מטרות ההתמחות

החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה

תואר שני

 

התכנית למדיניות החינוך
התמחות בסוציולוגיה של החינוך
(התמחות משותפת עם החוג למדיניות ומינהל בחינוך, ביה"ס לחינוך)
ראש ההתמחות: ד"ר ערן תמיר
 

מטרות הלימודים
להקנות לתלמידים הכשרה במסגרת תכנית משותפת לחוג לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה והחוג למדיניות ומינהל בחינוך בבית-הספר לחינוך. ההתמחות מבוססת על תפיסה רב-תחומית המשלבת חקר סוציולוגי של השדה החינוכי וחקר ההיבטים החינוכיים של השדה החברתי. התואר המוענק לבוגרי ההתמחות משותף לשני החוגים, והוא מבטא את ההכרה בתרומה העיונית הייחודית של שילוב זה הן למחקר הסוציולוגי והן למחקר החינוכי. ההתמחות נמנית על המסגרות הרב-תחומיות הראשונות שהוקמו באוניברסיטת תל-אביב, ועל הספורות באוניברסיטה המעניקות תואר רב-תחומי.

ההתמחות נועדה:

  1. להעמיק את ידיעות התלמידים בתיאוריה ובמחקר בתחומי הדעת של הסוציולוגיה של החינוך, לפתח את יכולת הניתוח, החשיבה והמחקר בנושאים עיוניים ומחקריים.
  2. להעניק הכשרה בסוציולוגיה של החינוך על מנת שתענה על הביקוש לבעלי מומחיות סוציולוגית ולבעלי מומחיות במחקר בסיסי ושימושי במערכות החינוכיות השונות.
  3. לבחון סוגיות במדיניות חינוך מנקודת מבט סוציולוגית, כגון דרכים לצמצום אי שוויון חברתי, בחינת ההשלכות החברתיות של רפורמות חינוכיות או חקר ההשכלה הגבוהה.


תחומי העיסוק של הסגל האקדמי בהתמחות הם מגוונים ומקיפים את תחומי העיון והמחקר המרכזיים בסוציולוגיה של החינוך כיום. החוקרים מתמקדים הן ברמה המיקרו-חברתית והן ברמה המקרו-חברתית תוך שימוש במגוון רחב של שיטות מחקר כמותיות ואיכותיות.

ניתן להצביע על דוגמאות מתחומי המחקר בהם עוסקים חברי הסגל האקדמי כיום: תהליכים ארגוניים בביה"ס כמערכת חברתית חינוכית; מבנה השוויון בהזדמנויות חינוכיות; ריבוד וחינוך; זיקות גומלין בין חינוך וקהילה; תהליכי ריבוד במוסדות להשכלה גבוהה בישראל; היסטוריה חברתית של ארגוני חינוך ומערכת בית-ספר; מחקר משווה בחינוך; מדיניות חינוך; חינוך ושינוי חברתי, הדרה וצדק חברתי.

הסגל האקדמי של התכנית תורם ממומחיותו גם לעיצוב מדיניות החינוך בישראל באמצעות הכנת ניירות עמדה, ייעוץ אקדמי, ליווי מערכות חינוך והשתתפות בוועדות ציבוריות ומקצועיות ובצוותי מחקר והוצאה לאור בארץ ובחו"ל.

התכנית מנוהלת על ידי ועדה משותפת לשני החוגים. חברי הוועדה: ד"ר ערן תמיר (ראש תכנית ההתמחות), פרופ' יוסי שביט.

בהתמחות ישנם שני מסלולים: מסלול עם עבודת גמר ומסלול ללא עבודת גמר.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף