תיאור הקורסים

החוג ללימודי עבודה

תואר שני

 

הרחב הכל
קורסי השלמה

1051.4010.01 התנהגות ארגונית

מטרת הקורס היא להקנות לתלמידים ידע, הבנה וכלים לניתוח ההתנהגות האנושית ברמת הפרט (העובד בארגון), ברמת הקבוצה (יחידות בארגון), וברמת הארגון (הארגון כישות הפועלת בסביבה המשפיעה עליו ומושפעת ממנו). הקורס יעסוק בהבנת תהליכים והשפעתם על איכות הניהול ועל התוצאות העסקיות של הארגון.
במסגרת הקורס יוצגו מושגים, תאוריות ומודלים מדיסצפלינות שונות במדעי ההתנהגות: פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, שיעוגנו במחקרים ובממצאים אמפיריים, ויידון יישומם בתחום הניהול והארגון.
 

1051.2100.01 מבוא ליחסי עבודה

בקורס נדון במושגים בסיסיים של המחקר המדעי ביחסי עבודה ובתאוריות המשמשות את התחום; ננתח את התנהגותם של המרכיבים העיקריים במערכת יחסי העבודה בישראל - עובדים, מעסיקים וממשלה, ונתמקד בתהליכי המו"מ הקיבוצי ובסכסוכי עבודה

1009.1102.01 מבוא לכלכלה ללא כלכלנים

הקורס מיועד להקנות מושגי יסוד בכלכלה.הנושאים שיידונו בקורס הם, מיקרו: בעיית המחסור ועקומת התמורה, הקצאת גורמי ייצור, היצע וביקוש (התנהגות היצרנים והצרכנים), יבוא ויצוא, התערבות ממשלתית במשק סגור ובמשק פתוח (מיסים, סובסידיות, מכס, מחיר מינימום ומקסימום), אי שוויון בחלוקת הכנסות.מאקרו: עיקרי החשבונאות הלאומית, קביעת התוצר הלאומי למשק, המודל הקניסאני ומדיניות כלכלית.

 

1041.4111.01 שיטות מחקר כמותיות למתקדמים א': רגרסיה לינארית 

 

 1051.4009.01 שוק העבודה

להורות ולפתח ידע והבנה של התהליכים הבסיסיים המתרחשים בשווקי העבודה של מדינות מפותחות. תהליכים אלו יוסברו באמצעות ניתוח מודלים כלכליים ניאו-קלאסיים ומודלים מוסדיים מתחום שוק העבודה. כמו כן, הקורס דן באספקטים תיאורטיים ואמפיריים וכן בשאלות של מדיניות, קיימת ורצויה כאחד. התהליכים העיקריים שיילמדו: מגמות בשיעורי השתתפות בכוח העבודה, אבטלה, היצע וביקוש לעבודה, הון אנושי והשכלה, קביעת שכר ואי שוויון בשכר, שווקי עבודה מפוצלים, איגודים מקצועיים, סגרגציה מקצועית, אפליה, ומהגרים בשוק העבודה.

קורסי חובה

סמסטר א'
1051.4300.01 הדרכה במאגרי מידע בלימודי עבודה

כל התלמידים חייבים להשתתף בהדרכה חד פעמית בנושא שימוש במאגרי מידע בלימודי עבודה. ההדרכה כוללת: עקרונות בסיסיים באוריינות מידע, השלבים בתהליך איתור המידע, הכרת משאבי המידע השונים (מאגרי מידע, כתבי עת אלקטרוניים, אתר אינטרנט) בלימודי עבודה והערכתם.
על התלמיד להירשם להדרכה במסגרת הרישום לקורסי החוג, בשיטת "המכרז" (Bidding). הרישום אינו מצריך הקצאת נקודות.

1051.4224.01 שיטות מחקר איכותניות

 

 

סמסטר ב'

1051.4002.01 שיטות מחקר כמותיות

מטרת הקורס היא לספק לתלמיד כלים הנחוצים לשם הערכת מחקר הנעשה בידי אחרים. השיעור יפתח בחזרה על נושא הרגרסיה. לאחר מכן יידונו בהרחבה הנושאים הבאים: משתנים וסולמות מדידה, אוכלוסיות, מדגמים והסקת מסקנות בהתבסס על מדגמים; תקפות ומהימנות; מערכי מחקר; איסוף נתונים; ניתוח נתונים; הצגת נתונים.

1051.4560.01 קורס מחקר נושאי: נושאים נבחרים בשוק העבודה הישראלי
הקורס בוחן את שוק העבודה הישראלי לאורך שנים. הקורס מתמקד בנושאים מרכזיים של שוק העבודה: מבנה שוק העבודה, אבטלה ותעסוקה, שכר המינימום, מס הכנסה שלילי, אפליה בשוק העבודה, עובדים זרים, תעסוקת עובדים ערבים, עובדים פלסטינים בשוק העבודה הישראלי, והשפעת הסכסוך הישראלי-פלסטיני על שוק העבודה. בקורס נבחן מחקרים כמותיים ואיכותניים בנושאים אלו.

קורסי בחירה

 
1051.4550.01 חניכה

במהלך תחנותינו המקצועיות אנו נחשפים לתהליכי חניכה שונים: יזומים, מתוכננים ואף אקראיים.
לתהליך החניכה ערך רב בתהליכים כמו: קליטה (מקצועית וחברתית) בארגון, כניסה לתפקיד חדש, מעבר מתפקיד מקצועי לתפקיד ניהולי, רכישת מיומנות חדשה.
מטרת קורס החניכה היא לאפשר למשתתף למידה שיטתית של תחום החניכה - mentoring, לייצר הזדמנות להתנסות בתהליך חניכה כ"נחנך", ולהיחשף למודלים שונים של חונכות.
הקורס יכלול:
1. התנסות בתהליך חניכה
2. הגדרת סוגי חניכה
3. זיהוי תנאים הכרחיים לחניכה אפקטיבית
4. התווית מהלך חניכה בהתאמה למטרות וצרכי הנחנך.
קורס זה יתקיים במשותף עם תלמידים בתכנית מנהלי משאבי אנוש ובכך תהיה הזדמנות ללמידה הדדית: למשתתפי הקורס (הלומדים בתכנית מנהלי משאבי אנוש), בעלי ניסיון מקצועי יתאפשר לקחת מצבים מעולם העבודה ולהפכם להזדמנות ללמידה ולאלו שמתחילים את דרכם המקצועית תהיה אפשרות לשפר את יכולתם להציג את עצמם כבעלי מקצוע, לנסח קורות חיים בצורה בהירה ולשווק עצמם בצורה מיטבית ולאפשר כניסה אפקטיבית לתפקיד. 

 

סמינרים

1051.4465.01 למידה ארגונית

סמינר זה מיועד לסטודנטים המעוניינים להבין לעומק מגוון נושאים בתחומי הלמידה הארגונית ושינוי ארגוני. התלמידים יתבקשו לקרוא ספרות תיאורטית ומחקרים אמפיריים בתחומים אלו, ויכתבו עבודת מחקר שתביא לידי ביטוי את התיאוריות והממצאים המצויים בספרות.

1051.4463.01 מדינה, הון ועבודה בתקופת המנדאט
מטרת הסמינר לדון בסוגיות ביחסים בין מדינה, מעסיקים ועובדים בחברה הארצישראלית, ובמחקר היסטורי של הסוגיות הללו. ייבחנו ההתפתחויות לאורך זמן של היחסים בין ממשלה בתקופת המנדט הבריטי, מעסיקים ועובדים, והשתקפויות של יחסים אלה בפוליטיקה ובמרחב העירוני המנדטורי. במחצית הראשונה של הסמינר ייבחנו מושגי היסוד, גישות המחקר וההתפתחויות ההיסטוריות. במחצית השנייה ינותחו מקורות ראשוניים ויידונו עבודות המחקר של התלמידים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
לראש הדף