אי שוויון וצדק חלוקתי

מחקר וביקורת​​

הרחב הכל
פרופ' סיגל אלון וד"ר אנסטסיה גורודזייסקי

המטרה שלנו היא להעניק לכם סט כלים שיאפשר לכם לעסוק במחקר בין אם באקדמיה או בסקטור הפרטי/הציבור. ההכשרה מיועדת לפתח אצלכם יכולות אנליטיות ומיומנויות מגוונות לביצוע מחקר כמותני. חוקרי המסלול מלווים את הסטודנטים באופן אישי ומוודאים שכל אחד ואחת מתנסה בכל שלבי התהליך המחקרי בזמן הלימודים. במהלך הפרקטיקום תחשפו לעשייה מחקרית בארגונים ומוסדות שונים. מתלבטים? רוצים לדעת עוד על המסלול? נשמח להיפגש.  

אביב ליברמן

בתום לימודי התואר הראשון של סוציולוגיה באוניברסיטת ת"א הבנתי כי אני רוצה להמשיך לעסוק במחקר, בדגש על מחקר כמותני. המוטיבציה העיקרית לבחירת מסלול הלימודים בתואר השני הייתה הדגש על מתודולוגיה והרחבת היכולת האנליטית בפרט. מסלול אי-שוויון וצדק חלוקתי נפתח בשנה העוקבת לסיום התואר הראשון ונראה כי מבחינת התכנים היה המתאים ביותר עבורי, מה שבהמשך הדרך התגלה כבחירה הנכונה.

השנה הראשונה שלי הוקדשה לשתי מטרות עיקריות: (1) הרחבת הידע בשיטות מחקר כמותיות ו(2) ניסיון להפוך את הלימודים למקצוע – באקדמיה או במכוני מחקר. בשנה הראשונה ללימודים רכשתי כלים מתודולוגיים מורכבים, התנסיתי בעבודה כעוזרת מחקר בכמה פרויקטים שונים ולבסוף גם בחרתי נושא לעבודת התזה, והתחלתי לעבוד על כתיבתה. בנוסף, לקראת תחילת השנה השנייה התחלתי לעבוד כעוזרת מחקר ב"מרכז אדוה" (מכון לחקר מדיניות). העבודה ב"מרכז אדוה" משלבת בין העולם האקדמי, שאני נמצאת בו כבר קרוב לשש שנים, לבין העולם שמחוצה לו, ומספקת לי התנסות מעניינת מאוד בשיטות מחקר שונות, ובאופן כללי בסגנון שונה מהאקדמיה, שגם לו חשיבות רבה. בתום כמעט שנתיים במסלול אני רואה באופן ברור את ההתקדמות הרבה שחלה ביכולות שלי, הן מבחינה מתודולוגית ואנליטית והן מבחינת החיבור לתיאוריות סוציולוגיות שונות והיכולות לטעון טענה בעלת משמעות חברתית אמתית. 

עמיר פרלמוטר

 

כשסיימתי את התואר הראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה והתחלתי בחיפוש אחר תכניות ללימודי התואר השני, המוטיבציה המרכזית הייתה למצוא תכנית שמצד אחד תאפשר לי להרחיב את הידע אודות קונספטים תיאורטיים בסוציולוגיה של אי שוויון שעניינו אותי כבר אז, ויחד עם זאת גם תספק לי כלים ממשיים לפעול עמם ולשנות באמצעותם את המציאות החברתית. בתור מי שהתנדב במספר ארגונים חברתיים והקים פרוייקט חברתי, היכולת להמיר ידע תיאורטי לפעולה מעשית במציאות הממשית הייתה לי חשובה מאוד בבחירת המסלול.

במסלול באי שוויון וצדק חלוקתי אליו נרשמתי לבסוף, קיבלתי את שני הדברים. קודם כל, בעקבות הלימודים במסלול הרחבתי והעמקתי את הידע שלי בכל הנוגע לאי שוויון בישראל ובכלל והמחקר הסוציולוגי אודותיו. אך הכלים התיאורטיים שרכשתי במסלול לא רק נשארו על דפי המאמרים, אלא איפשרו לי באמצעות הכלים שרכשתי במסגרות יישומיות יותר במסלול כמו הפרקטיקום או ההתנסות במחקר, להסתכל על המציאות החברתית ואי השוויון בה בעיניים ביקורתיות יותר ואולי אעז ואומר מפוכחות יותר במידה מסויימת, לנתח את אי השוויון, לנסות לאתר את הסיבות להיווצרותו, ולבסוף גם להציע מדיניות ציבורית אלטרנטיבית שתצמצם אותו.

האפשרויות וההזדמנויות שעמדו ועומדים בפני ובפני שאר הסטודנטים במסלול כבר במהלך התואר ואחריו הן רבות ומגוונות. לי למשל ניתנה ההזדמנות לעבוד בחוג כעוזר מחקר ומתרגל  ולפתח כך את היכולת המחקרית שלי כמו גם את כישורי ההוראה. כמי שמעוניין להמשיך לדוקטורט ולהשתלב כחוקר באקדמיה לצד המשך עשייה חברתית במסגרות חוץ אקדמיות, ההזדמנויות הללו היו עבורי משמעותיות ביותר. כל זאת כמובן לצד החוויה של ללמוד  ולעסוק במחקר לצד סטודנטיות וסטודנטים נוספים במסלול שעניינם העיקרי היה כמוני - אי שוויון חברתי.

בשורה התחתונה, אני יכול לומר שהלימודים במסלול אי שוויון וצדק חלוקתי תרמו לי רבות ברבדים רבים: בין אם בפיתוח אקדמי לקראת דוקטורט בייחוד באמצעות ההתנסות כעוזר מחקר וכתיבת התזה ובאמצעות מגוון הקורסים המתודולוגיים המתקדמים שייחודים למסלול, או בין אם ביכולת המרה של חלק מהידע למציאות הממשית בארגוני שינוי חברתי, בכתיבה עיתונאית על אי שוויון בישראל, או בכלל על האופן בו אני מסתכל ופועל בעולם.

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive