תיאור הקורסים

בית הספר לכלכלה ע"ש איתן ברגלס

תואר ראשון

 

אופציות ושווקים פיננסיים
המרצה: מר ש. בן יהודה
דרישות מוקדמות: זכאות במיקרו כלכלה ב'
מספר הקורס: 1011.3509
היקף הקורס: 2 ש"ס

שימוש בנכסים נגזרים נעשה עוד בימי קדם, לצורך גידור סיכונים. עם התפתחות שווקי ההון בעולם בכלל ובישראל בפרט, מסחר רב מתבצע בנכסים נגזרים (כגון אופציות וחוזים עתידיים). השימוש בנגזרים זכה לתמיכה מחד (הגדלת נזילות ומסחר,יעילות שווקים) ולהתנגדות עזה מאידך, בשל המינוף הגבוה הטמון בהם (טענות למניפולציות על מחירי נכסים סחורות ומזון, העצמת המשבר הפיננסי ב 2008).
קורס זה יתאר את המאפיינים הייחודיים של האופציות, ויסקור מודלים מרכזיים להערכת שווי אופציות, תוך הדגשת השימושים המעשיים באופציות בעולם ובישראל לרבות גידור סיכונים, ובזיקה לנכסי השקעה נוספים הקיימים בשווקים הפיננסיים.
בחלק הראשון נבין את המאפיינים הבסיסיים של האופציות. בחלק השני נראה באמצעות מודל בינומי מה מניע את מחירי האופציות. בחלק השלישי נעסוק במודל המרכזי שנמצא בשימוש לתמחור אופציות אשר זיכה את מפתחיו לפרס נובל, מודל בלאק ושולס, תוך כדי יישום בשוק ההון הישראלי. בחלק הרביעי נסקור נכסים פיננסיים נוספים ומאפייני הסיכון בהם.
 

אינטגרציה כלכלית ופיננסית והמשברים מאז 2007
המרצה: פרופ' ע. ישיב
דרישות מוקדמות: ציון עובר במאקרו כלכלה א'+ב'
מספר הקורס: 1011.3161
היקף הקורס: 3 ש"ס

הקורס יציג נושאים בחזית הידע בכלכלה מוניטארית בינלאומית. הנושאים שיוצגו יתייחסו לקשרים בין מדינות, בכלל זה גלובליזציה ואינטגרציה, ולמשברים הגדולים מאז 2007.
הדיון יכלול היבטים תיאורטיים, אמפיריים והשלכות למדיניות.יידונו הנושאים הבאים:

  • המשברים הכלכליים בעקבות תהליכי אינטגרציה
  • המשבר הפיננסי העולמי שהחל ב-2007
  • המשבר בגוש היורו
  • המשבר ביוון
  • תהליכי די-אינטגרציה (ברקזיט)

במסגרת הניתוח של הנושאים הללו יידונו הנושאים הבאים:

  • איזור מטבע אופטימלי
  • תהליכי האיחוד הכלכלי באירופה
  • האיחוד המוניטרי האירופי והיורו



בנקאות בישראל: תיאוריה ויישום
המרצה: ד"ר י. בנימיני
דרישות מוקדמות: זכאות במיקרו כלכלה ב', זכאות במאקרו כלכלה א'
מספר הקורס: 1011.3321
היקף הקורס: 2 ש"ס

הקורס יעסוק בנושאים נבחרים בבנקאות כמו מבנה מערכת הבנקאות בישראל. ניהול סיכונים בנקאיים ויישומם במערכת בארץ, מדדי הלימות הון, ומגמות בבנקאות בארץ ובחו"ל.

 

הבטים סוציולוגיים בכלכלה
המרצה: פרופ' חיים פרשטמן
דרישות מוקדמות: מאקרו כלכלה א', מיקרו כלכלה ב'
מספר הקורס: 1011.3331

היקף הקורס: 2 ש"ס
כלכלה וסוציולוגיה התפתחו במשך השנים כשתי דיסיפלינות שונות, השונות אחת מן השניה מנקודת היסוד של מהותו של האדם ופשר התנהגותו. בקורס נעסוק בנקודות המנסות לקשר את שתי הדיסיפלינות הללו. מצד אחד נדון במודלים כלכליים בהם הפרטים ממכסמים את מעמדם בחברה ומצד שני נעסוק בקביעה אנדוגנית של העדפות חברתיות.



הגבלים עסקיים ורגולציה כלכלית
המרצה: ד"ר ר. שלם
דרישות מוקדמות: ציון עובר במיקרו כלכלה א' ו-ב', זכאות במיקרו כלכלה ג'
מספר הקורס: 1011.3474

היקף הקורס: 2 ש"ס
תכני הקורס:

  • מבוא לרגולציה מיקרו כלכלית והגדרת שוק (תפקידי הרגולציה, תפקידי רשות ההגבלים העסקיים, הגדרת שוק).
  • מיזוגים אופקיים
  • קייסים של הגדרת שוק
  • פיקוח מחירים - תיאוריה (עקרונות, בעיות אופייניות, פיקוח מחירים בישראל, דוח סוארי, הקצאת עלויות, פיקוח על מונופול עם עלויות קבועות, מחירי רמזי)
  • קייסים של פיקוח מחירים (במסגרת זו גם - The Averch-Johnson Effect, היטל היצף, פיקוח על חלק מהפירמות בשוק)
  • יחסים אנכיים (שוליים כפולים, הכתבת מחיר לצרכן או כמות ותעריף שני חלקים, חלוקת סיכונים, Moral hazard, בעיית הרוכב החופשי)
  • תכנון שווקים ועיצוב מנגנונים (מנגנון השידוכים של Shapley Gale, אינפורמציה אסימטרית ומכרזים)
  • אסדרה בשווקים נוספים בישראל: גז טבעי (ששינסקי, הסדר כובל לוויתן), שוק התקשורת, ענף המזון.

 

החלטה ורציונליות
המרצה: פרופ' עדי דקל
מספר הקורס: 0651.1011
היקף הקורס: 3 ש"ס

הקורס יעסוק בתאוריות הנוגעות לקבלת החלטות של פרטים בסיטואציות שונות. חלקו העיקרי של הקורס יעסוק בתורת המשחקים ויבחן קבלת החלטות באינטראקציות הכוללות מספר מקבלי החלטות (שחקנים). הוא יתחיל בדיון אודות קבלת החלטות תחת תורת תוחלת התועלת ויחקור את האפיון האקסיומטי של העדפות הניתנות לייצוג על ידי מודל זה ובנוסף ידון בהרחבה של המודל להסתברויות סובייקטיביות. נציין ביקורות אודות מודלים אלו ונתבונן במודלים אלטרנטיביים. נלמד משחקים מצורה אסטרטגית (נורמלית) בהם שחקנים פועלים באופן סימולטאני כמו דילמת האסיר ומשחקים מצורה רחבה בהם שחקנים פועלים אחד אחרי השני, כמו במשחקים חוזרים סופיים ומשחקי מיקוח סופיים. בנוסף, נתייחס לגרסאות האינסופיות של משחקים אלו. נלמד מושגי פתרון למשחקים כגון מחיקה חוזרת של אסטרטגיות נשלטות חלש וחזק, שיווי-משקל נאש ושיווי-משקל תת-משחקי משוכלל; נעסוק גם בנושאים כמו משא ומתן מחודש. נציג יישומים קלאסיים של משחקים בספרות: תחרות כמויות ומחירים של קורנו וברטרנד, משחקי מיקום של הוטלינד ודאוונס, משחקי הצבעה ועוד. נלמד משחקים עם אינפורמציה לא מלאה, מושג שיווי-משקל נאש במשחקים אלה (נקרא לרוב שיווי-משקל נאש-בייסיאני) ויישומים כמו מכרזים, תקשורת, הצבעות ומוניטין.
הקורס ניתן במסגרת תכנית הפכ"מ, בפקולטה למדעי הרוח.
 

היסטוריה כלכלית
המרצה: ד"ר ד. גולדברג
דרישות מוקדמות: ציון עובר במיקרו כלכלה א'+ב', מאקרו כלכלה א'+ב', ומבוא לאקונומטריקה. זכאות במיקרו כלכלה ג'.
מספר הקורס: 1011.3550
היקף הקורס: 2 ש"ס

אירופה לפני המהפכה התעשייתית, המהפכה התעשייתית בבריטניה, התפשטות המהפכה התעשייתית בעולם והתגובות לה, המהפכה התעשייתית השניה, גלובליזציה ואימפריאליזם, מלחמת העולם הראשונה, המהפכה הקומוניסטית, השפל הגדול, מלחמת העולם השניה, הצמיחה שאחרי מלחמות העולם, מדינת הרווחה האירופית, הדרך לאיחוד האירופי, סופה של ברית המועצות, כלכלת ישראל עד 1985.

 

כלכלה בעולם ה- Big Data
המרצה: ד"ר רועי ששון
דרישות קדם: ציון עובר במבוא לאקונומטריקה
מספר הקורס: 1011.3193
היקף הקורס: 3 ש"ס

קורס זה ילמד כיצד לנתח נתונים וליישם שיטות למידה מכונה בסיסיות  ( machine learning) בעולם הכלכלי והעסקי. השיטות אשר ילמדו בקורס מיושמות על ידי מרבית החברות המודרניות כיום - החל מסטארטאפים קטנים אשר שמעת עליהם בחדשות, וכלה בחברות ענק כגון גוגל, פייסבוק, אמאזון, פייפאל, וול מארט, אובר וכדומה.
קורס זה הינו יישומי, במובן שהוא דומה לעבודתו של Data Analyst בתעשייה. מרבית הלמידה והעבודה נעשות באמצעות ניתוח נתונים אמיתיים, באמצעות כתיבת קוד ב-R (הקורס אינו דורש ידע מקדים בתיכנות, אך חלק רב מהלמידה יעסוק בכך), וכולל את האתגרים השכיחים ביותר בטיפול בנתונים, הכנתם ללימוד מכונה, וביצוע תחזיות על בסיסם. בניגוד לקורסים כגון אקונומטריקה, קורס זה אינו מעמיק בתיאוריה המתמטית או הסטטיסטית, אך עליך כן להגיע עם הבנה בסיסית של רגרסיה ליניארית, מונחים כגון מדד טיב ההתאמה, מבחני טי-סטטיסטי, משתני דמי והיכרות עם תוכנת ניתוח נתונים כגון סטאטה. בסופו של הקורס, תיבחנו על היכולת להציג נתונים, לנתח אותם ולספק תחזיות מדוייקות.


מדיניות כלכלית בישראל
מרצה: פרופ' ד. בן דוד
דרישות מוקדמות: ציון עובר במאקרו כלכלה א'+ב' ובמבוא לאקונומטריקה
מספר הקורס: 1011.3220
היקף הקורס: 3 ש"ס
הקורס עוסק בהשלכות של מדיניות כלכלית, עם דגש מיוחד על סוגיות שהינן בין החשובות ביותר שאיתן מתמודדות מדינת ישראל. נושאי הקורס יכללו, בין השאר: צמיחה כלכלית, אי-שוויון בהכנסות, תעסוקה, גלובליזציה של המשק, אינפלציה, וחינוך. מודלים מאקרו-כלכליים, כולל מודלים של צמיחה, יתנו את המסגרת התאורטית לבחינת כלי המדיניות. כמו כן, תינתן תמונת מצב אמפירית של המציאות הישראלית מהיבטים ארוכי טווח וכן השוואות עם מדינות אחרות.

 

סדנה לתלמידים מצטיינים
המרצה: ד"ר דן זלצר
מס' הקורס: 1011.3434
דרישות מוקדמות: ממוצע 90 לפחות בקורסים: מיקרו כלכלה א'+ב'+ג', מאקרו א'+ב' ומבוא לאקונומטריקה וציון עובר בכל אחד מהם

היקף הקורס: 2 ש"ס
מטרת הסדנה להציג מגמות ונושאים במחקר כלכלי עכשווי בפני תלמידים מצטיינים הנמצאים לקראת סיום לימודי התואר הראשון. הסדנה תורכב מסדרת הרצאות שתנתנה על ידי חברי סגל בית הספר בתחומי מחקרם.
דרישות הסדנה: נוכחות בכל ההרצאות, מטלות קריאה.


שוקי המט"ח והשפעתם על המשק
מרצה: ד"ר ט. מופקדי
דרישות מוקדמות: ציון עובר במאקרו כלכלה א' וזכאות במאקרו כלכלה ב'
מספר הקורס: 1011.3405
היקף הקורס: 2 ש"ס
התנהלות העסקית בעולם הגלובאלי מחייבת הבה של שווקים, מוסדות ומכשירים פיננסיים בינלאומיים. בקורס זה נלמד את הנושאים הבאים: שוק המט"ח הבינלאומי, כיצד נקבעים שערי חליפין ושערי ריביות, חיזוי שערי חליפין, האינטראקציה בין מדיניות מוניטרית ושע"ח, כיצד נגרמים משברי מטבע , וכיצד מנהלים סיכונים בינלאומיים.


תולדות המחשבה הכלכלית: 1665-2015
המרצה: ד"ר אלי קוק
דרישות מוקדמות: מאקרו כלכלה א', מיקרו כלכלה ב'
מספר הקורס: 1011.3165
היקף הקורס: 2 ש"ס

קורס זה יתמקד בהיסטוריה של המחשבה הכלכלית המודרנית במערב. הקורס יתחיל עם הכלכלן המודרני הראשון בהיסטוריה: ויליאם פטי, ויסתיים עם הכלכלן הכי מדובר של השנים האחרונות: תומס פיקטי. בין פטי ופיקטי אנו נלמד על הגותם של גדולי הכלכלנים בהיסטוריה וביניהם אדם סמית, דויד ריקרדו, קרל מרקס, סמואל ג'בונס, גון קיינס, ומילטון פרידמן. נעסוק בנושאים מגוונים כמו היד הנעלמה, יתרון יחסי, תפוקה שולית, תורת המשחקים, השפל הכלכלי הגדול, כלכלה התנהגותית, הון אנושי ועוד. בנוסף, אף רעיון אינו נולד בוואקום היסטורי ולכן קורס זה ישים דגש מיוחד על המציאות החברתית, פוליטית וכלכלית שבה הוגים אלו חיו ואיך כוחות אלו השפיעו על התפתחותם הרעיונית. 


תורת המשחקים
מרצה: פרופ' דוד וטשטיין
דרישות קדם: ציון עובר במיקרו כלכלה א'+ב' ולימוד בעבר וזכאות במיקרו כלכלה ג'
מספר קורס: 1011.3368
היקף הקורס: 3 ש"ס
בקורס זה נדון בהתנהגות של פרטים בסביבות אסטרטגיות, סביבות בהן התוצאה עבור כל פרט תלויה בפעולות בהן נקטו כל הפרטים. נתאר סביבות אלו כמשחקים ונשתמש בכלים אותם מציעה תורת המשחקים כדי לנתח אותן. נתחיל במשחקים בצורה נורמלית (אסטרטגית) בהם שחקנים פועלים באופן ״סימולטאני״, ומשחקים בצורה רחבה בהם שחקנים פועלים באופן סדרתי. נציג וננתח מספר מושגי פתרון: מחיקה חוזרת של אסטרטגיות נשלטות חזק וחלש, שיווי-משקל Nash ושיווי משקל פרפקטי בתתי משחקים. נציג יישומים קלאסיים, אספקת מוצרים ציבוריים, תחרויות מיקום (Hotelling and Downs) ותחרויות כמויות ומחירים (Cournot and Bertrand). נעבור למשחקים סימולטאניים עם אינפורמציה לא מלאה ונגדיר עבורם את מושג שיווי המשקל Bayes-Nash ונציג יישומים כמו מכרזים ותחרויות (contests).

 

תמריצים, אינפורמציה וחוזים
מרצה: פרופ' דוד וטשטיין
דרישות קדם: ציון עובר במיקרו כלכלה א'+ב' ולימוד בעבר וזכאות במיקרו כלכלה ג'
מספר קורס: 1011.3549
היקף הקורס: 3 ש"ס
אינפורמציה מבוזרת וניגודי אינטרסים מאפיינים מגוון רחב של סביבות  כלכליות כמו יחסי מעביד-עובד, מבטח-מבוטח, בעל חברה - מנהל. שלושת המודלים הבסיסיים לניתוח מבנה החוזים המתקבל בין שני הפרטים , תלויים בהתפלגות האינפורמציה וסדר הפעולות והינם: מודל ה – Adverse Selection, בו האינפורמציה הפרטית הינה לגבי "העדפותיו" של אחד ה "פרטים", והפרט ה"לא מיודע" נע ראשון; מודל ה – Signaling בו מבנה האינפורמציה זהה לקודם אך הפרט ה"מיודע" נע ראשון; ומודל ה – Moral Hazard בו הפרט ה"לא מיודע" נע ראשון, והאינפורמציה הפרטית הינה לגבי הפעולה בה נוקט הפרט ה"מיודע".
בקורס זה ננתח את המבנה הבסיסי של מודלים אלו, והכללות שלהם, תוך דגש על מאפייני החוזים הנוצרים ואופי העיוותים הנובע מהאינפורמציה המבוזרת וניגודי האינטרסים. נציג יישומים של מודלים אלו בארגון תעשייתי, כלכלה ציבורית, וכלכלת עבודה.



Introduction to Financial Economics
Lecturer: Prof. Nittai Bergman
Prerequisites: Intermediate Micro – A, Intermediate Micro - B
Course No. 1011.3191
Semester hours: 2

This course will provide an introduction to modern financial economics, covering fundamental topics in corporate finance and asset pricing. Among the topics to be discussed are state-contingent prices; NPV; No Arbitrage; the CAPM; the term structure of interest rates; the pricing of bonds, stocks, futures, and options; the Modigliani and Miller Theorem, the Tradeoff Theory of Capital Structure, asymmetric information in financing decisions, and corporate governance.

 


 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף