תיאור הקורסים

החוג למדיניות ציבורית
תואר שני

 

1082.4100.01 סדנת תזה
מטרת הסדנה היא לסייע לתלמידים בהן הכנת הצעות המחקר והן בשלבי כתיבת התזה. הסדנה מיועדת לסייע לתלמידים שטרם גיבשו הצעה, לגבש הצעת מחקר, ולתלמידים המצויים כבר בשלב כתיבת התזה לקדם ולגבש את עבודתם. חובות התלמידים: הצגה בעל פה ובכתב של הצעת המחקר או עבודת התזה (או פרקים מתוכה). הגשת חוות דעת של עבודות /הצעות שהוצגו. השתתפות בדיונים. ההשתתפות בסדנה היא שנתית. ההשתתפות היא חובה לכל התלמידים במסלול עם עבודת גמר.

 

1082.4133.01 שינוי ושיפור בארגונים: סמינר מעשי ומחקרי בהתנהגות ארגונית בגישה חיובית
בסמינר מעשי זה, נעבוד מול "לקוח"- ארגון כלשהו המעוניין לבצע שינוי ושיפור בהיבט מסוים בארגון. הסטודנטים בסמינר יישמו את שיטת "appreciative inquiry" ("חקר מחכים") בתוך הארגון ויובילו לתהליך של שינוי חיובי בארגון. התוצר הסופי יכלול ניתוח של התהליך שהתבצע.
 

1082.4157.01 מדיניות מרחבית ופוליטיקה עירונית
הקורס מתייחס לערים ואזורים עירוניים כאל מבנים פוליטיים. מטרת הקורס היא לפתח כלים שיסייעו בידי התלמיד לחשוב באופן אסטרטגי על מחלוקות ובעיות עירוניות מרכזיות, במיוחד כאלה הנוגעות לעיצוב וגיבוש המרחב העירוני והאזורי הפיסי.
הקורס יבחן לעומק את יחסי השלטון המקומי והמרכזי, מדיניות התיכנון העירונית, תקצוב עירוני, "זונינג, וה"מלחמה על אזורי תעסוקה" בישראל ובמבט בינלאומי משווה. סוגיות אלה, נוגעות ליחסים החברתיים, כלכלים ופוליטיים בין פרטים וקבוצות בעיר ובמרחב, ועוסקות בשאלות של צדק חלוקתי; הקצאת משאבים ציבוריים; תהליכי העצמה; אקטיביזם עירוני; צמצום פערים חברתיים-כלכליים, מדיניות הדיור ודיור בהישג יד, ועוד...

 

1082.4161.01 סדנת מנהיגות
מטרת הסדנה היא לחשוף את הסטודנטים לסוגיות מרכזיות בתחום הניהול הבכיר והמנהיגות באופן שיאפשר להם להפיק תובנות על הדמיון והשוני בסוגיות שמעסיקות מנהלים בכירים בשני המגזרים, הציבורי והעיסקי, ועל האופן שבו מתמודדים עם אתגרי הניהול שעומדים בפניהם. במסגרת הסדנא יופגשו המשתתפים במספר סוגיות מרכזיות מעולמות הניהול והמנהיגות דרך החומר התיאורטי שיוקנה בקורס בשילוב דיון מעשי ביישומו בשיתוף עם מנהלים מהשטח.
 

1082.4115.01 מדיניות כלכלית בישראל
הסמינר מיועד לסטודנטים המתעניינים בחקר תחומי מדיניות המשפיעים על ו/או מושפעים מסוגיות כגון צמיחה, אי-שוויון, עוני, אבטלה, גלובליזציה, אינפלציה וחינוך.
דרישות מוקדמות: מדיניות כלכלית בישראל (יש אפשרות ללמוד במקביל את הקורס) ומיקרו-כלכלה.


1082.4169.01 תקצוב במגזר הציבורי
בסמינר נלמד את תפקידו של התקצוב בתהליך עיצוב ויישום מדיניות ציבורית נכונה. אחר כך נלמד בהדרגה מספר מושגי יסוד בתקצוב ונערוך מספר תרגילים כיתתיים כדי לוודא שכולם יודעים איך להשלים תהליך תקצוב נכון במערכת ציבורית מקומית או ממשלתית. כמטלה המרכזית בקורס כל תלמיד יכתוב עבודת סמינר על תהליך תקצוב מעניין בארץ ו/או בעולם.


1082.4176.01 סוגיות באנרגיה מתחדשת ופיתוח כלכלי (סמינר מרוכז)
החיפוש אחר מקורות אנרגיה חדשים, שיחליפו את אלה המתכלים והולכים, נחשב לאחד האתגרים הקריטיים של תקופתנו. אם כך, מדוע השימוש באנרגיות מתחדשות בישראל עדיין כה מצומצם? מהי התועלת הכלכלית הטמונה באנרגיות מתחדשות?
בקורס יוגדרו מושגי יסוד של משאבי אנרגיה שונים, מתכלים ושאינם מתכלים, ויוצגו סוגיות של אנרגיה מתחדשת ושל התייעלות אנרגטית בהקשר של עיצוב מדיניות וניהול מקורות אנרגיה.
בהמשך, תידון השאלה כיצד ובאיזו מידה מהוות אנרגיות מתחדשות מנוף לפיתוח כלכלי בר קיימא ברמה המקומית, האזורית והארצית, תוך ניתוח מקרי בוחן שונים מישראל ומהעולם.
 

1082.4172.01 מדיניות דיור
בשנים האחרונות, במיוחד לאור המחאה החברתית של קיץ 2011, עלה נושא הדיור לראש סדר היום הציבורי בישראל. חדשות לבקרים אנו שומעים על תוכניות חדשות לפתרון משבר הדיור, בצורה של וד"לים, ות"מלים, מע"מ אפס ועוד. נושא הדיור אף תפס נתח משמעותי בתעמולת הבחירות לכנסת ה-19 (חורף 2015), והוא הופיע במצעים של מרבית המפלגות הגדולות. מטרת הקורס היא לבחון מהי הזכות לדיור, מהי מדיניות דיור ובאיזה אופן מדיניות דיור משפיעה על קבוצות ופרטים שונים בכל חברה. כמו כן, נבחן את השינויים שחלו במדיניות הדיור של מדינת ישראל משנות החמישים ועד היום ונדון בפתרונות השונים.
 

1082.4126.01 רפורמות ניאו-ליברליות
מאז תחילת שנות השמונים מבקשות מדינות המפותחות, ישראל בכללן, דרכים חדשות להתמודדות עם דרישות המשק והאזרחים על רקע של האטה בצמיחה הכלכלית. בסמינר זה נדון במספר רפורמות נפוצות שמקושרות לאסכולה הפילוסופית-מדינית הניאו-ליברלית. בעיקר נעסוק בהפרטה אך גם בדה-רגולציה, יצירת תחרות במערכות ציבוריות, ביזור סמכויות ועוד. נתרכז בהשפעות השונות שיש לרפורמות אלו על יעילות וחלוקת המשאבים בחברה. כמו כן נדון בתהליכים הפוליטיים שהובילו לאימוץ רפורמות אלו בארץ ובעולם.

1082.4179.01 סמינר יישומי: סוגיות במדיניות ציבורית בשלטון המרכזי
סמינר יישומי זה מלמד לסטודנטים להכין נייר מדיניות עבור משרד ממשלתי או מוסד ממלכתי המתמודד עם בעיות ברמה הארצית.  סטודנטים יפגשו עם ״קליינט״ מצד המוסד הממשלתי, יגדירו את הבעיה, יעצבו חלופות מדיניות העשויות להוות פתרון, יקבעו  קריטריונים לבחינת החלפות, ויבצעו ניתוח מעמיק.  חומר הקריאה בסמינר יכלול חומר רקע נחוץ להבנת הנושא של העבודה וקטעים בדבר המתודולוגיה הקשורה לביצוע הניתוח.  קריאה חובה כוללת: יגיל לוי, לכתוב נייר מדיניות (האוניברסיטה הפתוחה) תשע״א.
 

1082.4182.01 פיתוח בר קיימא (סמינר מרוכז)
הביקוש העולמי הגובר לאנרגיה, מים ומזון יוצר מתח חסר תקדים בין פיתוח כלכלי וקיימות סביבתית. סמינר מרוכז זה ישלב הרצאות מומחים והתנסות ישירה במגוון פתרונות חדשניים באזור הערבה, מתוך חשיבה על העולם המתפתח כולו, ובמיוחד אזורים צחיחים. נבקר בקהילות מגוונות, ונחזה בחדשנות בתחום האנרגיה הסולארית, המים והחקלאות.

1082.5555.01  סדנת דוקטורנטים 





1082.4193.01 סמינר מעשי: מחקרי שטח במדינות מתפתחות  
בסמינר זה נתנסה באופן מעשי במחקר שטח במדינות מתפתחות שינסה להבין את המכשולים המקשים על אוכלוסיות מעוטות הכנסה לאמץ טכנולוגיות מודרניות שיכולות להעלות את הכנסתן תוך הורדת ההשפעה הסביבתית. ניגע בתחומי החקלאות, האנרגיה המתחדשת והמים. הסמינר יכלול שימוש בשיטות מחקר כמותיות כגון איסוף וניתח נתונים. 


1082.4190.01 אימוץ טכנולוגיות לפיתוח בר-קיימא
בסמינר זה נחשף לתאוריות והעדויות האמפיריות לגבי המכשולים המקשים על אוכלוסיות מעוטות הכנסה לאמץ טכנולוגיות מודרניות שיכולות להעלות את הכנסתן תוך הורדת ההשפעה הסביבתית. ניגע בתחומי החקלאות, האנרגיה המתחדשת והמיים. הסמינר יכלול שימוש בשיטות מחקר כמותיות. 


1082.4189.01  שלטון מקומי ועירוניות (סמינר מעשי)
הסמינר יפגיש את הסטודנטים שלנו עם רשויות מקומיות בישראל אשר ירצו לקבל מאתנו "נייר מדיניות" בתחום אסטרטגי הנמצא בסדר היום המעשי שלהם והדורש החלטה של ראש העיר/ הנהלת העירייה/ מועצת הרשות המקומית.
לצורך כך, יתקיימו מפגשים עם ראשי הרשות המקומית, שם יוחלט בדיוק מה הנושא עליו יוכן נייר המדיניות. יקבע איש קשר מהרשות המקומית שיספק לסטודנטים את כול המידע הנדרש לטובת העבודה.
הנייר יוכן במהלך סמסטר א' ו-ב' יוגש לראשי הרשות ויוצג עי הסטודנטים בפורום בו תתקבל ההחלטה בנושא.


1082.4192.01 מדיניות דיור (מעשי)
​מטרת הקורס היא לשלב בין התיאוריה והמעשה. במהלך הסמסטר הסטודנטים יפגשו עם דיירי הדיור הציבורי ו/או דיירים מוחלשים בפרויקטים שונים של התחדשות עירונית ודיור ציבורי, וייסעו להם להתגבר על שלל פרקטיקות מנהליים שונות, כגון: הגשת זכאות לדיור ציבורי, הגעה פיזית למשרדי החברות לשיכון ציבורי, הגשת ערר על החלטות הוועדות הזכאות, הפנייה של הדיירים הממתינים ליחידות דיור ציבורי ריקות, סיוע בתיקון ליקויים בדירות, ועוד.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף