ארגונים וארגוני שינוי חברתי
המסלול המוצלח באירגוני שינוי חברתי עבר השנה הרחבה ושידרוג למסלול לאירגונים ואירגוני שינוי חברתי.
השנה הראשונה הראתה כי ההרחבה הייתה בכיוון הנכון. שני עולמות התוכן הפרו אחד את השני בדיונים מרתקים הן בשיעורי התאוריה, הן בשיעורי המתודה וכמובן בפרקטיקום – בו סטודנטים פיתחו פרויקטים מעניינים ומגוונים. למרות שרוב הפרויקטים מקורם באירגונים שונים לחלוטין, תימות משותפות וסינרגיה עלו מהר מאוד. את הקיץ הזה מבלים הסטודנטים במסלול בפרויקטים בשטח מצויידים בעין ביקורתית ובשאלות מחקר מרתקות בעלי משמעות יישומית לכל אחד מן האירגונים אותם הם חוקרים. אנו מזמינות סטודנטים וסטודנטיות המעוניינים לשלב חשיבה מחקרית ביקורתית עם תרומה מעשית לאירגונים ולשינוי חברתי לבוא למסלול ולראות את זה קורה.
כבוגרת תואר שני במדיניות ציבורית וכמי שעוסקת בניהול קשרי קהילה ופרויקטים חברתיים במגזר העסקי - הגעתי לחוג לסוציולוגיה על מנת לרכוש ידע וכלים שיסייעו לי
במחקר סוציולוגי אותו ביקשתי לערוך בממשק שבין ה"חברתי" ל"עסקי". במהלך לימודיי בחוג ובמסגרת הקורסים השונים, נכחתי כי מעבר לידע התיאורטי החשוב אליו נחשפתי ולכלים המעשיים המועילים אותם רכשתי – תרמו לי התכנים השונים והמרצים עצמם בסימונו-מחדש של הנתיב המחקרי בו בחרתי, בעיצובו של שדה המחקר בו אני עוסקת, וברכישתה של נקודת מבט סוציולוגית-אנתרופולוגית מקורית.
הלימודים בחוג, ובפרט במסגרת המסלול לחקר ארגוני שינוי חברתי, הפגישו אותי עם גישות מחקריות ומודלים תיאורטיים לצד ארגונים מה"שטח" ומקרי מבחן מהשדה עצמו, הקנו לי כלים מתודולוגיים לצד מיומנויות אנליטיות, ואפשרו לי את החופש למצוא דרך מחקרית אינדיבידואלית לצד מסגרת מארגנת והכוונה ממקדת. בנוסף, זכיתי ללמוד ממרצים ומנחים שכל מפגש עימם העשיר את ידיעותיי וקידם את המחקר שלי, בליווי יחס אישי רציני ותומך. בעבור חוקרת בתחילת דרכה, זו כל הצידה לה נזקקתי.
עוסק בחינוך בלתי פורמאלי ובארגוני שינוי חברתי, היום מנהל הגן היהודי ערבי של עמותת יד ביד בחיפה, מנחה קבוצות דיאלוג, מרצה בנושא רצח עם והפליטים האפריקאים בישראל.
הגעתי לחוג מתוך עניין ללמוד, בלי כוונה להעמיק במחקר עצמאי אלא פשוט מתוך רצון לקבל מסגרת ללמידה מעמיקה בנושאים שבהם אני עוסק – החברה, בעיקר החברה הישראלית, ארגוני החברה האזרחית ולא דווקא מהכיוון של חינוך.
בתוך המסלול מצאתי את עצמי עוסק בנושאים שהיו קשורים לעבודה שלי ויכולתי להעמיק בהם אבל גם בהרבה נושאים אחרים שהיו לי חדשים לחלוטין, תחומי עניין חדשים, זוויות חדשות, זה היה חלק משמעותי בשבילי בלימודים. בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מצאתי מספר מורים מרתקים שהצליחו לפתוח בפני זוויות ראיה חדשות ומאתגרות, לחשוף אותי לידע נוסף ומעמיק ועזרו לי לפתח כלים נוספים לניתוח ולהבנת החברה. המרצים היו נגישים וזמינים לשאלות, התלבטויות והנחייה אישית כשביקשתי אותה ומזכירות החוג הנפלאות עזרו בכל שאלה וקושי ועשו את החיים הרבה יותר קלים.
בתוך השנתיים של לימודי התואר מצאתי את עצמי נחשף לתחומים חדשים ומעניינים וגם מתכנס ומעמיק בתחומים בהם אני עוסק, נוצר חיבור מאד משמעותי בין העיסוקים שלי מחוץ לאוניברסיטה, הלימוד, והמחקר. הפרקטיקום של מסלול ארגוני שינוי חברתי שהייתי חלק ממנו, והמחקר בסמינרים שהתפתח למחקר התזה היו קשורים לתחומים וארגונים בהם אני עוסק ותרמו להבנה תיאורטית ולפיתוח כלים של עשיה גם בתחום המקצועי ולא רק מהכיוון של המחקר.
התחלתי את לימודי התואר השני בחוג בלי לדעת כל כך למה לצפות, מתוך עניין בלימודים אך בלי עניין מיוחד במחקר עצמאי או מחשבה על המשך הלימודים מעבר לתואר השני. אני מסיים את התהליך עם הבנת האפשרות לעשות את החיבור החשוב שבין לימוד ועשיה גם במסגרת האוניברסיטה, ועם כוונות להמשיך במסלול מחקרי.