פרופ' אדריאנה קמפ - מסמכים וילדים: השפעת עמימות במעמד החוקי על מהלך החיים של ילדי מהגרי עבודה ומבקשי מקלט בישראל

פרופ' אדריאנה קמפ,

ראש החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה

אוניברסיטת  תל אביב

 

מסמכים וילדים: השפעת עמימות במעמד החוקי על מהלך החיים של ילדי מהגרי עבודה ומבקשי מקלט בישראל

 

כמה פעמים נזקקתם למספר הזיהוי שלכם בשבוע האחרון? בחודש האחרון? בשנה האחרונה? מתי בפעם האחרונה נמנע מכם שירות כלשהו כי לא המצאתם את המסמך הנכון? האם קרה לכם שהייתם נוכחים פיזית אך נפקדים פורמלית בעת ובעונה כי לא הופעתם ברשומות של הכיתה, בה"ס, קופ"ח, האוניברסיטה, או משרד הפנים? ואיך זה מרגיש להיות ולגדול ולהזדהות עם מקום שבו אתם על תנאי?

 

מחקרה של פרופ' אדריאנה קמפ בשם "מסמכים וילדים: השפעת עמימות במעמד החוקי על מהלך החיים של ילדי מהגרי עבודה ומבקשי מקלט בישראל" הינו מחקר תלת-שנתי בתמיכת הקרן הלאומית למדעים (ISF), ועוסק במשמעות של עמימות במעמד הלגאלי בחייהם של ילדי מהגרים בישראל.

 

תקציר המחקר

בישראל חיים אלפי ילדים של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט אשר מעמדם החוקי אינו מוסדר בשל מעמד הוריהם. לעמימות זו של מעמדם החוקי יש השלכות משמעותיות הן על חייהם של ילדים אלה והן על החברה הישראלית כולה. תופעת הילדים ובני הנוער הגדלים ללא מעמד מוסדר אינה  ייחודית לישראל. נוכח הגידול בשיעורם של ילדים בקרב אוכלוסיית מהגרי העבודה ומבקשי המקלט שאינם זוכים למעמד מוסדר וקבוע, היא גם מסתמנת כאחת התופעות שהעתידות להעסיק מדינות והקהילה הבינלאומית בקני מידה גלובלי. למרות חשיבותו הרבה של נושא זה הנוגע ל"דור השני" של מהגרים ללא מעמד מוסדר, הוא זכה למחקר מועט ביחס בעולם וטרם נחקר לעומק בהקשר המקומי. במחקר זה מציעה פרופ' קמפ מבט עומק הבוחן באופן אמפירי ומקיף כיצד העמימות במעמד החוקי של ילדי מהגרים מיוצרת ומנוהלת בידי גופים מדינתיים ושחקנים מקומיים , וכיצד עמימות זו משפיעה על איכות חייהם, זהותם, תודעתם הלגאלית והאופק העתידי של ילדים ובני נוער אלה בתחנות שונות במהלך חייהם.

המחקר מבקש לתרום להבנת החשיבות הגוברת שיש למעמד אזרחי בעיצוב צורות מרכזיות של אי שוויון חברתי, שייכות וזהות בעידן של הגירה גלובלית. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף