תיאור הקורסים

החוג ללימודי עבודה

תואר ראשון

  • קורסי חובה
  • קורסי בחירה
  • סמינרים
קורסי בחירה

שנה ג'

1051.3145.01 נושאים נבחרים בתאוריה ארגונית
מטרת הקורס הינה לנהל דיון מעמיק על נושאים נבחרים בתאוריה ארגונית. בין היתר נדון על החשיבות של תמריצים ומוטיבציה בעולם הארגוני, על קבלת החלטות של יחידים וקבוצות בארגונים, ועל התפקיד  של מקריות בהבנת תופעות ארגוניות.


1051.3405.01 אי-שוויון כלכלי חברתי בישראל
הקורס יעסוק באי-שוויון כלכלי חברתי בישראל, תוך שילוב בין לימודים תיאורטיים לבין התנסות מעשית.
בחלקו התיאורטי של הקורס יסקרו תיאוריות ומחקרים בנושאים מרכזיים של אי-שוויון חברתי-כלכלי בישראל. נכיר היבטים שונים של מחקרים יישומיים בחקר אי-שוויון, תוך התמקדות בעיקר בשיטות כמותיות במדידת אי שוויון, ועל ידי בחינת זירות שונות של המציאות החברתית בישראל.
בחלקו המעשי של הקורס יוכלו הסטודנטים לבחור בין שני ערוצי פעולה: ערוץ מחקרי-ציבורי בשיתוף ארגוני חברה אזרחית, או ערוץ הדרכתי-הסברתי בשיתוף בתי ספר תיכוניים ומרכזי צעירים. פרויקטים אלו יציעו לסטודנטים הזדמנות ייחודית לעבוד עם גופים מקצועיים העוסקים בחינוך ובצמצום אי-השוויון העמוק בישראל, ולפעול ולהשפיע בתחום.
דרישות קדם: שוק העבודה, שיטות מחקר כמותיות (ניתן לקחת במקביל).
בשל החלק המעשי , יקנה הקורס היקף ומשקל של 3 ש"ס.

 

1051.3413.01 אפליה ושוויון הזדמנויות בעבודה
הקורס יעסוק באפליה בעבודה -  על היבטיה השונים של התופעה. נדון באפליה בשכירה, בשכר, בקידום ובפיטורין תוך התמקדות הן בהסברים התיאורטיים מדיסציפלינות שונות (סוציולוגיה, משפטים, כלכלה) והן במחקר העכשווי בתחום. בנוסף, נתמקד במחקר העוסק באפליה המכוונת כלפי קבוצות חברתיות שונות כגון נשים, מיעוטים אתניים, מהגרים, מבוגרים ועוד.
דרישות קדם: שוק העבודה, שיטות מחקר כמותיות (ניתן לקחת במקביל).

 

1051.4538.01 עבודה ועובדים בראי הקולנוע
מטרת הקורס לבחון את האופן בו המבע הקולנועי מתעד ומבקר תמורות בשוק העבודה, ביחסי עבודה וביחס למושג העבודה. בחירת הסרטים והדיון יתמקדו בייצוג הקולנועי של תמורות שמקורן בכוחם של מוסדות חברתיים ותרבותיים כגון: ארגוני עובדים, ממסדים משפטיים, מוסדות קהילתיים ושל מבע אומנותי. ההנחה בבסיס החיבור בין ללימודי עבודה וקולנוע היא שלמדיום הקולנועי יכולת להציג תופעה או אירוע באופן המאיר היבטים שהטקסט האקדמי מתקשה להעביר, ושלמדיום הקולנועי על אפיוניו הייחודיים, לרבות נגישות לקהל רחב ומגוון מבחינה חברתית, יש כוח להשפיע ולעצב תהליכים בשוק העבודה, ולא רק לתעד או לבקר אותם. בהתאם לכך הסרט יהיה הן אמצעי לימוד אודות הדפוסים והשינויים בעולם העבודה והן מושא ללימוד וחקירה בפני עצמו. בסוף הקורס יגישו התלמידים עבודת גמר.
לתשומת הלב, משקל הקורס הינו 3 נ"ז.


 

1051.4545.01 פנסיה ופרישה
מטרת הקורס היא להקנות לתלמידים נקודת מבט רחבה על הסדרי פנסיה, פרישה וגילנות  בישראל. בקורס יוצגו שאלות תיאורטיות אשר ילוו את הדיון לאורך השיעורים השונים, כגון: האם וכיצד על המדינה להתערב בשוק הפנסיה? מה ההבדל בין ניהול פרטי לניהול ציבורי? כיצד ראוי לחלק את העלויות והסיכונים בין העובד למעביד למדינה? כיצד מקדמים אוריינות פנסיוניות? לאורן של שאלות אלו ינותחו סוגיות שונות לרבות הסדרי הפנסיה התקציבית, קרנות הפנסיה הוותיקות, קרנות הפנסיה החדשות, קופות גמל, ביטוחי מנהלים, רפורמת דמי הניהול, הנהגת פנסיית חובה, ניידות זכויות פנסיוניות, גיל הפרישה, אפליה מחמת גיל, עבודה מותאמת לעובדים מבוגרים וקצבאות הזקנה.
דרישת קדם / מקבילה: קורס 'דיני עבודה'.


 

1051.3414.01  גלובליזציה וארגונים: עבודה, תרבות וזהות        
הקורס עוסק בקשרי הגומלין החברתיים, התרבותיים והכלכליים שבין ארגוני עבודה לתהליכי הגלובליזציה, תוך בחינת סוגיות ודילמות שונות הקשורות בארגון, תרבות וזהות בקונטקסט העבודה הגלובלי. הקורס יעסוק בגישות תיאורטיות שונות לגלובליזציה ארגונית, תוך מתן דגש על מחקרים אמפיריים ופרספקטיבות ביקורתיות דרכם נוכל להתבונן בתפקידם של ארגונים בתהליכי גלובליזציה והשפעותיהם על תהליכי חברתיים רחבים, על האופן בו סוגיות ניהוליות שונות מושפעות ומשתנות, וכן במשמעויות של תהליכים אלו על חיי היומיום של עובדים בארגונים בעידן הגלובלי.


1051.3416.01 הון חברתי, רשתות חברתיות ושוק העבודה
כיצד האנשים שאנחנו מכירים קשורים לסיכויים שלנו למצוא עבודה? באיזה אופן הרשתות התקשורת בארגון משפיעות על זרימת המידע והסיכויים לחדשנות בארגון? בקורס זה נסקור תאוריות מיקרו ומאקרו שונות להבנה וניתוח של רשתות חברתיות, אשר מתמקדות באופן בו מבנה הקשרים החברתיים בין אנשים —כמות הקשרים, איכות הקשרים, תדירות הקשרים, ועוד—משפיעים על תהליכים ותוצאות בחברה, בשוק העבודה ובארגונים.



1051.3407.01  שלטון, הון ועבודה בתקופת המנדט
מטרת הקורס לדון ביחסים בין מדינה, מעסיקים ועובדים בפלשתינה/א"י בין מלחמת העולם הראשונה למלחמת 1948. ייבחנו ההתפתחויות ביחסים אלה לאורך זמן, אתרים מרכזיים שעיצבו את היחסים הללו, וביטויים בפוליטיקה ובמרחב העירוני המנדטורי.  בסוף הקורס יגישו התלמידים עבודת גמר.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף