אנתרופולוגיה חברתית-תרבותית

החוג לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה

תואר שני
 

מרכזות המסלול: פרופ' עפרה גולדשטיין-גדעוני, ד"ר מיכל קרבאל-טובי

 

המסלול לאנתרופולוגיה חברתית-תרבותית נועד להעמיק את היכרות המשתתפים/ות בו עם האנתרופולוגיה כתחום דעת, ולשכלל את יכולתם להשתלב בפרקטיקה המחקרית האתנוגרפית על משמעויותיה החברתיות והפוליטיות. מתווה הלימודים המגוון של המסלול מזמן מפגש עם השאלות העיוניות, עקרונות המחקר והמסגרות התיאורטיות אשר מארגנות את הפרספקטיבה האתנוגרפית ככלי לחקר, הבנה וייצוג של תצורות אנושיות מגוונות. בכך מספק מתווה הלימודים תשתית יציבה להמשך לימודים ומחקר לקראת תכנית דוקטורט. לצד עידוד המחשבה העיונית-אנליטית. מתווה הלימודים במסלול ידגיש התנסות ופרקטיקה מחקרית ויקנה כלים לעריכת מחקר. הלימודים במסלול מתנהלים תוך ליווי והדרכה אישית של חברי הסגל בחוג המתמחים באנתרופולוגיה. תחומי המחקר שלהם כוללים בין השאר אנתרופולוגיה סימבולית, זקנה, מגדר, לאומיות ואתניות, שפה, חילוניות ודת, סביבה וחברה, מדינה ועוד – כל אלו במגוון הקשרים היסטוריים, לאומיים ופוליטיים בישראל, המזרח התיכון, יפן, אנגליה וארה"ב.
 

תכנית הלימודים במסלול

היקף שעות הלימוד במסלול הינו 28 ש"ס לתלמידים במסלול עם עבודת גמר (תזה) ו-36 ש"ס לתלמידים במסלול ללא עבודת גמר. עבודת הגמר שקולה ל-8 ש"ס לצורך חישוב שכר הלימוד.
 

1. קורסי "תיאוריות למתקדמים"

יש ללמוד 3 קורסים, בהיקף של 6 ש"ס.

  • סוגיות תיאורטיות באנתרופולוגיה - חובה במסלול
  • 2 קורסים נוספים מרשימת קורסי ה"תיאוריות למתקדמים".

2. קורסי "שיטות מחקר"

חובה ללמוד את שני הקורסים הבאים:

  • דילמות מתודולוגיות מרכזיות במדעי החברה
  • לשדה וחזרה: מתודולוגיה אתנוגרפית

מומלץ להשלים את קורסי התאוריות ושיטות המחקר בשנת הלימודים הראשונה.
 

3. סמינרים

  • פרקטיקום: אנתרופולוגיה חברתית-תרבותית (2 ש"ש)

         יש ללמוד את הפרקטיקום בשנת הלימודים הראשונה.

  • 2 סמינרים נוספים מרשימת הסמינרים המוצעים ע"י החוג

        מומלץ להתייעץ עם מרכזי/ות המסלול לגבי הסמינרים הנוספים.
 

4. סדנת תזה - 2 ש"ס - ללומדים במסלול עם תזה
תלמידים אשר ילמדו במסלול ללא עבודת גמר יחויבו בעבודת סיכום המבוססת על הלימודים בפרקטיקום של מסלול ההתמחות. תוכן העבודה ייקבע על ידי מרכזי המסלול והיא תיבדק על ידם. הציון לעבודה זו יהווה 10% מציון הגמר של לימודי התואר השני.[1]
 

5. שיעורי בחירה, להשלמת מניין השעות לתואר
בנוסף לשיעורי הבחירה המוצעים ע"י החוג  ניתן ללמוד קורסים נוספים מבין קורסי "התיאוריות למתקדמים", "שיטות המחקר" והסמינרים, שהם מעבר לדרישת המינימום.
כמו כן ניתן ללמוד עד שני קורסים מקורסי הבחירה והסמינרים מתכנית התואר הראשון או מקורסים הניתנים במסגרת חוגים אחרים באוניברסיטה, באישור יועצת התואר השני.


6. סמינר מחלקתי וסדנאות
על התלמידים להשתתף בסמינר המחלקתי ובסדנאות המתקיימות בשלושה תחומי דעת: סדנה באנתרופולוגיה, סדנה בסוציולוגיה היסטורית ופוליטית וסדנה בריבוד ואי שוויון. בפעילויות אלו, המתקיימות לסירוגין בימי חמישי בשעות 14:00-16:00, מתנהלים דיונים מרתקים והתלמידים מוזמנים להשתתף בפעילויות אלו באופן שוטף.
על התלמידים להירשם ולהשתתף בסמינר המחלקתי לפחות שנה אחת במהלך הלימודים. כמו כן, התלמידים יכולים ומוזמנים לקחת חלק בסדנאות המחקר על פי תחומי העניין שלהם. ההשתתפות בסמינר המחלקתי ובסדנאות המחקר פתוחה בפני כל תלמידי התואר השני לאורך כל שנות הלימוד. הסמינר המחלקתי אינו נמנה במניין השעות לתואר. מועדי המפגשים מתפרסמים באתר החוג.

 

 

____________________
[1] לתלמידים שהחלו לימודיהם בחוג בתשע"ד ואילך.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף