מלגאים נוכחיים
מיטל פלג מזרחי, בית הספר למדיניות ציבורית, אוניברסיטת תל אביב.
כתובת e-mail: meitalpeleg@gmail.com
שם העבודה: קידום אופנה בת קיימא באמצעי מדיניות ציבורית – בחינת ההשפעות של רגולציה כלכלית ואדריכלות בחירה על צריכה וייצור של אופנה בת קיימא
משבר האקלים מהווה את המשבר המשמעותי והמאיים ביותר אתו האנושות מתמודדת כיום. הגורם המרכזי לשינוי האקלים הוא פעילות אנושית, בדגש על פעילות צרכנית מוגברת. קטגורית הצריכה בה נרשמה העלייה הגדולה ביותר בעשורים האחרונים היא אופנה. משנות ה-80 ועד היום ייצור הבגדים צמח ב-400 אחוזים ובמקביל ההוצאה הביתית על בגדים פחתה בעשרות אחוזים, מה שמעיד על עלייתה של האופנה המהירה- אופנת המונים המיוצרת באופן זהה, מוסדר וגלובלי במטרה למקסם רווחים, תוך קיצוץ מרבי בעלויות הייצור ופגיעה נרחבת בסביבה ובזכויות עובדים. מחקר זה עוסק בעידוד ייצור וצריכה של אופנה בת קיימא, המהווה את האלטרנטיבה לאופנה מהירה, באמצעי מדיניות ציבורית כלכלית כגון רגולציה, מיסוי ואדריכלות בחירה מבוססת כלכלה התנהגותית.
המחקר בוחן את ההשפעות של אדריכלות בחירה על צרכני אופנה, בעזרת סדרת ניסויי שטח, בשיתוף עם מרכז הקניות דיזנגוף סנטר. הניסויים בוחנים את השפעת דחיפות ירוקות (NUDGE) העוסקות במתן מידע אודות תעשיית האופנה, הנגשת אלטרנטיבות מתחום האופנה בת קיימא ושימוש בנורמות חברתיות. חלקו השני של המחקר סוקר ומציע יוזמות ורגולציות כלכליות לקידום אופנה בת קיימא וזאת באמצעות סקירה השוואתית של מדיניות בין לאומית בתחום האופנה, וקבוצת מומחים אשר הורכבה מחוקרי רגולציה, כלכלה וסביבה, בעלי עסקים בתחום האופנה בת קיימא ומקבלי החלטות בדרג ממשלתי. מטרת המחקר לאתר חסמים וזרזים לעידוד צריכת אופנה בת קיימא בישראל ובעולם ולתרגם אותם לכדי מדיניות ציבורית בתחום.