תיאור הקורסים

מדיניות ציבורית

התכנית לניהול סכסוכים וגישור ע"ש אוונס

תואר שני

1084.4205.01 בניית הסכמות בארגונים: סוגיות מחקריות ויישומיות - ד"ר לימור קסלר לדלסקי
סמינריון זה נועד ללמד סדרה של כלים המשמשים ליישוב סכסוכים ארגוניים. יוצגו טכניקות להערכת סכסוך, להנחיית קבוצות לטיפול בקונפליקט ולבניית הסכמות בארגונים וכד'. הבסיס התיאורטי ישולב בתרגול מעשי.
במסגרת המטלה הסופית ידרשו הסטודנטים לעבודת סמינר יישומית או עבודה תיאורטית או עבודת מחקר אמפירית. הסמינר יורכב משיעור פרונטאלי, שיעורים בעלי אופי של סדנה, רפראטים של הסטודנטים ופגישות אישיות.

1084.4426.01 הסכסוך כדרך חיים בישראל: חמישה סכסוכים מרכזיים בחברה הישראלית - ד"ר יובל בנזימן
הקורס יעסוק בסכסוכים מרכזיים בחברה הישראלית, הרקע להם, הקשרים ביניהם וכיצד הם כרוכים זה בזה. נבחן את האופן בו הסכסוכים משפיעים על חיי היום-יום בחברה הישראלית ולמעשה מכתיבים חלק משמעותי מהתנהלותה. בניסיון להבין את החברה הישראלית כחברה החיה בסכסוכים מתמידים, נבחן כיצד תיאוריות שונות מתחומי חקר הסכסוכים, הפסיכולוגיה החברתית, הסוציולוגיה ומדעי המדינה, מסבירות את התנהלות הקבוצות השונות בחברה, ואת התנהלות החברה הישראלית בכלל. הסטודנטים יידרשו להגיב בכתב לחומר הקריאה, לכתוב עבודה מסכמת על סכסוך כלשהו בחברה הישראלית לפי בחירתם, ולהציג עבודה זו בכיתה.
 

1084.4218.01 העימות: פונדמנטליזם דתי מול הדמוקרטיות - אתגר הגישור – פרופ' יהושע גתי
הפונדמנטליזם הדתי המלווה בטרור מיליטנטי הוא מסימני התקופה. בעקבות האביב הערבי   פרצו קבוצות מיליטנטיות בעלות צביון עממי לאומי דתי.  הפונדמנטליזם מבקש למחוק את דפוסי החברה המודרנית . נעמוד על השורשים האידיאולוגיים דתיים של הפונדמנטליזם.
מהו הפונדמנטליזם? מדוע הוא מיליטנטי? מה הביא לצמיחתו? מהו ליברליזם על שורשיו התרבותיים והפילוסופיים?
נעסוק בפונדמנטליזם המשיחי היהודי ישראלי, הפונדמנטליזם האסלאמי והנוצרי פרוטסטנטי.
הסמינר גם חוקר ניסיונות לשיח בין הפונדמנטליזם למערכים דמוקרטיים, ויתווה מודלים גישורים אפשריים.

 

1084.4204.01 סכסוכים לאומיים ובינלאומיים - ד"ר אלון ליאל
סמינר על סכסוכים בינלאומיים אשר ינתח לעומק סדרה נבחרת של סכסוכים בינלאומיים ובהם הסכסוך הישראלי-פלשתיני, הסכסוך הישראלי-סורי, הסכסוך הדרום-אפריקני, הסכסוך התורכי-כורדי, הסכסוך בקפריסין, הסכסוך באירלנד וסכסוכים נוספים מרחבי העולם. הסמינר יחל בהצגת מסגרת תיאורטית אשר יבחן את תפקידה של הדיפלומטיה הפורמאלית והבלתי פורמאלית בישוב סכסוכים, ויסתיים בניתוח ההישגים של ועדות האמת והפיוס שפעלו במקומות שונים בעולם, חלקם בהצלחה בלתי מבוטלת.

 

1084.4424.01 יישוב סכסוכים ביהדות – ד"ר מיכאל רוטנברג
בקורס נבחן את הגישות היהודיות לפשרה וליישוב סכסוכים שלא בדרך ההכרעה, במישור התיאורטי ובמישור הריאלי. נשאל האם ישנו ייחוד לגישה או לגישות היהודיות ליישוב סכסוכים, לעומת גישות אחרות, ואם כן – ממה הוא נובע ובמה הוא מתבטא. בחלק התיאורטי נבחן את הנושא לאורך - מהמקרא, דרך ספרות התנאים והאמוראים, ועד להגות המודרנית, ולרוחב - משלום בית וסכסוכי שכנים, ועד למחלוקות כיתתיות ולמלחמות בינלאומיות. בחלק הריאלי של הקורס נבחן מקצת מן המחלוקות וסכסוכים שהתקיימו בעבר, ומתקיימים בהווה, בעולם היהודי, ממחלוקת בית שמאי ובית הלל, צדוקים ופרושים, ועד למחלוקות שבין חסידים ומתנגדים, אשכנזים וספרדים, דתיים וחילוניים, אורתודוכסים ושאינם אורתודוכסים, ואף יהודים ונוצרים או ישראלים וערבים. העיסוק בנושאים אלו יהיה מלווה בקריאה צמודה של טקסטים מן המקורות היהודיים, תוך השוואה זהירה למודלים עכשוויים בתחום זה.

 

1084.4214.01 המשפחה, סכסוכים במשפחה ויישובם - ד"ר שרון רמר
בבסיס הסמינריון הבנה טובה יותר של תהליך המשא ומתן והגישור בסכסוכים משפחתיים בכלל, וסכסוכים על רקע גירושין, בפרט. ההנחה כי תהליך הגישור מוכר למשתתפים, והניסיון הוא לבדוק את התרומה הייחודית שלו ביישוב סכסוכים במשפחה. נבדוק את החיבור בין פסיכולוגיה ומשפט – הקשרים שבסיסן אהבה בין ילדים והורים, בין בני זוג, בין אחים, כאשר הם עומדים בפני משבר, שבו מאבק קשה בין הצדדים, והוא בצילו של חוק ופסיקה.
ההכרה של סכסוכי המשפחה תיעשה הן על ידי השתתפות בסימולציות בכיתה, והן בדיונים על מקרים משפטיים שהגיעו לבית המשפט. הסטודנטים חייבים להשתתף בכל השיעורים. אדגיש כי הדרישה העיקרית בסמינר היא להכנה בבית ולהשתתפות אקטיבית בכיתה.
דרישות קדם: סיום בהצלחה של הקורס המשפחה כמערכת והפוליטיקה של משפחה​ או קורס מקביל מלימודים קודמים.
 

1084.4234.01 הסכסוך הישראלי-פלשתיני: היסטוריה, חברה ותרבות - ד"ר נמרוד רוזלר
הסכסוך הישראלי-פלסטיני הינו מקרה מבחן מרתק המאפשר מחקר השוואתי של סכסוכים בין-קבוצתיים קשים ומתמשכים. בדומה לסכסוכים אחרים, לצדדים מטרות ואינטרסים סותרים בתחומים שונים כמו-גם היסטוריה של עוינות ואלימות. אך מכיוון שבני אדם יזמו אותו ומנסים לפתור אותו, יש צורך לבחון היבטים פסיכולוגיים, חברתיים ותרבותיים של הסכסוך כדי להבין את הדינמיקות והכוחות העוצמתיים שמשמרים ומלבים אותו. בקורס נלמד את מקורותיו ההיסטוריים ואת האירועים המרכזיים שהתרחשו במהלך הסכסוך, לצד בחינת ההבנייה החברתית והתרבותית שלו וניתוח מקומו של הסכסוך בזהותה של החברה הישראלית. נכיר מסגרות תיאורטיות להבנת סכסוכים עיקשים וניישם אותם על נושאים וסוגיות שונות בסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות חומרים מגוונים, דיונים בכיתה, ומצגות של הסטודנטים.

 

1084.4427.01 דינאמיקה חיובית בארגונים ובמדיניות ציבורית ויצירת שינוי אפקטיבי - ד"ר קרת דורית
הנחת היסוד של סמינר זה היא כי מוטב למנוע סכסוכים מראש מאשר לפתור אותם. מחקרים מגוונים במדעי החברה מאששים את היתרונות של אסטרטגיה הפועלת למניעת סכסוכים המתבססת על פסיכולוגיה חיובית. הסמינר משלב בין לימוד התיאוריות לבין הקניית כלים מעשיים ליישום גישה זו במערכות יחסים, ארגונים ובביצוע מדיניות. סמינר זה עוסק בתיאוריות חיוביות מתוך מדעי החברה מהן ניתן ללמוד מהו תהליך שינוי חיובי  אפקטיבי. נתחיל בלימוד של היבטים מתוך פסיכולוגיה חיובית (שפעמים רבות מכונה: "מדע האושר"). תוך התנסות ותרגול נלמד איך נוכל למצות את הפוטנציאל שלנו או להיות הגרסה הטובה ביותר שלנו. נבין על סמך מחקרים מהם מיתוסים על אושר, ומה יכול לגרום לנו לאושר באמת. נבין את החשיבות של רגשות חיוביים וכיצד הם משפיעים עלינו ברמה האישית, החברתית והציבורית וכן כיצד הם יוצרים דינאמיקות חיוביות המונעות הגעה לסכסוכים. נמשיך בלימוד תיאורית מנהיגות מעוררת השראה תוך ביצוע תרגילים פרקטיים לפיתוח כישורי מנהיגות. לאחר מכן נבין כיצד נוצרות מגיפות חברתיות (תהליך שינוי אקספוננציאלי, ונקודת מפנה) ומשם נמשיך ונלמד תיאוריות ארגוניות חיוביות – כיצד ניתן לבצע שינויים חיוביים בני קיימא בתוך ארגונים בדגש על למידה ויישום של "תחקיר מוקיר". הסמינר יתבסס על הרצאות קצרות וישים דגש על עבודה של הסטודנטים במהלך השיעורים. בכל שיעור ננתח מקרי מבחן הקשורים לנושא השיעור, נתנסה במשחקי תפקידים ונתנסה בתרגילים הקשורים לפיתוח כישורי מנהיגות ושיפור עצמי.  הסמינר יורכב משיעור פרונטלי, רפראטים של הסטודנטים ופגישות אישיות. 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף