תיאור הקורסים

החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה

תואר שלישי

1041.4272.01  דילמות מתודולוגיות מרכזיות במדעי החברה
במסגרת הקורס נדון בסוגיות מתודולוגיות מרכזיות המעסיקות סוציולוגים במחקר. הקורס אינו מלמד טכניקות מחקר, אלא עוסק באופנים השונים בהם אנו מיישמים מחקר אמפירי. במהלך הסמסטר נדון במגוון גישות למחקר. למשל, מחקר מבוסס נתונים כמותיים, אתנוגרפיה, המחקר ההשוואתי, מחקרי מקרה לעומת מחקרים מייצגים, בעיות של קשר וסיבתיות, ועוד. ננסה לעמוד על היתרונות והמגבלות של גישות שונות ועל הקשר בין שאלות המניעות מחקר והכלים בהם אנו נעזרים לחקירתן. השיעורים יתנהלו כדיון סמינריוני. במהלך הסמסטר התלמידים יידרשו להגיש 4 מטלות קצרות. כמו כן, הם יידרשו להגיש בסוף הקורס עבודת ביקורת על מחקר כלשהו, או להכין הצעת מחקר לעבודת המ.א. או דוקטורט שבמרכזה דיון מתודולוגי המבוסס על הכלים שנלמדו בקורס.

 

1041.4287.01 תיאוריות למתקדמים: הסוציולוגיה והתיאוריה הביקורתית במאה ה-20
הקורס מיוחד לתלמידי מ.א. ודוקטורט ומיועד להציג מבט פנורמי על התפתחות התיאוריה הביקורתית מן המרקסיזם המוקדם ועד לימינו אנו. הקורס יתמקד בדילוג של הסוציולוגיה הקלאסית על הפילוסופיה של ההיסטוריה של הגל, והדגש ששמה על האפיסטמולוגיה של קאנט. התנועה של התיאוריה הביקורתית תבחן על פני שישה צירים אפיסטמולוגיים: א. תיאוריות של השגחה ותיאוריות של הפקרה; ב. מרקסיזם ופוסט-מרקסיזם; ג. סטרוקטורליזם ופוסט-סטרוקטורליזם; ד. פמיניזם, פוסט-פמיניזם וקוויריות; ה. קולוניאליזם ופוסט קולוניאליזם; ו. חילוניות ופוסט-חילוניות. בקורס יבחן המתח בין תיאוריה ומטא-תיאוריה, ויעשה ניסיון להציג תנועה תיאורטית בתוך הקונטקסט האינטלקטואלי והפוליטי של התקופה.

 

1041.5000.01 סדנת דוקטורנטים  
מטרת הסדנה לעזור לתלמידים לפתח ולגבש הצעת מחקר לעבודת דוקטורט.  במהלך הסדנה יידרשו כל התלמידים/ות להציג את הצעת המחקר בפני שאר המשתתפים וגם להגיב בכתיבה לכל סטודנט אחר. מתן ציון "עובר" בסדנה מותנה בהשתתפות סדירה ופעילה בשיעורים ובהצגה של הצעת המחקר באופן משביע רצון בפני הכיתה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף