דוקטורנטיות במעבדתה של ד"ר שנבל ויוצג בפני הכיתה לפני ההרצה. לבסוף, כל סטודנט (בנפרד) יגיש עבודה סמינריונית המסכמת את המחקר ותוצאותיו. מן הסטודנטים בקורס נדרשת יכולת סטטיסטית גבוהה, שכן ניתוח התוצאות מצריך ידע סטטיסטי מתקדם שיילמד אף הוא במהלך הקורס. כמו כן, מכיוון שכל הניסויים יועברו בצורה ממוחשבת, נדרשת מן הסטודנטים גישה בסיסית לתכנות (ורצוי אף ידע וניסיון בתחום התכנות).
כדי להבין את הנושאים בהם הקורס עוסק, מומלץ לעיין במאמרים הבאים:   

Shnabel, N., Bar-Anan, Y., Kende, A., Bareket, O., & Lazar, Y. (2016). Help to perpetuate traditional gender roles: Benevolent sexism increases engagement in dependency-oriented cross gender helping. Journal of Personality and Social Psychology, 110, 55-75.

Ditlmann, R. K., Purdie-Vaughns, V., Dovidio, J. F., & Naft, M. J. (2017). The implicit power motive in intergroup dialogues about the history of slavery. Journal of Personality and Social Psychology, 112, 116-135.

 

1071.4827.01 מנגנונים נוירוביולוגיים והתנהגותיים בהתמכרות לאלכוהול
​אלכוהוליזם הוא מההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בעולם, והנזקים הבריאותיים, חברתיים וכלכליים של הפרעה זו הם עצומים. למרבה הצער עדיין אין טיפול תרופתי או התנהגותי יעיל להפרעה זו ורוב המטופלים חוזרים לשימוש באלכוהול בתוך כמה חודשים. במסגרת הסמינר נסקור את העדויות לבסיס המוחי-ביולוגי להתמכרויות לסמים, עם דגש על אלכוהוליזם. בנוסף, נעסוק בקשרי הגומלין בין תהליכי למידה וזיכרון לבין התמכות, ונדון במודלים התיאורטיים ההתנהגותיים-פיזיולוגיים העיקריים בתחום. כמו כן, נדון בהיבטים תרופתיים והתנהגותיים של טיפול באלכוהליזם, ונסקור מודלים בבעלי-חיים המסייעים להבין את התהליכים הקוגניטיביים והנוירוביולוגיים המופרעים בהתמכרות, ולפתח דרכי הטיפול חדשות, תוך מניפולציות של זיכרון ושל תהליכים ביולוגיים.
 

1071.3609.01 התמודדות הורים ומורים עם אלימות ילדים
זהו סמינר מחקרי-קליני העוסק בהתמודדות של הורים עם ילדים הסובלים מבעיות התנהגות והפרעת קשב וריכוז; הסמינר מתקיים בשיתוף ה"המרפאה לטיפול מערכתי ב-ADHD" בבית החולים שניידר.
במסגרת סמינר זה הסטודנטים ילוו את הטיפול הניתן להורים ע"י פסיכולוגים מהמרפאה, ינהלו שיחות תמיכה טלפוניות עם ההורים וייקחו חלק פעיל וחשוב בעבודת המרפאה.
במהלך הסמינר ילמדו הסטודנטים את שיטת הטיפול של ההתנגדות הלא אלימה והסמכות החדשה, ילמדו על הפרעות התנהגות ועל , ADHD ירכשו מיומנות בתמיכה טיפולית, ניסיון בכתיבת סיכום אינטייק, הצגת מקרה ועוד.
במסגרת חובות הקורס הסטודנט יצטרף לטיפולים במרפאה (סה"כ 2 טיפולים במהלך השנה כולה, אורך כל טיפול כ-12 מפגשים). הטיפולים מתקיימים בשעות אחה"צ או הערב במרכז שניידר בפתח-תקווה. בנוסף הסטודנט יקיים 2 שיחות טלפוניות שבועיות עם המשפחה בטיפול (עבור כל טיפול) שאורכן כ- 30 דקות (ההורים הם אלו שמתקשרים) ובמידת הצורך, יקיים ביקור בית אצל המשפחה בטיפול. כמו כן, הסטודנט יידרש ללוות שלושה ימי אינטייקים בשנה המתקיימים במרפאה בשניידר בימי ראשון ושלישי, שעות האינטייק הן שעות הבוקר-צהריים ואורכו של כל אינטייק הוא כשעה, בכל יום אינטייקים יתקיימו עד שלושה אינטייקים לכל היותר. 
תנאי מקדים להשתתפות בסמינר הוא השתתפות בימי הכשרה אשר יתקיימו באוניברסיטת תל אביב בתארכים: 9-11.10.18
לפניות ניתן לפנות לשון יפה ורפאל אוסמו רכזי הסמינר, seminarnvr@gmail.com
מומלץ לקרוא את ספרו של פרופ' חיים עומר "הסמכות החדשה" לפני ההכשרה על מנת להפיק ממנה את המרב.
העבודה הסמינריונית של הסטודנטים תעסוק בחוסר אונים הורי/מורי, מנקודת מבט טיפולית ומחקרית. 

1071.3651.01 איך אנחנו מזהים אנשים?
ליכולת שלנו לזהות אנשים מוכרים יש חשיבות גדולה באינטראקציה בינאישית תקינה. זיהוי אנשים נעשה בדרך כלל באמצעות זיהוי פנים. עם זאת, בנוסף לפנים קיים מידע נוסף בו אנחנו משתמשים, בעיקר כשאין לנו גישה לפנים, כמו קול וגוף.
במסגרת הסמינר נדון במחקר שבודק איך פנים, גופים וקולות אנושיים מיוצגים ואיזה שימוש נעשה בהם לזיהוי אנשים. אנחנו נבחן את הדמיון, השוני והאינטראקציה בין המנגנונים שמעבדים את הגירויים החברתיים החשובים האלה.

 

1071.4831.01 מודולציה מוחית של זכרונות בבני אדם
למוח שלנו יש יכולת מרשימה לעבור שינויים פלסטיים המאפשרים שיפור הדרגתי בביצועים של מטלות תפיסתיות ומוטוריות נרכשות, תוך יצירת זיכרונות ארוכי-טווח. בסמינר זה נדון במחקרים שמטרתם להבין את הקשר בין יצירת זיכרונות אלו, עדכונם, והדרך בה הם מיוצגים במוח, לבין למידה פרוצדורלית. בנוסף, נדון גם בהשלכות הקליניות של מחקרים אלו.


1071.4932.01 מה תפקיד של מודעות באינטגרציה סמנטית
מה התפקיד הפונקציונלי של החוויה המודעת? האם היא הכרחית לתהליכים קוגניטיביים, או רק נלווית אליהם? אחת ההצעות הבולטות בתחום היא שהמודעות נדרשת לתהליכי אינטגרציה סמנטית, המצריכים מעבר של מידע ותהליכי עיבוד משותפים לאזורים רבים במוח. בסמינר נבחן טענה זו, ונתמקד במעורבות המודעות בתהליכי אינטגרציה סמנטית גבוהה של אובייקטים וסצנות.


1071.4770.01 מודעות וקשב
 



1071.3658.01 היבטים נוירובילוגיים של הפרעות התנהגות חברתית




1071.5614.01 ממשק מוח מכונה בנוירופסיכיאטריה



1071.3659.01 סולם אובייקטיבי, תפיסה סובייקטיבית: ייצוג מוחי תלוי הקשר 

ניסיוננו בעולם, כמו גם מחקרים התנהגותיים, מראים שגם אם שני אנשים נמצאים באותה סיטואציה, הם לא בהכרח יחוו ויפרשו אותה בצורה דומה. אנחנו חווים את העולם דרך פילטרים סובייקטיביים התלויים בין השאר בידע והניסיון שצברנו, מצבנו הרגשי וההורמונלי וכו'. בסמינר נדון במחקרים העוסקים במנגנונים המוחיים העומדים בבסיס תפיסה סובייקטיבית זו, בקשר של מנגנונים אלו לתקשורת בין אישית, ונחשוב כיצד ניתן להרחיב ידע זה.​
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף