סיוע בהתמודדות גברית עם משבר וטראומה

תמיר אשמן וד"ר אורן גור מבית הספר לעבודה סוציאלית בפרויקט מעגלי תמיכה לגברים

19 אוקטובר 2023

תמיר אשמן, מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית בפקולטה למדעי החברה, הוא המנהל האקדמי של התוכנית השנתית להנחיית מעגלי גברים, יחד עם שותפו דוקטור אורן גור. במשך עשרות שנים טיפל אשמן בקבוצות של גברים מכים במרכזים למניעת אלימות בתל אביב וברחובות. מאז משבר הקורונה הוא ובת זוגו, מאיה בן יעקב, הקימו את בית הספר ליחסים: עסק חברתי שמלמד גברים ונשים להשתחרר מהתקפי חרדה ומהתפרצויות זעם.

 

אחת השאלות שאשמן מזמין אותנו לשאול היא מה זה בעצם אומר להיות גבר חזק? מהם המחירים שגברים משלמים על "החוזק הגברי הישן והמקובל״ והאם אפשר לעדכן תוכנה לחוסן אמיתי לגברים?

 

חמלה והמטריקס הגברי

מאז שתמיר החל את לימודי העבודה הסוציאלית בשנת 1992 הוא לא עזב את בית הספר. כיום הוא מרצה בחוג לעבודה סוציאלית בתואר ראשון ושני על טיפול קבוצתי ועל טיפול רגיש מגדר בגברים.

 

בשנת 2016 יצרו אשמן וד"ר אורן גור תוכנית חלוצית פורצת דרך המכשירה גברים לפתוח מעגלי תמיכה לגברים ברחבי הארץ. עשרות מבוגרי התוכנית מנחים מעגלי תמיכה לגברים בכל הארץ ומקדמים, יחד עם אשמן וגור, שינוי ביחס לשיח בין גברים ואבות בארץ.

 

"ברגע שאנחנו מבינים בחמלה את המטריקס המגדרי הגברי המיושן שגברים רבים כלואים בו, אפשר ללמוד טכניקות שמאפשרות להשתחרר מכבלי התרבות הפטריארכלית, אשר מדכאת גברים ונשים כאחד," מסביר אשמן. "במהלך שנת הלימודים, התלמידים שלנו בחוג לעבודה סוציאלית לומדים לייצר חברותא שבה לומדים לדבר במקום להתנהג. במקום להגיד 'מכה קטנה בכנף' או 'אל תחפור אחי!', הם לומדים להביט אחד על השני בעיניים טובות וסקרניות ולהציע חמלה לגבר אחר. זהו חוסן נפשי חדש המתבסס על היכולת להישען על האחר ועל התייחסות לפגיעות הגברית כמקור של עוצמה. אנחנו רוצים לפתוח את האפשרות לדבר על רגשות ועל כאב, ללא בושה ופחד מהתפרקות."

 

 תמיר אשמן ומאיה בן יעקב, מייסדי בית הספר ליחסים. צלם: יובל חן

 

התמודדות גברית עם משבר וטראומה

השבוע קיימו אשמן וצוות המנחים של בית הספר ליחסים סדנה המיועדת לגברים בלבד שעסקה בהתמודדות גברית עם טראומה ומשבר.

 

כיצד נולד הצורך במפגש שכזה? ״מאז האסון ביום שבת, הקמנו יחד עם כל הצוות קבוצות תמיכה בזום. בכל יום פתחנו שתי קבוצות תמיכה ללא תשלום הפתוחות לקהל הרחב. בישיבות ההדרכה סיפר צוות המנחים והמנחות שלקבוצות התמיכה מגיעות בעיקר נשים, 95% נשים אם נדייק, ועלתה השאלה – איך מגיעים לגברים?״

 

"גבר- גבר" – גברים בחברה הישראלית

"מתי ובאיזה מצבים ראית את אבא שלך או את אחיך מבקשים עזרה? האם הם מדברים על הטראומות והמשברים שלהם בבית? כיצד הם נרגעים?" שואל אשמן למול הנתונים המראים את אחוז הגברים הנמוך שפונה לקבלת תמיכה רגשית, אפילו בשעת מלחמה. "זוהי האמת העצובה והכואבת על היחס לבנים ולגברים בחברה הישראלית," מוסיף אשמן.

 

שניה לפני שנגיד ״נו, זה ברור״, אשמן מבקש שנדון בשאלה – האם זה באמת ברור לנו כחברה וכיחידים למה בעת משבר ולאור טראומה, גברים לא מושיטים יד לקבלת עזרה ותמיכה?

 

"הדבר הכי חשוב במצבי טראומה זה הטיפול המיידי התומך. היחס שגברים יקבלו ביחס לאסון ולמלחמה שפקדו אותנו הוא קריטי וישפיע על עתידנו כחברה. אני דואג למה שקורה עכשיו, אבל גם דואג ליום של אחרי המלחמה."

 

גברים הם אוכלוסייה פגיעה בארץ

״בכל שנה מתאבדים כ-600 בני אדם. 500 מתוכם הם גברים," מסביר אשמן. "אלו הם נתונים מעודכנים שקיבלתי מפרופסור יוסי לוי בלז (*פסיכולוג קליני, חוקר ומרצה בתחומי חוסן, כאב נפשי, טראומה ומניעת אובדנות, חבר במועצה הלאומית למניעת אובדנות, יועץ בתוכנית הלאומית למניעת התאבדות ויו"ר השדולה למניעת אובדנות באקדמיה). החוסן הגברי הישן שמתגלם בדמותו של אותו 'גבר-גבר, ג׳ון בריון', עשוי להתגלות כשביר. בפועל, אותו גבר שנראה חסין וכמי שפועל ללא לאות ופחד, יהיה בהיפר תפקוד. גם אני כזה," מודה אשמן. "גם אני פועל במצב נפשי של התגייסות לצו 8 חברתי. אבל אותו 'גבר-גבר'," כך הוא מסביר, "יהיה לרוב הראשון שישבר (וישבור) בהמשך הדרך. במהלך המלחמה הוא יהיה כאמור בהיפר תפקוד, אבל כשהתותחים יפסיקו לרעום סביר להניח שהוא יימשך לסמים ולאלכוהול ולמעשה, כל טריגר משפחתי עלול להוביל אותו להתקפי חרדה זועמים. גברים הם אוכלוסייה מאוד פגיעה בארץ," טוען אשמן, "ורוב הציבור לא מכיר בכך."

 

אשמן מייחס אחריות רבה לכך שהחל מגיל צעיר, למעשה מילדות, אנחנו מלמדים את הבנים שלנו להתאפק כאשר עצוב וכואב להם. "במקום לשתף בכאב ובפחדים, הם לומדים לעשות פרצוף קשוח שמסתיר רגשות פגיעים. גברים רבים שומרים ומדחיקים הרבה דברים בבטן, ובסוף הבטן עלולה להתפוצץ."

 

 

 ד"ר אורן גור ותמיר אשמן, מנהלים אקדמיים של התוכנית להנחיית מעגלי גברים ביחידה ללימודי המשך בבית הספר לעבודה סוציאלית

 

אי בודד בעולם

"אבל חשוב שהציבור יבין שלא כל טראומה הופכת בהכרח לפוסט טראומה," מסביר אשמן. "הדבר הכי חשוב במצבי טראומה זה הטיפול המיידי התומך. היחס שגברים יקבלו ביחס לאסון ולמלחמה שפקדו אותנו הוא קריטי וישפיע על עתידנו כחברה. אני דואג למה שקורה עכשיו, אבל גם דואג ליום של אחרי המלחמה."

 

"ביום המיוחד שעשינו לגברים נרשמו כ-180 גברים!" מספר אשמן. "זה מראה כמה גברים זקוקים כיום לשינוי. גברים רבים מבינים שללא תמיכה וביטוי, המשברים שלנו רק יעמיקו. לכן פתחנו קהילה בוואטסאפ לגברים בלבד שמעבירה ידע זמין לטיפול במשבר ובטראומה."

 

"אין דבר יותר מרגש ומחזק אמונה מלראות ולחוות מסע לימוד עם אחיי הגברים," מספר אשמן בעיניים נוצצות. "מילים יתקשו לתאר את רמות החמלה, התמיכה והסולידריות שגברים מייצרים אחד עם השני. גבר שנכנס למעגל הגברים מגלה שהחיים שלו משתנים. פתאום הוא כבר לא סוחב לבד. במשך שעה וחצי בשבוע הוא לא אי בודד בעולם הזה."

 

הצטרפו לקהילה גברית תומכת

החל מהיום בערב (יום חמישי ה-19.10.23) פותח אשמן עם צוות המנחים של בית הספר בזום (ללא תשלום) קבוצת שיתוף והקשבה לגברים בלבד, בניהולם של איתי לינדר, אוהד לוי ובן עמי ברתיני – בוגרי התוכנית להנחיית מעגלי גברים.

 

לקבלת סרטוני הדרכה יומיים לגברים מתמיר אשמן >

 

להרשמה לקבוצות התמיכה היומיות >

 

כתבה מאת: מיכל בכר

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף