תיאור הקורסים

החוג לתקשורת ע"ש דן

תואר שני

 

1085.4432.01 בין האתיקה לפרקטיקה בשיווק חברתי לקידום נושאים חברתיים
הקורס יעסוק בתחום המכונה "שיווק חברתי" אשר התפתח בארבעת העשורים האחרונים ושואב מהשיווק המסחרי כשמטרתו לקדם נושאי חברה, בריאות וסביבה, תוך התמקדות בהיבטים וסוגיות של אתיקה וערכים. בקורס נסקור תיאוריות ומודלים של תקשורת ושל שינוי התנהגות המשמשים כבסיס לפרקטיקה של השפעה וקידום הנושא החברתי לפי הגישה של שיווק חברתי ופיתוח גישות שיתופיות החל מקביעת יעדים לביצוע. בקורס נדון בגישות ביקורתית ובסוגיות ערכיות ואתיות המתעוררות בהקשר ליישום הגישה של השיווק החברתי ובטקטיקות תקשורתיות המיועדות לשכנע או להשפיע על אוכלוסיות היעד כגון הפנייה לאחריות אישית או אלטרואיזם, השימוש בהפחדה ובאיומים, יצירת סטיגמה ועוד. התחומים העיקריים בהם יעסוק הקורס יכללו בריאות, סביבה, בטיחות בדרכים וזכויות אדם. במסגרת הקורס המשתתפים יוכלו לנתח או להיות מעורבים בתכנון או ביישום של שיווק חברתי.

 

1085.4446.01 תקשורת פוליטית בעידן הדיגיטלי
תקשורת הפוליטית הפכה בעשורים האחרונים לאחד התחומים הדינאמים במדעי החברה בין היתר אודות למרכזיות של התקשורת בחיים הפוליטיים. לאור זאת, מטרת הקורס הנה לבחון את תפקיד התקשורת כחלק מהזירה הפוליטית. הקורס יספק הצצה לתפקיד תקשורת כשחקן פוליטי, תפקיד התקשורת בסכסוכים, תקשורת כזירה לדיון הציבורי, תקשורת כגורם מתווך בין ממשל ואזרחים, תפקיד התקשורת בבחירות ובקמפיינים אסטרטגים, כל זאת תוך בחינת השינויים במפת התקשורת ובתקשורת פוליטית.
נושאי הלימוד:
הקורס יתמקד בשאלות הנוגעות ל: יחסי הממסד והתקשורת, יחסי הכוחות בין דעת קהל והתקשורת, תקשורת והשתתפות פוליטית בעידן הדיגיטלי, תקשורת והשפעה פוליטית,  תקשורת בחירות וקמפיינים.

 

1085.4442.01  שיווק במדיה חברתית   
התפתחות המדיה החברתית והמדיה החדשה הביאו לשינויים מהותיים בחיי היומיום ומספקים מגוון ערוצים והזדמנויות לארגונים בבואם לתקשר עם הציבור. על מנת למנף הזדמנויות אלו, חשוב להבין מהי המציאות שיצרה מהפכת המדיה החברתית וכיצד ניתן לעשות שימוש במדיה זו. תקשורת מקוונת מפה לאוזן, קהילות אינטרנטיות ופלטפורמות מדיה חברתית משפיעות על תהליכי קבלת ההחלטות והלמידה של צרכנים ונותנות בידיהם כוח ויכולת להשפיע שלא היו קיימים בעבר. מטרתו של קורס זה הוא לפתח הבנה תיאורטית של התפתחות המדיה החברתית והמציאות התקשורתית החדשה הנובעת מכך, ולספק כלים יישומיים לבניית אסטרטגיית שיווק אפקטיבית במדיה חברתית, כולל דגשים בתכנון, פיתוח וניהול תוכן למדיה חברתית; כיצד לעודד שיתוף תכנים ולקדם חשיפה מיטבית של הארגון; התמודדות עם אתגרים, באזז שלילי ומשברים; ושימוש במדיה חברתית ככלי שירות.

 

1085.4400.01  פרקטיקום בתקשורת אסטרטגית ושיווק חברתי
הפרקטיקום מיועד לאפשר לסטודנטים התנסות והקניית מיומנויות בתחומים שונים של תקשורת והבנת תהליכים של שינוי חברתי במסגרת הפעילות של ארגונים המקדמים מגוון נושאים חברתיים ופועלים לשינוי חברתי. הפעילות בפרקטיקום יכולה להיעשות בכל הארץ, עקב פריסה רחבה של ארגונים חברתיים. הפרקטיקום ייערך בשיתוף עם שתיל - שירותי תמיכה ויעוץ לקידום שינוי חברתי . במסגרת הפרקטיקום המשתתפים יקבלו ליווי מקצועי ואקדמי משולב ויעסקו בתחומי תקשורת שונים, כגון קשרי עיתונות, דוברות, יחסי ציבור, תקשורת פנים ארגונית, גיוס משאבים, אינטרנט ומדיה חברתית, שיווק חברתי ועוד. הפרקטיקום יתקיים לאורך שנת הלימודים כולה במסגרת שני שעורי בחירה. במסגרת הפרקטיקום יתקיימו מפגשים שמטרתם לתת רקע וחומר עיוני ומקצועי בנושא של תקשורת ושינוי חברתי ומפגשים המיועדים לדיון משותף ולהדרכה נוספת ולהצגות הפרויקטים של המשתתפים בפרקטיקום. במידת הצורך, יתקיימו מפגשים מיוחדים להקניית מיומנויות רלוונטיות בתקשורת בהתאם לדרישות ספציפיות של הפרקטיקום. הסטודנטים יתחייבו לקדם או לפתח נושא או תחום מסוים בארגון ויתבקשו להגיש דו"ח פעילות, להציג את עבודתם בע"פ ולהגיש עבודה אקדמית כתובה.

 

1085.3069.01  קורס שיח ציבורי, דיון דליברטיבי ושיתוף הציבור בעידן של תקשורת מקוונת
בישראל ניתן למצוא מגוון מהלכים לשיתוף הציבור  מטעם רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, וארגונים ציבוריים שונים. לפחות עבור חלקם, העיקרון שעומד בבסיסם הוא שתהליך השיתוף גם משרת  אידיאלים של דמוקרטיה וגם יש לו תרומה פרקטית.  מהלכים רבים כיום מתבססים על או משלבים דיונים בפלטפורמות מקוונות, שכמה מהן נבנו במיוחד למטרת התייעצות ציבורית ושיח ציבורי. בקורס נדון בבסיס התיאורטי ובסוגים שונים של גישות שפותחו כדי לערוך דיון בין משתתפים מהציבור הרחב בתקשורת פנים-אל-פנים או מקוונת, כאשר היעדים הם ליצור  שיח, דיאלוג ודיון דליברטיבי  המיועדים לאפשר למשתתפים לגבש ולהביע את עמדותיהם ולשמוע עמדות ודעות של אחרים כדי להשפיע על  סוגיות הקשורות למדיניות. חלקו הראשון של הקורס יסקור גישות וטכניקות שונות  של שיתוף ציבור ונדון בתנאים לקיום שיח דליברטיבי.  חלקו השני יכלול  התנסות בדיון דליברטיבי בנושא נבחר ויכלול סימולציה של התייעצות ציבורית.

 

1085.4601.01 פרסום בעידן דיגטלי (פרופ׳ גוזף טורו )- קורס באנגלית
לא ניתן להבין את התפתחותו שח העידן הדיגיטלי ללא הבנת תרומתה של תעשיית הפרסום. מהשקתם של דפדפנים בשימוש המונים ממחצית שנות ה – 90 השתנתה התקשורת השיווקית ושינתה (וממשיכה לשנות) את הדרכים בהם חברות מבינות את תפקידם, בונות את המודלים העסקיים שלהם, וחושבות על החברה בה הם פועלים. בקורס נעסוק  בהתפתחויות ההיסטוריות והעכשוויות הנוגעות להשפעת עולם השיווק על תמורות בעידן דיגיטלי.
הקורס יתקיים במהלך שבוע 24.2.19-1.3.19 בין השעות 09-13 . בשפה האנגלית.

קורסי בחירה מחוגים אחרים – מספר המקומות בקורסים אלה מוגבל. שימו לב היקף שעות הלימוד של הקורסים שונה מחוג לחוג.
 

1031.4486.01  מנהיגות דמוקרטיה ופוליטיקה בעידן התקשורת הגלובלי   
הקורס ידון במנהיגות ודפוסיה בעידן של תקשורת המונים וגלובליזציה. כיצד תרבויות פוליטיות שונות מעצבות מנהיגות? האם כיום מנהיג חשוב יותר מהמפלגה אותה הוא מייצג? מה תפקידה של התקשורת בעיצוב התדמית של מנהיגים בימינו? כיצד מנהיגי מעצמות משלבים בין תפקיד של מנהיג לאומי לבין תפקיד של מנהיג עולמי? בנוסף נדון בקשר הפסיכולוגי בין מנהיג למונהג ומקומו של המנהיג בתעמולה פוליטית בזמני משבר ובימי שלום. בנוסף, נבחן את הביוגרפיות של מנהיגים אשר שינו את פני ההיסטוריה ומנהיגים אשר מכהנים היום לאור התאוריות שנלמדו.

1031.4449.01 דעת קהל פוליטיקה ותקשורת
הסמינר יעסוק בדעת קהל על ביטוייה השונים בדמוקרטיות העכשוויות. בחלק התאורטי נתמקד בגורמים המעצבים דעת קהל, בתהליכי שינוי של דעת קהל ובקשרים ההדדיים בין דעת קהל, פוליטיקה ותקשורת. במסגרת הסמינר יעסקו התלמידים במחקר אמפירי בתחום דעת הקהל; העבודה תוצג ותידון בכיתה, ותוגש בסוף הסמסטר במתכונת של הצעת מחקר.
 

1041.3536.01 ביג דאטה: בין פרקטיקה לביקורת
העלייה בכמות וזמינות הנתונים פתחה עולם חדש של הזדמנויות עבור המחקר המדעי, אך גם טומנת בחובה אתגרים מתודולוגיים, אתיים ואפיסטמולוגיים. כיצד ישנה עידן ה"ביג דאטה" את מדעי החברה? קורס זה עוסק הן בפרקטיקה והן בביקורת הסוציולוגית של טכנולוגיות מדע נתונים. במסגרת הקורס נכיר מגוון שיטות מחקר מעולם הביג דאטה לניתוח טקסטים ונתונים כמותיים. נתנסה בכריית מידע מהאינטרנט, ניתוח נתוני פשיעה, זיהוי מגמות בפוסטים במדיה החברתית ועוד. במקביל, נדון בהשלכות של מתודות אלו הן בפן המדעי (האם הקריטריון הראוי למודלים אלו הוא הסבר או תחזית?) והן בפן החברתי (מהי המשמעות של הפיקוח הגובר, החדירה לפרטיות והכניסה של אלגוריתמים לחיי היומיום?). הקורס מתודולוגי בעיקרו ומטרתו להקנות כלים עבור מחקר כמותי ואיכותני אחד. נדרש רקע בסיסי בסטטיסטיקה והיכרות עם רגרסיה.
​דרישות קדם: ציון 80 לפחות בקורס מבוא לסטטיסטיקה ולניתוח נתונים (או קורס מקביל). קורס שיטות מחקר כמותיות (או קורס מקביל).

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף