מי באמת משפיע עליי? הנדסת תודעה בעידן של AI

כנס של החוג לתקשורת ע"ש דן והמרכז לפיתוח קריירה

09 יולי 2024

ב-25.6 החוג לתקשורת, ששם לעצמו כמטרה בשנים האחרונות לחקור את עולם ההשפעה ואת חקר מדעי ההשפעה, בכנס השנתי שלו, אירח כמה מהמומחים המובילים בישראל לניתוח מהלכי הנדסת תודעה במטרה להצביע על הסכנה הניצבת בפני החברה הישראלית בפרט והדמוקרטיות המערביות בכלל בימינו.

הכנס, בשיתוף פעולה עם מרכז הקריירה של האוניברסיטה, "מי באמת משפיע עליי? הנדסת תודעה בעידן של AI " יצא  לבחון את  מאחורי הקלעים של רשתות ההשפעה, מי מפעיל אותן, ובעיקר השלכתן על עתיד הדמוקרטיה. בהרצאות בסגנון TED נחשפו תלמידי החוג לטקטיקות של מבצעי השפעה, וסביבת המדיה שלהן וגילו איך בפועל יש מי שמנסה להנדס את התודעה שלנו ובעיקר מי מרוויח מכך.

אסא שפירא ראש מסלול שיווק ופרסום הצביע כבר בתחילת הכנס על כך כי בעוד כולנו בטוחים שאנו חיים בעידן של אינפורמציה, בפועל אנחנו חיים במציאות של דיסאינפורמציה. וכי קשה יותר לזהות מה היא אמת ומה הוא שקר, ומצב זה מאיים על דמוקרטיות ומוביל לקריסתן. שחקנים זרים ממנפים כיום את מבנה האלגוריתמים של הרשתות החברתיות למהלכי השפעה חסרי תקדים, שמובילים לכרסום היציבות החברתית בכל העולם.

גיא רולניק פתח את הקהל לאיום של חברות הביג טק, בעיקר מטא, X, גוגל וטיקטוק, שהאלגוריתימים שלהם מייצרים כאוס בעולם מזה שנים, ועל כך זה לא מטריד אותם במיוחד.רולניק סימן כי ברגע שחברות אלו החלו לייצר אלגוריתמים מתוחכמים יותר שמטרתם לתפוס את הקשב שלנו, ניתן היה לזהות עלייה בקיטוב וקריסה בכל המדדים של בריאות דמוקרטיות בכל העולם.  היות וחברות אלו מונעות מרצון להרוויח כסף ולא אכפת להם מה ההשלכות, התוצאה הסופית היא שובל הרס חסר תקדים לתרבות המערבית. רולניק הציג כיצד השיח האנטישמי משגשג ברשתות וכמה מעט מאמצים נעשים כדי למנוע השלכות שיח זה מצד כלל החברות, גם אלו שבבעלות יהודים. נתון מפחיד במיוחד אותו הציג רולניק הוא היקף המאמץ המסונכרן כנגד ישראל מאז אוקטובר 7,  מאמץ שנאמד במיליארדי דולרים, ככל הנראה במימון זר ועוין, המייצר מילוני תכנים נגד המדינה, במאמץ יוצא דופן שלא נראה כמותו מעולם לדלגיטימציה שלנו בכל רחב תבל.  

אחיה שץ מנכ"ל פייק ריפורטר המשיך קו זה של רולניק וסיפק הצצה לאנטומיה של מבצעי השפעה על החברה הישראלית, איך מייצרים חוות בוטים, איך מתופעל מאמץ מסונכרן כנגד החברה הישראלית ועד כמה אי אפשר לסמוך על מידע שמגיע אליכם ברשת מאנשים שנראים רגילים ממש אבל בפועל הם כלים עוינים בידי גורמים זרים הנלחמים כדי לייצר בלבול ודיסאוריינטציה במיוחד בזמן מלחמה. אחיה הגדיל לסמן את האיום על הדמוקרטיות בצל חדירת טכנולוגיות GEN AI אשר מגדילות את עוצמת מבצעי ההשפעה על החברה בישראל בפרט ובעולם בכלל.  

נמרוד ניר הפסיכולוג הפוליטי, המשיך את אחיה שץ בדיון וממש הציג את התוצאה של מהלכי השפעה אלו על החברה הישראלית, הנתונים מבהילים, הקיטוב החברתי רק עולה ועולה מאז אוקטובר, מדדי אלימות פוליטית בשיאם, והחברה הישראלית לפני קריסה. קיטוב כפי שאומר נמרוד ניר הוא שירת הברבור של מדינות מערביות. הנתון המבהיל מכולם הוא שיעור האמונה בקונספירציות שקידמו מהכלי השפעה של גורמים זרים, היום כ-20% מהציבור מאמין לקונספירציות איומות, וחמור מכך כמעט 50% מהציבור לא שולל אותן. אמונות מסוג מהוות דלק לקיטוב החברתי ומסכנות את עתידנו.

איתי ברון, רח"ט אמ"ן לשעבר המשיך את הדיון וסימן שמשבר האמת, והחיים בעולם שבו אנו מתקשים לדעת מה נכון ומה לא נכון, איננו רק בעיה של הציבור, שכן גם חדרי מקבלי החלטות מתקשים להחליט על בסיס מציאות ואמת מוסכמת. למעשה משבר האמת של המערב מגיע עד לחדרים הכי חשובים, והיום אין יותר אמת רק נרטיב, רק אידואולוגיה.

הכנס הסתיים עם האמירה כי המציאות מעולם לא הייתה מסוכנת יותר, וכי הקרב על האמת הוא הקרב על עתיד הדמוקרטיה, העתיד לא נראה טוב, אולם התפקיד שלנו כאזרחים, כחוקרים למצוא את הדרך קדימה במציאות סבוכה זו שכרגע רק הולכת ומחמירה.

החוג מזמין תלמידי מחקר MA לבוא להצטרף למאבק ולהעמיק וללמוד מה ניתן לעשות.

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף