תיאור הקורסים
1071.3557.01 מוח, התנהגות, והמערכת החיסונית: השפעות לחץ על פגיעות למחלות והתפתחות סרטן
הסמינר יסקור את העדויות לקשר שבין המוח והמערכת החיסונית, המנגנונים הפיזיולוגיים, וההשפעות הפסיכולוגיות על קשר זה ועל פגיעות למחלות. הסמינר יכלול בנוסף מבוא למערכת החיסונית וטכניקות מעבדה לרישום וחקר מדדים חיסוניים.
1071.3621.01 מרחק פסיכולוגי
זהו סמינר אמפירי העוסק בהשפעות של הרחקה פסיכולוגית על תפיסת גירויים חברתיים, על ניבוי, החלטה ורגש. מימדי המרחק השונים שיבחנו הם מרחק זמן (התרחקות מנקודת הווה לעבר העתיד והעבר) מרחק חברתי (אני לעומת מישהו אחר, קרוב לעומת זר), מרחק פיזי, ומרחק של ייצוג (ייצוג קונקרטי לעומת ייצוג אבסטרקטי). נפתח דרכים לבחון באופן אמפירי את הטענה, הנגזרת מתיאורית רמת ההבניה של נ. ליברמן וי. טרופה, כי לכל מימדי המרחק האלה השפעות דומות, וכי מימדי המרחק עצמם הם חלופיים זה לזה, כך שהרחקה של גירוי במימד אחד גורמת לתפיסתו כרחוק יותר גם במימדים אחרים.
1071.3623.01 מובן, משמעות וחשיבה סמלית
הסמינר יעסוק בנושאים הבאים: מהם מובן ומשמעות - הגדרות וגישות; סוגים של משמעות; סימן, סמל ומטפורות; גישות שונות למדידת משמעות; משמעות בינאישית ומשמעות אישית, משמעות ושפה; התפקידים של המשמעות בתחומים שונים - פעילות קוגניטיבית, תכונות אישיות, תפקוד חברתי, פסיכופתולוגיה, תפיסת האני והזולת, פסיכותרפיה; משמעות ויצירתיות; משמעות באמנות; משמעות החיים.
1071.3637.01 חזקים – חלשים , חלשים- חזקים
החיים בחברה היהודית והערבית גם יחד מצויים מזה עשרות רבות של שנים בצילו של הקונפליקט היהודי-ערבי. סמינר המחקר יעסוק בפיתוח כלים מחקריים לגבי היבטים שונים של הקונפליקט, ובבחינתם: לדוגמה תפיסה "קורבנית" של הקבוצה הלאומית, רגישות למימדים המוסריים של הקונפליקט, תפיסת ההיסטוריה של הקונפליקט, תחושות עוצמה וחולשה של הקבוצה הלאומית, והשפעתם של כל אלו על ההתנהגות בסכסוך. המשתתפים יתכננו ויבצעו פרויקטים מחקריים בהדרכת מורה הסמינר ודוקטורנטים העובדים איתו.
1071.3640.01 היבטים משפטיים של הזיכרון האנושי
המון שאלות אודות פעילות הזיכרון רלוונטיות לעדות בבית המשפט. לדוגמה: האם ניתן לסמוך על מבוגר שמדווח על זיכרונות מגיל שלוש? האם ניתן לצפות ליותר עקביות בדברי אמת מאשר בדברי שקר? האם לחץ מגדיל או מקטין את דיוק הזיכרון? בסמינר נתמקד במספר שאלות שעדיין לא נחקרו ונבחן אותן באופן אמפירי.
השנה הסמינר יתמקד באופן שבו פעילות ויזואלית מנבאת דיוק, וזאת בהקשר הספציפי של מסדרי זיהוי פליליים. הפעילות הויזואלית תבדק באמצעות עוקב עיניים. התלמידים ילמדו לעבוד עם מערכת עוקב העיניים, להריץ עליה נבדקים, יכירו את שיטות ניתוח הנתונים ועוד.
1071.3644.01 מנגנונים מוחיים בחיקוי ולמידה
בני אדם מומחים בלמידה ע"י התבוננות וחיקוי של אחרים. בסמינריון זה נעסוק במנגנונים המוחיים התומכים בהתנהגות זו ובקשר בינם לבין הבנת האחר.
1071.3646.01 ויסות רגשות
כיצד אנשים מווסתים את הרגשות שלהם? אילו אסטרטגיות לוויסות רגשות נחשבות יעילות? עבור מי? מתי? ולמה? מה הקשר בין קשיים בוויסות רגשות לפסיכופתולוגיות שונות? בסמינר אמפירי זה נסקור מודלים תיאורטיים וממצאים אמפיריים העוסקים בשאלות אלו. בנוסף ובאופן מעשי יותר סטודנטים יתבקשו לתכנן ולבצע מחקר המתייחס לאחד מנושאים אלו.
1071.3657.01 השפעה של החפצה מינית על גברים ונשים
החפצה מינית מתארת מצב בו אנו מתייחסים לגופו של אדם ולפונקציות המיניות שלו/ה כנפרדים מזהותו ואישיותו, התייחסות המורידה את אותו אדם לדרגת אובייקט המשמש לצרכיהם והנאתם של אחרים. הסמינר יעסוק בהשפעה של החפצה מינית על נשים וגברים, דרך בחינה אמפירית של שאלות מחקר כגון האם כאשר נשים מוחפצות התפקוד הקוגניטיבי שלהם נפגע? והאם כאשר גברים מחפיצים מינית נשים הם מרגישים חזקים יותר? בפגישות הראשונות יוצגו רעיונות תיאורטיים וממצאים אמפיריים בנושא. לאחר מכן, הסטודנטים יתחלקו לצוותים ויתכננו ניסוי אמפירי שמטרתו לבחון שאלה מחקרית אשר עולה מתוך החומר שהוצג, בליווי דוקטורנטיות אשר עוסקות בשאלות הקשורות להחפצה. עם תום שלב התכנון, כל צוות יבצע את הניסוי בפועל. לבסוף, כל סטודנט (בנפרד) יגיש עבודה סמינריונית המסכמת את המחקר ותוצאותיו. מן הסטודנטים בקורס נדרשת יכולת סטטיסטית גבוהה מאד, שכן ניתוח התוצאות מצריך ידע סטטיסטי מתקדם שיילמד אף הוא במהלך הקורס. כמו כן, מכיוון שלרוב אפשר להעביר את הניסויים דרך האינטרנט, גישה בסיסית לתכנות מהווה יתרון בקורס.
1071.3706.01 התפתחות חברתית אצל ילדים
הסמינר מתמקד בהתפתחות חברתית של ילדים. הנושאים שיידונו כוללים מוסר, דחיית סיפוק ושליטה עצמית, והתפתחות מגדר, כאשר הרקע יהיה התיאוריות הקיימות בשטח (כגון, פרויד, פיאז'ה, קוהלברג, מישל, והתיאוריה שלי). במסגרת סמינר זה יבצע כל זוג סטודנטים מחקר בתאום עם המרצה. כל זוג יתמקד בתחום מחקר ויכתוב הצעת מחקר בת 2 עמודים. לאחר אישור ההצעה על ידי המרצה, ייערך המחקר במשותף, כאשר כל סטודנט יתמקד בשאלה מחקרית אחרת ויכתוב עבודה נפרדת. בתחילת השנה תינתנה הרצאות ולאחר מכן יתקיימו פגישות אישיות עם כל זוג סטודנטים לדיון במחקרם אך לא יינתנו הרצאות פורמליות לכיתה בשלמותה. הציון יתבסס על איכות הרעיונות והעבודה המסכמת את עבודת המחקר.
1071.4827.01 מנגנונים מוחיים והתנהגותיים בהתמכרות לאלכוהול
אלכוהוליזם הוא מההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר בעולם, והנזקים הבריאותיים, חברתיים וכלכליים של הפרעה זו הם עצומים. למרבה הצער עדיין אין טיפול תרופתי או התנהגותי יעיל להפרעה זו ורוב המטופלים חוזרים לשימוש באלכוהול בתוך כמה חודשים. במסגרת הסמינר נסקור את העדויות לבסיס המוחי-ביולוגי להתמכרויות לסמים, עם דגש על אלכוהוליזם. בנוסף, נעסוק בקשרי הגומלין בין תהליכי למידה וזיכרון לבין התמכות, ונדון במודלים התיאורטיים ההתנהגותיים-פיזיולוגיים העיקריים בתחום. כמו כן, נדון בהיבטים תרופתיים והתנהגותיים של טיפול באלכוהליזם, ונסקור מודלים בבעלי-חיים המסייעים להבין את התהליכים הקוגניטיביים והנוירוביולוגיים המופרעים בהתמכרות, ולפתח דרכי הטיפול חדשות, תוך מניפולציות של זיכרון ושל תהליכים ביולוגיים.