תיאור הקורסים

החוג למדיניות ציבורית
תואר שני

  • קורסי חובה
  • קורסי בחירה
  • סמינרים

 


1082.1100.01 הדרכה במאגרי מידע במדיניות ציבורית

כל תלמיד חייב להשתתף בשנה הראשונה ללימודים בהדרכה חד פעמית בנושא שימוש במאגרי מידע במדיניות ציבורית. ההדרכה כוללת: עקרונות בסיסיים באוריינות מידע, השלבים בתהליך איתור המידע, הכרת משאבי המידע השונים (מאגרי מידע, כתבי עת אלקטרוניים, אתר אינטרנט) במדיניות ציבורית וההערכתם. על התלמיד להירשם להדרכה במסגרת הרישום לקורסי החוג, בשיטת "המכרז" (Bidding). הרישום אינו מצריך הקצאת נקודות.
 

1082.4053.01 מבוא למדיניות ציבורית

הקורס יסקור את המושגים המרכזיים והתאוריות במדיניות ציבורית. נושאי הדיון יתמקדו על שלושת המרכיבים הבסיסיים בתהליכי מדיניות: עיצוב, יישום והערכה.
 

1082.4038.01 מיקרו כלכלה

הקורס נועד להקנות לתלמיד את כלי הניתוח הבסיסיים של התאוריה המיקרו-כלכלית תוך הדגשת יישומם לבעיות החלטה אופייניות בסקטור הציבורי.
דרישה מוקדמת: יסודות הכלכלה.
 


1082.4185.01  אתיקה ציבורית
הקורס יעסוק בהיבטים שונים של אתיקה של רשויות הציבור בשדה המדיניות הציבורית. נבחרי הציבור, ואנשי ממשל מחויבים באחריות ציבורית ובחובות של הוגנות כלפי הציבור בכללותו וכלפי יחידים. מחויבות זו תיבחן בקורס יחד עם תיאוריות על אתיקה וסוגיות אתיות הנוגעות לעצוב מדיניות וקבלת החלטות של אישי ציבור. הקורס יציג גם מקרי בוחן הנוגעים לאתיקה בתחום המדיניות הציבורית.


1082.4018.01 כלכלה ציבורית
קורס זה עוסק בנושאי היסוד בכלכלת הסקטור הציבורי: הערכת פרויקטים, מוצרים ציבוריים, השפעות חיצוניות, כלכלה פוליטית, תועלת חברתית, ביטוח חברתי חלוקת הכנסות וכלכלת רווחה.

 

1082.4046.01 משפט חוקתי ומנהלי
הקורס יעסוק בהיבט המשפטי של פעולת רשויות השלטון. יתואר המעמד החוקתי של הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת, על יחסי הגומלין ביניהן. דגש מיוחד יושם על מבנה מערכת בתי המשפט, על מוסד היועץ המשפטי לממשלה ועל סמכותו והיקף פעולתו של בית המשפט העליון אל מול רשויות השלטון האחרות. במסגרת הקורס יידונו חירויות היסוד של הפרט וחקיקת היסוד בתחום המשפט החוקתי לאור פסיקת בית-המשפט העליון, המעצבת את סמכויות השלטון ואת חירויות הפרט. ייבחנו הכללים שעניינם הפעלת שיקול הדעת המינהלי (דוגמת סוגית השפיטות ועילות אי הסבירות והעדר המידתיות).

 

1082.4026.01 היבטים חברתיים של מדיניות ציבורית - שינוי מדיניות ואינטגרציה

קורס זה מתבסס על קורס "מבוא למדיניות ציבורית". הקורס כולל שני חלקים עיקריים: בחלק הראשון נתמקד (Zoom in) במושגים שנלמדו בקורס המבוא וקשורים ליצירת שינוי במדיניות ציבורית. נצלול לעומקן של תיאוריות ופרקטיקה ליצירת שינוי במדיניות ציבורית. נתמקד בהיבטים הקשורים לעיצוב והערכה של שינוי מדיניות, החלק השני לוקח "מבט על" (Zoom out) ומיישם את כל החומר שנלמד במהלך השנה במסגרת התואר על מקרה מבחן (case study) נבחר. הקורס יתבסס על הרצאות קצרות וישים דגש על עבודה של הסטודנטים במהלך השיעורים. בכל שיעור ניישם את הנושאים הנלמדים בתרגילים רלוונטיים.  

 

1082.4188.01 שיטות מחקר והערכת מדיניות ציבורית
הקורס נועד להקנות לתלמידי התכנית למדיניות ציבורית הבנה של שיטות מחקר סטטיסטיות בסיסיות בדגש על מחקרי הערכה כמותית של השפעתן של התערבויות ומדיניות.
בקורס ילמדו מושגים סטטיסטיים בסיסיים בגישה מעשית, כולל מיצגים גרפיים של נתונים וטבלאות, ניתוחים חד-משתניים, ניתוח קורלציה ורגרסיה מסוגים שונים, בדיקת השערות ומבחני מובהקות. ייסקרו גם נושאים במערכי מחקר, כולל מדידה ואיסוף נתונים ודגימה. כמו כן נדון בגישות שונות להערכת התערבויות, החל ההשוואה של לפני-אחרי, השוואה עם קבוצת ביקורת, הבדל בהבדלים והערכה ניסיונית מבוקרת. בנוסף לחומר העיוני ינתנו גם תרגילים מעשיים על ידי המרגלת.
חובות הקורס כוללות הצגה של מחקרי הערכה בכיתה (בקבוצות קטנות) מתוך רשימה שתנתן על ידי המרצה, תרגילי בית ומבחן מסכם. כל אחד מחלקים אלה יתרום שליש לציון הסופי.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף